Als oma niet meer leesbaar kan schrijven...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Lorette_

Als oma niet meer leesbaar kan schrijven...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-20 12:17

...zijn er dan hulpmiddelen waarmee ze tekst wél leesbaar op papier krijgt?

Van het weekend was ze heel verdrietig. Ze had vastgesteld dat schrijven niet meer ging. De afspraken op haar kalender waren onleesbaar. Haar motoriek is slecht en daarbij gaat haar hand ook erg trillen.

Oma was heel goed met computers, maar dat gaat al even niet meer. "In plaats van een @ kreeg ik een komkommer! En mijn typelint zat vast!" Hoe handig ze er voorheen mee was, zo ingewikkeld vindt ze het nu.

Ze heeft nooit gebruik gemaakt van een mobiele telefoon en ik twijfel of ze kan wennen aan een tablet. Nu denk ik aan een ouderwetse typemachine, maar dan heb je nog het probleem dat je niet een afspraak op je kalender kan schrijven. Of een envelop kunt adresseren. Dan blijft het bij tikken op een A4'tje.

Heeft iemand nog een geniaal idee?

Jenny21

Re: Als oma niet meer leesbaar kan schrijven...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 12:19

Komt het doordat ze bijv trilt of omdat ze slecht ziet? Bij het laatste is een vergrootglas een optie?

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 12:20

Heel kinderachtig misschien maar zijn letter stempels geen optie? Wij schreven de afspraken voor opa altijd op toen dat niet meer ging

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 12:21

Zou zo n labeler nog te doen zijn? Daarmee kun je in ieder geval afspraken opschrijven. En ik heb geen idee of er oplossingen zijn waarmee spraak omgezet kan worden in getypte tekst? Spraak die op oa tablet of laptop werkt bestaat wel (gebruik ik deels ook). Maar ik heb geen idee of dat ook bestaat in een vorm van een uitgeprinte tekst?

Maar beroerd is het wel? Verder ook dikkere pen? Potlood? Dikkere stift en groter vel waardoor er meer schrijfruimte is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 12:24

Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-01-20 12:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Lonni

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 12:25

Wij hebben opa van 92 toch nog geprobeerd te leren me de tablet om te gaan, en dat gaat onverwachts toch best goed! Al is het maar alleen wanneer we hem erbij kunnen helpen, hij straalt helemaal als hij kan bellen (of zelfs face-timen) met kennissen die ook al op leeftijd zijn en niet makkelijk meer op bezoek kunnen komen.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-20 12:29

Misschien een seniorentablet. Ik zal er eens op zoeken.

Oma heeft geen Parkinson, maar haar hand gaat wel trillen met schrijven. Ook op een groot vlak schrijft ze onbedoeld heel klein. Groter lukt haar niet. Ik wil daarom eigenlijk af van het schrijven met de hand. Tikken lijkt mij beter, maar dan moet ik iets hebben wat niet een heel verfijnde motoriek vereist. Ze ziet nog voldoende!

Haar afspraken worden nu overigens ook voor haar opgeschreven, maar ze zou zo graag zelf nog een kaartje willen schrijven...

safina schreef:

Hier ga ik me ook in verdiepen! Dankjewel.

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 12:41

Woont oma nog zelfstandig of in een verzorgingshuis ofzo? Normaal is er bij een verzorgingshuis een fysiotherapeut of ergotherapeut aangesloten. Wie weet hebben zij tips of handigheidjes?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-20 12:55

Ze woont sinds kort in een verzorgingstehuis en heeft al lange tijd intensieve fysio. Ik weet niet of ze het al eens heeft aangekaart...

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 12:56

Bloemetje75 schreef:
Woont oma nog zelfstandig of in een verzorgingshuis ofzo? Normaal is er bij een verzorgingshuis een fysiotherapeut of ergotherapeut aangesloten. Wie weet hebben zij tips of handigheidjes?

Ik zou inderdaad een ergotherapeut mee laten kijken. Vanuit basisverzekering wordt er 10 uur vergoed, mocht jouw oma nog zelfstandig thuis wonen. Als jouw oma in een verzorgingshuis woont, hebben zij vaak intern ergotherapeuten rondlopen.

Wat ook nog zou kunnen is dat jouw oma veel kracht moet zetten (vandaar het trillen) om de pen vast te houden. Heb je al eens een verdikking rondom de pen geprobeerd? Die kan je gewoon kopen en om de pen heen schuiven.
Laatst bijgewerkt door Zertab op 21-01-20 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Pauww

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 13:00

Een labelmaker lijkt me zoals al eerder gezegd handig voor korte berichtjes en afspraken op de kalender?
Bijvoorbeeld zoiets dus https://www.bol.com/nl/p/brother-pth107 ... oductTitle
Er zijn blijkbaar ook modellen met een draaischijf voor de letters, als deze knopjes te klein zijn.

Britt_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 13:13

Klein schrijven, een onleesbaar handschrift + trillen kunnen wel de eerste symptomen van Parkinson/Parkinsonisme zijn, dus ik zou het wel in de gaten houden. Het klein schrijven is ook wel vrij typisch.
Verder misschien inderdaad een rubbertje om de pen doen?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 13:19

Pauww schreef:
Een labelmaker lijkt me zoals al eerder gezegd handig voor korte berichtjes en afspraken op de kalender?
Bijvoorbeeld zoiets dus https://www.bol.com/nl/p/brother-pth107 ... oductTitle
Er zijn blijkbaar ook modellen met een draaischijf voor de letters, als deze knopjes te klein zijn.

Deze heb ik ook. :j En ja ook ivm soms beroerde motoriek.

En een krijtbord waar ik goed groot op kan schrijven :D

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 13:24

Ik zou ook eens bellen met een ergotherapeut hiervoor.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 13:43

Ouderwetse typmachine? Heeft mijn oma heel lang gedaan.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 13:44

Ik vind een ergotherapeut een ontzettend goede tip. Dit is hun werk.

Verder kan het ook geen kwaad om oma met de tablet te werken. Iets nieuws leren is ontzettend belangrijk, ook voor oudere mensen.

Geef je oma maar een dikke knuffel. Ik kan begrijpen dat ze het hier ontzettend moeilijk mee heeft. :(:)

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 13:49

Britt_xxx schreef:
Klein schrijven, een onleesbaar handschrift + trillen kunnen wel de eerste symptomen van Parkinson/Parkinsonisme zijn, dus ik zou het wel in de gaten houden. Het klein schrijven is ook wel vrij typisch.

Hoeft niet, dan zou ik zoetjes aan vanaf mijn 25e parkinson hebben moeten oplopen... nee hoor. Een beroerd handschrift dat steeds kleiner en onleesbaarder wordt kan ook gewoon ontstaan doordat de motoriek steeds minder wordt. En dat hoeft niet meteen op parkinson te wijzen.

Een dikke pen is in het begin een hele mooie oplossing. Vooral zo veel mogelijk blijven schrijven om de motoriek zo optimaal mogelijk te houden. Als dat echt niet meer gaat, dan daarna wellicht een tablet oid met een groot verlicht :)* toetsenbord eraan.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 13:51

Eventueel een typemachine in combinatie met een vel etiketten?

Ik denk dan aan kleine(re) etiketten voor afspraken op de kalender en voor een envelop of een kaartje een wat groter etiket. Dan kan oma typen en het daarna opplakken.

Britt_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 14:22

Taucha schreef:
Britt_xxx schreef:

Hoeft niet, dan zou ik zoetjes aan vanaf mijn 25e parkinson hebben moeten oplopen... nee hoor. Een beroerd handschrift dat steeds kleiner en onleesbaarder wordt kan ook gewoon ontstaan doordat de motoriek steeds minder wordt. En dat hoeft niet meteen op parkinson te wijzen.

Een dikke pen is in het begin een hele mooie oplossing. Vooral zo veel mogelijk blijven schrijven om de motoriek zo optimaal mogelijk te houden. Als dat echt niet meer gaat, dan daarna wellicht een tablet oid met een groot verlicht :)* toetsenbord eraan.

Sorry, dat heb ik dan verkeerd onthouden. :) Ik zeg ook wel zou kunnen. Trillen en klein schrijven is niet gelijk Parkinson, maar het is goed om het in het achterhoofd te houden...

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 14:22

Britt, het kunnen inderdaad de eerste symptomen van Parkinson zijn, dus geen gekke gedachte!

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 14:23

En een (Dymo) labelwriter dan? Ik weet alleen niet of ze het stickertje los zou kunnen krijgen.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 14:23

Naast de praktische tips die je al hebt gehad, zou ik een ergo therapeut inschakelen.
Die hebben zich meer in dit soort dingen verdiept als een fysio.
En als je een goede hebt kunnen er misschien nog wat bruikbare dingen uitrollen

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 14:39

Mijn oma schrijft sinds een kleine 10 jaar ook onleesbaar. computer is teveel om te leren, en een iphone te klein. maar ze zou zeker niet zonder haar Ipad kunnen. Ik kan haar foto`s via Whatsapp sturen welke ze in mooi groot formaat kan bekijken. Ze kreeg de Ipad toen ze halverwege de 80 was, inmiddels 92 en gebruikt m dagelijks voor nieuws. recepten en contact met kinderen, kleinkinderen en kleinkleinkinderen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 14:42

Goeie tips tot nu toe. Ik denk dat het hoe dan ook nuttig is om een tablet waarop eenvoudige dingen mogelijk zijn ook te proberen, omdat tablets gewoon erg handig zijn en nog lang kunnen helpen (zoals facetime, communicatiemogelijkheden als ze bv haar stem kwijt is wat al kan gebeuren na een verkoudheid, alarmpjes op de agenda.)

Verder zou je nog kunnen denken aan zoiets: https://www.bol.com/nl/p/4x-letter-alfa ... 109375637/
Niet handig voor de kalender, maar wel iets voor kaartjes misschien.

(Verder zou je zo'n sjabloon misschien ook heel specifiek kunnen maken, bv haar naam of belangrijke woorden. Ik volg filmpjes op youtube over 3d-printen, en die zouden heel makkelijk dat soort sjablonen kunnen printen volgens mij. Maar ik heb geen 3d-printer en ken ook niemand die er wel een heeft.)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 14:49

Zijn voorgeprinte stickers/etiketten geen idee?
Standaard afspraken als kapster, boodschappen, dokter, bloedprikken enz kun je printen, je kan een vel met alle tijden printen, dan hoeft ze maar de juiste tijd bij de juiste afspraak te plakken.