Vaak nachtmerrie over hetzelfde, meer mensen last van?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

SaraViavia

Vaak nachtmerrie over hetzelfde, meer mensen last van?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-19 13:47

Hee bokkers!

Meestal áls ik een topic aanmaak is het wel paardgerelateerd of echt om informatie op te vragen, maar nu een keer iets anders *D

Geen idee of meer mensen hier ervaringen mee hebben, maar ik heb dus gemiddeld 2-3 keer per week een nachtmerrie over hetzelfde: een woningoverval.

Ik heb in reallife nog nooit een woningoverval meegemaakt, dus ik weet ook echt niet waar het vandaan komt. Ik keek eerst wekelijks naar Opsporing Verzocht maar ik ben hier al een tijd mee gestopt omdat ik dacht dat het misschien daardoor kwam. Zodra ik bij mijn ouders slaap droom ik dat we daar in huis worden overvallen en zodra ik bij mijn vriend slaap droom ik dat het bij hem in huis is. Juist omdat die nachtmerries altijd in eigen huis afspelen lijkt het zo realistisch en merk ik dat ik er 's avonds vaak aan denk.

Zowel mijn ouders als vriend hebben een poort voor het huis, mijn ouders hebben camera's en een alarmsysteem en mijn vriend heeft een grote hond in de bijkeuken, dus er is naar mijn idee niet echt een reden om bang te zijn, maar toch is dit behoorlijk irritant. Ik ben verder helemaal niet bang of nerveus aangelegd.

Heeft iemand hier ervaringen mee? Ik kan me voorstellen als zoiets je ooit in reallife overkomen is dat je er nachtmerries van krijgt, maar zoals ik zei, weet ik niet waar dit vandaan komt...

nynke55

Re: Vaak nachtmerrie over hetzelfde, meer mensen last van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 13:53

O, ja, ik heb jaren dezelfde droom gehad, dat ik op de vlucht was voor iets en ik liep ook steeds dezelfde route. En dat s'nachts het licht uitviel en in mijn droom was dat heel eng. Tot dat dat een keer in het echt gebeurde, daarna heb ik dat nooit weer gedroomd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 14:30

Ik droom altijd dat ik doodgeschoten wordt door duitsers, terwijl ik de oorlog niet heb meegemaakt en ook geen films oid over oorlog kijk/heb gekeken omdat ik dat niks aan vind. Heb ook geen angst voor oorlog.
Geen idee hoe het kan. Vervelend is het wel.
Er is een topic over de meest bizarre dromen. Daar lees je dat het vaak voorkomt.

Ikke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 14:39

Ja, ik droom ook regelmatig hetzelfde. Gelukkig niet een paar keer per week, maar een paar keer per jaar, al jaren lang.
In 1 droom zwem ik ergens in de oceaan, omsingeld door orka's en ik kan geen kant uit.
En in 1 zit er een of andere moordenaar achter me aan. Ik vlucht altijd via de zelfde weg(via het dak, de tuin van opa en oma en dan hun garage). Ik word ook meestal rond hetzelfde punt in de droom wakker.

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 14:43

Tegenwoordig nog weinig last van nare dromen, maar in mijn tienerjaren droomde ik met regelmaat dat ik werd achternagezeten door zo'n gemeentegrasmaaier. Doodeng, dat ding kwam me zelfs in huizen achterna, trappen op, muren over, niets hield hem tegen... Ook niet echt iets dat gebaseerd is op een ervaring uit het dagelijks leven dus... meer een manifestatie van een bepaalde angst ofzo

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 14:48

Ik droom ook met regelmaat dezelfde enge dromen. Tot groot ongenoegen van mijn man word ik soms ook schreeuwend wakker. Ik weet daar zelf vaak niets meer van. Maar echt niet tof dus :/

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 14:52

Vaak keren dezelfde onderwerpen terug in mijn nachtmerries. De meest voorkomende bij mij is de droom waarin ik moet wegvluchten voor iets groots (vergelijkbaar met War of the Worlds, Jurassic Park of Godzilla).

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 15:27

Ik heb mijn hele leven nachtmerries gehad, dat waren er twee die een beetje op hetzelfde neer kwamen, en dan vrijwel elke nacht. Inclusief gillen, schreeuwen, slaapwandelen, ik stond nog helemaal 'aan' snachts.

Vorig jaar een ongeluk gehad en moeten revalideren, en daar kwamen de nachtmerries toevallig ter sprake. Door emdr zijn we er achter gekomen dat ik, toen ik op jonge leeftijd geopereerd ben, wakker ben geworden midden in de operatie. Ik lag vastgebonden en had de tube nog in mijn keel. Het staat wel in mijn medisch dossier, maar het is nooit aan mij of mijn oiders verteld.

Daarom heb ik het ook niet kunnen verwerken, ik was 5, en blijkbaar hebben mijn hersenen er twee varianten op gemaakt en dat zijn mijn nachtmerries geworden.

Zoiets kan dus best door een trauma komen en dat hoeft niet perse een bewust trauma te zijn. Na de emdr zijn mijn nachtmerries gestopt.

Als je er echt veel last van hebt doe je er goed aan eens langs de huisarts te gaan. Via google kun je ook veel vinden. Ik geloof, zo uit mijn hoofd hoor, dat je als je vaker dan 3 of 4x per week nachtmerries hebt, je beter actie kunt ondernemen omdat er dan iets aan de hand kan zijn. Een of ander syndroom ofzo.

Ook schijnt veel chocolade eten invloed te hebben. Zo jammer..

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 15:31

Ik droom regelmatig dat mijn tanden uitvallen, afbreken in mijn mond etc. Brr.

Jouw droom is iets wat ik zelden droom maar wel met regelmaat bang voor ben, en wij hebben echt niets van waarde maar toch :')

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 15:39

Ik droom ook 2 a 3x per week dat mijn huis in de brand staat en mijn hond wordt vergeten

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 15:53

Ik droom ook vaak dezelfde dingen, soms heeft het betrekking op dingen waar ik overdag (onbewust) mee bezig zijn.

Laatste weken droom ik vaak over een groot huis en dan zijn er veel mensen die ik in mijn droom goed ken maar in het echt nog nooit gezien heb :+ en iedere keer is het net iets anders, maar we moeten wel altijd vluchten voor iets. De ene keer was het een overstroming, de andere keer bommen of een aanslag. Vluchten staat centraal iig.

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 16:25

Amandavd schreef:
Ik droom regelmatig dat mijn tanden uitvallen, afbreken in mijn mond etc. Brr.

Jouw droom is iets wat ik zelden droom maar wel met regelmaat bang voor ben, en wij hebben echt niets van waarde maar toch :')

Dit heb ik ook gehad. Staat in verbinding met je familie en het evt gemis ervan.

Ik heb de tanden dromen gelukkig niet meer, wel regelmatig dat vliegtuigen neerstorten of dat er mega vloedgolven komen met orkas of dolfijnen

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 17:08

Ja tanden heb ik ook vaak. Ook dat ze heel los zitten.
Ook eens gedroomd dat mijn duim eraf gehakt was, ik was zo blij toen ik wakker werd en mijn duim er nog gewoon was. Nog nooit zo bij geweest om mijn eigen duim te zien :D

corinec

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 17:13

Ik droom regelmatig dat ik een konijn en hamster heb maar dat ik een lange tijd vergeten ben om ze te verschonen of te voeren. Ik wordt altijd wakker als ik bij de kooi aan kom en bang ben wat ik aan tref.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 17:14

Ja! En als ik een antwoord krijg zou dat top zijn.

Ik droom namelijk in verschillende momenten dat ik door de bliksem wordt geraakt in mijn rug en overlijdt.

Ene keer bij mijn ouders thuis, andere keer tussen de paarden...

En dat ik kauwgom kauw en het niet meer uit mijn mond krijg. Dat het zo'n enorme klont is zeg maar.

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 17:31

Ik droom vaak over het zelfde moorddorp wat kenmerkend in een spiral loopt. Geloof niet dat dat te herleiden is ergens naar :')

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 17:32

Ik droom meerdere keren per week dat ik om kom bij een aanslag. De andere dagen dumpt mijn vriend mij in mijn dromen.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 19:18

Amandavd schreef:
Ik droom regelmatig dat mijn tanden uitvallen, afbreken in mijn mond etc. Brr

Ik ook.. %)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 19:22

Als ik indringende/nachtmerrie achtige dromen heb die me bijblijven is het altijd iets met water.
En geen idee waarom, ik heb er helemaal niets mee. :?

Over het algemeen speelt zich de droom dan af bij een meer of zee en speelt het water een rol.
Bijvoorbeeld iets met de golven, of heel erg lang moeten lopen bij dat water om iets te bereiken, ergens wel of niet kunnen komen vanwege dat water, soms is het water zelfs gevaarlijk.
Of het is een strand met allemaal mensen waar dan allerlei dingen gebeuren.
Het is er lastig uit te leggen ha ha, maar bij mij zijn het zulk soort dromen die bijblijven.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 19:44

Ik droom vaak dat de remmen van mijn auto het niet doen.

En dat ik de konijnen al weken niet gevoerd heb en dat ze erges achteraf
In een donker schuurtje staan in hele kleine en vieze hokken.
Ook dat ik mannetjes en vrouwtjes bij elkaar heb zitten en het ene na het andere nestje vind.

Ook droom ik vaak dat ik een belangrijke repetitie heb waar ik niks van geleerd heb en ook nog eens mijn schooltas met al mijn huiswerk kwijt ben.
Nog met zo'n ouderwetse leren schooltas(ik ben 51, is dus al een tijd geleden dat ik op school zat)

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 19:58

Over ratten |o
Tijd geleden hier fikse ratten overlast gehad en ik heb ze op stal ook flink gezien en heb een phobie eraan over gehouden :=

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 20:32

Meestal is het onderwerp van je droom niet 1 op 1 te vertalen naar je werkelijke angsten/gevoelens.
Bepaalde thema's staan ergens voor zoals hier al eerder genoemd werd over tanden die uitvallen. Een ander bekend thema is bloot op je werk verschijnen. Dat betekent niet dat dat daadwerkelijk gebeurt ;-)

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 20:39

colunder schreef:
Ik droom vaak dat de remmen van mijn auto het niet doen.

Ja, die ook.
Ik heb ook wel regelmatig gedroomd dat ik op wedstrijd ging, veel te laat was, vervolgens zonder paard daar aangekomen, geen proef gereden en toch punten krijgen en een aantal variaties daarop. Zelf de proef lopen, ineens met ander wildvreemd paard, etc.

FFDP

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 20:54

Ik heb steeds een nachtmerrie over een gigantisch lange en hoge glazen wenteltrap. Enorm gedetailleerd en steeds exact dezelfde droom. Ik heb deze droom gemiddeld tweemaal per week, alleen in periodes dat ik stress heb, heb ik ze vaak wel tot vijf keer per week.

Geen idee, waarom steeds exact dezelfde droom, met de gigantische glazen trap?

SaraViavia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-19 23:35

Wat 'grappig' om te lezen dat zoveel mensen één 'vaste' droom hebben en dat enerzijds bij iedereen anders is en anderzijds toch ook bij sommigen hetzelfde..
Ik heb ook wel eens een nachtmerrie gehad waar ik echt geen touw aan vast kon knopen (achterna gezeten worden op een plaats waar ik nooit ben geweest en door een persoon die ik niet ken, vallen van een paard die ik nog nooit heb gezien etc.) maar als ik dan wakker word leg ik het zo naast me neer. Maar als het zóó een gedetailleerde droom is over een overval in mijn ouders' of vriend zijn huis dan voelt het zo realistisch dat ik er in reallife aan blijf denken. Het voelt gewoon alsof ik al 15 keer een woningoverval heb meegemaakt, maar dat komt omdat mijn nachtmerries zo gedetailleerd zijn. Blugh.