Trouw-dilemma, wel/geen familie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Rebel_Jits

Trouw-dilemma, wel/geen familie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-20 13:15

Hiep hoera, na een verloving van 3 jaar gaan we komende zomer trouwen *\o/* Maar...
Onze familie's kunnen niet meer verschillend zijn. Mijn kant heel braaf en burgerlijk (doe maar normaal, dan doe je gek genoeg), zijn kant familie Flodder (hoe meer aandacht ze krijgen, hoe beter, totaal onaangepast gedrag, ed).
Mijn kant zal alles prima vinden qua eten, willen ook wel meer gastronomisch, zijn kant vreet enkel wat ze kennen (en zelfs dan vaak luidruchtig gezeur dat het niet zo goed is als thuis :roll: )
Mijn moeder wilt het groot groter groots, feest, fancy dresscode, mooie dag. Zijn moeder boeit het niks, zolang zij ook maar aandacht krijgt.

Wat willen wij?
Ja-woord geven uiteraard. Enkel bij de gemeente, geen kerk.
Beide deftige kleren. Vriend in pak, ik in trouwjurk (die heb ik al, mijn mama heeft 'm betaald :oo )
Mooie fotoshoot, herinneringen vastleggen.
Geen groot feest, we zijn geen feestbeesten.

Aan de ene kant willen we onze directe familieleden er bij (ouders, broers, zussen, 20 man in totaal), maar we zien dat echt niet goed komen. We voorzien awkward situaties, ongemakkelijke stiltes, mensen die hun mond niet houden een ander te bekritiseren (ja echt, ook op zo'n dag) en ook achteraf veel geroddel. Dat zal echt een domper zijn.
Aan de andere kant alleen wij twee en dan lekker op vakantie. Maar mijn moeder heeft die jurk al betaald en heeft zulke hoge verwachtingen (ze maakt haar eigen jurk ook al). Ik voel me eigenlijk verplicht haar erbij te hebben op de dag.
Derde optie is alleen de mama's erbij. Maar mijn vriend ziet het niet zitten om dan ergens te gaan eten met maar vier personen, ik in deftige jurk en alles. En alleen de jurk aan voor het ja-woord en fotoshoot, daarna een ander jurkje, voelt alsof de jurk niet goed genoeg is (terwijl die echt heel mooi is).
%)

Wat zouden jullie doen?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 13:23

Gefeliciteerd alvast

Maar Ah herkenbaar dillema. :P hier zaten we met hetzelfde probleem. Ex schoonouders wilden groots, stukjes, toespraken en idd erg netjes, formeel en snel mopperig. Mijn familie zeker geen flodders maar gemakkelijker in dingen. En vooral veel adhd ers (yup zit in de familie). *\%/* En veel losser.

Wij wilden idd gewoon ja woord simpel, geen toespraken enz.

We hebben uiteindelijk een goede tussenoplossing gevonden. Families zagen elkaar pas voor het eerst de trouwdag (ook beider ouders :+ ) en het mixte idd niet. Naar jawoord in gemeentehuis. Ene familie zat links de ander rechts. Hapje simpel bij ons thuis en later alleen met de getuigen gaan eten. Daardoor verliep het redelijk ok. :') Afgesproken bij de eerste toespraak stappen we op. }>

Grappig was, wij hadden geen ringen maar pennenset uitgewisseld. Mijn familie lag in een deuk, zijn familie alleen maar afkeuring _O-

fjordnina

Re: Trouw-dilemma, wel/geen familie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 13:36

Ik denk dat je het jezelf veel te moeilijk maakt. Laat de verwachtingen van iedereen los, dat is hun probleem en niet dat van jullie.

Jullie eigen verwachting is dat de families samen gaan zorgen voor een domper op jullie dag. Dan is de afweging: willen jullie dat risico nemen of niet?

Het is een ja/nee vraag, dus pas op met mitsen en maren. Als je die vraag beantwoord hebt kun je denk ik weer een stapje verder in het verder uitwerken van de gekozen richting.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 13:39

Eens met Fjordnina: het is JULLIE dag en niet dat van de familie/gasten. Dus trouw hoe JULLIE denken dat het fijnst is voor JULLIE en niet voor je familie. Dat je moeder de jurk heeft betaald. ja OK.. maar daarmee mag zij niet een stempel op JOUW trouwdag zetten. Dus ok zou idd ok gaan voor iets van Ja-woord met de familie en dan uit eten met de getuigen . Of als dat juist de moeders zijn met zijn tweetje lekker weg naar een hotelletje ofzo.

dus als ik het zo lees wat je zelf zegt:

Ja woord bij gemeente met wie jullie daarvoor willen uitnodigen.
daarna mooie fotoshoot op toplocatie, alleen jullie 2 en fotograaf
GEEN feest
Hoppa naar hotel!

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 13:46

Je kan - als je beide families wil uitnodigen - het ook grotendeels gescheiden proberen te houden. Dus bij de ceremonie zit zijn familie rechts en jouwe links. Bij het diner zit jouw familie aan de ene kant, de andere aan de andere kant.
Maar snap dat het lastig is, uiteindelijk zijn alleen de mening van je man en jij belangrijk, want het is en blijft jullie dag.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 13:53

Zilfstar schreef:
Eens met Fjordnina: het is JULLIE dag en niet dat van de familie/gasten. Dus trouw hoe JULLIE denken dat het fijnst is voor JULLIE en niet voor je familie. Dat je moeder de jurk heeft betaald. ja OK.. maar daarmee mag zij niet een stempel op JOUW trouwdag zetten. Dus ok zou idd ok gaan voor iets van Ja-woord met de familie en dan uit eten met de getuigen . Of als dat juist de moeders zijn met zijn tweetje lekker weg naar een hotelletje ofzo.

dus als ik het zo lees wat je zelf zegt:

Ja woord bij gemeente met wie jullie daarvoor willen uitnodigen.
daarna mooie fotoshoot op toplocatie, alleen jullie 2 en fotograaf
GEEN feest
Hoppa naar hotel!

Dit. Eventueel doe je daarna nog een klein etentje met een selectief gezelschap. En als het echt echt echt nodig is stel je een aantal huisregels op. Kunnen ze zich daar niet in schikken? Dan komen ze maar niet. Zetten ze tijdens jullie de moment de boel op stelten? Dan mag de ceremoniemeester (indien van toepassing) meneer/mevrouw discreet de deur uit.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 13:55

Jaren geleden zijn getrouwd en we wilden geen feest, geen poespas, gewoon simpel, trouwen en dat is het. We zijn samen met onze ouders en een echtpaar waar we goed bevriend mee waren ( zij waren onze getuigen) naar het stadhuis getufd. Getrouwd en wij zijn doorgereden naar een fotolocatie. Onze gasten zijn vast doorgegaan naar het restaurant. Daar hebben we met z'n 8ten een heerlijke lunch gehad en daarna kon ieder doen wat hij wilde. Klaar. Dat was op een donderdag. De zaterdag daarna hebben we alle broers en zussen uitgenodigd voor ergens koffie met gebak en een drankje. Mijn man had een grote groep collega's die allemaal een feest wilden. Helaas pindakaas, we hebben geen feest gegeven. Ik was zwanger van ons eerste kind en we hadden geen zin in een bruiloft van een paar duizend euro. Ik heb mijn trouwjurk zelf gemaakt. Waar we wel in hebben geïnvesteerd was een mooi bruidsboeket, want dat wilde ik wel. En mooie corsages voor iedereen en een mooi bloemstuk op de auto. Iedereen kon hier wat van vinden maar het was onze trouwdag en dit is wat wij wilden.

Ik snap dat je moeder graag een groot feest wil met alles erop en eraan. Lastig dit. Misschien kun je het haar uitleggen wat jullie willen. Ergens op vakantie en dan trouwen (hoewel dit ook niet ideaal is. Vriendin van mij was getrouwd op Aruba, gewoon met z'n tweetjes en geen familie. Toen kwamen ze thuis en vervolgens hebben ze hier nog een feest gegeven, want zonder familie was toch ook maar kaal)
Kun je de moeders niet meenemen op vakantie? Succes met nadenken en plannen maken!

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 13:57

Kan je duidelijk maken aan zijn familie dat je hen er heel graag bij wilt, mits ze zich gedragen?
Uitleggen dat het JULLIE grote dag is, en dat je geen commentaar, opmerkingen, geroddel, aandachttrekkerij e.d. wilt? Lief vragen of iedereen ivm de foto's netjes gekleed wil komen?

Je kan mensen alsnog de deur wijzen als ze zich niet gedragen, of niet mee op de foto laten. Best l*llig natuurlijk, maar het is JULLIE grote dag, niet die van hen :)

Mijn mama en stiefpapa wilden ook geen groots gedoe.
In totaal, met hen erbij, waren we met 13. Ja-woord in het gemeentehuis, hapje gaan eten, en ik heb de foto's getrokken. Reuze gezellig zo, met minder volk heb je snel en makkelijk met iedereen kunnen spreken, en iedereen past rond 1 tafel. Hoewel je in jouw geval misschien 2 tafels zou willen, maar als je dan zijn familie aan 1 tafel zet, en de jouwe aan een andere, waar ga je dan zelf zitten? Iemand zal zich altijd uitgesloten voelen op die manier. Anderzijds kan je nooit voor iedereen goed doen, dus zou ik daar ook niet te veel moeite voor doen.

Hartelijk gefeliciteerd alvast!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 14:01

Je bent nergens aan gebonden, gewoon doen wat jullie het fijnste lijkt. Wij wilden ook geen groot feest. Bepaalde familieleden zie ik nooit, leek me ook gek om die op een feest uit te nodigen. Wij hebben dus alleen de familieleden waar we echt een band mee hebben, en onze beste vrienden uitgenodigd. In plaats van een feest hadden we een BBQ en een akoestische band. Alles op basis van zelfbediening. Heerlijk ongedwongen avond was het.

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 14:12

Rebel_Jits schreef:
Wat willen wij?
Ja-woord geven uiteraard. Enkel bij de gemeente, geen kerk.
Beide deftige kleren. Vriend in pak, ik in trouwjurk (die heb ik al, mijn mama heeft 'm betaald :oo )
Mooie fotoshoot, herinneringen vastleggen.
Geen groot feest, we zijn geen feestbeesten.

Dit is belangrijkste stukje om aan vast te houden, de rest nodigt leuk uit tot out of the box denken!

Iets waar je mooi foto's kunt maken en iedereen zich wel vermaakt verder, Burgers Zoo/Bush ofzo? Daar een programma met fotoshoot, een lunchbuffet of picknick, misschien zelfs je ceremonie, en niemand zal snel op elkaars lip zitten. En dan eind van de middag iedereen blij naar huis en jullie afsluiten met alleen je getuigen of met z'n tweeen ergens anders?

lotteenjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 14:16

Ik snap je probleem. Als het ooit bij ons zo ver komt (hij moet eerst nog ff eens op z'n knie ;) ). Dan wil ik toch gewoon een feest (wel bescheiden) maar ik wil dat iedereen zich dan gedraagd en vriendelijk doet. Dan vooral mijn ouders kunnen ze dat niet doen is het heel simpel een enkeltje maar huis voor hun!

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 14:47

HEEEL heel heel herkenbaar.

We hebben het uiteindelijk zo gedaan, alle ideeën van andere mensen overboord gegooid.
Gaan kijken wat en hoe wij het wilde hebben en wat voor ons echt heel belangrijk was.
We hebben het verspreid over twee dagen, de ene helft op het burgerlijk huwelijk uit genodigd en daarna een taart en een hele uitgebreide lunch bij ons thuis. en twee weken later het kerkelijke gebeuren, met koets en trouwreportage en feestje in een ouwe loods. we hebben ook geen familiefoto's laten maken etc. echt een reportage van ons en wat wij leuk vinden en de dag zo gepland dat we samen een topdag hadden! Toen we in de kerk kwamen was het andere deel van familie en vrienden er, en daar hebben we nog een feestje mee gebouwd.

En onthoud heel heel heel goed. Je gaat nooit iedereen tevreden stellen. gezeik heb je altijd wat je ook doet.. Dus begin daar echt niet aan. doe het voor jullie en die andere mensen kunnen de boom in.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 14:57

Tussenweg: geef elkaar het jawoord. Jouw familie links, jouw familie rechts. Sla diner en receptie over (kan iedereen zelf eten wat ze lekker vinden) en geef 's avonds een knalfeest en nodig ook lekker veel vrienden en kennissen uit, dan gaan je families op in de massa en klaar *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/*

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 15:00

Inderdaad dat, houd een dansfeest en nodig iedereen uit die jullie leuk vinden. Kan je lekker losgaan op de dansvloer en hoor je het geklaag niet als iemand vindt dat de chips plat aan het worden is.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 15:05

TS zegt letterlijk dat ze geen feestbeesten zijn :+

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 15:25

Ik zou ze (als de relatie verder onderling wel goed is) allemaal uitnodigen maar wel op de uitnodiging vermelden dat dit JULLIE dag is en je van alle(!) genodigden verwacht dat zij zich zullen gedragen zoals het hoort en dat als dit voor hen niet mogelijk lijkt, je hen vriendelijk verzoekt om niet te komen.

Misschien kinderachtig, maar dat mensen op volwassen leeftijd zijn zegt helaas niks over de mate van volwassenheid inderdaad :=
Gedragen ze zich niet op de bruiloft kun je hen alsnog verzoeken om de gelegenheid te verlaten.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 15:26

Winged schreef:

Je hoeft toch geen notoir feestbeest te zijn om je op je eigen trouwfeest met wat leuke muziek te amuseren? Denk ik dan.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 15:37

Gini schreef:
Winged schreef:

Je hoeft toch geen notoir feestbeest te zijn om je op je eigen trouwfeest met wat leuke muziek te amuseren? Denk ik dan.

Knalfeest en 'lekker losgaan op de dansvloer'.

Wat leuke muziek, dat zou best kunnen. Maar de termen hierboven zijn net wat anders ;)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 16:05

Rebel_Jits schreef:
Aan de andere kant alleen wij twee en dan lekker op vakantie. Maar mijn moeder heeft die jurk al betaald en heeft zulke hoge verwachtingen (ze maakt haar eigen jurk ook al). Ik voel me eigenlijk verplicht haar erbij te hebben op de dag.

Je moeder heeft er zelf voor gekozen om jouw jurk te betalen, daar staat niet persé iets tegenover, het is geen ruilhandel of omkoperij. Je bent niet verplicht haar nu uit te nodigen.
Ik zou in jullie situatie geloof ik kiezen voor deze optie; lekker met zijn tweeën en daarna door op vakantie. Drukt ook lekker de kosten en die kan je mooi in je reis steken :D

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 16:10

Het is jullie dag dus jullie bepalen, zo simpel is het. Het is namelijk onmogelijk om het voor iedereen een mooie dag te maken, om de doodsimpele reden die je al aan geeft, iedereen is te verschillend.
Plan je dag zoals jullie willen, geef bij de uitnodigingen desnoods de opmerking dat jullie een leuke dag willen en verder geen gedoe, indien nodig nog een extra uitleg maar daar mee moet het klaar zijn.
Heel erg lief van je moeder om jouw jurk te betalen, maar dat moet geen reden zijn om jullie dag dan zo te maken zoals zij het graag zou zien.
Wij hadden het ook op onze dag, heb bij de uitnodiging gezegd bij de overhandiging ervan: het is onze dag, wij vieren deze zoals wij willen, hebben geen zin in gedoe, jullie zijn welkom maar wel op die voorwaarden, anders hebben we liever dat je weg blijft..

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 16:14

Als er bij de families geen issues waren, hoe zou je het dan willen?

Ik begrijp wel dat je moeder bepaalde verwachtingen heeft. Allicht is ze gewoon superfier op haar dochter en heeft ze geen idee dat er bij jullie bedenkingen zijn. Denk dat je dat dus best zo snel mogelijk aankaart.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 16:41

Wij gaan over 12 dagen trouwen. Je moet vooral doen waar jij je goed bij voelt. Maar ik wil je een ding meegeven. Zorg dat je moeder erbij is. Mijn moeder is 3 weken geleden overleden en zal niet bij mijn bruiloft zijn. Ik zou er alles voor doen omdat wel zo te hebben. Als je goed met je mama kan en ze betaalt je jurk, zorg dan dat zij erbij is. Anders krijg je daar denk ik later spijt van.

Voor de rest, doe wat je wilt. Kies voor jezelf, niet voor een ander.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 17:00

Winged schreef:

Je kunt toch ook iets minder luide muziek draaien :+ , tis maar een suggestie.

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 17:31

Wat rottig TS, dat je voor jouw dag zo moet piekeren.

Ik zou voor een klein gezelschap gaan, ondanks dat ze elkaar niet helemaal passen. Het is alsnog waardevol om toch je naaste familie bij je te hebben. Zorg voor rust in je planning, ga inderdaad lekker met de fotograaf op pad. (Maar maak ook even de 'verplichte plaatjes' met jullie familie, deze zijn over jaren ineens zeer waardevol). Neem als het nodig is een time-out. Misschien kun je een goede vriendin aanwijzen (bijv. je ceremoniemeester?) die de families een beetje in toom houdt als het nodig is?
Of enkel jullie ouders erbij en pas 's avonds de rest?

Doe op je trouwdag wat jij belangrijk vindt. Als je bij wijze van met je trouwjurk in de macdonalds wil gaan eten dan doe je dat gewoon. :')

En als je denkt dat praten (bijvoorbeeld met de broers en zussen) wat kan uithalen, zeker even doen.
Helaas kun je andersmans gedrag niet controleren.

Ik wens je een ontzettend fijne trouwdag <3

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 19:40

Dit scenario heb ik ooit eens meegemaakt op een trouwerij. Althans, dat was wat we verwachtte. Maar zo erg was het allemaal niet hoor, we hebben er gewoon erg om gelachen. Ja er was gezeur van onze kant van de familie en ze zagen er niet bepaald feestelijk uit, maar eerder alsof ze een tokkie-strandvakantie hadden incl teenslippers. Maar we lachen er nog steeds om! Vooral om het jochie wat een joggingpak aanhad, met de print van een gewoon net pak. En mijn neef die net voor de ceremonie zijn scooter langs het hek parkeerde (niet bij de parkeerplaats) en bij het eten weer wegging 'want dat lustte hij niet (luxe bbq). En dan hadden we nog kennissen die zó uitgesproken gekleed waren dat ze wel van het koningshuis leken :'). De andere kant van de familie is een stuk ingetogen en netjes maar die kwamen met een wijntje ook wel los. Maar goed, we houden nog steeds van deze mensen, er is geen ruzie geweest en geen geroddel. Uhm ja, misschien door de bruid en bruidegom zelf :)) Het was een leuke chaos met verschillende karakters :D
Plus, deze mensen zien elkaar na de bruiloft nooit meer (misschien op een begrafenis dan..) dus who cares?