Help, hoe vertel ik het mijn baas?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

davinci2412

Help, hoe vertel ik het mijn baas?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-20 10:51

Goedemorgen Bokkers!

Even in het kort de situatie: Ik werk bij een heel groot bedrijf. Een paar weken geleden heb ik intern gesolliciteerd op een andere functie op een andere afdeling & locatie. Laten we voorop stellen dat ik niet gedacht had dat ik uitgenodigd zou worden voor een gesprek. Maar nu heb ik volgende week een sollicitatie gesprek en weet mijn baas er nog niet van.

Ik wil het hem natuurlijk wel vertellen maar ik zou niet weten hoe?
Mijn manager vind de stap al snel te groot & is gemakkelijk geneigd om te zorgen dat je niet kan doorgroeien. Ik wil hem dus niet tegen de schenen schoppen maar moet het hem wel vertellen.

Bottom line: Hoe vertel ik mijn baas dat ik een sollicitatie gesprek heb?

Ibbel

Re: Help, hoe vertel ik het mijn baas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 10:52

Waarom moet je het hem vertellen?
Neem een (halve) dag vrij, ga naar die andere locatie, doe dat gesprek en wacht eerst eens af of het uberhaupt wat wordt.

Elinexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 10:52

Ik zou ook niks zeggen... pas als het wat geworden is.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 10:53

Vind hij die stap voor jou te groot of in het algemeen?

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 10:54

Niet zeggen.... Als je de baan hebt is het vroeg genoeg.

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-20 10:54

NatasjavE schreef:

In het algemeen. Hij zegt dat bij al mijn collega's. Al ligt hun situatie wel iets anders als die van mij

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 10:55

Elinexx schreef:
Ik zou ook niks zeggen... pas als het wat geworden is.

Het is binnen het bedrijf. Dus hij komt er toch wel achter.

Ik zou het wel bespreken. Wellicht vind hij het voor jou wel een goede stap. En vraag om coaching van je baas. Wellicht ziet hij het dan wel zitten.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 10-02-20 10:56, in het totaal 2 keer bewerkt

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-20 10:55

Ibbel schreef:
Waarom moet je het hem vertellen?
Neem een (halve) dag vrij, ga naar die andere locatie, doe dat gesprek en wacht eerst eens af of het uberhaupt wat wordt.

Ik hoef niet eens vrij te nemen voor het gesprek. Ik ben gelukkig al vrij. Maar zou het rot vinden als hij er achter komt omdat ze referenties nabellen.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 10:58

Ze mogen niet zomaar referenties nabellen alleen als jij referenties hebt opgegeven

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 11:00

Gewoon eerlijk zijn. Dus wat je hier zegt ook tegen je baas zeggen.

Wil je overigens ook echt een andere baan? Of past die functie beter bij je opleiding? Of kan je daar groeien?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 11:01

Dat communiceer je dan toch richting de plek waar je gaat solliciteren. Dat je nog niets aan je huidige baas hebt laten weten, of ze jou dus de kans willen geven dit eerst aan hem te vertellen omdat je dit wel zo netjes vindt.

Je bent nu al heel veel als'en en maren aan het invullen en het gesprek is nog niet eens geweest. Doe rustig! Je bent niet iets in het geniep aan het doen.

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-20 11:03

Lizz schreef:

Wil je overigens ook echt een andere baan? Of past die functie beter bij je opleiding? Of kan je daar groeien?

Ik wil het niet zo als een bom in het gesprek gooien. Dat is een beetje het probleem, ik weet niet waar ik moet beginnen.

Ja ik wil graag doorgroeien. De baan die ik nu heb past qua niveau niet helemaal bij mijn opleiding. Ik mis uitdaging in mijn huidige functie.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 11:05

Ik zou ook niks zeggen... eerst maar eens op gesprek gaan, kijken of het dan nog bevalt.

Je mag gewoon solliciteren als je een baan hebt. Dan is niet verboden ofzo...

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 11:07

Ze bellen als het goed is nooit een referentie voor een eerste gesprek. Dus ik zou denk in jouw geval gewoon nog niks melden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 11:12

Op gesprek gaan en pas als je daadwerkelijk die andere functie hebt én ervoor getekend hebt tegen je huidige leidinggevende (honden hebben een baas) zeggen dat je een nieuwe functie hebt. Er is (bijna) niemand die onder normale omstandigheden tegen zijn huidige leidinggevende zegt dat hij sollicitatiegesprekken heeft.

Ladybird

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 11:17

davinci2412 schreef:
Lizz schreef:

Ik wil het niet zo als een bom in het gesprek gooien. Dat is een beetje het probleem, ik weet niet waar ik moet beginnen.

Ja ik wil graag doorgroeien. De baan die ik nu heb past qua niveau niet helemaal bij mijn opleiding. Ik mis uitdaging in mijn huidige functie.

Maar dit is toch precies oke om te zeggen? Je gaat naar je baas en zegt, hee ik moet je even wat vertellen. daarna vertel je dat je gesolliciteerd hebt en dat je bent uitgenodigd voor een gesprek. Dat is wat je eigenlijk alleen hoeft te vertellen, mocht je daarna nog de vraag krijgen waarom je weg wilt kun je dit zeggen.

Ik denk dat je de drempel voor je zelf veel hoger legt als dat nodig is

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 11:18

Het is heel normaal dat wanneer je solliciteert je je huidige werkgever (of leidinggevende in dit geval) daarover niet informeert. Bij de mensen waar je dat gesprek mee gaat hebben, kun je zeggen dat je huidige leidinggevende nog niet op de hoogte is van je sollicitatie en dat je dat graag zelf wil melden tezijnertijd. Mocht je de baan krijgen, dan kun je aan je leidinggevende uitleggen dat deze functie meer aansluit op jouw opleiding.

Maak er geen al te groot drama van, je doet echt niks fout en je doet ook niks illegaals ;)

Wat ik me wel afvraag, heb je met je huidige leidinggevende wel eens gepraat over wat je wensen zijn en dat je wat meer uitdaging in je werk zou willen hebben? Dat hij je collega's 'klein houdt' hoeft niet te betekenen dat hij dat bij jou ook gaat doen. Misschien kun je dat gesprek naast je sollicitatie ook gaan voeren, zonder te vertellen dat je al aan het rondkijken bent. Je weet maar nooit, misschien is er meer mogelijk dan je denkt.

Succes!

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 11:22

Anoniem schreef:
Op gesprek gaan en pas als je daadwerkelijk die andere functie hebt én ervoor getekend hebt tegen je huidige leidinggevende (honden hebben een baas) zeggen dat je een nieuwe functie hebt. Er is (bijna) niemand die onder normale omstandigheden tegen zijn huidige leidinggevende zegt dat hij sollicitatiegesprekken heeft.

Als het om een interne sollicitatie gaat ligt dat toch wat anders wat mij betreft. Ik ken weinig situaties waarin voor tekenen niet gesproken wordt met huidige leidinggevende. On topic: ik denk dat het juist laat zien dat je ambitie hebt/ wilt doorgroeien. Precies wat je wil dus. Een goede manager helpt je hierbij, ook als deze functie niets wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 11:25

Intern in een klein bedrijf, ja dan is het zeker wel anders. Maar in een heel groot bedrijf, voor een andere functie op een andere afdeling, nee, dan zou ik niet eerst met de huidige leidinggevende praten. Tenzij je daarvan steun en medewerking verwacht.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 11:30

Niks zeggen voor je een contract hebt ondertekend. Kan alleen maar nadelig zijn en tegen je gebruikt worden. Referenties mogen daarnaast alleen gebeld worden na goedkeuring van jou

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 11:55

Er zijn legio argumenten om het wel of niet al te vertellen aan je leidinggevende. En niet één ervan is de enige juiste. Wat je wel kan doen eens informeren wat gebruikelijk is binnen het bedrijf. Er zijn ook mensen voor jou geweest in eenzelfde situatie wellicht.
Doe wat jij denkt dat goed is. En natuurlijk succes met je gesprek.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 12:08

er zijn ook bedrijven waar in de afspraken staat dat ze interne kandidaten altijd op gesprek moeten uitnodigen. Dus ik zou gewoon het eerste gesprek even afwachten.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 12:18

Je hoeft niks te zeggen, ik ken iemand die heel vaal solliciteerde en dan zou hij het steeds moeten zeggen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 12:23

Ik werk ook op een groot bedrijf (denk dat 14000 werknemers onder groot valt tenminste) en hier is het wel gebruikelijk om dit je leidinggevende te melden. Sterker nog, wij hebben een DAP (development Action Plan) waar je leidinggevende ook aan mee dient te werken en dat betekend dus ook eventueel doorstromen naar een andere afdeling.
Ik zou het eerste gesprek even afwachten en het dan aan je leidinggevende vertellen dat je intern aan het solliciteren bent. Als hij inderdaad begint over de stap te groot vertel je hem dat het aan de andere afdeling is om dat te beslissen en dat je verwacht dat hij je ontwikkeling niet in de weg zal zitten.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 13:17

davinci2412 schreef:
NatasjavE schreef:

In het algemeen. Hij zegt dat bij al mijn collega's. Al ligt hun situatie wel iets anders als die van mij

Misschien wil hij zijn toppertjes niet kwijt :D

Maar serieus, als het gaat om reguliere arbeidsplaatsen en medewerkers vind ik dat best een vreemde mening over al zijn medewerkers.

Ik zou een sollicitatie niet op voorhand melden. Dat hoeft ook niet.
En ik zou in mijn sollicitatie vermeld hebben dat ik discretie naar mijn manager toe zeer op prijs stel en graag een verzoek om toestemming ontvang voordat men contact opneemt over de sollicitatie met de manager.