Wat als je uit huis moet maar niet kan.?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lovemyponys5

Wat als je uit huis moet maar niet kan.?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-19 11:18

Hoi allemaal
Ik ben een jongedame van 19 jaar.
Ik werk 5 dagen per week voor een minimum loon dit is zon 886.- per maand. Vanaf volgend jaar ga ik ongeveer 1300.- per maand verdienen.
Nu is het zo dat ik op dit moment nog met een aantal broers en zussen bij mijn ouders woon.
Alleen de situatie is onhoudbaar. Elke dag ruzie elke dag spanningen. En ik ga er zelf emotioneel aan kapot.
Ik heb een aantal maanden geleden een ongeluk gehad met mijn paard waarbij ik licht hersenletsel heb opgelopen. Hierdoor ben ik overgevoelig voor geluid. Steeds in de war vergeetachtig en heb ik mijn emoties niet onder controle.
Wat zich uit in huilbuien ontzettend lachen in verkeerde situaties. Angstig zijn om niks en ik kan ook ontzettend boos worden. Dat boze uit ik niet tegenover andere dasr heb ik vooral zelf last van.
Bij mij thuis is er eigenlijk mijn hele leven al gaos. En daar wist ik altijd wel redelijk mee om te gaan. Maar sinds dat ongeluk lukt dat totaal niet meer. En mijn revalidatie lijd ontzettend o der mijn thuis situatie.
Mijn oplossing voor ee heleboel stress zou zijn om op mezelf te gaan wonen en in alle rust verder te gaan met revalideren. Met behulp van een neuroloog en een pshycholoog.
Het probleem is alleen dat op mezelf wonen alles behalve betaalbaar is. Het absoluut niet te doen.ik heb nergens recht op op geen enkele subsiedie. En in de buurt van mijn werk is er geen woning te vinden onder de 850,- huur per maand.
Uiteraard zijn er wel goedkope kamers etc te huur. Dat klopt nou is het zo dat ik 1 hond heb. En die mag nergens mee. En dat houd het ontzettend tegen.
Die hond weg doen is geen oplossing. Hij is mijn stukje vreugde in het leven. En als ik last heb van angsten heb ik hem nodig aan mijn zij en dat werkt voor mij.
Nu is mijn vraag heeft er iemand tips om tog op mijzelf te kunnen? Of iemamd iets soortgelijks meegemaakt? Waar kan ik aan de bel trekken?.
Sorry voor het warrige verhaal. Helaas is dat een beetje hoe mijn hoofd nu werkt. Maar ik hoop dat je er wat mee kan.
Bedankt voor het lezen iniedergeval

lotthje

Re: Wat als je uit huis moet maar niet kan.?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 11:29

Kijk eens of je misschien een revalidatiecentrum in kan komen. Ik heb ook hersenletsel opgelopen na een ongeluk en dat heeft mij uiteindelijk heel erg geholpen. Die mensen kunnen je familie ook goed uitleggen wat zij kunnen doen om je te helpen. Ik weet niet of dit het antwoord is wat je zoekt maar misschien helpt het je wel. Leg je situatie eens voor bij een ha, je gezondheid gaat immers voor en als je dat niet kan betalen moet er een andere oplossing komen lijkt me

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 11:33

Als je je adres en slaapkamer thuis kan laten zou je misschien ook op een camping kunnen wonen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 11:39

Is er geen vriendin die met hetzelfde probleem zit en waarmee je de kosten zou kunnen delen zodat je samen een appartement of studio kunt huren?

chazzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 11:41

Af en toe worden er bij Ad Hoc ook huisdieren toegestaan, dan zit je wel lekker laag in je woonlasten

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 11:43

Lovemyponys5 schreef:
Hierdoor ben ik overgevoelig voor geluid.

Wat vreselijk dat je letsel overgehouden hebt aan je val! Even los van het willen verhuizen: heb je al eens gekeken naar goede oordoppen? Op maat gemaakt of gewoon een setje dat zo past kan ontzettend veel in je overprikkeling schelen. Eventueel gecombineerd met een goede noise canceling koptelefoon (over ear).

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 11:45

Sta je ingeschreven voor een sociale huurwoning? Met jouw loon zou je namelijk wel in aanmerking kunnen komen voor toeslagen etc.

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 11:45

Je zou naar het spreekuur kunnen gaan in jouw woonplaats van het sociale wijkteam.
Meestal vind je dit in het buurtcentrum.
Dat is een team die helpt bij diverse problemen. Je kan je probleem daar neerleggen en kijken of zij iets voor je kunnen betekenen.

Misschien zijn er in jouw buurt jongeren woningen te huur, via de woningbouw?
Je kan proberen om op grond van je klachten en hulp van de psycholoog een medische urgentie (voorrang) te krijgen voor z'n woning.

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 11:47

Je kunt bij de revalidatie om een maatschappelijk werker vragen. Zij kunnen jouw probleem qua huisvesting en financiën bespreken en samen een plan maken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 11:50

Zijn er ook geen broers of zussen waar je het wel goed mee kan vinden en die ook het huis uit willen? Dan zou je samen een plekje kunnen zoeken en scheelt dat al veel in woonlasten.

En anti-kraak zou misschien ook een oplossing kunnen zijn, ad-hoc is ook anti-kraak toch? Dan zijn de kosten in ieder geval laag.

Met jouw leeftijd/situatie krijg je wel zorgtoeslag als het goed is, toch?
En volgens mij ook huurtoeslag als je uit huis gaat.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 06-12-19 11:51, in het totaal 3 keer bewerkt

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 11:50

Je hebt echt geen recht op huurtoeslag? want dan kun je al voor een euro of 400 per maand wonen.

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 11:52

Ania schreef:
Je hebt echt geen recht op huurtoeslag? want dan kun je al voor een euro of 400 per maand wonen.

Meestal is de huursubsidie pas vanaf 23 jaar, uitzonderingen daar gelaten.

Lovemyponys5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-19 11:54

Bedankt voor de tips.
Een sociale huurwoning is hier in de omgeving niet onder de 850,- huur en dan vervalt helaas de huursubsidie regeling. En ik krijg sowieso geen huur subsidie omdat ik nog geen 23 ben helaas.
Ik ga wel eens met het de buurt coaches het wijk team. Hier praten misschien dat zij tips hebben voor mij.
Familie is een ding aangezien liefde en zorgeb voor elkaar hier in de familie niet voorkomt. En mijn laatste echte goede vriendin waarmee ik eerst samen zou gasn wonen om de kosten te kunnen splitten heeft mij laatst laten zitten en dat is dus ook geen optie meer.

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 11:57

Wat betreft het overgevoelig zijn voor geluid. Een vriendin van mij heeft dat ook, zij draagt ook goede oordoppen, ze verstaat gewoon andere mensen, maar heeft geen last meer van extreem veel geluid en dat scheelt voor haar heel erg veel stress.

Ik zou toch op zoek gaan of er geen mogelijkheid voor je is, wellicht inderdaad anti kraak of ad hoc. Je hebt het over volgend jaar, is dat volgend jaar januari of later in het jaar? Want dan kun je zeker al op zoek gaan, voor je het weet is december voorbij.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 11:59

chazzie schreef:
Af en toe worden er bij Ad Hoc ook huisdieren toegestaan, dan zit je wel lekker laag in je woonlasten

Sinds een paar maanden niet meer :n
Alleen via kantoor Groningen maar dat is dus afhankelijk van of TS daar zoekt.

Lovemyponys5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-19 11:59

heidiLOVER schreef:
Wat betreft het overgevoelig zijn voor geluid. Een vriendin van mij heeft dat ook, zij draagt ook goede oordoppen, ze verstaat gewoon andere mensen, maar heeft geen last meer van extreem veel geluid en dat scheelt voor haar heel erg veel stress.

Ik zou toch op zoek gaan of er geen mogelijkheid voor je is, wellicht inderdaad anti kraak of ad hoc. Je hebt het over volgend jaar, is dat volgend jaar januari of later in het jaar? Want dan kun je zeker al op zoek gaan, voor je het weet is december voorbij.

Oordoppen heb ik en dat scheelt idd.
Maar ad hoc en antikraak is allemaal 9 vd 10 keer geen dieren toegestaan. Plus de onzekerheid waar ik niet altijd even goed mee om kan gaan

topsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 12:00

Lovemyponys5 schreef:
Bedankt voor de tips.
Een sociale huurwoning is hier in de omgeving niet onder de 850,- huur en dan vervalt helaas de huursubsidie regeling. En ik krijg sowieso geen huur subsidie omdat ik nog geen 23 ben helaas.
Ik ga wel eens met het de buurt coaches het wijk team. Hier praten misschien dat zij tips hebben voor mij.
Familie is een ding aangezien liefde en zorgeb voor elkaar hier in de familie niet voorkomt. En mijn laatste echte goede vriendin waarmee ik eerst samen zou gasn wonen om de kosten te kunnen splitten heeft mij laatst laten zitten en dat is dus ook geen optie meer.

Je kunt wel huursubsidie krijgen als de huur onder 432 euro blijft. In welke omgeving woon je? Ik woon bijvoorbeeld in een hele grote studentenkamer die daar zelfs onder blijft.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 12:01

Kijken of er iemand in je familie of vrienden/kennissen kring een caravan heeft en daar zolang in...
Of baan opzeggen en werken ergens met kost en inwoning , al of niet als vrijwilliger.
Er zijn best wel adressen waar je een hond mee kunt nemen, speciaal op het platteland. Je krijgt dan vanzelf ook nieuwe kennissen die je misschien wel weer verder kunenn helpen.

Zelf ben ik host op workaway.info en vind dat een goede organisatie betreffende vrijwilligers werk, maar er zijn er wel meer.

Lovemyponys5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-19 12:02

Omgeving de liemers achterhoek. 432 euro huur in de maand dan zou ik het nog redden zonder subsidie maar dat is zo lastig te vinden. Het is hier niet echt een studentenstad

Lovemyponys5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-19 12:03

Lusitana schreef:
Kijken of er iemand in je familie of vrienden/kennissen kring een caravan heeft en daar zolang in...
Of baan opzeggen en werken ergens met kost en inwoning , al of niet als vrijwilliger.
Er zijn best wel adressen waar je een hond mee kunt nemen, speciaal op het platteland. Je krijgt dan vanzelf ook nieuwe kennissen die je misschien wel weer verder kunenn helpen.

Zelf ben ik host op workaway.info en vind dat een goede organisatie betreffende vrijwilligers werk, maar er zijn er wel meer.

Een vaste baan opzeggen lijkt mij alles behalve verstandig. En helemaal om weer ergens aangenomen te worden word met mijn verwardheid snelle overprikkeldheid en vermoeidheid heel erg lastig

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 12:04

850 is volgens mij boven de huurtoeslag grens. Daarbij is er geeneen particuliere verhuurder die met inkomen van 1300 euro een woning van 850 verhuurt.

Ik zou eens kijken wat maatschappelijk werk voor je kan betekenen. Misschien niet direct met een woning (Want urgentie doen ook nog maar weinig gemeentes, en bij jou geval kan ik haast zo goed als zeker zeggen dat je die niet gaat krijgen. Hoezeer ik je situatie ook begrijp...het is dus echt niet vervelend bedoeld, maar je bent 1 verhaal uit velen..de woningnood is nou eenmaal hoog. En hele gezinnen krijgen geen urgentie, dus iemand die een dak boven haar hoofd heeft sowieso niet. Daarbij is er een oplossing voor je, maar dan moet je hond weg...ik begrijp je goed dat je zegt dat dat geen optie is, maar het is wel een keuze die je maakt. En elke gemeente zal zeggen dat dit geen reden is om je voorrang te geven op een woning). Maar MW kan je mss wel helpen zaken beter te hanteren.

Dan voor een woning. Ken je de site De Omslag? Kijk daar eens op...zijn wel wat aanbiedingen voor woongemeenschappen, soms ook gewoon kamers...mss staat er iets voor je bij.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 12:06

Lovemyponys5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-19 12:08

IHN schreef:
850 is volgens mij boven de huurtoeslag grens. Daarbij is er geeneen particuliere verhuurder die met inkomen van 1300 euro een woning van 850 verhuurt.

Ik zou eens kijken wat maatschappelijk werk voor je kan betekenen. Misschien niet direct met een woning (Want urgentie doen ook nog maar weinig gemeentes, en bij jou geval kan ik haast zo goed als zeker zeggen dat je die niet gaat krijgen. Hoezeer ik je situatie ook begrijp...het is dus echt niet vervelend bedoeld, maar je bent 1 verhaal uit velen..de woningnood is nou eenmaal hoog. En hele gezinnen krijgen geen urgentie, dus iemand die een dak boven haar hoofd heeft sowieso niet. Daarbij is er een oplossing voor je, maar dan moet je hond weg...ik begrijp je goed dat je zegt dat dat geen optie is, maar het is wel een keuze die je maakt. En elke gemeente zal zeggen dat dit geen reden is om je voorrang te geven op een woning). Maar MW kan je mss wel helpen zaken beter te hanteren.

Dan voor een woning. Ken je de site De Omslag? Kijk daar eens op...zijn wel wat aanbiedingen voor woongemeenschappen, soms ook gewoon kamers...mss staat er iets voor je bij.

Klopt een oplossing is er eigenlijk niet zo 1 2 3. Wachten tot ik 23 ben.
Dan zouu ik op mezelf kunnen en op elke euro moeten letten maar goed het kan wel.
De hond niet weg doen zie ik niet als een keuze. Dit is omdat mijn hond voor mij de enige is die ik heb. Ik heb geen familie die van me houd of vrienden die er voor me zijn. En die hond is er altijd. En ik zou ook niet weten wat ik zonder dat dier zou moeten.
Voor veel mensen is dat misschien raar, maar mijn hond is mij veel meer waard dan mijn familie of wie dan ook.
Dus xeker voor mijn gezondheid is het ook niet bevoordelijk het enige wat mij nu op de been houd de deur uit te doen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 12:09

Heb je wel een eigen auto? Hoe ver wil/kun je reizen naar de werk? Wie weet zijn er wel bokkers die een plekje weten in de omgeving.

Lovemyponys5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-19 12:11

Mijn werk is in huissen en ik heb een auto van het werk die ik ook prive mag gebruiken. Zelf woon ik nu in doetinchem