School kiezen: eigen dorp of school met BSO?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mazida

School kiezen: eigen dorp of school met BSO?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-19 17:48

Het duurt nog even, maar ik en mijn vriend denken nu alvast na over de schoolkeuze voor onze oudste dochter. Op dit moment zit ze op een kinderdagverblijf in dorp 5 kilometer verderop. Bewuste keuze, kleinschalig, vertrouwd en flexibel. Op de basisschool in ons dorp wordt beperkte BSO aangeboden.

Op de basisschool 5 km verderop kun je bij het kinderdagverblijf waar onze dochter nu zit 5 dagen in de week BSO afnemen. Dat gaan we niet doen, het zal om de dinsdag en vrijdag gaan. In ons dorp is geen BSO op vrijdag en ook geen gastouders actief. Op het werk van mijn vriend en mij kunnen we prima van maandag tot donderdag een vrije dag opnemen, maar voor vrijdag is dat geen optie. En helaas geen familie dichtbij.

Daarom zitten we er aan te denken om onze dochter toch op de school 5 km verder te plaatsen. Een argument om dat niet te doen is dat kinderen dan moeilijker bij elkaar kunnen spelen. Maar dat is bij ons toch al het geval, omdat we in het buitengebied wonen. Bij speelafspraakjes zullen we hoe dan ook met de auto moeten rijden.

Waar ik wel bang voor ben is dat ze de aansluiting met eigen dorp gaat missen of dat ze op school in buurdorp niet op kinderfeestjes wordt uitgenodigd omdat ze verderop woont. Wel kent ze natuurlijk al wel kinderen van KDV die naar dezelfde school gaan. En wat een voordeel is, is dat de BSO niet nieuw voor haar is, omdat die op hetzelfde kinderdagverblijf zitten. En ons jongere kind zit dan ook nog op hetzelfde kinderdagverblijf. Dus we rijden toch al naar hetzelfde dorp waar ik overigens ook werk. Een ander argument om het wel te doen, ik vind de school in buurtdorp fijner dan de dorpsschool.

Aelin

Re: School kiezen: eigen dorp of school met BSO?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 17:52

5 km is toch niet veel?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 17:54

Ja wel. Dat is voor een kind niet aan te fietsen op het moment dat hij zelf naar school kan gaan.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 17:55

Ik zou me er niet zoveel zorgen om maken hoor. Die feestjes en vriendjes gaan er vast gewoon wel komen, daar is de afstand volgens mij niet zo bepalend voor. Wat me dan wel weer handig lijkt aan eigen dorp is dat je kind dan in de bovenbouw zelf naar school kan fietsen/lopen. Dat zou je wellicht nog wel mee kunnen wegen. :)
Laatst bijgewerkt door Elanor op 23-12-19 17:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Annikab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 17:56

Mijn stiefzoon zit op een school een paar km van ons huis. Vooral lastig dat we hem zelf nu hij 10 jaar is nog steeds moeten brengen en halen en dat vriendjes verder weg wonen en hij dus ook zijn voetbalvereniging daar heeft.
Mijn zoontje zit nu op de school hier om de hoek en dat is toch een verademing. De aansluiting in de buurt, het makkelijk met de fiets/lopend naar school kunnen brengen etc.
Wij maken daarentegen geen gebruik van BSO dus dat heeft bij ons ook niet meegespeeld.
Mijn voorkeur zou de school in eigen buurt hebben, zowel voor jezelf als voor je kind.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 17:57

Huh, maar 5 km is toch niet 'verderop'? 5 km stelt weinig voor, ik snap het probleem niet.

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 17:58

Welke basisschool past het beste bij jullie en jullie dochter? Ze moet er toch een jaar of 8 heel veel uren doorbrengen.

Speelafspraken dag van te voren maken, leren kinderen heel snel.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 17:59

Goof schreef:
Huh, maar 5 km is toch niet 'verderop'? 5 km stelt weinig voor, ik snap het probleem niet.

Voor een 8 jarige om dag in dag uit (in de winter in het donker) te fietsen? Nou, ik vind het heel wat hoor.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 17:59

Mijn dochters zitten op een school op 15 km afstand en zowel speelafspraakjes als uitgenodigd worden voor feestjes zijn nooit een probleem geweest. Het komt alleen wel eens voor dat de ouders van een speelafspraakje geen vervoer hebben en dat ik dat kindje dus ook thuis breng. Maar dat is de consequentie als je je kind wat verder weg op school doet.

De school hier in het dorp was voor ons geen optie en de buurkinderen zitten ook redelijk verspreid wat scholen betreft. En ook voor die scholen zouden we een stukje moeten rijden.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 18:00

Annikab schreef:
Mijn stiefzoon zit op een school een paar km van ons huis. Vooral lastig dat we hem zelf nu hij 10 jaar is nog steeds moeten brengen en halen en dat vriendjes verder weg wonen en hij dus ook zijn voetbalvereniging daar heeft.
Mijn zoontje zit nu op de school hier om de hoek en dat is toch een verademing. De aansluiting in de buurt, het makkelijk met de fiets/lopend naar school kunnen brengen etc.
Wij maken daarentegen geen gebruik van BSO dus dat heeft bij ons ook niet meegespeeld.
Mijn voorkeur zou de school in eigen buurt hebben, zowel voor jezelf als voor je kind.

Precies. Je bent 10 en moet nog gehaald en gebracht worden. Echt, dat willen heel veel kinderen niet.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 18:04

rien10 schreef:
Goof schreef:

Voor een 8 jarige om dag in dag uit (in de winter in het donker) te fietsen? Nou, ik vind het heel wat hoor.

Maar een 8 jarige fietst toch niet alleen naar school? Bij ons op school mogen ze niet eens vertrekken van school zonder dat de juf/meester 1 van de ouders heeft gezien. Pas in klas 5/6 (groep 7/8) mogen ze zonder begeleiding naar huis, maar ook dan worden de meesten nog door een ouder opgehaald.

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 18:04

M’n dochter zat op basisschool dicht bij huis. Maar op voortgezet is ander verhaal. Ze wilde graag naar specifieke vmbo school en die ligt 15 km verder bij ons vandaan. Geen enkele klasgenoot ging daar naar toe. Ze gaat al vier jaar met plezier met de trein er naar toe. Fietsen is niet een optie als ze alleen moet gaan want ze moet langs heel veel bosgebied. Vandaar de trein keuze. Als ze met fietsen niet alleen hoeft mag ze op de fiets. Mbo gast ze na de zomervakantie ook daar volgen.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 18:07

Heb je al contact gehad met de school (dichtbij)? Neem aan dat meer ouders op vrijdag werken en opvang nodig hebben en misschien is er wel een oplossing.
Ik vind 5 km ook best ver, zeker als er een optie dichterbij is. Is die school er niet, dan zouden alle kids in de omgeving verderop zitten. Dat is nu niet het geval en dus kids uit de omgeving zullen op de school dichtbij zitten.

En hier gaan zat kids van groep 5/6 zelfstandig naar huis. Zeker als ze “om de hoek” wonen.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 18:07

Ik vind dat er heel veel voordelen zitten aan een basisschool in het dorp waar je woont, ik zou dan ook altijd hiervoor kiezen.
Zo komt je kinderen meer in aanraking met dorpsgenoten, kunnen ze makkelijker afspreken (loopafstand) en als ze oud zijn om te fietsen, kunnen ze met de fiets naar school en naar vriendjes fietsen die wat verder weg wonen, maar wel in hetzelfde dorp.

Het lijkt mij ook erg onpraktisch voor mezelf om mijn kinderen in een ander dorp naar school te laten gaan, aangezien ik dan áltijd moet rijden dan en het afspreken met vriendjes ook moeilijker zal gaan, vanwege vervoer.

Daarnaast worden er ook regelmatig activiteiten georganiseerd in het dorp zelf, daar gaan dan dorpsgenoten/vrienden/bekenden ook naar toe, hartstikke leuk voor ze.

Ik zou dus harder mijn best doen om voor de vrijdag wat te gaan regelen met het werk of gastouder, om dat wel te laten lukken.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 18:09

Bloemetje75 schreef:
Welke basisschool past het beste bij jullie en jullie dochter? Ze moet er toch een jaar of 8 heel veel uren doorbrengen.

Dit lijkt mij toch ook het belangrijkste. Ik verbaas me er altijd over dat veel ouders zich daar nauwelijks in verdiepen. De meeste gaan gewoon voor de dichtstbijzijnde of anders voor de meest praktische oplossing. Wij zijn bij meerdere scholen op gesprek geweest en hebben gekozen voor de school waar we het beste gevoel bij hadden.

corinec

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 18:13

Ik zal vooral kiezen welke school het beste voor jullie aan voelt. Mijn meisjes gaan naar de kerstvakantie ook niet naar de dichtstbijzijnde school maar naar de school die ons het beste lijkt. Dan maar wat meer heen en weer rijden.

Kimm4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 18:31

Mijn zus'je' is jaren geleden na groep 4 ook naar een school gegaan 4.5km verderop. Zij fietse in gr. 7/8 zelf heen en weer in de zomer en in de winter wisselde dat. Nooit problemen gehad met feestjes of met het afspreken. Ouders deden daar ook nooit moeilijk over. Kwamen de kids altijd halen. 5 km valt echt reuze mee hoor, is echt geen grote afstand.
Maar kijk naar het soort onderwijs dat ze bieden, de klik met de school en je gevoel.

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 18:34

Ik zat op een basisschool 5km verderop, inderdaad het dorp ernaast. Was soms wel jammer, alle vrienden en vriendinnetjes woonde in dat dorp dus konden makkelijk afspreken, lopend naar huis of met z'n allen naar de speeltuin. Heb er echt wel een leuke tijd gehad, maar dat miste ik wel. Ga anders eens met je dochter naar de buurtschool en de dorpsschool en kijk wat zij leuker vindt.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 18:37

wij wonen ook in het buitengebied. Voor alle scholen is de afstand ook ongeveer 5 km, ik had de keuze uit dorp of stad. Ik heb voor het dorp gekozen vanwege de kleinschaligheid, dorpsgevoel. Ik maak voor mijn kinderen verder geen gebruik van BSO.

Qua speelafspraakjes merk ik niet dat mijn kinderen daardoor buitengesloten worden hoor. Je moet je er gewoon wel op instellen dat je veel zal moeten rijden. Maar ook als kinderen hier komen zijn er weinig ouders die van de afstand een probleem maken.

Ik heb gekozen voor een school waar ik (en mijn kinderen) me het prettigst bij voel.
Kun je voor de vrijdagmiddag niet op zoek gaan naar een oppas(oma)?

succes met kiezen

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 18:46

Tja, het is maar wat je normaal vindt.

Hier is de dichtste school 4km, een berg oprijden en langs een klein straatje met een grote fabriek waar dagelijks 10-tallen vrachtwagens en traktors voorbijrijden( het groot verkeer komt voorbij de school, fabriek ligt er schuin naast).
Dus eigenlijk gaat amper 1 kind met de fiets naar school daar, veel te gevaarlijk.

Onze kids gaan naar een school 7 km van huis.

Door activiteiten op de gemeente hebben ze ook een prima vriendjes-kring binnen de gemeente, en in het schooltje van de buurgemeente zitten ook enkele kindjes van onze gemeente.

Dus niet met de fiets kunnen is hier echt een reden wat totaal niet van toepassing is.

Ik zou vooral beide schooltjes eens bezoeken, het gevoel erbij is vaak doorslaggevend.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 18:51

Anoeska27 schreef:
Citaat:

Maar een 8 jarige fietst toch niet alleen naar school? Bij ons op school mogen ze niet eens vertrekken van school zonder dat de juf/meester 1 van de ouders heeft gezien. Pas in klas 5/6 (groep 7/8) mogen ze zonder begeleiding naar huis, maar ook dan worden de meesten nog door een ouder opgehaald.

Hier gaat het meeste vanaf groep drie alleen. Veel kleuters ook al wel als ze lopend kunnen.
Vanaf groep drie breng je ze ook niet meer in de klas en hoeft de juf je ook niet echt meer te zien :=

Wij gaan voor de dichtsbijzijnde school, die past ons gelukkig ook goed. Ik vind het wel belangrijk dat hij met buurtgenootjes op school zit en dat hij zelf kan gaan. Niet omdat het praktisch is, maar vooral omdat ze daarvan leren.
Weet niet wat we gedaan hadden als deze school totaal niet bij ons paste, maar dat doet ie gelukkig wel.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 21:56

verootjoo schreef:
Hier gaat het meeste vanaf groep drie alleen. Veel kleuters ook al wel als ze lopend kunnen.

:wow:

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 22:13

Ik ben zelf een buiten gebied kind. Ik werd altijd naar school gebracht en gehaald met de fiets. Of auto met slecht weer. In totaal was dat denk ik een km of 5 a 6. Dichterbij was er niet.

Ik ben een zelfstandige volwassene geworden die nu prima zelf ergens heen kan. Dus ik zou mijn kinderen later nier zomaar alleen naar school laten gaan.. Ik denk dat je dat zelf ook wel gaat merken in gesprekken en vanuit daar verder moet denken.

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 22:22

Ik zou denk ik toch gaan voor de dichtstbijzijnde. Bij ons zijn de kinderen t/m groep 4 op woensdagmiddag en vrijdagmiddag vrij. Voor mij ook een rede om op die dagen thuis te zijn bij de kinderen (voelt voor mij niet fijn om ze dan de hele middag naar bso te doen) de meeste speelafspraken en kinderfeestjes zijn ook op die middagen.

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 22:25

Mijn zoon start na de vakantie op een school 11 km van huis, in een andere plaats. Vooral in de hoop dat hij daar wel op zijn plek is.

Bezoek beide scholen en kijk waar ze zich het prettigst voelt. 5 km is best te overbruggen.