Sparen met doelen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Sparen met doelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 13:18

Ik kan op dit moment even geen betere titel bedenken na een hele lange werkdienst. Excuses. :+

Hoe doen jullie sparen? Alles op 1 spaarrekening zetten is voor mij geen optie namelijk, ik heb dan persoonlijk geen overzicht.
Ik zit bij ING en je kunt dan spaardoelen maken op 1 spaarrekening. Nu heb ik bijvoorbeeld potjes voor rekeningen, boodschappen, een buffer en een normale spaar maar ik ben hier niet echt tevreden mee. Ik heb namelijk ook rekeningen per jaar etc en ik merk dat dat met deze spaarpotjes niet echt werkt. Ook wil ik sparen voor bijvoorbeeld rijbewijs maar ook voor vakantie. Dit doe ik nu samen op de normale spaar maar dat werkt in mijn hoofd ook niet echt. Maar ik kan ook moeilijk 20 verschillende doelen maken, dat is ook niet echt een lekker handig overzicht.
Welke doelen hebben jullie? Of hebben jullie suggesties?

Help me out! :Y)

purny

Re: Sparen met doelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 13:21

Koopzegels kopen bij de Appie en Jumbo, punten sparen bij de hoogvliet. Al mijn kleine geld in een potje steken die ik niet open kan maken, alleen met een blikopener. En mijn energie hoger zetten zodat ik al deze maanden onbewust spaar en het afsluiten via Gaslicht.com met een leuke welkomstkorting

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 13:21

Ik heb gewoon simpel een betaalrekening en een spaarrekening. Ik maak geen onderscheid tussen verschillende doelen omdat ik niet zozeer echt voor een korte termijn doel aan het sparen ben, maar gewoon algemeen voor na mijn studie.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 13:24

Wij gebruiken ook de spaardoelen van de ING.
We hebben een spaardoel voor extra aflossing van de hypotheek. Deze is 'heilig' en komen we dus ook niet aan.

Dan hebben we een spaardoel voor de auto, daar hebben we net een andere auto van gekocht en verder zetten we daar ook geld in voor onderhoud.

Als er iets bijzonders is waar je geld voor wilt reserveren, spaardoel aanmaken. Maakt toch niet uit op zich hoeveel het er zijn. Je zou je spaardoel zelfs een naam kunnen geven met een bedrag erbij, zodat je weet wanneer je doel bereikt is.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 13:25

Wij hebben 10 spaardoelen, dat is het maximaal mogelijke bij ING (per rekening). Dat betekent dat sommige dingen samen in een potje zitten, zoals bijvoorbeeld onze ziektekosten (eigen risico) en dierenartskosten van de beestenboel. We hebben uitgerekend wat we per maand kunnen (en willen) sparen en dat bedrag opgesplitst in de verschillende spaardoelen. Vervolgens hebben we het bedrag wat er per spaardoel per maand gespaard moet worden in de naam van het spaardoel benoemd, zodat je heel eenvoudig elke maand nadat de salarissen binnen zijn de potjes vult met dat bedrag. Dus dan krijg je bijvoorbeeld '200 euro ziektekosten en dierenarts' als naam.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 13:26

Tja, waarom niet verschillende maken? Wij hebben er meerdere, en dan grotere doelen en kleine. Zonder die spaardoelen ga je toch ongemerkt je spaargeld aan iets anders uitgeven.
Wij hebben nu een 'gewone' spaarrekening (dus als bv de wasmachine overlijdt of een tandartsrekening) waar altijd minimaal een X bedrag op staat.
Daarnaast nog 3 spaardoelen, waarvan 1 grote (sparen nu voor een paard), 1 die altijd blijft voor vakanties (die zullen er altijd komen :Y) ) en een kleinere (momenteel voor een zitbank). Aan het eind van de maand gaat bv 50% van ons spaargeld naar het grote spaardoel, 20% naar de gewone, 15% naar vakanties en 15% naar het kleine doel.

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 13:27

Ik zit bij de RegioBank en binnen mijn spaarrekening heb ik verschillende spaarpotten. O.a. vakantie en onderhoud auto. Hier schrijf ik maandelijks een vast bedrag bij. De gemeentebelasting betaal ik één keer per jaar en hier zet ik ook maandelijks een bedrag voor apart in een aparte spaarpot.

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 13:27

Ik heb maar 1 extra potje en dat is voor schoolboeken :') Maar ik zou juist wel die extra spaardoelen aanmaken. Ik zorg er voor dat mijn hoofdrekening aan het doel voldoet, dan de schoolboeken.. En dan komt er eventueel een extra potje voor waar ik dan voor wil sparen. Ik zou dus vooral prioteiten stellen, wat is belangrijker rijbewijs of vakantie, en dan op die volgorde je potjes gaan vullen.

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 13:44

Net zoals emilyslaluna heb ik ook gewoon een betaalrekening en spaarrekening waar elke maand een x bedrag naar toe gaat. Komt allemaal dus gewoon op 1 hoop.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 14:08

Spaarrekeningen openen en namen geven zo spaar ik ook voor klusjes in huis, auto, vakantie en zo heb ik altijd een potje voor alles achter de hand.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 14:13

Ik heb geen 'potjes', maar wel 3 spaarrekeningen: eentje voor 'korte termijn onvoorzien', eentje voor 'langere termijn', en eentje voor pensioensparen. Heb overigens ook 2 betaalrekeningen: eentje waar een deel v mn salaris heen gaat om door mij te worden uitgegeven aan boodschappen of aankopen, en eentje waar mijn rekeningen van worden afgeschreven. Geeft mij overzicht.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 14:14

Ik zit ook bij de ING en heb alles op 1 hoop. Mijn spaardoel heet 'voor later'. Dus waar ik het ook maar voor nodig heb: dierenarts, huis, auto, enz. Ik hou van overzicht en allemaal verschillende potjes vind ik niks. Ik begrijp niet hoe je het anders zou willen als nu? De optie is verschillende potjes/rekeningen of op 1 hoop lijkt me?

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 18:32

Ik heb mijn rekeningen bij KNAB en hier kan ik onbeperkt rekeningen openen.
Heb een spaarrekening, lopende rekening, rekening voor BTW en rekening voor belasting.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 18:42

Ik heb ook spaardoelen en dat werkt bij mij wel aardig. Ik heb een overzicht gemaakt wat ik per maand ongeveer voor wat uitgeef en ik spaar voor elk doel maandelijks een bepaald bedrag.
Jaarlijkse rekeningen (water, gemeente) betaal ik altijd in termijnen (incasso) en dat bedrag begroot ik ook maandelijks in. Een aantal maanden per jaar heb je geen kosten hieraan, en dan spaar ik dat bedrag, ik zou het anders ook hebben betaald. Dat scheelt weer iets.
Andere jaarlijkse rekeningen (bv lidmaatschap ANWB, parkeervergunning e.d.) spaar ik maandelijks. Ik doe het te betalen bedrag/12 en begroot het maandelijks in. Ik heb bv een spaarpotje Auto waar deze voorbeelden op worden gestort. Dan heb ik iig iets staan als het lidmaatschap weer eens betaald moet worden.
Zo ook met belasting. Aangezien ik ieder jaar moet bijbetalen en dat altijd een aanslag was, doe ik nu maandelijks een bedrag aan de kant zetten. Heb ik een fijne aanslag, dan heb ik dat geld weer over voor leuke dingen.

Verder idd gas/licht hoger zetten dan dat nodig is. En als het even kan jaarlijks overstappen kan ook wel eens lonen. Ik krijg in februari bijvoorbeeld 150 euro terug omdat ik ben overgestapt. Leuk bedragje dat dan op de spaarrekening kan.

Potjes geven mij een goed overzicht van hoe en wat. Ik heb een potje voor paardenvoer, dierenartskosten, huishouding, auto, verzekeringen, belastingdienst... en so on. Zo heb ik meer overzicht wat ik voor wat heb staan. Mocht het nodig zijn kan ik uiteraard altijd nog schuiven.

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 18:50

Ik heb een aparte spaarrekening met potjes voor onvoorziene uitgaven, auto en een paar voor de verbouwing thuis (vloer, schutting), soms komt er ook een potje voor vakantie bij.
Daarnaast heb ik twee betaalrekeningen, eentje voor alle vaste lasten en eentje waar al het overgebleven geld op blijft staan en waar ik leuke dingen mee doe en benzine mee betaal.
Werkt voor mij erg goed zo.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 19:05

Er zijn zover ik weet maar 2 banken die dit echt goed ondersteunen, Moneyou en Knab. Alleen Moneyou is nog altijd te onvolwassen en mist een beetje de dingen van een grote bank. Ik heb daarom de overstap gemaakt van ABN naar Knab. Hier kan ik voor 1 vaste prijs tot 5 betaalrekeningen hebben (met pas), ik heb er 3. En een onbeperkt aantal spaarrekeningen. Ik heb er ontzettend veel, want ik reserveer maandelijks geld voor vanalles en nog wat (zelfbescherming haha) maar tot nu toe doen ze wat ze beloven. Je kan die spaarrekeningen ook allemaal een naam geven en als je wil ook een spaardoel (maar dat hoeft niet). Ik vind het ideaal en heb eindelijk overzicht zonder gedoe in een boekhoudprogramma.

Edit: Voordeel van Moneyou is dat ze gratis zijn, dus je zou het naast je normale bank kunnen hebben voor de potjes. Nadeel is dat ze niet meedoen aan instantpay dus je moet soms nogal geduld hebben voor je geld overgeboekt is.

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 19:07

ik zit bij de rabo en ik heb net een extra spaarrekening geopend. En dan 1 waarbij je het geld dat je op wil nemen, 30 dagen van te voren aan moet vragen. Daar kreeg ik iets meer rente en ik heb het geld toch pas van de zomer nodig. Elke maand gaat er een klein bedrag automatisch heen en als ik wat over heb, dan stort ik extra

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 19:12

Nickolay schreef:
ik zit bij de rabo en ik heb net een extra spaarrekening geopend. En dan 1 waarbij je het geld dat je op wil nemen, 30 dagen van te voren aan moet vragen. Daar kreeg ik iets meer rente en ik heb het geld toch pas van de zomer nodig. Elke maand gaat er een klein bedrag automatisch heen en als ik wat over heb, dan stort ik extra

Deze gebruik ik ook alleen dan die van 90 dagen :j

Daarnaast heb ik nog een normale spaarrekening met het potje voor mijn paard mocht ik direct geld nodig hebben. Dus ook voor andere onvoorziene kosten.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 19:49

Matheno schreef:
Ik heb mijn rekeningen bij KNAB en hier kan ik onbeperkt rekeningen openen.
Heb een spaarrekening, lopende rekening, rekening voor BTW en rekening voor belasting.

Wij hebben ook meerdere rekeningen, ook bij verschillende banken.
Ook o.a. die Matheno opnoemt: verschillende lopende, verschillende spaarrekeningen, depositorekening, beleggingsrekening, een rekening voor de BTW en een voor de belasting.

Maar geen wij hebben geen potjes oid verder.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 20:26

Ik heb verschillende spaardoelen aan mijn ING rekening hangen; 1 waar een vast bedrag staat voor een auto mocht deze kapot gaan, 3 waar ik maandelijks op stort (onderhoud aan mijn huis, vakantie, algemeen) en een vierde die ik gebruik om geld van mijn lopende rekening tijdelijk op te zetten. Geld wat aan het eind van de maand nog in deze pot zit gaat door naar het 'algemeen' spaardoel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 23:33

Phrono schreef:
Ik zit ook bij de ING en heb alles op 1 hoop. Mijn spaardoel heet 'voor later'. Dus waar ik het ook maar voor nodig heb: dierenarts, huis, auto, enz. Ik hou van overzicht en allemaal verschillende potjes vind ik niks. Ik begrijp niet hoe je het anders zou willen als nu? De optie is verschillende potjes/rekeningen of op 1 hoop lijkt me?

Ik wil het niet anders. Ik wil weten welke doelen iedereen heeft zodat ik daar inspiratie uit kan halen en dus ook meerdere potjes kan maken. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 23:35

Tancreda4 schreef:
Ik heb ook spaardoelen en dat werkt bij mij wel aardig. Ik heb een overzicht gemaakt wat ik per maand ongeveer voor wat uitgeef en ik spaar voor elk doel maandelijks een bepaald bedrag.
Jaarlijkse rekeningen (water, gemeente) betaal ik altijd in termijnen (incasso) en dat bedrag begroot ik ook maandelijks in. Een aantal maanden per jaar heb je geen kosten hieraan, en dan spaar ik dat bedrag, ik zou het anders ook hebben betaald. Dat scheelt weer iets.
Andere jaarlijkse rekeningen (bv lidmaatschap ANWB, parkeervergunning e.d.) spaar ik maandelijks. Ik doe het te betalen bedrag/12 en begroot het maandelijks in. Ik heb bv een spaarpotje Auto waar deze voorbeelden op worden gestort. Dan heb ik iig iets staan als het lidmaatschap weer eens betaald moet worden.
Zo ook met belasting. Aangezien ik ieder jaar moet bijbetalen en dat altijd een aanslag was, doe ik nu maandelijks een bedrag aan de kant zetten. Heb ik een fijne aanslag, dan heb ik dat geld weer over voor leuke dingen.

Verder idd gas/licht hoger zetten dan dat nodig is. En als het even kan jaarlijks overstappen kan ook wel eens lonen. Ik krijg in februari bijvoorbeeld 150 euro terug omdat ik ben overgestapt. Leuk bedragje dat dan op de spaarrekening kan.

Potjes geven mij een goed overzicht van hoe en wat. Ik heb een potje voor paardenvoer, dierenartskosten, huishouding, auto, verzekeringen, belastingdienst... en so on. Zo heb ik meer overzicht wat ik voor wat heb staan. Mocht het nodig zijn kan ik uiteraard altijd nog schuiven.

Hele handige reactie, dankjewel! Ik ga dit morgen ook even uitzoeken.

Ik woon voor het eerst op mezelf maar bijvoorbeeld afval kun je dus in termijnen betalen?

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 00:22

Ik heb een spaardoel
Auto en trailer ( apk BOVAG verzekering)
Pony's ( dierenarts ect)
Belasting( waterschap, vuilnis ect)
Algemene spaarrekening( dingen zoals koelkast , tv ect)
En 1 waar ik het vakantie geld op zet. Gebruik ik voor vakantie en evt als 1 van de andere spaardoelen niet genoeg heeft pak ik daarvan.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 00:30

Ik heb een app met meerdere envelopjes voor jaarlijkse, maandelijkse of eenmalige potjes en doelen. Bvb kledij, eten en drinken, leuke dingen, kat, etc bij maandelijks en reizen/sparen/poetshulp bij jaarlijks. En dan eenmalige zaken zoals renovaties.

De app heet goodbudget. Naast de envelopjes houdt hij ook de fysieke potjes bij: zicht en spaarrekening, credit cards en cash.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 00:38

Hier geen concreet doel.
Ik heb een spaarrekening waar een vast bedrag op staat voor het geval ik het op mijn heupen krijg en ontslag neem. Dan moet ik nl een auto aanschaffen, rij nu ook privé vd zaak.
Daarnaast een spaarrekening waar ik altijd een minimum van 10k op heb staan voor kapotte machines, dure DA rekeningen of vakanties.
Al betaal ik eigenlijk alles tot 400 euro uit mijn salaris, leef dan die maand iets zuiniger.
Overigens heb ik nog wel een apart spaarpotje voor de beesten sinds kort, daar heb ik tot op heden dekens, de hoefsmid en de tandarts van betaald.