Asking for a friend...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

balance
Moderator Over Paarden

Asking for a friend...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-19 10:25

*D Stel je kent iemand die het niet zo breed heeft en je wordt thuis uitgenodigd om te eten. Een huisgenoot schuift onuitgenodigd aan tafel.
Om hem niet buiten te sluiten wordt het eten gedeeld.
Die huisgenoot blijkt dit met enige regelmaat te doen.
Nu is er weer een etentje in datzelfde huis. Stel die persoon schuift weer aan.
Wat doe je (beleefd, etiquette).
Asking for a friend ;).

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 10:26

Ik zou voorstellen om gewoon eerlijk te zeggen van; ik vind het super gezellig om samen te eten, maar financieel gezien kan ik het gewoon niet bekostigen om op regelmatige basis voor meer mensen te koken. Ik vind het echt rot om dit aan te kaarten, maar is het een idee dat we de kosten delen misschien?

EDIT:
Als er echt geen behoefte is aan het feit dat deze persoon aanschuift, zou er gewoon eerlijk gezegd moeten worden van ja sorry, maar we willen liever gewoon onder ons eten, dus die dag zou je je eigen eten moeten regelen.

Het hangt er dus vanaf hoe de situatie is; is het puur het financiele aspect en is het verder prima als er iemand aanschuift, zou ik gewoon vragen of er bijgelegd kan worden.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 09-12-19 10:31, in het totaal 2 keer bewerkt

Britta31

Re: Asking for a friend...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 10:27

Zeggen dat je het prive wilt houden.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 10:29

Verhaal staat er een beetje vreemd, ben ik degene die het dan niet breed heeft of ben ik degene die uitgenodigd wordt om mee te eten met de vriend die het niet zo breed heeft?

1. Als ik degene ben die het niet zo breed heeft, vooraf een gesprek aangaan met de huisgenoot en aangeven dat ik het niet zo breed heb en het verzoek niet aan te schuiven of kosten te delen.

2. Als ik degene ben die op visite is bij degene die het niet zo breed heeft, het bespreken met diegene die het niet zo breed heeft maar niet mengen in de situatie die zich voor doet. Degene die het niet zo breed heeft moet zelf dat gesprek aan gaan.

Dan hebben we het nog niet over of ik het wel/niet leuk vind dat die persoon aanschuift, stel ik vind dat helemaal niet leuk dan zou ik daar ook wat over zeggen als huisgenoot zijnde. Niet als visite.

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 10:30

Gewoon van te voren benoemen dat er op ‘datum’ een privé etentje is. En of het mogelijk is dat huisgenoot voor het etentje eet? Zodat jullie de eettafel volledig kunnen benutten?

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-19 10:31

cursebreaker schreef:
Ik zou voorstellen om gewoon eerlijk te zeggen van; ik vind het super gezellig om samen te eten, maar financieel gezien kan ik het gewoon niet bekostigen om op regelmatige basis voor meer mensen te koken. Ik vind het echt rot om dit aan te kaarten, maar is het een idee dat we de kosten delen misschien?

Dat had ik erbij moeten vertellen. De kok heeft ook voor de huisgenoten vaker gekookt. Iedereen zou bijleggen maar dat gebeurt niet. Ook de huisgenoot heeft het niet breed.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 10:32

balance schreef:
cursebreaker schreef:

Dat had ik erbij moeten vertellen. De kok heeft ook voor de huisgenoten vaker gekookt. Iedereen zou bijleggen maar dat gebeurt niet. Ook de huisgenoot heeft het niet breed.

Pfoe lastig dit, maar als niemand ook daadwerkelijk Echt bij legt terwijl ze wel zeggen dat te doen... Dan maken ze in principe gewoon misbruik van de persoon die nu kookt en betaald, terwijl die het ook niet kan missen. Dan zou ik gewoon zeggen van ja sorry, maar ik kan dit gewoon niet meer bekostigen dus die dag eet ik met iemand en moet je dus even zelf eigen eten regelen. Iets in die trant bv. Dan zou ik ook echt niet meer willen betalen voor iemand die maar blijft aanschuiven, terwijl gezegd wordt dat ze zouden bijleggen. Diegene kan dan ook net zo goed geen geld hebben, maar daar moet niet de persoon die nu kookt onder moeten lijden natuurlijk, die het geld dan net zo goed niet heeft. Dan misschien idd maar gewoon duidelijke grenzen gaan stellen, dat vanaf nu gewoon iedereen z'n eigen eten verzorgd.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 09-12-19 10:36, in het totaal 2 keer bewerkt

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 10:35

balance schreef:
cursebreaker schreef:

Dat ze het beide niet breed hebben maakt de situatie alleen maar makkelijker. Begrip zal er dan wel zijn als hij/zij het uitlegt aan de huisgenoot.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 10:40

Met open kaarten spelen en het probleem (vanuit jezelf, dus jouw probleem), benoemen. Communicatie is bij problemen meestal het sleutelwoord. :)

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 10:45

Misschien te simpel gedacht, maar gewoon:

Wil jij net zoals de rest ook x euro bijleggen. Zelf heb ik het ook niet breed en anders is het ook niet fair naar de rest toe.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 10:47

Meteen aan tafel zeggen dat je volgende week bij die persoon komt eten.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-19 10:48

Zoals ik al schreef gebeurt dit in dat huis vaker. De gastheer kan goed koken en doet dat graag.
Kan een gast de gastheer bijspringen en er iets van zeggen?

Ja, dat weet ik soesita. Ik heb daar zelf ook niet zo’n moeite mee. Zoals ik al zei... asking for a friend.

Als er nog andere dilemma’s zijn die je op deze manier ‘voor een vriend’ wilt vragen mag dat hier hoor.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 10:51

Is deze gast verder wel iemand die als hij mee betaald gewenst is?

Zo ja, dan nu al regels stellen, dus je betaald vooraf en dan kan je mee eten ,zo niet dan schuif je niet aan..En ja jij zou bv voor deze kok dit kunnen organiseren, onder het mom van, dat in de voorgaande jaren er mensen wel betaalde en anderen niet, dus nu 1 regel, of van te voren meebetalen, zo niet, dan ben je ook niet welkom aan tafel.

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 10:53

Nee, de gast moet zich hier niet mee bemoeien. Dit is iets wat de gastheer op moet lossen. Je kunt het wel onderling overleggen voor tips and tricks. Maar het is niet 'jouw' issue.

lucifertje

Pfff wat kunnen mensen soms toch moeilijk doen. Je kan gewoon zeggen: mee eten is mee betalen.

Janneke2

balance schreef:
cursebreaker schreef:

Ik zou de kok prijzen vanwege zijn gulle karakter.

En zeker als de etentjes gezellig zijn doe ik een solidariteitsbijdrage in de pot.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 10:54

Ik zou tegen de gastheer zeggen dat hij vooraf een appje moet sturen aan zijn huisgenoten (en jou ) waarin dan staat dat dan en en dan een etentje is, en dat als je mee wilt eten dat X bedrag kost.
Geven ze dan aan te komen, tikkie sturen. Komen ze niet, ook prima, krijg je in ieder geval geen scheve gezichten.
toevoeging, doet de gastheer dat vervolgens niet, dan is het zijn probleem ;-) sommige mensen willen niet geholpen worden :-)
Laatst bijgewerkt door Sky_As op 09-12-19 10:55, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 10:54

Wat een onduidelijk verhaal. Hoe moeilijk is het als kok die het niet zo breed heeft om aan te geven dat er een bijdrage geleverd moet worden of dat het feest anders over is?

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 10:59

balance schreef:
*D Stel je kent iemand die het niet zo breed heeft en je wordt thuis uitgenodigd om te eten. Een huisgenoot schuift onuitgenodigd aan tafel.
Om hem niet buiten te sluiten wordt het eten gedeeld.
Die huisgenoot blijkt dit met enige regelmaat te doen.
Nu is er weer een etentje in datzelfde huis. Stel die persoon schuift weer aan.
Wat doe je (beleefd, etiquette).
Asking for a friend ;).

Ik vind dat je heel veel invult voor je vriend. Vraag gewoon eens wat die ervan vindt en óf hij er iets mee wil. Want weinig geld dat kan, maar hij kookt blijkbaar ook graag dus misschien geeft hij zijn geld er graag aan uit. En in het geval van aanschuiven: tja het eten wat al gekocht was wordt nu door drie ipv twee gedeeld, de kosten worden er niet hoger van hè.
En natuurlijk ga je je hier als gast niet mee bemoeien, hou het bij die vriend en ga dus gewoon het gesprek aan. Als die vriend er iets mee wil zal hij gewoon assertiever moeten worden, daar zijn zelfs cursussen voor.

Beetje raar hoe je zo je best doet om de situatie zo vaag te omschrijven trouwens.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 11:00

Misschien dat de kok de aanschuivende huisgenoot voor kan zijn bij het koken al.

'Eet je vanavond mee? Dan hou ik er rekening mee en stuur ik je zo gelijk even een tikkie'

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 11:02

Gewoon wiebetaaltwat gebruiken voor alle uitgaven in huis? Zo deden wij dat in het studentenhuis, wat schoonmaakmiddel en toiletpapier werd gedeeld tussen alle bewoners en als er een of 2 meeaten werd het onder die personen verdeeld, aan het eind van een periode werd het verrekend met elkaar. Maar doordat er vaak voor elkaar gekookt werd, waren de verschillen meestal erg klein.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 11:04

lucifertje schreef:
Pfff wat kunnen mensen soms toch moeilijk doen. Je kan gewoon zeggen: mee eten is mee betalen.

Dit inderdaad. Wat een gezeik en moeilijk doen om niks. :roll:

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 11:05

Ik zou dan de regel instellen dat iedereen zelf wat eten mee brengt/in de koelkast legt, waar de gastheer mee kan koken. Wil je mee eten, dan moet je zelf een deel van de ingrediënten kopen. Hang een weekmenu op, en als huisgenoten mee willen eten dan moeten ze van tevoren aangeven dat ze een deel van de maaltijd meenemen.
Hebben ze dat niet gedaan, dan kun je zeggen 'sorry, ik had niet op je gerekend met het eten'..
Zelf zou ik me als gast niet snel ermee bemoeien aan tafel, maar wel bijvoorbeeld zelf iets meenemen als bedankje voor het eten, en als goede voorbeeld.
Als ik zelf de gastheer was en mensen blijven mee eten zonder iets bij te dragen dan zou ik gewoon zorgen dat ik vooral nog met goedkope ingrediënten kook. Vegetarische rijstgerechten, nasi, risotto, spaghetti.. kost allemaal weinig, maar is wel erg lekker.

wortel115
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 11:06

Ik begrijp het misschien verkeerd maar het lijkt me ook een beetje asociaal om als huisgenoot gewoon steeds gratis mee te eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 11:07

__Sannne schreef:
lucifertje schreef:

Dit inderdaad. Wat een gezeik en moeilijk doen om niks. :roll:

:j :j
Je moet een mug een mug laten, niet zo moeilijk doen.