Twee baantjes werken, doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Pluisje1998

Twee baantjes werken, doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-20 15:21

De titel zegt het al grotendeels, ik zit eraan te denken om naast mijn huidige werk er een baantje bij te nemen. Ik werk ondertussen al bijna anderhalf jaar bij 1 van nederlands bekendste winkelketens (iets met rookworsten en tompoucen :') ). Ik begon hier op een contract van 20 uur en zit nu op 24 uur. De laatste maanden zit ik alleen steeds meer te twijfelen of ik wil blijven. Ik verveel me, ik heb ondertussen de meeste dingen die de verkoopmedewerkers doen geleerd en voer deze taken uit. Maar echt plezier heb ik er niet in, ik heb niks met het bedrijf, en hoe langer hoe minder leuk het word.

Al maanden werk ik net op of minder dan mijn contracturen waardoor ik steeds meer in de min kom te staan. Momenteel is het zelfs zo dat ik maar 1 dag in de week werk ipv 3. Ik vreet mezelf op van verveling met al dat thuis zitten. Ik speur dagelijks indeed af naar vacatures, maar helaas zijn 90% van de winkelvacatures voor 15 tot 20 uur max en dat is eigenlijk niet genoeg. Ik kan nu net rondkomen, als ik minder ga werken lukt dat helemaal niet meer.

Zo kwam ik dus op het idee om er misschien een bijbaantje bij te nemen. Ik zie van genoeg leuke winkelketens namelijk wel vacatures voor bijbanen. Om zo in ieder geval wat afwisseling/uitdaging te hebben binnen een nieuw bedrijf.

Ik twijfel alleen wel een beetje omdat ik eigenlijk niemand in mijn omgeving heb die ervaring heeft met twee baantjes werken. Nu is het wel zo dat ik met een avondopleiding bezig ben en als ik deze haal hoop ik sowieso tegen de zomer bij mijn huidige baan weg te gaan. (Ook als dat niet zo is overigens, de werkomstandigheden zijn echt vreselijk hier in de zomer). Ik maak me dus niet eens zo zeer zorgen om een contract wat daar niet verlengd zou worden, want die kans zou er wel inzitten.

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het werken van twee (retail/horeca)baantjes? En wat zijn de dingen waar ik op zou moeten letten?

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 15:27

Ik heb ook twee banen. Een kantoorbaan en een horeca baan. Ik denk dat je er rekening mee moet houden dat je over je tweede baan geen loonheffingskorting ontvangt. Je kunt wel zelf kiezen over welk contract je loonheffingskorting ontvangt. Je kunt er voor kiezen om met je Belastingaangifte (een deel) terug te betalen (afhankelijk van je totaal jaarloon) zodat je maandelijks evengoed nog een redelijk bedrag ontvangt of er is sprake van een maandelijkse inhouding en dan krijg je mogelijk met je Belastingaangifte vaak wat terug. Je houdt dan echter netto minder over in de maand. Om een idee te geven: ik heb een baantje voor €10e per uur en hou daar netto maar €6,30 van over.

Echt een heitje voor een karweitje :D

NadjaNadja
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 15:29

Ik heb op dit moment twee baantjes, waardoor ik ongeveer een fulltime werkweek maak. Ik vind het in principe prima te doen, alhoewel ik in het begin wel echt moest wennen en een nieuw ritme moest vinden. Waar ik eerder vaak op de middagen naar de paarden ging, kan dat nu alleen nog in de avond bijvoorbeeld.

Waar je op zou moeten letten? Dat weet ik eigenlijk niet echt. Wat wellicht wel handig is om te weten (of misschien weet je dat al wel), is dat je maar bij 1 werkgever loonheffingskorting kunt krijgen. Je loon zonder loonheffingskorting is toch wel aanzienlijk lager, dus dat is misschien wel iets om rekening mee te houden.

Waarom zoek je eigenlijk niet een nieuwe baan waar je fulltime (of in ieder geval meer uren) aan de slag kan, aangezien je tegen de zomer sowieso met dit baantje wil stoppen?

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 15:30

Ja, ik heb het gedaan.

Toen ik 17 was heb ik bij AH en een schoenenwinkel gewerkt. Toen ik net afgestuurd was heb ik nog anderhalf jaar een fulltime kantoorbaan gedraaid met daarnaast nog een bijbaan in de horeca. Je bent iets minder flexibel, maar dat hoeft helemaal geen probleem te zijn.
Dingen waar je op moet letten: Planning. Zorg ervoor dat je voldoende tijd hebt om van baan a naar baan b te gaan (als je op dezelfde dag dienst hebt) en te eten e.d. Verder gewoon doen, zonde om maar net rond te kunnen komen als je tijd over hebt en de banen voor het oprapen liggen.

Polly
Moderator Algemeen

Re: Twee baantjes werken, doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 15:43

Ik werk bij twee werkgevers, weliswaar niet in jouw sector maar in de zorg. Ik doe dat al jaren.
Eerst werkte ik een deel van de week als rij-instructeur en daarnaast als chauffeur op de ambu.

Nu zit ik overdag op een huisartsenpraktijk en in het weekend op de ambu (en oh ja, ik doe ook nog een thuisstudie -:)).
Ik vind de combi geweldig en zou van beide niks willen missen. Wel heb ik duidelijke afspraken qua werkdagen zodat ik niet op de praktijk zit na een nachtdienst :+

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 15:47

Ohja ik heb er ook een thuisstudie naast gedaan :j en had een paard en een relatie. Dus hoeft geen probleem te zijn icm je avondopleiding en priveleven.

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 15:48

Ik heb al jaren 2 banen. 30 uur bij een logistiek bedrijf en 30+ uur in mijn eigen bedrijf.
Gaat prima zolang je met veel plezier je werk doet/kunt doen.

Pluisje1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-20 16:31

@NadjaNadja De loonheffingskorting is inderdaad een goede. Heb daar even naar gekeken, en op zich is het me dat wel waard.

Ik ben op zoek naar een baan met meer uren/fulltime, maar de meeste winkels zijn daar zo te zien niet zo happig op. Hier in de regio is het allemaal 24 uur max. of er zitten weer kwalificaties aan waar ik nog niet aan voldoe helaas. Ik solliciteer er wel op, maar heb tot nu toe alleen maar afwijzingen gehad.

Als ik in de retail echt niks kan vinden wil ik eventueel nog bij de horeca kijken, maar liever niet. Vind retail op zich best leuk, alleen dit bedrijf niet :')

@polly wat toevallig, die opleiding die ik nu doe is voor rij-instructeur.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 16:36

Grappig, waar doe je de opleiding?

Ik ben er na 12,5jr mee gestopt. Mede ivm het ontbreken van cao en secundaire arbeidsvoorwaarden in de branche. Het werk zelf vind heel erg leuk. Heb mijn papieren dan ook nog wel een keer verlengd..

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 18:23

Ik heb ook 2 banen, zelfs vorig jaar een paar maanden 3 baantjes gehad. Dan wel in een andere sector (zorg). Ik volg een opleiding in de zorg en werk standaard elke zaterdag op een dagbesteding. Dat is heel leuk en zou ik in principe ook prima van kunnen leven, maar ik heb meer tijd om te werken en wil ook ervaring blijven op doen in andere delen van de zorg, dus ik heb ook een 0-uren contract bij een thuiszorgorganisatie.

Hierin heb ik wel besloten de regie te houden. Ik laat mij nergens zomaar inplannen (behalve op zaterdag dus). Ik reageer op diensten en werk ze. Voor mij is het zo prima te doen!

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 18:26

Even een andere opmerking, als jij een contract hebt voor 24 uur en je werkgever plant je structureel minder uren in dan mogen dat volgens mij geen min uren worden hoor, misschien zou je dat ook nog eens uit kunnen zoeken?

Wel even afhankelijk van hoe het in je contract staat natuurlijk.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 18:28

Ik zou sowieso niet een bijbaan in dezelfde sector zoeken als het juist de inhoud van het werk is dat je meer en meer begint tegen te steken. De werkzaamheden in een winkel zijn grotendeels hetzelfde, als je daar dus nu al weinig tot geen voldoening uit haalt en je verveelt, zou ik naar iets uitkijken wat je meer uitdaging geeft of waar je wel nog veel kan bijleren.

Pluisje1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-20 18:54

manonutjuh schreef:
Even een andere opmerking, als jij een contract hebt voor 24 uur en je werkgever plant je structureel minder uren in dan mogen dat volgens mij geen min uren worden hoor, misschien zou je dat ook nog eens uit kunnen zoeken?

Wel even afhankelijk van hoe het in je contract staat natuurlijk.

Ik moet dat inderdaad eens uit gaan zoeken, maar vrees dat zo'n groot bedrijf het wel zo uitgedacht zal hebben dat het dus wel kan. Anders ga ik er zeker achteraan, is geen eerlijke gang van zaken zo.

Gini schreef:
Ik zou sowieso niet een bijbaan in dezelfde sector zoeken als het juist de inhoud van het werk is dat je meer en meer begint tegen te steken. De werkzaamheden in een winkel zijn grotendeels hetzelfde, als je daar dus nu al weinig tot geen voldoening uit haalt en je verveelt, zou ik naar iets uitkijken wat je meer uitdaging geeft of waar je wel nog veel kan bijleren.

Nou ja, inhoud van het werk is misschien verkeerd gezegd. Ik vind het werk op zich wel leuk, kan ook heel blij worden als de winkel netjes is of er een klant tevreden weg gaat. Het is voornamelijk dat ik totaal niks heb met het bedrijf en de gang van zaken hier. Ik zou bijvoorbeeld heel graag bij een bedrijf werken waar ik wat meer heb met de artikelen die ze verkopen en waar ik meer klantcontact heb dan enkel bij het afrekenen.

Daarnaast ben ik om de uitdaging en het bijleren nu met die opleiding bezig. Als ik die af heb, wil ik proberen een tijd in die sector te werken en misschien daarna weer verder te kijken voor nog een opleiding (in een andere sector).

Polly schreef:
Grappig, waar doe je de opleiding?

Ik ben er na 12,5jr mee gestopt. Mede ivm het ontbreken van cao en secundaire arbeidsvoorwaarden in de branche. Het werk zelf vind heel erg leuk. Heb mijn papieren dan ook nog wel een keer verlengd..

In rotterdam bij een opleiding. Voor mij is het doel niet om het de rest van mijn leven te doen (had al eerder wat opmerking van jou erover gelezen toevallig). Wil het nu een paar jaar gaan doen (als ik werk kan vinden) en dan eens gaan kijken voor een andere (liefst hbo) opleiding :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 19:02

Ik heb zelfs 3 baantjes :Y)

Al met al heb ik daarmee een fulltime werkweek waardoor ik 2 volle dagen in de week vrij ben. Ik werk 3 volle dagen op een manege, dat is 24 uur, maar eingelijk draai ik daar altijd 26, ik werk 12 uur op kantoor en ik ben nooit weggegaan bij mijn bijbaantje.

Dat houd dus in dat mijn week er meestal zo uit ziet:

Maandag: 8:30 tot 17:00 werken
Dinsdag vrij
Woensdag 8:00-17:00 werken
Donderdag 8:30 - 15:00 op kantoor en 16:00 - 23:00 op stal (ik doe dan de kantine waar het altijd erg druk is op donderdag)
Vrijdag vrij
Zaterdag: 9:00 - 14:00 bij mijn bijbaantje, 15:00 - 17:00 2 uurtjes lesgeven.
Zondag 7:30 of 9:00 - 17:00 op stal.

Ik hou van de afwisseling en moet er niet aan denken om 5 dagen in de week hetzelfde te moeten doen!

Binkie_Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 19:40

Ik werkte ook een tijdje bij 2 plekken, waaronder bij hetzelfde bedrijf als jij nu werkt :+

Ik werkte daarnaast op een bedrijf gevestigd op een manege, ongeveer 8 uur in het weekend.
Bij het andere bedrijf werkte ik maar 6 uur, dus dat was niet veel. Ik ben gestopt door tijdsgebrek met school, examenjaar.

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 19:44

Ik heb op mijn hoogtepunt 4 bijbaantjes en een startend eigen bedrijf gehad naast een verzwaard traject voltijd studie en stage. Mijn bankrekening was een stuk beter wel toen :')
Als je info wil mag je altijd een Pb sturen. Ik kreeg overigens omdat ik onder een x bedrag bleef altijd heel veel loonheffing terug!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 20:07

Belasting technisch is een tweede baan erbij toch niet aantrekkelijk?

Pluisje1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-20 20:12

@prugelpiet Ik zie wat variatie dus ook wel zitten. Al is het maar in het soort winkel waar ik sta.
@binkie_eline, wat toevallig! Ik ben zelf een beetje bang dat op het moment dat ik niet flexibel gemoeg meer ben qua plannen, ze me eruit gaan werken. Zal niet de eerste keer zijn dat dat gebeurt bij ons. Maar ik werk dan ook wel meer dan 6 uur :')

@theadora99 wow, dat klinkt wel heel pittig zeg. Heb je even gepbt

@purny nee in principe klopt dat. Maar er is voor meer uren zo weinig hier, overal willen ze parttimers en zonder diploma zijn de keuzes hier beperkt. Horeca is echt mijn ding niet dus dat is echt last resort als hier mijn contract eindigd en productie of magazijnwerk word ik echt zwaar ongelukkig van. Daarnaast gaat het er ook om dat ik niet alleen maar thuis zit en dat is nu wel want ik word hier bijna niet ingepland.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 20:19

purny schreef:
Belasting technisch is een tweede baan erbij toch niet aantrekkelijk?

Dit is onzin. Als je 2 contracten heb van 20 uur zie je op 1 loonstrook iets meer terug vanwege de loonheffingskorting. Maar als je met 1 contract 40 uur werkt voor hetzelfde loon dan hou je netto precies evenveel over als bij de 2 baantjes samen. Je krijgt altijd maar over de eerste X duizend euro van je inkomen loonheffingskorting. Het voelt alleen als minder verdienen omdat je op de tweede loonstrook een lager bedrag ziet staan dan de 1e.
Laatst bijgewerkt door Eef_Bam op 07-02-20 20:48, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 20:25

O ok. Ik had namelijk 2 jaar geleden 2 banen(was van baan verwisseld) en moest betalen vandaar

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 20:56

Dat zal wel aan je loon liggen lijkt me. Dan zul je net in een hogere box gevallen zijn?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 20:56

of bij beide werd de loonheffingskorting toegepast

Pluisje1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-20 21:26

Ik heb eens zitten zoeken en het lijkt erop dat jullie inderdaad gelijk hebben qua belasting, dat is in ieder geval fijn om te weten!

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 21:29

Zeker doen!

Heel wat voordelen:
- extra uitdaging
- meer afwisseling
- niet afhankelijk van 1 werkgever
- je kan de ene baan ook weer inwisselen voor een andere baan zonder bang te zijn volledig zonder werk te komen zitten
- meer inkomen
- als je even een baaldag/ week op je werk hebt, heb je de andere baan die week nog in vooruitzicht

Even zorgen voor een goede planning en afspraken en gewoon proberen! Stoppen kan altijd nog.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 21:31

Ik heb 4 banen . Ik vind het echt prima, veel afwisseling. 2 loondienst, 1 zelfstandig en 1 als overuren vanuit huis op een van de loondienst-banen. Ik kan het van harte aanraden, ook voor kortere tijd, waarom niet.