Hoe oud was jij toen jij alleen thuis mocht zijn?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Nancy

Hoe oud was jij toen jij alleen thuis mocht zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-20 15:41

Hoi allemaal,

Mijn vriend heeft een zoon van 10, een heel net en beleefde jongen.
Netjes opgevoed en we verwachten dan ook dat het eigenlijk wel moet kunnen.

Hij gaat nu op sommige dagen dat hij bij ons is, naar de bso. Op een maandag is het leuk, want dan zijn er meerdere vriendjes op de bso. Op vrijdag is het niet leuk, want dan is er ‘niemand’ voor hem.

Langzaam begin ik te denken; Vanaf wanneer kan een kind meerdere uren alleen thuis zijn?
Ik kan het van mezelf echt niet meer herinneren eerlijk gezegd. Ik ben ook wel de jongste en mijn zus is 5 jaar ouder dan ik.

Het is nu zo;
School gaat uit om 2 uur. 3 kinderen (2 van ons samen, 2 van hem uit eerdere relatie) zijn 6 jaar en jonger, daar is geen discussie over mogelijk; Die gaan naar de opvang en bso.

Maar die van 10 (en een half inmiddels), zit in groep 7, is het nog wel nodig voor hem om naar de bso te gaan?
Kan hij niet een aantal uren (5 uur ongeveer ben ik thuis, dus hij zou +- 3 uur alleen zijn) alleen thuis zijn?
Hij zou met vriendjes kunnen spelen, daar of evt bij ons, of gewoon lekker buiten met z’n skeelers/step/fiets/voetbal/etc.
Hij kan op de PlayStation of Nintendo switch, waar wel een tijdslimiet op zit, dus dat kan geen 3 uur natuurlijk.
Uiteraard moeten er dan duidelijke afspraken gemaakt worden over wat wel en niet kan en we gaan vragen hoe hij erover denkt en wat hij zou willen.

Hoe denken andere bokkers daar over?
Wanneer liet jij je kind een paar uur alleen thuis? Vanaf middelbare school? Vanaf 10? 11? Iets anders?

Ik ben benieuwd.

Groetjes

Edit:
- Wat betreft het pakken van eten en drinken, dit kan hij prima zelf. Hij kan zich ook prima inhouden wat betreft snoepen, ik denk dat we hem gelukkiger maken met een bak met gesneden komkommers dan met chips bij wijze van.
- Wij zitten beide ongeveer 10-15 minuten van huis af, mocht er wat gebeuren
- Hij heeft een mobiele telefoon
Laatst bijgewerkt door _Nancy op 04-02-20 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Foaly

Re: Hoe oud was jij toen jij alleen thuis mocht zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 15:44

Is er iemand in de buurt bij wie hij terecht kan als er iets is? Dan zou ik zeggen dat het wel moet kunnen hoor, 10,5 is bijna 11. Prima leeftijd om te beginnen met het kweken van zelfstandigheid :D

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 15:47

Volgens mij bleef onze kleinzoon op die leeftijd ook zo'n beetje voor het eerst alleen thuis. Met inderdaad een buurvrouw waar hij altijd terecht kon en papa die een half uurtje van huis werkte. Goed afspraken waren vooral dat er geen frietpan aan mocht en ook geen tosti-ijzer :-)

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 15:48

Vanaf de middelbare school mocht ik alleen thuis zijn, maar dat komt ook omdat wij erg afgelegen wonen en ik dus niet naar de buren zou kunnen als er iets is. Ik was 11 toen ik naar de middelbare school ging. Het hangt er denk ik dus ook een beetje vanaf in hoeverre hij naar de buren of iemand in de buurt kan als er iets aan de hand is

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 15:48

Ik was op de leeftijd wel alleen ja. Niet in de avond, maar overdag prima een paar uur alleen. :j

Het zoontje van vrienden is precies even oud en blijft ook geregeld alleen zonder problemen.

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 15:49

Ik was alleen thuis overdag toen ik 10 was :j Kon eventueel wel terecht bij een bevriende buren als er iets was en mijn moeder had het nummer van haar werk voorgeprogrammeerd onder sneltoets (toen waren er nog geen mobiele telefoons). Kan inderdaad prima.

Moest zelfs alleen de hond uitlaten tussen de middag en na school op die leeftijd :+

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 15:51

Vriendjes meenemen naar huis zou ik, vanuit oogpunt van de andere ouder, niet tof vinden.

Mijn 10 jarige buurjongen mag 1 dag in de week zelf een paar uur thuis zijn, heeft ons als back-up vanaf 15.30/16.00.
Zijn 2 jaar jongere pleegzusje mag dat niet en gaat naar de BSO.
Wij hebben de buurjongen 2 keer bij ons gehad. 1 keer was hij de huissleutel vergeten en kwam hij die lenen, de andere keer was het slecht weer, kreeg hij zn PS niet aan en vond hij het saai thuis en waren zijn vriendjes uit de straat niet thuis en had hij niemand om mee te spelen.

De ene 10 jarige is de andere niet. Probeer het een keer, zorg dat je zelf bereikbaar bent en dat hij een back-up heeft waar hij terecht kan.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-20 15:53

We wonen in een nieuwbouw wijk, veel van zijn vriendjes wonen hier in deze wijk.
Zijn moeder woont hier op 5 minuten fietsen vandaan (maar het is uiteraard niet de bedoeling dat ie daar gaat zitten tot 5 uur :+ het contact verloopt niet geweldig zeg maar), mocht er echt nood aan de man zijn.
Al onze buren zijn meer dan vriendelijk, maar veel werken er wel gewoon dus veel zijn niet thuis overdag. Hoewel er altijd wel iemand thuis is natuurlijk.

Het gaat inderdaad alleen om overdag, na school.
Gelukkig gaan we de lichtere dagen weer in, dat scheelt ook enorm.

Maar zoals ik het lees is 10,5 jaar helemaal geen gekke leeftijd dus.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 15:54

Ik zou het ook met mijn oudste zoon(bijna 9) nu al aandurven maar ik ben altijd thuis dus hier is het niet van toepassing.
Maar dan wel alleen thuis en niet met andere binnen.
Maar het ligt wel heel erg aan de persoon ook want bij mn middelste vraag ik me af of ik het op die leeftijd ook zou zeggen :')
Die is wat meer impulsief eerst doen en dan denken :D

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 16:41

Och, ik was 7-8 toen ik alleen bleef. Ook als mijn ouder(En stiefvader) een avondje weggingen, ik vermaakte me wel. Nu zeggen ze het niet eens meer, dan kom ik thuis aan en is het; Home alone! Dat is alweer een paar jaar zo. Ik ben enigs kind en heb dus het huis voor mezelf, heerlijk vind ik het. Net als vroeger. :Y)

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 16:45

Ik was 9 toen ik alleen mocht blijven. Met de afspraak dat als er echt wat was ik naar de buurvrouw kon.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 16:46

Onze zoon van 11 is s middags ook allen thuis. Hij maakt netjes zijn huiswerk en mag dan tv kijken of gamen. Hij mag allen met vriendjes spelen als onze oudste zoon van 18 er is. Hij wilde vanaf 10 niet meer naar BSO en oppas aan huis is hier helaas niet te vinden.
Gelukkig is hij heel verantwoordelijk en zijn de buren altijd thuis in nood. Ook vindt hij het niet erg.
Onze oudste zoon had die verantwoordelijkheid op die leeftijd echt niet. Kortom, daar dus naar kijken

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 16:46

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 16:48

Ik mocht op die leeftijd wel alleen thuisblijven ja, alleen had ik op hele lange avonden soms oppas (dus ouders van 4 uur 's middags tot rekbaar weg met een feestje oid). Volgens mij was ik 9 toen ik in de pauzes soms alleen thuis was. Wel kon ik altijd bij de buren terecht indien nodig en kon ik altijd bellen als er wat was :)
Ik zou het gewoon eens opbouwen, uurtje wegblijven en kijken hoe het gaat. :)

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 16:53

Ik mocht toen ik 10 was ook gewoon alleen blijven. Hij zit al halverwege groep 7. Groep 8 worden ze klaargestoomd voor de middelbare school, dan moet hij het ook zelf redden. Ik zou zeggen dat het best zou kunnen :)

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 16:58

Ik was 5 toen ik alleen thuis mocht blijven als mijn ouders enkele uurtjes weg waren.
M'n broer daarin tegen die kon je als 12 jarige nog niet vertrouwen.Die zou het huis in de fik gezet hebben tijdens experimenteren met lucifers.
Het hangt dus heel erg af van kind tot kind.

Eva1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 16:59

Groep 7 dan zou ik het wel aan durven vanaf het moment dat de tijd weer verzet is. Dan is het wat langer licht.
Zelf hebben we de afspraak met de kids dat als ik er niet ben ze ook de deur niet open doen voor vreemden. Ze kijken braaf eerst door het raam.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 17:01

Ligt een beetje aan het kind. Onze dochter van net 12 vindt alleen zijn eng, ze is niet vaak alleen. Wel momenten om te oefenen.
Onze zoon van 9 kan prima een uurtje alleen zijn. Zelfstandig kind, red zich wel. Maar.. we overschatten hem niet, hij is tenslotte nog maar 9 en kan bepaalde dingen gewoon niet overzien.

Ik zou hem volgend jaar (Groep 7) prima een paar uur alleen durven laten met duidelijke afspraken (o.a. mij of mijn man appen als hij thuis is) en wellicht iemand uit de buurt inseinen voor noodgevallen.
Wel goed bespreken en oefenen wat hij doet bij onverwachte situaties (bijv. de deurbel gaat, hij doet zich pijn, wat doe je bij brand etc).

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 17:13

Ik was denk ik 10, of 11. Moeder werkte, ik ging naar huis. Wel buren die altijd wel opletten en soms naar vriendjes in de buurt

Mind you, dit was 1983, en ik was een uiterst zelfstandig kind :D

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 17:22

Ik denk dat heel erg kan verschillen, maar onderschat het toch niet.
Ik was net 11 maar dat was voor mij zelfs nog iets te vroeg om helemaal alleen te zijn. Ik vond het eng alleen thuis, maar ook heel zielloos, dat je thuiskomt en niets kunt zeggen. Terwijl dat uiterlijk niet te zien was. Ik deed geen rare dingen, ging niet snoepen of wat dan ook... maar ik vond het niet fijn.

Maar goed. Niet ieder kind is hetzelfde en tegen je zin bij een BSO is ook lastig. Een eerste idee is of er niet een deal met (de ouders van) vriendjes te maken is voor de vrijdagmiddag. Of dat hij standaard langskomt, maar inchecken en backup kan natuurlijk ook.
Vriendjes samen laten spelen hangt er heel erg vanaf. Ook daar zou ik geloof ik toch liever een backup bij zien (Zeker omdat er dus kinderen genoeg zijn rond die leeftijd die echt nog niet verantwoord alleen zijn, en dan mogelijk jullie zoon meeslepen in een of ander wild plan. Dus ik zou die vriendjes in elk geval eerst even zien voor ze alleen thuis mogen zijn.)

Marriefloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 17:37

Ik ga met Keet mee en vind het te jong. Maar ieder zijn ding...

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 17:44

Persoonlijk vind ik het ook te jong. Het zal best kunnen, maar wat ik me altijd afvraag is of ze goed kunnen handelen als er echt iets gebeurd.
Valt onderweg naar huis, niemand die weet wat er aan de hand is oid.
Nee weet niet, mijn gevoel zegt gewoon nee. Althans voor mezelf. Wat een ander doet moeten ze zelf weten natuurlijk. Maar gevaren op die leeftijd, en dan ernaar handelen.. Ik weet het gewoon niet.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 17:51

Voor een enkele keer zou ik het te doen vinden. Maar niet op regelmatige basis. Op het moment dat er bv op school iets naars is voorgevallen, of net iets heel leuks, bv iets waar hij heel trots op is, is het toch maar triest om in een leeg huis te komen. Op dat moment heeft een kind echt de behoefte aan iemand om zijn hart te kunnen uitstorten.
Shodow0 omschrijft het mooi
Citaat:
Ik vond het eng alleen thuis, maar ook heel zielloos, dat je thuiskomt en niets kunt zeggen.

Voor een 10-jarige zou ik toch iets proberen te regelen.
Laatst bijgewerkt door Sclimpre op 04-02-20 18:02, in het totaal 1 keer bewerkt

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 17:53

Tm groep 8 hadden wij opvang.
Wij mochten heus weleens een uurtje thuis blijven als mijn moeder boodschappen deed.
Maar echt niet hele middagen terwijl mijn ouders werken waren. Ik heb zelfs het eerste jaar van de middelbare school nog opvang gehad, ik was een uitzondering, maar vond het echt heel heel leeg als ik thuis kwam en er was niemand om een praatje mee te maken. Zou er goed over na denken voor je dit met je zoon afspreekt.

Als je een heel verstandig verantwoordelijk kind hebt kun je het altijd proberen. Maar met goede afspraken.
Even bellen als hij thuis komt bijv, zodat je weet of alles goed is gegaan op school etc?
Wat mag je doen als je alleen bent? Bijv buiten spelen of tv kijken...
Wat mag niet? Bijv de kookplaat gebruiken, vriendjes meenemen.
Wie kan je bellen in nood? Bijv moeder, buurvrouw.

Gaat t niet dan wordt het gewoon weer naar de opvang. Maar nu met tegenzin heen zonder alleen zijn geprobeerd te hebben is ook wel vervelend voor hem.

Ik zou wel een heel heel goed noodsysteem hebben.
Iemand waarvan je zeker weet dat hij/zei ook echt de vrijdagmiddagen thuis is en kan komen indien er nood is. En dat het iemand is waar hij zich veilig bij voelt. Niet ervan uit gaan dat er wel een buurman is in nood. Misschien durft je zoon daar helemaal geen hulp van in te roepen. Of is er wel niemand thuis...

En ik zou geen vrienden mee naar huis. Want je kan jouw kind misschien wel vertrouwen, maar met vriendjes alleen blijven is nogal wat. Dan maar bij de vrienden zelf spelen. Is er gelijk ook toezicht.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 17:55

Per kind verschillend natuurlijk, maar het kan wel. Ik zou ook even laten bellen bij thuiskomst zodat je ook eventjes kan kletsen over school enzo. En wel zorgen dat er iemand in de directe omgeving is waar hij bij kan aankloppen als er wat mis is.