Welke boormachine?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_

Welke boormachine?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-19 15:15

Ik ben op zoek naar een echt goede en sterke boormachine. Naast sterk moet ie ook veelzijdig zijn, want het liefst heb ik er een die naast normale boorwerkzaamheden ook stenen/beton kan boren.

Nu heb ik een beetje research gedaan en ben bij de klopboormachine en hamerboor terechtgekomen. Nu lees ik dat een hamerboor voor het simpele werk niet heel geschikt is. Dus deze valt dan ook eigenlijk af.

Maar, wat is wijsheid? Ga ik voor een klopboormachine (die niet kan schroeven, maar wel door tegels en baksteen kan), of voor een gewone accuboormachine die dan weer niet door bakstenen kan, maar wel kan schroeven, en kijk in een later stadium naar een goede klopboor/hamerboor/beide? Vereiste is wel dat de boor een accu heeft, en dus geen snoer. Hoewel ik voor een echt goede en krachtige boor een snoer wel wil overwegen.

Of ben ik meteen slim en ga voor een accuboormachine én een hamerboor? En welk merk is dan een aanrader? Ik heb vroeger altijd graag met Metabo gewerkt, maar nu zie ik door alle machines de boor niet meer :'). In principe is het budget tot ca 200/250 euro.

belle_boef

Re: Welke boormachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 15:36

Hubo heeft een Stanley in de aanbieding.

link2thepast

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 15:37

We hebben deze twee taken juist gesplitst. Een DHP482RTJ voor het veelzijdige werk. Schroeven, boren in hout en steen voor ophangen en bevestigen. Ook gatzagen etc etc. Super handig en ligt lekker in de hand. Hij trekt het ook en doet werkelijk dagen met een volle batterij. Wel even wennen betreffende het instellen van het koppel. Wel via een vakhandel aangeschaft, het is ook echt een ander model dan de 'dinkytoys' in de bouwmarkt.

Voor het echte zware werk heb ik er nog een liggen, met snoer. Weet het merk zo niet.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 15:48

Wij hebben een accuboormachine voor het lichte werk, schroeven en boren.
En een zwaardere boormachine met klopfunctie voor grotere gaten.
Beide van Bosch, erg tevreden over.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-19 15:49

link2thepast schreef:
We hebben deze twee taken juist gesplitst. Een DHP482RTJ voor het veelzijdige werk. Schroeven, boren in hout en steen voor ophangen en bevestigen. Ook gatzagen etc etc. Super handig en ligt lekker in de hand. Hij trekt het ook en doet werkelijk dagen met een volle batterij. Wel even wennen betreffende het instellen van het koppel. Wel via een vakhandel aangeschaft, het is ook echt een ander model dan de 'dinkytoys' in de bouwmarkt.

Voor het echte zware werk heb ik er nog een liggen, met snoer. Weet het merk zo niet.

Oh kats, de DHP482RTJ is eigenlijk precies waar ik naar op zoek ben.

Als ik het goed zie, iets boven budget, maar dat is voor een echt goede machine geen probleem.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 15:51

Voor het zwaardere werk heb ik een metabo slag boormachine.
Hier kan je ook bijtels mee gebruiken en bv een tegelwandje bewerken.

Voor de gewone gaatjes en het schroeven heb ik een accuboormachine.

Voor wat je kiest zou ik naar het hele programma aan accu machines kijken.
bv schuurmachine, decoupeerzaag of bovenfrees.

Ik kijk vaak naar Makita, maar Metabo, Bosch, DeWalt zijn ook goed.

advies is dus functies splitsen en voor twee machines gaan

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-19 15:53

belle_boef schreef:
Hubo heeft een Stanley in de aanbieding.

Bedankt voor de tip. Maar ik wil me eerst orienteren op goede machines en daarna kan ik altijd kijken wat er in de aanbieding is.

marleen_88 schreef:
Wij hebben een accuboormachine voor het lichte werk, schroeven en boren.
En een zwaardere boormachine met klopfunctie voor grotere gaten.
Beide van Bosch, erg tevreden over.

Bosch is ook wat meer betaalbaar, dus daar zou ik voor mijn budget beide voor kunnen halen, afhankelijk van de machine. Bosch professional is dan weer wat duurder als ik het goed bekijk.

Nu ken ik mijn vriend een beetje en wordt hij het gelukkigste van écht de topmerk machines. En van wat ik zo lees zit ik met Makita, Metabo of Bosch wel goed.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-19 15:55

BMHP schreef:

Ik vind de machine die Link2thepast noemde wel goed klinken. Wat jij?

Mijn vriend is langzaam aan gereedschap e.d. aan het sparen en ik wil m voor zijn verjaardag een goede en veelzijdige machine geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 15:56

Heb de boel gescheiden, voor het zware een Metabo boorhamer en voor het lichte een accuboor van Metabo.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 15:58

BMHP schreef:

Ik vind metabo niet geschikt voor zwaarder werk. Daarna over gestapt op makita. Duidelijk beter maar de Stanley die we nu hebben bevalt ons nog weer beter. Wordt veel gebruikt en misbruikt.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 16:04

Blauwe Bosch of Makita :) iets anders komt er niet in hier :)

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 16:04

Wij hebben een DeWalt accuboormachine voor het gewone werk. En dat ding kan heel wat hebben. Maar echt gaten boren in muren pakken we toch een echte boormachine met kabel. De DeWalt heeft geen koolborstels meer, en dat schijnt een behoudt voor je machine te zijn. Ik gebruik em ook met aanschroeven van isolatoren ed.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 16:23

rina schreef:
Wij hebben een DeWalt accuboormachine voor het gewone werk. En dat ding kan heel wat hebben. Maar echt gaten boren in muren pakken we toch een echte boormachine met kabel. De DeWalt heeft geen koolborstels meer, en dat schijnt een behoudt voor je machine te zijn. Ik gebruik em ook met aanschroeven van isolatoren ed.

Aan borstelloos hangt een prijskaartje, noem ik voor professioneel gebruik of veelvuld gebruik. Zijn steeds meer merken die hun proffesionele machines er mee uitrusten. voordeel veel langere levensduur.

Bij accuboormachines heeft de accu niet het eeuwigeleven.
van B&D en Bosch machines weggegooid ivm accu problemen.
Mijn metabo functineerd na 7 jaar nog steeds.

Als je in een betonnenmuur boort is voor een gaatje dat te doen met een accumachine.
Maar mijn voorkeur gaat uit naar een zwaardere machine op 230 met een dubbele greep.
Citaat:

dat is een behoorlijk allround makita, mijn probleem met makita is dat ik de accu,s aan de prijs vind.
Dat is wel te doen als je meerdere machines van een merk hebt.

Let op dat veel merken een lichtere goedkope serie er op na houden. Deze accu,s hebben een lager voltage en zijn niet uitwisselbaar.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 16:26

Wij zijn fan van de blauwe lijn van Bosch (mijn man is verfent klusser) en hebben een goede accuboormachine en een klopboor met snoer

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 16:44

Ik zou gaan voor een goede accu schroef/boormachine en tzt een hamer/klopboor met draad. Degene die mijn man heeft wil nog wel door baksteen heen, maar voor beton pakt hij z’n goeie boormachine. Met draad.

Alles in één ga je ben ik bang niet vinden en die draad is echt nodig voor het zware werk om een constante krachtlevering te hebben.

Hier is trouwens alles bij voorkeur van Makita en dan de professionele lijn en niet de htk lijn. Dat verschil merk je echt! Die professionele zijn net wat krachtiger met een net wat langere accuduur die je veel plezier gaat opleveren.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-19 16:45

BMHP schreef:
rina schreef:

Aan borstelloos hangt een prijskaartje, noem ik voor professioneel gebruik of veelvuld gebruik. Zijn steeds meer merken die hun proffesionele machines er mee uitrusten. voordeel veel langere levensduur.

Bij accuboormachines heeft de accu niet het eeuwigeleven.
van B&D en Bosch machines weggegooid ivm accu problemen.
Mijn metabo functineerd na 7 jaar nog steeds.

Als je in een betonnenmuur boort is voor een gaatje dat te doen met een accumachine.
Maar mijn voorkeur gaat uit naar een zwaardere machine op 230 met een dubbele greep.
Citaat:

dat is een behoorlijk allround makita, mijn probleem met makita is dat ik de accu,s aan de prijs vind.
Dat is wel te doen als je meerdere machines van een merk hebt.

Let op dat veel merken een lichtere goedkope serie er op na houden. Deze accu,s hebben een lager voltage en zijn niet uitwisselbaar.

Ik wil absoluut niet de lichtere en goedkopere serie. Als ik dan een boormachine koop, wil ik ook dat ie 10 jaar meegaat, so to speak.

Liselot schreef:
Wij zijn fan van de blauwe lijn van Bosch (mijn man is verfent klusser) en hebben een goede accuboormachine en een klopboor met snoer

Daar hoor ik ook goede dingen over. Ik ben nu een klein klusje aan het doen met een geleende Bosch professional GSR 18V-85 C, die doet het ook goed.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-19 16:45

Dorus schreef:
Ik zou gaan voor een goede accu schroef/boormachine en tzt een hamer/klopboor met draad. Degene die mijn man heeft wil nog wel door baksteen heen, maar voor beton pakt hij z’n goeie boormachine. Met draad.

Alles in één ga je ben ik bang niet vinden en die draad is echt nodig voor het zware werk om een constante krachtlevering te hebben.

Hier is trouwens alles bij voorkeur van Makita en dan de professionele lijn en niet de htk lijn. Dat verschil merk je echt! Die professionele zijn net wat krachtiger met een net wat langere accuduur die je veel plezier gaat opleveren.

Hoe zie ik het verschil tussen professioneel en htk :o ? #leek.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 16:47

Makita :)

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 16:49

_San87_ schreef:
Dorus schreef:

Hoe zie ik het verschil tussen professioneel en htk :o ? #leek.

Ja dat weet ik dus zo ook niet en manlief ligt te snurken :+
Zal het hem wel vragen als hij weer terug in het land der wakkeren is ;)

Mama_Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 16:51

Wij hebben alles van Makita

BertBaley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 17:08

Wij hebben een bouwbedrijf van ongeveer 100 man en alles makita :j !

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 17:19

_San87_ schreef:
Ik ben op zoek naar een echt goede en sterke boormachine. Naast sterk moet ie ook veelzijdig zijn, want het liefst heb ik er een die naast normale boorwerkzaamheden ook stenen/beton kan boren.

Nu heb ik een beetje research gedaan en ben bij de klopboormachine en hamerboor terechtgekomen. Nu lees ik dat een hamerboor voor het simpele werk niet heel geschikt is. Dus deze valt dan ook eigenlijk af.

Maar, wat is wijsheid? Ga ik voor een klopboormachine (die niet kan schroeven, maar wel door tegels en baksteen kan), of voor een gewone accuboormachine die dan weer niet door bakstenen kan, maar wel kan schroeven, en kijk in een later stadium naar een goede klopboor/hamerboor/beide? Vereiste is wel dat de boor een accu heeft, en dus geen snoer. Hoewel ik voor een echt goede en krachtige boor een snoer wel wil overwegen.

Of ben ik meteen slim en ga voor een accuboormachine én een hamerboor? En welk merk is dan een aanrader? Ik heb vroeger altijd graag met Metabo gewerkt, maar nu zie ik door alle machines de boor niet meer :'). In principe is het budget tot ca 200/250 euro.

Welke werkzaamheden staan eerst op de planning?
Welke gereedschapzaken heb je in de buurt of bestel je op het web?

Bij een accuboormachine zit veel geld in lader en accu,s.
Een zet van Makita met 2 18 volts accu,s komt boven de 200 euro.
Een losse Makita schroeftol voor 18 V is circa 65 euro.

succes met je keuze
Laatst bijgewerkt door BMHP op 29-12-19 17:21, in het totaal 2 keer bewerkt

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 17:20

Hier is alles Bosch professional en Makita. Hoewel er ondertussen het een en ander aan vervanging toe is (sommige zijn echt al >20 jaar oud), dus ik lees verder toch even mee.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-19 18:11

BMHP schreef:
_San87_ schreef:

Welke werkzaamheden staan eerst op de planning?
Welke gereedschapzaken heb je in de buurt of bestel je op het web?

Bij een accuboormachine zit veel geld in lader en accu,s.
Een zet van Makita met 2 18 volts accu,s komt boven de 200 euro.
Een losse Makita schroeftol voor 18 V is circa 65 euro.

succes met je keuze

Niet iets specifiek. Mijn vriend vind het heel leuk om te klussen en dingen te maken. Dan is een goede boormachine het eerste waar ik aan denk. Nu leent hij hem steeds van zijn vader.

Een Makita set met 2 accu's klinkt prima. Ik kan nog even rondkijken, hij is in maart jarig.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-19 18:12

Zie veel Makita voorbij komen. Ga van dat merk eens e.e.a. opzoeken +:)+.