Melding maken of niet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

__Robijn__

Melding maken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-20 15:44

Dilemma,

Onderburen maken flink wat lawaai. Ik woon er 2 jaar en in die tijd is er een klein mannetje gekomen bij de buren, er is al een kind van 7/8 uit eerdere relatie.

Op het feit na dat het kind van 7/8 jaar keihard stampt zodat wij( wonen boven hen in een maisonette ) het in de slaapkamer horen..... en ik hier al vaak contact over heb gehad met de buurvrouw en ik hier gek van word. Maargoed, daar gaat mijn dilemma niet over.

Als ik s'avonds thuis kom hoor op de galerij vaak het kleintje huilen. Dit hoor ik door de voordeur. Maar je hebt huilen en krijsen. Hij krijst echt. Ook hoor ik dit vaak s'avonds laat, rond 23;00/00;00 uur of later. Laatst heb ik het in de gaten gehouden en ze laat het mannetje minsten een uur lang krijsen, en dan hoor je echt dat hij over stuur klinkt. niet aan het jengelen maar echt hard huilen.
Daarbij komt dat ik het gevoel heb dat de huidige vriend niet helemaal oke is. Altijd een onderbuik gevoel bij hem gehad.
Kleintje is van hem en de oudste niet.
Regelmatig hoor ik hen ruzie maken en hij schreeuwt ontzettend hard. Als het bij mij in huis stil is hoor ik dit aardig goed!

Net na de kerst liep ik op de galerij en hij stond ik deur opening. Ik hoorde buurvrouw zeggen of hij weer drugs ging gebruiken... hij draaide zich om en ging de woning weer in. Deur klapte keihard dicht en ik hoorde een hoop lawaai uit de woning komen.
Ik he overwogen aan te bellen maar aan de andere kant voelt het ook weer niet oke om mij mee te bemoeien.. iedereen heeft wel eens ruzie denk ik dan.

Mijn gevoel zegt, maak een melding er is iets niet goed.
Andere kant zegt, niet mee bemoeien ieder zijn eigen probleem...

Daarbij komend, ik heb geen goed contact met haar om zelf met haar te gaan praten een keer..... onze verstandhouding is niet zo goed. ( Sta vaak aan de deur ivm overlast en mevrouw heeft daar weinig zin in dus doet deur niet meer open )

wat zouden jullie doen?

rien10

Re: Melding maken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 15:48

Poeh, lastig. Ik denk dat een kind wat langer dan een uur huilt geen "meldingswaarige zaak" is. Maar het totaal weer wel. Wat je kan doen is eerst eens met je eigen huisarts overleggen. Huisartsen zijn vaak het eerste aanspreekpunt als het gaat om kinderverwaarlozing en huislijk geweld. Nee, het is niet bij jou aan de hand, maar jouw huisarts heeft wel vaker met dit bijltje gehakt, zal er ervaring mee hebben, kent de bevoegde instanties. En jij hebt een professional om even mee te sparren.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 15:51

Kleintjes kunnen enorm en ontroostbaar huilen, ook als je ze bij je pakt, knuffelt, troost etc. Dat zou voor mij niet meteen aanleiding zijn om een melding te doen.

Wat ik wel een punt van zorg vind en ook wel meldingswaardig is het drugsgebruik van vriend, de ruzies en daarbij de gedraging van beide kinderen.

Dus ja, hier zou ik een telefoontje naar veiligthuis aan wagen. Ik zou het mijzelf nooit vergeven als ik het niet had gedaan en er uiteindelijk een familiedrama voltrekt.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 15:54

Ik zou sowieso een melding maken van overlast icm hetgeen dat je hebt opgevangen. Bel de wijkagent, leg de situatie uit en vraag om advies. Die zet je misschien door naar veilig thuis of een andere instantie die hulp kan bieden.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 16:00

De hele combinatie maakt dat ik wel een melding zou doen. Het huilen zelf an zich niet.

Onze dochter heeft de eerste 4 maanden heel veel gehuild. En daar liepen we mee door het huis, wiegen, knuffelen, zingen. Het maakte allemaal niks uit.

Kirja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 16:04

Ik zou wel melding maken.
Heb ongeveer hetzelfde voor gehad, maar dan ging het om drank ipv drugs en waren de buren net naast ons komen wonen.
Heb toen zelf ook heel lang getwijfeld tot het moment dat ik rechtop in bed zat en de buurvrouw, die toen net haar eerste kindje had, hoorde roepen dat ze nog niet dood wilde.
Toen heb ik politie gebeld. Buurman is toen opgepakt en een dag later ben ik met een bloemetje aan de deur geweest bij de buurvrouw om te vertellen dat ik gebeld had.
Ik voelde me zelfs schuldig maar ze was me dankbaar. Heb haar toen mijn nummer gegeven voor ‘het geval dat’.
Helaas is dat nog regelmatig nodig geweest en na een aantal politie bezoeken (en een baby verder) is daar veilig thuis tussen gekomen in het belang van de kinderen.

Inderdaad liever een melding maken voor ‘niets’ dan achteraf moeten zeggen ‘had ik maar’..
kinderen worden echt niet meteen uit huis gehaald oid, als dat is wat je tegenhoud :)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 16:05

Ons kind deed de eerste maanden niet anders dan krijsen en dat kon hij lang volhouden. Ruzies met veel geschreeuw en mogelijk drugsgebruik vind ik wel reden om te bellen. Een melding maken en advies vragen is geen bemoeien.

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 16:35

Je zou inderdaad zoals bovengenoemd een melding bij de wijkagent kunnen maken, maar je kunt zeker ook Veilig Thuis bellen. Dit kan zelfs anoniem en zij kunnen je het beste advies geven over wat in deze situatie te doen.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 16:37

Ik vind alles bij een toch ook een reden voor een melding.Beter een Melding voor niks als had ik maar....
Verder heb je zelf met de melding niks meer te maken he.

KM_Ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 16:42

Wat de mensen zelf betreft daar kan ik niet over oordelen.

Wat een huilend kind betreft wel. Mijn dochtertje van 2 kan in ontzettende boze/gefrustreerde buien raken. Dan kan ik een uur met haar rond lopen en alles uit de kast trekken om haar vrolijk te maken en niets werkt. Enige wat helpt is haar laten gaan, wat soms meerdere malen per dag kan zijn. Als ik haar dan zo hoor kan ik me voorstellen dat het klinkt alsof er heel wat gebeurd, terwijl dat helemaal niet zo is.

Als je het echt niet vertrouwd of het zit je niet lekker kan je natuurlijk gewoon een melding maken.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 16:58

Zijn het huurwoningen? Je kunt dat geval in ieder geval contact opnemen met de woningbouw om een melding te maken.
Verder als je het idee hebt dat ze weer ruzie hebben of het niet vertouwd kun je altijd de wijkagent bellen.

Art_ofLiving

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 17:00

Floran schreef:
Je zou inderdaad zoals bovengenoemd een melding bij de wijkagent kunnen maken, maar je kunt zeker ook Veilig Thuis bellen. Dit kan zelfs anoniem en zij kunnen je het beste advies geven over wat in deze situatie te doen.

Dit zou ik doen, ook voor je eigen gevoel dat je er in ieder geval iets mee hebt gedaan. En mocht er in de toekomst toch iets uit de hand lopen dan kunnen ze zien dat er eerder een melding is geweest, wat ook kan helpen (dat er sneller wordt ingegrepen).

Wel lastig hoor, zeker als je het idee hebt dat het niet lekker zit maar het nog niet heel erg uit de hand loopt. -O-

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 17:00

Zeker Veilig Thuis bellen! Zullen ze alleen maar blij mee zijn. Zij kunnen uit (oa) de informatie die jij vertelt beslissen of ze er verder wat mee gaan doen of niet. Natuurlijk kan het zo zijn dat er niks aan de hand is, maar dat kan beter bij de hulpverleners liggen dan bij jou. Dan heb jij je 'plicht' ook gedaan en hoef je er niet meer rot over te voelen dat je niks doet.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 17:10

Ik zou ook een melding maken bij Veilig Thuis. Wij weten wat te doen en hoe te handelen in deze situatie.

Het huilen van het kind zou, net als bij vele hier, niet direct mijn grootste zorg zijn. Maar wel de overige gedragingen, in combinatie met de kids.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 17:16

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 17:17

Je kan Veilig thuis bellen.
Dat kan ook anoniem of in eerste instantie alleen voor advies over deze situatie.
Als je Veilig Thuis belt betekent dat niet meteen dat je een melding maakt. Zij kunnen je ook uitleggen wat je het beste kunt doen in deze situatie.
Als het een melding wordt dan is het goed voor de dossier vorming. Stel dat er nog een aantal meldingen zijn gedaan over dit gezin, worden deze gematcht en er wordt zonodig actie ondernomen.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 17:22

kleintjes kunnen idd behoorlijk huilen en dat trekt echt een wissel op je als ouder en soms ook op je relatie. Misschien is het juist fijn dat jij er een melding van maakt en er iemand komt helpen. want zo te horen gaat het niet lekker daar.
Zelf zou ik een melding van huiselijk geweld echt niet chill vinden en denk dat het averechts werkt. Ik zou idd eerder de wijkagent een keer een kijkje laten nemen?

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-20 08:45

Ja ik ga vd week veilig thuis bellen en de situatie voorleggen. Wellicht vinden zij het ook nog te weinig om door te pakken maar ik heb al vanaf dag 1 bij hem een onderbuik gevoel......

bedankt :))

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 09:08

Wees bij Veilig Thuis wel heel duidelijk dat je anoniem wilt blijven.
Wij hebben ooit i.v.m. onze toenmalige buren ook contact gehad met Veilig Thuis, op hun advies hebben we toen een anonieme melding gedaan en een paar weken later stonden de buren bij ons op de stoep omdat VT ze had verteld dat hun buren een melding gedaan hadden.
Sta je dan.

Overigens hoeft VT niet direct op actie over te gaan, ze kunnen ook enkel advies geven dus wat dat betreft kan het nooit kwaad om een belletje te plegen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 09:51

Veilig thuis geeft vooral advies is mijn ervaring. Toen ik belde voor mijn bovenburen gaf die mevrouw aan dat er helaas mensen zijn die valse meldingen doen uit pesterij en dat ze geen melding konden opnemen. Het zou mijn woord zijn tegen dat van de buren. Ze adviseerde eerst zelf het gesprek aan te gaan en als dat niks uithaalde om de politie te bellen bij aanhoudende overlast of als ik dacht dat de veiligheid in het geding is.

Je zou ook een logboek kunnen bijhouden over de overlast die je ervaart. Wanneer is het er, hoe lang, wat is de overlast? Dan sta je sterker als je naar de woningbouw stapt

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 10:09

Als ik dit zo lees over veliig thuis en hun reacties op meldingen dan heb je w.s. meer aan de wijkagent. Ook daar zou ik aangeven anoniem te willen blijven. Maar ik zou zeker melding maken en in dit geval (met de drugs) is de politie denk ik ook graag op de hoogte.

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 10:48

Ik zou ook bellen en je verhaal voorleggen. Je mag er van uit gaan dat het professionals zijn die de situatie goed kunnen inschatten/bekijken.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 16:40

Maar waarom nodig je de buurvrouw niet eens gewoon uit voor een kopje koffie?
Wie weet voelt ze zich wel geel erg alleen?
Je kunt haar toch gewoon even vragen of het ook zwaar is met een peuter?
Waartom gelijk allemaal instanties erbij?
Wat is er tegenwoordig toch mis met een beetje persoonlijk contact?

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 16:42

Marie111 schreef:

Omdat mensen die midden in huiselijk geweld zitten het vaak heel goed kunnen verbergen.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 17:09

Marie111 schreef:

Niemand heeft iets tegen persoonlijk contact. Maar vaak zijn die mensen zelf
ook zo stug als wat en is 'even lekker een bakkie doen' iets wat buiten bereik ligt.