Hoevaak controleren jullie verlichting?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ineke2

Hoevaak controleren jullie verlichting?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-19 13:55

Momenteel ( al een half jaar) rijd ik elke dag minimaal een uur enkele reis in de auto naar mijn werk. Het valt mij echt op dat veel auto’s slechte verlichting hebben, of zelfs helemaal geen verlichting aan hebben wanneer er slecht zicht is.

Als het somber weer is, ook overdag ben je echt een stuk minder goed zichtbaar. Af en toe zie ik zelfs s’avonds geen verlichting of maar 1 lamp die het doet. Dit wekt verwarring ( is het een auto of motor?)

Om bij mij zelf te beginnen check ik zeker 1x per week mijn verlichting of alles het nog naar behoren doet en haal ik hem van de automatische verlichting af als de omstandigheden somber zijn overdag.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Re: Hoevaak controleren jullie verlichting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 13:56

Ik check alles 1 keer in de maand. Dus verlichting, bandenspanning, oliepeil en ruiter wisser vloeistof.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 14:02

Bewust controleren doe ik nooit, maar door hoe onze auto geparkeerd staat zie ik altijd wel of de koplampen in orde zijn en bij het wegrijden van huis zie ik meteen of de lampen achter in orde zijn. De knipperlichten zijn ook niet te missen.

Alleen de kentekenverlichting merk ik niet zo snel, daar werd ik laatst door mijn schoonvader op gewezen, al moet ik eerlijk bekennen dat die nog niet vervangen is.

Dat mensen vaker met kapot licht lijken te rijden heeft misschien ook wel te maken met het feit dat het steeds moeilijker wordt om het zelf te vervangen. Ze zijn bij onze auto bij de garage al 20 minuten per kan bezig om de lampen voor te vervangen, zelf zouden we er minimaal een half uur voor nodig hebben. Er zijn zelfs modellen waar de hele bumper eraf gehaald moet worden om lampen te vervangen.

Toen 1 van onze lampen kapot bleek hebben we daar ook 2 weken mee rond gereden, met een man die van 6 tot 18.00 weg is met de auto en een zaterdag vol afspraken konden we niet eerder langs de garage.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 14:02

Ik parkeer thuis voor een glazen ruit en check daar altijd even mijn verlichting in. Van de week reed ik over de snelweg naar huis en toen reed er een vracht wagen met 1 achterlichtje .Je schrikt je rot ,had al zitten turen wat het was. En even later een heel klein auto'tje met geen verlichting van achter .
Nu geeft mijn auto ook zelf wel aan of de lichten stuk zijn,maar ik check toch altijd even of mijn koplampen ook nog goed staan,want vaak word je ook verblind door auto waar 1 licht heel fel van schijnt en de andere niet. Ik snap ook niet dat er zoveel auto's met verkeerde verlichting rijden want het is toch een standaard onderdeel vd keuring.In Belgie toch.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 14:04

Verlichting controleer ik eigenlijk elke dag. Meer onbewust dan bewust, maar ik sta geparkeerd tegen mijn schutting aan en zie dus meteen of beide koplampen het doen. Achterlichten probeer ik wel 1 keer per 2 weken of maand te controleren, maar dat gaat dus minder vanzelfsprekend.

Nu doe ik de koplampen zo vaak omdat deze auto in 3 jaar tijd al meerdere keren een kapotte koplamp gehad heeft. Heel vervelend En voor medeweggebruikers soms zelfs gevaarlijk. Ik haat het als ik mensen tegenkom met maar 1 licht of die met grauw weer geen verlichting aan hebben. Zelfs met mist hebben sommige mensen geen verlichting aan en dan zijn ze gewoon bijna niet zichtbaar

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 14:07

Mijn auto controleert zelf de lichten, bandenspanning en dergelijke.

Daarnaast gaat de auto om de zoveel km naar de garage(gemiddeld 2 x per jaar) en 2 keer per jaar bandenwissel(profiel check)

Ik controleer dus zelf eigenlijk nooit.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-19 14:09

NatasjavE schreef:

Daarnaast gaat de auto om de zoveel km naar de garage(gemiddeld 2 x per jaar) en 2 keer per jaar bandenwissel(profiel check)

Dan staat je auto op automatische verlichting?

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 14:11

Af en toe denk ik er sporadisch aan, misschien 1 of 2x per jaar. Dat zijn de momenten waarop ik het bewust controleer voordat ik ga rijden.

Tijdens het rijden liggen er op de route een paar panden met grote ramen, daar controleer ik meestal tijdens het rijden of alles het doet in de weerspiegeling. Maar dat is eigenlijk alleen in het donker of in de winter, in de zomer controleer ik het eigenlijk niet, ik vergeet het...

verootjoo

Ik zie het eigenlijk steeds als ik hem gebruik. Auto staat altijd geparkeerd achter een andere auto dus in de spiegeling zie je of beide koplampen het nog doen. En bij het keren zie ik altijd de spiegeling in het raam van het huis en dan kijk ik regelmatig of de achterlichten en remlicht het nog doen :P

Ibbel

Ineke2 schreef:

Dat heeft er bij onze auto's niets mee te maken. Er gaat gewoon een lampje op het dashbord branden als er een lamp stuk is (en ook als de bandenspanning laag is). Je moet wel zelf even kijken welke dan kapot is.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-19 14:13

beatje schreef:
Ik snap ook niet dat er zoveel auto's met verkeerde verlichting rijden want het is toch een standaard onderdeel vd keuring.In Belgie toch.

In NL ook hoor, je krijgt een boete als je staande word gehouden met slechte of geen verlichting als dat wel een vereiste is door de omstandigheden.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 14:13

Ik controleer niet bewust, zie het vaak in de auto voor mij of het muurtje waar ik voor parkeer. Achterlichten eerlijk gezegd niet, moet wel vaker.

Zie idd enorm veel auto's met slechte verlichting. Half werkend of maar één lamp. Maar een lampje bij mijn auto vervangen is al een ramp. := Laatste keer dat ie stuk was dus de garage laten doen, kostte idd ook 20 min.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 14:14

Ik ga altijd naar de garage voor een kapotte lamp. Is dat ook zelf te doen dan? :+

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-19 14:15

Ah een waarschuwing op het Dashboard dat je lamp stuk is wel handig.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 14:16

verootjoo schreef:
Ik ga altijd naar de garage voor een kapotte lamp. Is dat ook zelf te doen dan? :+

Bij oudere auto's wel, nieuwere niet, haha. Ik heb een oud gebakje en kan het binnen 5 minuten aan de voorkant.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 14:18

Het vervangen was eerder wel makkelijker. Bij onze vorige auto nog geen 3 minuten per lampje. De achterlichten gaan bij onze auto wel makkelijk, maar voor is echt een ramp, daar begin ik zelf echt niet aan.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 14:19

NatasjavE schreef:

Dit!

Onze auto checkt alles zelf, en er gaasst een lampje branden als er iets kapot is, of leeg. :j

Edit: Bij ons staat dus alles op automatisch qua verlichting en ook ruitenwissers.

Het leuke is dan als ik in de Ka van mijn moeder stap, 9 van de 10 keer vergeet ik het licht aan te maken of ik wacht als een debiel op de ruitenwissers als het regent. _O- En ik vergeet hem standaard af te sluiten, je went zó snel aan die automatische dingen. :=
Laatst bijgewerkt door KimD op 15-12-19 14:21, in het totaal 1 keer bewerkt

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 14:21

Ik heb het eigenlijk meteen door als er een koplamp stuk is omdat ik in het donker of een donker weggetje moet rijden en check vaak de reflectie tegen de muur/glazen wand. Laatst wel een lampje zelf vervangen, normaal een klusje van een paar minuten, duurde alleen wat langer omdat de stekkers en de springveer wat lastig losgingen.

De andere auto heeft altijd verlichting branden (dimlicht geen automatische) en verteld welk lampje kapot is als er een kapot is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 14:23

Voordat ik vertrek controleer ik m'n verlichting altijd. Alsnog seinen er een stelletje idioten heeeeel vervelend naar mij. Irriteer me ook dood aan de led verlichting die net iets te hoog staat afgesteld

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 14:23

Ineke2 schreef:
NatasjavE schreef:

Hij staat wel op automatische verlichting. (Al staat de dagrijverlichting altijd aan)

Maar ook als ik hem daar niet op heb staan geeft ie aan dat er een licht stuk is.

Tis alleen allemaal led-verlichting. Gaat ook niet snel stuk.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 14:25

Mensen met automatische verlichting, hebben jullie wel door dat overdag je achterlichten niet branden, ook als het mistig is, het hard regent of je op een wat donkerder stuk rijdt? Je kan jezelf beter aanleren hem door te draaien naar dimlicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 14:27

zonnebloem18 schreef:
Mensen met automatische verlichting, hebben jullie wel door dat overdag je achterlichten niet branden, ook als het mistig is, het hard regent of je op een wat donkerder stuk rijdt? Je kan jezelf beter aanleren hem door te draaien naar dimlicht.

Mij is ook geleerd gewoon altijd je dimverlichting te voeren. Word je beter gezien.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-19 14:29

KimD schreef:
NatasjavE schreef:

Dit!

Onze auto checkt alles zelf, en er gaasst een lampje branden als er iets kapot is, of leeg. :j

Edit: Bij ons staat dus alles op automatisch qua verlichting en ook ruitenwissers.

Het leuke is dan als ik in de Ka van mijn moeder stap, 9 van de 10 keer vergeet ik het licht aan te maken of ik wacht als een debiel op de ruitenwissers als het regent. _O- En ik vergeet hem standaard af te sluiten, je went zó snel aan die automatische dingen. :=

Automatische verlichting gaat NIET aan overdag als het somber weer is / regent / mistig.
Kan echt gevaarlijk zijn, let daar alsjeblieft op :)

Trouwens als je ruitenwissers automatisch gaan wissen bij een bevroren ruit heb je ook een probleem. Ik zet dat daarom uit als ik de auto uitga. Omdat ik standaard doe word het een gewoonte die je minder snel vergeet.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 14:30

Ik zie het gelijk als ik de auto van het slot haal, als ik op de knop op mijn sleutel druk gaan mijn lampen direct aan namelijk. Ideaal :D Ik had toevallig laatst een groot licht en koplamp stuk, kon het vrij simpel zelf vervangen (oke met hulp van mijn vader O:) )

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 14:34

Ineke2 schreef:
KimD schreef:

Dit!

Automatische verlichting gaat NIET aan overdag als het somber weer is / regent / mistig.
Kan echt gevaarlijk zijn, let daar alsjeblieft op :)

Trouwens als je ruitenwissers automatisch gaan wissen bij een bevroren ruit heb je ook een probleem. Ik zet dat daarom uit als ik de auto uitga. Omdat ik standaard doe word het een gewoonte die je minder snel vergeet.

Zeker branden onze lichten ook overdag, zodra ik de auto start gaan de lichten rondom branden. Of ik nou om 12 uur 's middags of 's nachts de auto start maakt niks uit.

Daarnaast detecteert onze auto ijs, bij het starten met een bevroren raam ontdooit de auto dat. Totdat het ontdooit is komen de ruitenwissers ook niet. Dat hebben we overigens voor achter wel uitgeschakeld, dat raam gebruiken we niet. Is ook geblindeerd.

Edit: Bij niet detecteert de auto dat ook en die gaan ook gewoon vanzelf branden.