Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
safina schreef:
Bloemetje75 schreef:Woont oma nog zelfstandig of in een verzorgingshuis ofzo? Normaal is er bij een verzorgingshuis een fysiotherapeut of ergotherapeut aangesloten. Wie weet hebben zij tips of handigheidjes?
Pauww schreef:Een labelmaker lijkt me zoals al eerder gezegd handig voor korte berichtjes en afspraken op de kalender?
Bijvoorbeeld zoiets dus https://www.bol.com/nl/p/brother-pth107 ... oductTitle
Er zijn blijkbaar ook modellen met een draaischijf voor de letters, als deze knopjes te klein zijn.
En ja ook ivm soms beroerde motoriek.
Britt_xxx schreef:Klein schrijven, een onleesbaar handschrift + trillen kunnen wel de eerste symptomen van Parkinson/Parkinsonisme zijn, dus ik zou het wel in de gaten houden. Het klein schrijven is ook wel vrij typisch.
Verder misschien inderdaad een rubbertje om de pen doen?
toetsenbord eraan. 
Taucha schreef:Britt_xxx schreef:Klein schrijven, een onleesbaar handschrift + trillen kunnen wel de eerste symptomen van Parkinson/Parkinsonisme zijn, dus ik zou het wel in de gaten houden. Het klein schrijven is ook wel vrij typisch.
Verder misschien inderdaad een rubbertje om de pen doen?
Hoeft niet, dan zou ik zoetjes aan vanaf mijn 25e parkinson hebben moeten oplopen... nee hoor. Een beroerd handschrift dat steeds kleiner en onleesbaarder wordt kan ook gewoon ontstaan doordat de motoriek steeds minder wordt. En dat hoeft niet meteen op parkinson te wijzen.
Een dikke pen is in het begin een hele mooie oplossing. Vooral zo veel mogelijk blijven schrijven om de motoriek zo optimaal mogelijk te houden. Als dat echt niet meer gaat, dan daarna wellicht een tablet oid met een groot verlichttoetsenbord eraan.
Ik zeg ook wel zou kunnen. Trillen en klein schrijven is niet gelijk Parkinson, maar het is goed om het in het achterhoofd te houden...