Baanwissel ja of nee? Wat te doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Baanwissel ja of nee? Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 11:22

Bokt, ik heb even jullie ongezouten mening nodig.
Ik werk nu sinds twee jaar in het ziekenhuis, waar ik geheugenonderzoeken doe bij volwassenen en ouderen. Aanvankelijk had ik het goed naar mijn zin, maar het komt regelmatig voor dat een patiënt uitvalt of er simpelweg geen onderzoek te doen is. Dit kan een keer gebeuren, maar m.n. in de zomer hebben we soms dagen op rij niet zoveel te doen. Ik zeg we, omdat ik met nog drie collega’s ben die exact hetzelfde werk doen. Sommige van mijn collega’s hebben een neventaak er bij waar ze wel wat tijd in kunnen steken, maar dat is op een gegeven moment ook klaar.
Op zich heeft iedereen wel eens drukkere en minder drukke periodes, maar met name ik kan erg slecht met de ‘verveling’ omgaan.

De sfeer is er de laatste tijd niet beter op geworden door een aantal gebeurtenissen. Vorig jaar werd mij steeds min of meer toegezegd dat bij pensionering van collega X ik meer uren zou krijgen. Toen het puntje bij het paaltje kwam kreeg collega Y er uren bij vanwege haar betrokkenheid bij kind & jeugd en ik kreeg er slechts 2 uur per week bij (één werkdag per vier weken). Feit dat dit zo liep vond ik niet erg en so be it, maar de manier waarop dit ging was erg banketstaaf.

Ik ben daarom één dag in de week bij een psychologenpraktijk gaan werken, om toch wat meer uren te maken in de week. In deze praktijk leer ik veel, mag ik veel en doe ik veel. Een fijne werkdruk dus.
Nu in het ziekenhuis zijn er twee collega’s uitgevallen waardoor er nog maar één psycholoog is die onderzoeken aanvraagt. Gedeeld door vier collega’s = mega verveling. Tuurlijk zijn er altijd taakjes die ik kan doen, maar als je daar met z’n vieren om verlegen zit, is het een keer op. De psycholoog die nu nog wel werkzaam is, verwacht niet dat deze situatie voor de zomervakantie verandert. Ik heb zat rondgevraagd of ik misschien andere taken op mij kan nemen, ook op andere afdelingen. Hier krijg ik helaas weinig uit. Er wordt zelfs gezegd dat in de tijd dat ze mij uitleg geven over een bepaalde taak, ze het zelf al drie keer gedaan kunnen hebben. Daarnaast is voor mij het contrast tussen mijn werk in de psychologenpraktijk en het ziekenhuis enorm. Ik mag in het ziekenhuis vrij weinig, waar ik in de praktijk mijn eigen caseload heb en hier vrij in word gelaten.

En hier zit ik dan. Vandaag niets te doen, patiënt van morgen heeft afgezegd, dus wederom twee dagen uit mijn neus vreten. Ik ben het zat. En als ik dit zo tik, denk ik, wat weerhoudt mij er nog van om elders te solliciteren? Toch vind ik het erg spannend en zit het niet in mijn aard om zomaar het bijltje er bij neer te gooien. Ik heb pas een opleiding gevolgd die het ziekenhuis deels heeft betaald. Grote kans dat ik hier een bedrag van terug moet betalen. Daarnaast heb ik net met Fietsplan een elektrische fiets gekocht, die het ziekenhuis dan voorschiet, waarschijnlijk moet ik hier ook de helft van terugbetalen. En dan mijn vaste aanstelling. Ik heb een vast contract in het ziekenhuis, financiële zekerheid, een dertiende maand, kortom.. Best goede voorwaarden en een prima CAO. Wat gooi ik weg? En wat krijg ik terug? Ik weet even niet goed wat te doen. Ik hoop dat jullie je goed in mij kunnen verplaatsen en enige nuance aan kunnen brengen. Destijds heb ik als HBO-er echt moeten knokken voor een baan in mijn vakgebied. Toen was ik ook ontzettend blij dat ik dit werk kon gaan doen, zeker als ik kijk naar voormalig klasgenoten (werken bij de Rabobank, of als recruiter, als cupcake ZZP-er, alles behalve psychologie in ieder geval). Wat zouden jullie doen?

Duhelo

Re: Baanwissel ja of nee? Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 11:26

Hoe vrij ben je in de tijd dat je niks te doen hebt? Ben je verplicht je bezig te houden met werkgerelateerde zakens, of mag je bv tussendoor een boek lezen oid?
Is het een optie om er een studie bij te doen en de lege momenten op het werk te gebruiken om te studeren?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 11:27

Hoeveel uur werk je in het ziekenhuis? Is het een idee om er wat naast te zoeken en te overleggen om je uren in het ziekenhuis te verminderen?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 11:27

Je weet nooit wat je terugkrijgt voordat je je daarin gaat verdiepen. En daar heb je tijd zat voor lees ik zo.
Ga online vacatures zoeken (op je telefoon, niet op je werk computer).
Ga een cursus volgen in de baas z'n tijd. Verdieping in je werk. Omscholen.
Kaart je verveling aan bij je leidinggevende.
Reken voor wat het kost als er vier man niks zitten te doen.
Succes, want het lijkt me inderdaad een nare situatie.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 11:34

Ik weet niet hoe het nu precies zir met het ziekenhuis cao maar ons cao (vvt) is veranderd en omdat de werkgever subsidie krijgt hoeven wij (bbl) niet meer terug te betalen als we eerder dsn 2 jaar stoppen. Dus ik zou dat even nakijken.

Je moet niet bij een werkgever blijven uit schuldgevoel naar je werkgever. Je werkt om te leven, je leeft niet lm te werken (of om te niksen op je werk). Mijn inziens "moet" je werk een plek zijn waar je met plezier naartoe gaat, vanwege het werk zelf, de collega's etc.

Dus ga lekker sollicteren, kom je wat beters tegen grijp die kans gewoon!

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 11:34

Ik zou een keer een goed gesprek aangaan met je werkgever, en werkt dat niet, dan zelfs nog een stapje hoger. Zeg dat je meer en andere taken erbij wilt en dat je regelmatig verveeld. Dat zou niet nodig hoeven en mogen zijn in een ziekenhuis.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 11:40

Misschien een idee om een studie te volgen en deze te doen in de rustige momenten?

Een ander idee is om toch elders te kijken en mogelijk kun je uitgekocht of overgeplaatst worden?
Bovendien als je ergens blijer van wordt, dan is die "schuld" toch zo terug betaald en misschien kan het wel verrekend worden met openstaande vakantiedagen?

Is het al besproken met een leidinggevende, misschien dat deze eens mee kan denken. Hebben de andere drie ook een vast contract? Zo niet, hoe groot of klein is de kans dat deze verlengd gaat worden en straks weer meer werk creëert?

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 11:42

Verder kijken. Je hebt al een paar keer aangegeven dat je onvoldoende werk hebt. Een bore out ligt dan op de loer. Als je die te pakken hebt, of als die jou te pakken heeft, ben je verder van huis.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 11:49

De niets doen optie houdt in dat je je de rest van je leven verveeld, dat lijkt me geen optie.

Dus zoals het nu gaat , dat kan niet meer, dat moet anders. Maar wat.
Er zijn een hele aantal mogelijkheden en je zou een stappenplan kunnen maken:

- Met hogerop in het ziekenhuis in gesprek.
- kijken of je je werk bij de psychologie praktijk kan uitbreiden, of iets dergelijks gaan zoeken bij een andere praktijk.
- verder studeren in de tijd van het ziekenhuis ( universitair psychologie aan de OU bv )
- Vanuit de rust van je huidige functie naar een andere baan zoeken.
- om ontslag vragen van het ziekenhuis ( en daardoor niet je opleiding en fiets terug te hoeven betalen en nog een kleine vergoeding/ outplacement krijgen) . Met dat geld kunnen ze iemand aannemen op een afdeling waar wel een tekort is, en blijkbaar zitten er in jouw team teveel medewerkers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 11:50

Wauw, wat een reacties al, super fijn! Ik ga op jullie allemaal proberen te reageren.

@ Duhelo: Ik moet me wel echt bezig houden met werkgerelateerde zaken, wat nu overigens voor geen meter lukt. Ik ga niet uit vrije wil wat zitten lezen over dementie oid. Dat lees ik alleen als ik het oprecht wil weten, niet om de tijd te doden. Leesboek heb ik wel eens meegenomen, maar dat werd me niet in dank afgenomen :+
Een studie is zeker een goede optie, maar dit valt ook een beetje onder niet-werkgerelateerd, in die zin dat het ziekenhuis liever niet heeft dat je in de baas z’n tijd zit te studeren. Buiten dat ben ik erg blij dat ik net een opleiding heb afgerond. Omdat ik niet zo goed kan leren, heeft dit ook niet echt mijn voorkeur. De opleiding die ik pas heb afgerond was ook weer hel en verdoemenis in die zin :’) Maar dat is gelukt.

@Achterom Ik werk nu 22 uur in het ziekenhuis en 8 uur in de psychologenpraktijk. In de praktijk kan ik helaas niet meer uren werken dan ik nu doe, dus als ik elders zou gaan werken en het ziekenhuis blijf aanhouden, heb ik drie banen. Dat lijkt me niet fijn. Dus als ik elders zou gaan werken, zeg ik liever het ziekenhuis op.

@rien10 Dit ben ik vergeten te melden, maar ik heb in onze teamoverleggen en in mijn jaargesprek aangegeven dat ik mij verveel en absoluut de ambitie heb om meer hooi op mijn vork te krijgen. Het probleem is echter dat het werk er nu simpelweg niet is, door langdurige ziekte. We zitten alle vier verlegen om werk en mijn manager kan helaas niet toveren. Cursussen in samenwerking met andere afdelingen heb ik nu ook al onder mijn hoede (hartrevalidatie bijvoorbeeld). Het werk is er op dit moment gewoon echt niet.

@Maartje1990 Vwb het terugbetalen van de opleiding, dat zou ik inderdaad eens goed moeten opzoeken/uitpluizen :j Verder kan ik mij heel erg vinden in wat je zegt. Voor wie doe ik het eigenlijk? Ik moet er wel lol in hebben.. Vind het alleen gewoon erg spannend om het op te zeggen en iets anders te gaan doen.

@Storm Eerlijk gezegd ben ik een beetje klaar met dat trekken aan iedereen. Vwb verslaglegging van patiënten ben ik bijzonder snel, zeker in vergelijking met mijn collega’s. Die geven nu al aan er een negatief gevoel van te krijgen dat ik zo snel klaar ben en dan vraag om werk. Ik ben dat beu. Ik kan er niks aan doen dat ik sneller ben en mij verveel. Op een gegeven moment houdt het op met zeuren, denk ik dan.

@bridgetf De anderen hebben inderdaad ook een vaste aanstelling en het ziet er niet naar uit dat er binnenkort iets verandert. Twee van de drie werken er namelijk al 25 jaar, maar zijn voorlopig nog niet in de pensioenleeftijd (nog minstens 15 jaar). De derde collega is pas aangenomen en super blij met haar werk. Zij is aangenomen omdat ze drie personen te weinig flexibel vonden voor de werkzaamheden destijds, waardoor ik dus ook niet meer uren erbij kreeg.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 11:59

Veel goede tips zijn al gegeven, ik vind het ook wel bijzonder dat je werkgever een paar man wil betalen om duimen te draaien...beseffen ze dat wel van hogerhand dat de situatie zo is....?

En is er niet gewoon een mogelijkheid dat je meer dagen bij de andere praktijk kan gaan werken?
Daar klink je zo enthousiast over dat dat de perfecte oplossing lijkt :)

Verder kan je natuurlijk sowieso rondkijken naar andere vacatures, daarmee verplicht je je tot niets en wie weet kom je een perfecte match tegen die al je twijfels als sneeuw voor de zon doet verdwijnen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 12:04

Meer uren in de praktijk zou ik zeker willen, maar dat kan helaas niet... Heb ik meerdere malen gevraagd, maar dat is jammer genoeg echt geen optie. Was inderdaad de perfecte oplossing :j

Ja, het is bekend dat we weinig te doen hebben. Maar in het kader van binden en boeien willen ze ons graag binnenboord houden. Naar mijn idee hebben ze niet echt inzicht in hoe bar weinig wij te doen hebben. Het lastige is dat ik ook gewoon niet meer sta te springen om dit aan te kaarten. Ik neig nu al steeds meer naar 'ze zoeken het maar uit'.

Overigens net even de kenmerken van een bore-out opgezocht. Ik herken al best veel symptomen :oo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 12:15

Kennen ze vanuit de psychologenpraktijk niet een andere praktijk die nog een medewerker op jouw'n gebied zoekt?

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 12:21

Wat ik niet snap is dat de leiding weet dat er niets de doen is, maar je aan de andere kant aanspreekt dat je iets niet werk gerelateerd doet. Wat willen ze dan dat je gaat doen?
In feite is alles wat je dan doet niet werk gerelateerd.

Ik zou dat nogmaals aangeven bij je leidinggevende, desnoods vragen wat hij dan verwacht dat je dan gaat doen.

Overigens, heb je geen opleidingsbudget? Wij mogen daar bijvoorbeeld ook cursussen gaan doen op het gebied van persoonlijke ontwikkeling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 12:47

Bubblewrap, het probleem met mijn opleidingsniveau (Hbo) is een beetje dat het normaal gesproken vanuit de beroepsvereniging niet aan de orde is dat Hbo-ers in een psychologenpraktijk werken. Dat moeten universitair geschoolde psychologen zijn, ook vanuit het perspectief van de zorgverzekeraar. Dit is een vrij uitzonderlijke constructie, waarbij ik onder supervisie wel behandel. Ik heb dit geluk, omdat ik de eigenaar van de praktijk goed ken. Elders ditzelfde werk doen gaat dus niet op, helaas.

@ingvdh Iedereen die ik vertel hoe het zit is verbaasd. Ik zelf ook. Ik heb naar mijn idee ook al vaak genoeg aangegeven dat ik me stierlijk verveel, maar er gebeurt gewoon niets. Mede omdat mijn directe collega's zich niet zo vervelen (trager, andere werkzaamheden). Ik denk dat mijn manager ook een beetje denkt dat het mijn eigen probleem is.
Er is een opleidingsbudget, maar dit is beperkt en moeten we met z'n vieren delen. Buiten dat heb ik hierboven ook aangegeven dat leren voor mij niet zo'n sterk punt is en ik dit heel moeilijk vind. Ik ben blij dat ik net mijn opleiding heb afgerond. Liever zou ik dan switchen van baan :j

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 13:16

Het is een gekende val. Een job waar de persoon in kwestie niets meer aan heeft, maar de randvoorwaarden zijn zo goed dat je toch blijft steken (goed loon, flexibiliteit van de werkgever, woon-werkverkeer, extralegale voordelen,...).
Heel erg gekend eigenlijk.

Wat is het ergste dat kan gebeuren? Haal dat eens voor je geest. Werkloosheid? Een job doen waarbij je minder extralegale voordelen hebt? Een monster van een baas hebben? Bedenk verschillende doemscenario's, schrijf ze uit en bedenk er dan meteen oplossingen voor.

Zeker een job moet je niet als iets definitiefs zien. Laat je niet vangen door leuke randvoorwaarden, ga voor het totaalplaatje: én een leuke job én leuke collega's én een toffe baas én (vul alles in wat jij belangrijk vindt). Een job is niet iets waarbij je moet settelen, waarbij je moet gaan voor wat anderen van je verwachten, waarbij je moet pakken wat je pakken kan en niet zo veeleisend moet zijn ("wees al blij dat je kan werken"). Een job is iets wat 100% bij jou moet passen, dat van het begin tot het einde goed moet zijn, geen compromissen.

Je moet ook niet bang zijn om dit ook zo aan te kaarten bij je leidinggevende. Dat je nu al een aantal keer aangekaart heb dat je weinig tot niets te doen hebt, dat je dat een verspilling van je tijd en talent vindt, dat je je nuttiger wilt inzetten voor jouw werkplek en dat je graag een toekomstperspectief zou willen hebben in je huidige job. Wanneer je dan weer afgewimpeld wordt of ze beloven beterschap die niet komt, dan kan je in een tweede gesprek hetzelfde als bovenstaand zeggen, maar dan kan je er nog aan toevoegen dat als er geen daadwerkelijke beterschap komt op korte termijn dat je je dan genoodzaakt voelt om op zoek te gaan naar een nieuwe uitdaging.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 13:49

Met persoonlijke ontwikkeling bedoel ik bijvoorbeeld effectief schrijven, time management of omgaan met stress. Dit zijn vaak dagcursussen zonder leerwerk, alleen een certificaat van deelname, je hoeft dus niet de boeken in te duiken en echt te leren, maar je steekt er wel wat van op en wat je leert kan je ook in andere situaties gebruiken.

Ik weet niet hoe het bij jullie CAO zit, maar als een cursus of opleiding onder een bepaald bedrag zit hoef je deze niet terug te betalen als je uit dienst gaat. Meestal vallen dit soort dingen onder dat bedrag.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 14:09

Schaf boeken psychologie op universitair niveau aan en lees die terwijl je je verveelt. Kunnen ze niets van zeggen, ligt in je vakgebied en je schoolt jezelf verder.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 14:13

Ik heb niet alles gelezen. Maar wat ik je in ieder geval wil meegeven is dat je op moet passen met verveling als je weet van jezelf (en merkt) dat je uitdaging nodig hebt. Het klinkt heel aanstellerig en luxeprobleem etc, maar dat is het niet. Je kan jezelf daar ook ziek mee maken.
Een nieuwe baan kan dan zeker een optie zijn; al moet je opletten dat je niet het probleem verschuift en ook uitdaging weet te vinden, ook als het even niet leuk is of er weinig werk is, want dat heb je overal wel eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 14:35

Bedankt allemaal voor de (vlotte) reacties! Ik heb wel aardig antwoord op mijn vraag :j Ik schrik een beetje van de term bore-out, veel dingen herken ik al als zijnde aanwezig.
Ik ga nogmaals aangeven bij mijn meerdere dat ik te weinig hooi op mijn vork heb en graag meer wel doen. Heeft dit geen effect, dan ga ik verder zoeken naar een andere baan. Dank jullie wel!

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 14:38

Ik denk dat het goed is dat je geschrokken bent, nu kan je er nog iets aan doen :) Succes!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 15:23

Heb je al met HR afdeling gesproken? Als je manager weinig voor je kan betekenen, dan weet HR vast wel taken binnen de organisatie waar je een toegevoegde waarde bent.

Vreselijk om je zo te vervelen en er is ook geen vooruitzicht op verbetering dat zou voor mij de reden zijn om verder te kijken.

_Barbara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 16:06

Heb je zelf zicht op wat er beter zou kunnen bij jouw werk? Of andere afdelingen waarbij jouw kennis/expertise een handje kan helpen? Als ik kijk naar de werkdruk in ziekenhuizen schrik ik ervan dat er mensen zijn die uit hun neus zitten te vreten, en zou dit ook eigenlijk niet nodig moeten zijn. Ik weet niet of je überhaupt interesse hebt in andere afdelingen oid hoor, maar je bent er toch + je krijgt betaald dus er zal vast ergens anders nog wel wat nuttigs te doen zijn :)

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 16:41

Wat je in deze situatie best doet is iets wat alleen jij kan beslissen.
Ik heb het geluk gehad dat ik mijn diploma steeds werk gevonden heb in de sector waarin ik wou werken / met de doelgroep waarmee ik wou werken, hoewel de banen niet voor het rapen liggen met mijn diploma.
Een paar jaar terug had ik ook een vast contract, dus ook wel wat zekerheid. Die zekerheid opgeven was voor mij ook een moeilijke keuze, maar ik had het echt gehad op mijn werk en heb besloten heel intensief te gaan solliciteren. Ik heb toen eigenlijk vrij snel echt een super leuke job gevonden die nog beter aansluit bij mijn diploma, met de doelgroep waarmee ik het liefst wou werken en die echt helemaal mijn ding is. Mijn vast contract heb ik opgeven en dus ook mijn zekerheid. Het is nu elk jaar even spannend of er voldoende uren zullen zijn om te kunnen blijven. Maar ondanks de onzekerheid ben ik heel blij dat ik die beslissing gemaakt heb.
Zoek eerst eens uit wat je echt belangrijk vindt en of er eventueel andere opties zijn dan van werk veranderen. Bekijk waar jij je het beste bij voelt en maak dan je keuze.
Veel succes met kiezen!

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 11:27

Rondkijken naar een andere baan kan nooit kwaad toch? Als de voorwaarden bij een nieuw baan aanbod niet goed genoeg zijn kun je altijd nee zeggen.

Ik weet niet of je met oortjes muziek mag luisteren op je werk, maar zo ja zou ik lekker wat audioboeken op je telefoon zetten en op die manier “een boek lezen”. Ik heb heeeeeeeel wat saaie uurtjes doorgebracht op die manier.