Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Ricie schreef:Ik vindt dit een hele interessante. Zit zelf in een wisseling tussen werkgevers en krijg ook bij de nieuwe weer een 0 uren contract.
Ben heel benieuwd naar de ins en outs, heb me er helaas zelf nog niet echt in kunnen verdiepen.
Lieke schreef:Ik snap je verhaal niet helemaal. Heb je nu een oproepcontract en biedt je werkgever je nu een contract met vaste uren aan, of hoe moet ik dat zien?
En waarom wil je niet dat wat ze aanbieden?
Kelan schreef:Ik snap ook nog niet helemaal wat voor jou het nadeel is? Waarom ga je er op achteruit? Is dat dan financieel of qua flexibiliteit (die voor een werkgever prettig kan zijn, maar ook voor jezelf).
Vanaf 1 januari moet een werkgever een werknemer, na een jaar 0-uren of min-max contract, een contract aanbieden met een vast aantal uren (en minimaal het gemiddelde aantal uren van het voorgaande jaar).
Op zich wel een interessante casus. Stel ze bieden het aan, jij zegt " nee laat maar blijven flexen / min-max-en". Zou dat dan kunnen. Heeft de werkgever dan voldoende aan zijn wettelijke verplichting voldaan.
KimD schreef:Ik heb nu een 120 uren contract, flexitime. Ik werk echter tussen 135 & 170 uur per maand.
Ik krijg iedere minuut die ik werk ook uitbetaald, dus ook 250% feestdagen en dergelijke.
Bij een parttime contract is dat niet van toepassing, dan krijg je tijd voor tijd. Als ze dat 1 op 1 overzetten, dus 120 parttime, en ik werk 170 uur, krijg ik toch maar die 120 uur uitbetaald en daarnaast tijd voor tijd.
Dat vind ik echter niet interessant, want ik kan nu al zoveel vakantie opnemen als ik zelf wil, dus tijd voor tijd is minder interessant.
Dat probleem is echter makkelijk verholpen door het contract om te zetten naar 140 uur. Fulltime wil ik overifens niet, ik leef niet om te werken.

Silvia schreef:Google maar eens op WAB: Wet Arbeid in Balans
Bijvoorbeeld de website van de overheid, hier staat meer info over wat er verandert per 1 januari 2020
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... n-flexwerk
Kelan schreef:KimD schreef:Ik heb nu een 120 uren contract, flexitime. Ik werk echter tussen 135 & 170 uur per maand.
Ik krijg iedere minuut die ik werk ook uitbetaald, dus ook 250% feestdagen en dergelijke.
Bij een parttime contract is dat niet van toepassing, dan krijg je tijd voor tijd. Als ze dat 1 op 1 overzetten, dus 120 parttime, en ik werk 170 uur, krijg ik toch maar die 120 uur uitbetaald en daarnaast tijd voor tijd.
Dat vind ik echter niet interessant, want ik kan nu al zoveel vakantie opnemen als ik zelf wil, dus tijd voor tijd is minder interessant.
Dat probleem is echter makkelijk verholpen door het contract om te zetten naar 140 uur. Fulltime wil ik overifens niet, ik leef niet om te werken.
Als je nu ergens tussen de 135 en 170 uur per maand gemiddeld werkt, dan moeten ze je dat ook aanbieden met vaste omvang. Dus stel je gemiddelde van het afgelopen jaar was 150 uur per maand. Dan moeten ze je een contract aanbieden met een vaste omvang van minimaal 150 uur per maand.
Levitate schreef:Kort samengevat: ze moeten je een vaste arbeidsomvang aanbieden, maar je mag dit weigeren. Als de employee aangeeft zelf flexibel te willen blijven, mag dat. De vraag is alleen of de werkgever hier nog mee wil werken oa vanwege:
- Flexibele werknemers moeten minstens 4 dagen van tevoren worden opgeroepen. Uiteindelijk toch geen werk? Toch alle uren uitbetalen. Werktijden of werkplek wordt nog gewijzigd binnen die 4 dagen? Werknemer mag weigeren en de oorspronkelijke oproep komen werken en ook voor de oorspronkelijke oproep betaald krijgen.
Werknemers met vaste arbeidsomvang (dus vast aantal uren per maand) mogen nog wel binnen die 4 dagen opgeroepen/afgebeld worden en behouden hun loon dan niet, omdat ze aan het eind van de maand toch recht hebben op die vaste uren uitbetaald. De werkgever moet er wel voor zorgen dat ze hun uren kunnen halen die maand, als de werkgever te weinig werk heeft levert dat de werknemer geen min-uren op oid.
- De premie's die een werkgever moet afdragen zijn voor een flexwerker vanaf 1 januari hoger dan voor een met vaste arbeidsomvang.
Mocht je vragen hebben kun je altijd een berichtje sturen, ik werk voor een uitzendbureau en kan de meeste antwoorden dus wel vinden. Alle uitzendbureau's in Nederland zijn volgens mij lichtelijk in paniek om deze nieuwe wet dus er wordt heel veel informatie doorgestuurd naar de werknemers haha.
Maar het gaat bij ons om duizenden werknemers in totaal die omgezet 'moeten' worden. KimD schreef:Levitate schreef:Kort samengevat: ze moeten je een vaste arbeidsomvang aanbieden, maar je mag dit weigeren. Als de employee aangeeft zelf flexibel te willen blijven, mag dat. De vraag is alleen of de werkgever hier nog mee wil werken oa vanwege:
- Flexibele werknemers moeten minstens 4 dagen van tevoren worden opgeroepen. Uiteindelijk toch geen werk? Toch alle uren uitbetalen. Werktijden of werkplek wordt nog gewijzigd binnen die 4 dagen? Werknemer mag weigeren en de oorspronkelijke oproep komen werken en ook voor de oorspronkelijke oproep betaald krijgen.
Werknemers met vaste arbeidsomvang (dus vast aantal uren per maand) mogen nog wel binnen die 4 dagen opgeroepen/afgebeld worden en behouden hun loon dan niet, omdat ze aan het eind van de maand toch recht hebben op die vaste uren uitbetaald. De werkgever moet er wel voor zorgen dat ze hun uren kunnen halen die maand, als de werkgever te weinig werk heeft levert dat de werknemer geen min-uren op oid.
- De premie's die een werkgever moet afdragen zijn voor een flexwerker vanaf 1 januari hoger dan voor een met vaste arbeidsomvang.
Mocht je vragen hebben kun je altijd een berichtje sturen, ik werk voor een uitzendbureau en kan de meeste antwoorden dus wel vinden. Alle uitzendbureau's in Nederland zijn volgens mij lichtelijk in paniek om deze nieuwe wet dus er wordt heel veel informatie doorgestuurd naar de werknemers haha.
Bij ons is de paniek goed voelbaar ja!Maar het gaat bij ons om duizenden werknemers in totaal die omgezet 'moeten' worden.
En er zijn een aantal werknemers die heel makkelijk zeggen "Jow, doe maar!", maar dat vind ik ook dom.
Vandaar leek een personeelsbijeenkomst mij een goede oplossing. Dan kunnen er vragen worden gesteld en meningen worden gedeeld.
Sommigen interesseert het oprecht niet en die komen ook niet. Maar het scheelt ons ook veel werk, omdat we wel hebben gezegd dat als je vragen wil stellen je wel naar die bijeenkomsten moet komen. Anders krijgen we elke vraag 50x.Levitate schreef:KimD schreef:
Bij ons is de paniek goed voelbaar ja!Maar het gaat bij ons om duizenden werknemers in totaal die omgezet 'moeten' worden.
En er zijn een aantal werknemers die heel makkelijk zeggen "Jow, doe maar!", maar dat vind ik ook dom.
Vandaar leek een personeelsbijeenkomst mij een goede oplossing. Dan kunnen er vragen worden gesteld en meningen worden gedeeld.
Wij organiseren deze bijeenkomsten idd voor onze werknemersSommigen interesseert het oprecht niet en die komen ook niet. Maar het scheelt ons ook veel werk, omdat we wel hebben gezegd dat als je vragen wil stellen je wel naar die bijeenkomsten moet komen. Anders krijgen we elke vraag 50x.
Maar je bent dus niet gedwongen van flex naar vast te gaan! Je werkgever is verplicht dit aan te bieden. Maar zoals ik zei is er wel een kans dat jouw werkgever nu zegt 'als je geen vast wil hebben wij hier geen werk meer voor jou' vanwege de nadelen die nu aan flex gaan zitten... Ik heb van weinig werkgevers gehoord die dit doen, om te voorkomen dat ze in rustige periodes aan die vaste uren vastzitten (dus als je bij zo'n groot bedrijf zit zullen die vast wel een groep flex aanhouden), maar voor de kleinere bedrijven is dit wel een optie, omdat het makkelijker plannen is en ze zeker zijn van de kosten die ze elke maand zullen hebben.
Maar dat is een zorg voor later. friendly schreef:Zoals ik heb begrepen mag je straks niet meer dan een beperkt aantal uur boven je contract werken. Anders moet ze je een beter passend contract aanbieden. Wil je dat niet? Dan moet je omlaag in je werk uren zodat je niet te veel boven je contract werkt. Ik ben hier zelf ook mee bezig in mijn werk.
Polly schreef:friendly schreef:Zoals ik heb begrepen mag je straks niet meer dan een beperkt aantal uur boven je contract werken. Anders moet ze je een beter passend contract aanbieden. Wil je dat niet? Dan moet je omlaag in je werk uren zodat je niet te veel boven je contract werkt. Ik ben hier zelf ook mee bezig in mijn werk.
Dat heb k ook begrepen en dat maakt het voor mij heel onaantrekkelijk
nine1987 schreef:Ik vind sowieso dat het personeel (in welke bedrijf dan ook) veel te laat is ingelicht over de wab.. In ons bedrijf is er welgeteld 1 memo gekomen in augustus..
Degenen die zich daar verder niet over hebben ingelezen, zitten bij ons nu ook dik in de stress..