Het leed wat planten heet.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Petrichor

Het leed wat planten heet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-19 16:32

Hoi,

Oke ik heb een heuze plantencrisis, de makkelijkste planten gaan bij mij nog dood en ik ben daar nu wel klaar mee. :')

Ik heb 2 kerststerren gekocht en bij het tuincentrum heb ik die in een pot laten in poten, heel leuk gezicht voor op de vensterbank, paar lampjes erin en klaar. Echter verliest die plant al zijn blaadjes en krijgt hij zwarte plekken. Volgens internet is boven de 20 graden in huis te hoog voor deze plant. Helaas ik ben een koukleum en heb het altijd ruim boven de 20 graden. Plus dat de plant ook nog eens boven op de vensterbank staat met de verwarming eronder. :+

Wie weet welke plant met een beetje kleur het wel bij mij gaat overleven?

MarlindeRooz

Re: Het leed wat planten heet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 16:36

Calanthea’s, pannenkoekenplant, monkey mask, leliegras en vetplanten zijn allemaal makkelijk.

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 16:41

MarlindeRooz schreef:
Calanthea’s, pannenkoekenplant, monkey mask, leliegras en vetplanten zijn allemaal makkelijk.

Ik ken verschillende mensen waarbij de pannekoekenplant het niet zo goed doet :(:)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 16:42

Oh mijne is inmiddels enorm aan het worden. Elke week een beetje water en voldoende licht is het enige. :P

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 16:43

Geen kleur, maar niet dood te krijgen: de paardenstaartpalm. Leeft al 8 jaar in mijn huis en het is een volhouder. Waar de gemiddelde plant binnen 2 tot 6 weken dood is, is dit ding ontzettend vergevingsgezind. Te veel water, te weinig water, te weinig licht, volle zon het maakt hem eigenlijk niet uit.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 17:02

Ik zweer bij lidcatussen....Gaan nooit dood hier, groeien als kool en geven ook nog eens 1 of 2x per jaar bloemen.

1x per week een beetje water en volgens mij houden ze wel van een warm huis.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 17:04

Ik lees even mee....
Ik krijg zelf cactussen en vetplanten dood :')

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 17:09

Lepelpant, bij droogte ziet hij er erg treurig uit waardoor je vanzelf scheut water geeft en tegelijkertijd ook niet extreem gevoelig voor teveel water.

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 17:14

MarlindeRooz schreef:

Mijn calathea's houd ik in leven, maar daar houdt het ook bij op. Ik vind ze lastig ècht mooi te houden. De plantjes die het hier heel makkelijk doen zijn de epiprembum-/scindapsussoorten en uiteraard de verschillende soorten sansevieria <3 . Maar erg kleurrijk behalve verschillende tinten groen zijn ze niet.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 17:20

Lepelplant is inderdaad een makkelijke. Kijk ook inderdaad even naar wat een plant fijn vind, misschien kan je de kerststerren verzetten naar een plekje die minder warm is? (niet boven de verwarming)
Calathea's zijn best lastig als beginnersplant. Een Yucca vind ik zelf erg makkelijk, maar is niet gekleurd. Een Siernetel is dat wel, die heb ik zelf opgekweekt en zijn erg vrolijk. Geen idee of je die kant-en-klaar bij de tuincentra kan krijgen, al verwacht ik van wel. Graslelie is ook makkelijk, maar ook niet zo kleurrijk.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 17:21

Mijn ervaring: er is niet een "universele onsterfelijke plant". Er is alleen een plant die het wel of niet goed doet in jouw huis.

Eentje die het heel goed doet bij mij bijvoorbeeld deze https://www.ikea.com/nl/nl/p/schefflera ... -90408542/ maar dan een variant die gele vlekken op de bladeren krijgt als ie het naar zijn zin heeft (ja heel tegenstrijdig maar goed := )
Blijkbaar kunnen wij het erg goed vinden met elkaar dus hij overwoekert intussen mijn halve vensterbank *\o/*
Eentje die het bij iedereen goed doet maar die bij mij altijd doodgaan zijn graslelies en monsteraplanten. Geen idee hoe ik het doe, vooral die graslelie, een kennis van me had er eentje op zijn bureau die zelfs een kantoorbrand had overleefd _O-
https://www.ikea.com/nl/nl/p/zamioculca ... -90037990/ deze gaat ook erg goed, weinig veeleisend behalve dat je hem 1x per jaar een wat groter potje moet geven.

Dingen die ik als planten-leek heb geleerd:
1) Wanneer een plant niet goed gaat, typ de latijnse naam in op google en kijk wat je vindt. Dit kan soms interessante tips opleveren (misschien wil hij niet in de zon staan). Als informatie elkaar tegenspreekt of als je denkt dat je het toch goed doet, kan een ander plekje een paar meter verder toch wonderen doen.
2) Bij water geven: geef zoveel water als dat direct of binnen een paar seconden (~10) wegzakt. Doet het dat niet dan heb je teveel gegeven. De meeste planten gaan dood door teveel water, niet door te weinig! Als je echt bang bent dat je teveel geeft, zorg dan voor een pot met gaatjes aan de onderkant zodat het teveel weg kan.
3) Een indicatie van te weinig water is blaadjes die beginnen te verschrompelen. Dat doen ze om vocht binnen te houden. Ik heb zelf de gieter altijd gevuld op tafel staan, als ik er dan even aan denk kan ik gelijk een scheutje water geven.
4) Als een plant te groot wordt voor zijn pot geef je hem best een grotere, met wat verse aarde erbij. Gemiddeld 1x per jaar, of 2x. Richtlijn is een pot die 20% groter is. Je kunt dan ook gelijk voelen of de aarde onderin niet te nat is (licht vochtig is goed, als het druipt is het te nat). Zo had ik een sansevieria waarvan ik echt dacht dat ik hem te weinig water gaf, maar die bleek bij verpotten echt zijknat bij zijn voeten, dus ik geef hem nu echt bijna niks meer (klein scheutje elke week) en nu gaat het goed.
5) Let op het weer!! In deze tijd van het jaar hebben planten minder water nodig (want minder zon). Maar: bij het aanzetten van de verwarming moet er juist wat meer water op, omdat de lucht dan wat droger wordt. Ook als het in de zomer ineens slechter weer wordt moet je de watergift aanpassen. Zie tip 2. Als je niet zeker bent van het weer van de komende dagen, wacht even met water geven of geef weinig :)

Hopelijk kun je er iets mee!

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 17:26

Bij waterproblemen download dan even de app Plantsome. Kan je instellen welke plantje je hebt en dan geeft ie push notificaties als ze water nodig hebben en hoeveel. Heeft mij inmiddels al een aantal dode planten gescheeld _O-

Verder hier o.a. een bananenplant, wat peperomia's, pannenkoek, bamboe orchidee, bromelia, fittonia, tradescantia en nog wat andere plantjes groot en klein. Bromelia is ook kleurrijk maar die gaan het wrs ook niet goed doen boven de verwarming. Fittonia en tradescantia hebben we in het roze/paars. Ook het "biefstukplantje" wat we hebben is roze maar die groeit vooral in een rechte lijn omhoog.
Wil wel nog heel graag een calathea/stromanthe triostar maar die is ook wat groter...

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 17:29

Blacky94 schreef:
Bij waterproblemen download dan even de app Plantsome. Kan je instellen welke plantje je hebt en dan geeft ie push notificaties als ze water nodig hebben en hoeveel. Heeft mij inmiddels al een aantal dode planten gescheeld _O-

Deze heeft helaas een aantal mooie planten vermoord van mij :( Ik vond het inderdaad ook super handig maar plotselinge weersveranderingen kon ie toch minder goed mee omgaan helaas. En ik vertrouwde blind op de app :') dat moet je dus niet doen.

Oja nog een dingetje: het is vrij normaal als je een plant koopt dat ie de eerste week ofzo een aantal takjes/blaadjes verliest, de schok van de nieuwe omgeving etc. is daar de boosdoener. Niks om je zorgen over te maken zolang hij niet ineens heel hard achteruit gaat.
En als je wil verpotten, doe dat in het voorjaar, dan herstellen ze het makkelijkst (er gaan namelijk altijd wel een paar wortels stuk etc. )

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 17:32

blackstar schreef:
Ik lees even mee....
Ik krijg zelf cactussen en vetplanten dood :')

Dit dus haha :=
Ik heb de hoop opgegeven. Heb 1 nepplant in huis staan. En die heeft het al zwaar _O-

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 17:34

Oh ja er waren er, best wel, een aantal die ik al snel teveel water gaf.. :') dus die doen het nu een stuk beter haha. En een paar waarbij ik dan weer te lang wachtte met water geven en daar niet meer van terug kwamen... 1 van die dingen heb ik nu weer in de vensterbank staan. De eerste 2 keer was ie binnen een paar weken dood maar inmiddels doet ie het een aantal maanden later nog steeds haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 17:38

MarlindeRooz schreef:

Calathea makkelijk? Grootste diva's die er zijn. Ken weinig mensen waarbij die het goed doen en als ze dat wel doen hebben ze bijna meer zorg nodig dan echte kinderen. :+

Ik zou een vetplant doen dan. Maar geen enkele plant zal lang boven de verwarming overleven. :)

Oedi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 17:46

Ik ben ook geen plantenheld en heb vandaag helaas mijn gestorven pannenkoekplant ook moeten opruimen.
Planten die het bij mij wel goed doen:
- graslelie (die doet het echt onder álle omstandigheden! Heb 4 exemplaren in huis die koud/warm/donker/licht staan en ze leven nog allemaal)
- anthurium
- calathea
- blauwvaren
- hersthoorn
- aloë vera
- krulvaren
- bonsai ficus ginseng

Succes!

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-19 17:59

De pannenkoekplant doet het hier ook niet, heb er al 3 gehad en die hebben geen lang leven gehad.

De Schefflera heb ik al en dat gaat redelijk goed, al beginnen de nieuwe blaadjes die er aangroeien ook te hangen.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 18:30

Ik laat letterlijk iedere plant dood gaan zelfs de cactus en vetplant redden het niet bij mij. :Y) Ik vergeet altijd om water te geven en als ik het dan wel doe is het of te laat of te veel...

Ik merkte nog op tegen mijn moeder dat het zo grappig is want mijn aquarium planten doen het altijd super! Maarja die hoef je ook niet echt water te geven hé? :+
En toen vond ik een stuk over hydroponie ofwel (kamer)planten in een vaas met water houden en dit is voor mij de uitvinding. Mijn lepelpland ofwel Spathiphyllum doet het al maanden super en krijgt constant nieuwe bloemen en ik vind het er leuk uit zien met die wortels in de vaas.
Als ik meer plek had had ik nog veel meer planten zo gehouden maar helaas. Ook voor kruiden schijnt dit goed te werken en nog tal van andere kamerplanten.

Internet zegt dat je vloeibare plantenvoeding toe moet voegen maar tot nu toe doet de mijne het super zonder die poespas.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 18:32

Ik zou zeggen, schaf een ecosysteem aan. Die zitten in een afgesloten pot waardoor je niks hoeft te doen. Doordat de pot gesloten is condenseert het water binnenin en blijft de productie van CO2 en O2 ook in balans. Echt ideaal voor mensen die niet zulke groene vingers hebben. Ik heb onderstaande zelf gemaakt afgelopen zondag:
Afbeelding

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-19 18:39

Ecosysteem past helaas totaal niet bij mijn inrichting, zat al we te denken om kunstbloemen in mijn plantenbak te doen. Alleen ik vind het belachelijk wat die krengen kosten. Voor 1 mooie bloem ben je zo al tussen 10 en 20 euro kwijt en ik heb er nog wel wat nodig.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 18:46

pannenkoeken planten gaan hier ook dood.

Maar sanseveria's zijn niet kapot te krijgen is mijn ervaring. Ze hebben maar heel weinig water nodig, maar zelf als je ze een keer helemaal verzuipt (vakantie oppas :+ ) dan overleven ze het gewoon.
je hebt ze in allerlei soorten, dus misschien zit er een bij die je leuk vind.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 18:57

Neem een sanseveria. Niet kapot te krijgen die krengen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 19:23

Hier in huis een sanseveria (is geloof ik niet moeilijk), Calathea en een goudpalm. Ook heb ik boven een clivia staan, maar die staat nu op zolder ivm verplichte verwaarlozing dus is niet makkelijk. Eerste 3 zijn geloof ik best makkelijk, maar mijn moeder laat de sanseveria en goudpalm dood gaan en schoonouders de calathea dus alles kan. Maar ik smeer iedereen nu een watersysteem aan. klinkt duur, is het niet. Deze dingen: https://www.intratuin.nl/elho-aqua-care ... CzEALw_wcB . Zijn ideaal! Als ze leeg zijn doe je er nieuw water in en als je een week te laat bent is het nog steeds geen ramp. Mijn planten staan beter als ooit. Ook mijn moeders planten zijn enorm opgeknapt sinds ze die heeft en die liet alles kapot gaan!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 19:24

Snadrem schreef:
Neem een sanseveria. Niet kapot te krijgen die krengen!

Ik heb er dan ook een stuk of 4, in verschillende soorten. :j