Wat nu? (makelaarsproblemen)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

hazel

Wat nu? (makelaarsproblemen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-19 15:45

Mijn broer heeft zijn bedrijfspand op een industrieterrein te koop via een makelaar. De eerste week zijn er 4 kijkers op 1 dag geweest. Twee van deze kijkers hadden serieuze interesse en hebben een bod gedaan. De eerste een bod van 229k (dezelfde dag nog) en de ander 225k (een dag later). Mijn broer bleek kijker 2 (een oude klant) te kennen en hij heeft aangegeven dat hij het leuk zou vinden als koper 2 het pand zou kopen, maar dat het bedrag belangrijker was. De makelaar is in gesprek gegaan met koper 2 en heeft het bedrag naar 235 gekregen.

De communicatie met de makelaar ging wat traag en ineens kreeg mijn broer te horen dat koper 2 twijfelde, de makelaar had nu een ultimatum gegeven van een dag. In de tussentijd zijn er nog twee andere biedingen binnen gekomen, beide hoger dan het bod (235) van kijker 2. Er was alleen al akkoord gegeven aan koper 2 en zakelijk schijnt een mondeling akkoord al bindend te zijn. Binnen die dag bedenktijd ging koper 2 toch akkoord. Het koopcontract ligt nu bij koper 2 om te tekenen.

Nu is alleen koper 1 gister langs geweest bij mijn broer. Hij vertelde niets meer van de makelaar gehoord te hebben, de makelaar had hem beloofd dat hij als eerste met hem in onderhandeling zou gaan, omdat hij als eerste geboden had. Hij had na lang proberen de makelaar te pakken gekregen, de makelaar heeft tegen hem gezegd dat mijn broer zelf een koper gevonden heeft en hij er nu buiten ligt. Koper 1 vertelde mijn broer dat hij die dag van bezichtiging direct een (mondeling) bod heeft gedaan van 239 (dus geen 229) en het pand heel graag wil hebben. Dit was ook het moment dat de makelaar beloofde met hem verder in gesprek te gaan. Hij wil het pand heel graag hebben en heeft het idee dat de makelaar het hem niet gunt. De makelaar noemde in een telefoongesprek met mijn broer koper 2 bij zijn voornaam, iets wat mijn broer het idee gaf dat de makelaar deze man best goed kende. Dit is natuurlijk maar een gedachte. Koper 1 kan niet aantonen dat hij werkelijk 239 geboden heeft, maar mijn broer heeft het idee dat er iets niet klopt. Vooral ook omdat de makelaar niet goed communiceerde dat koper 2 twijfels had. Koper 1 komt echt heel betrouwbaar over met zijn verhaal en is iemand die mijn broer via via vaag kent.

Aan de een kant kun je zeggen verkocht is verkocht en denk er niet meer over na. Aan de andere kant kan mijn broer die 4000 verschil goed gebruiken om in de inrichting van het nieuwe pand te steken. Eerlijk is het ook niet van de makelaar als dit allemaal klopt. Daarnaast zijn er inmiddels dus nog 2 biedingen die zelfs hoger liggen dan het bod van koper 1.

Allemaal heel verwarrend. Heeft er iemand tips? Mijn broer dacht er zelf aan om volgende week met de makelaar te gaan praten, maar nog blijft het de makelaar zijn woord tegen dat van koper 1. Kan er überhaupt nog iets veranderd worden aan deze situatie? Ik kan me niet voorstellen dat de makelaar voor een lager bod zou gaan, gezien hij een percentage van de verkoopprijs betaald krijgt. Aan de andere kant scheelt dat niet heel veel op een paar duidend euro, dan kan hij een ander die hij kent het pand meer gunnen.

Brainless

Re: Wat nu? (makelaarsproblemen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 15:49

Een mondeling bod geldt niet bij aankoop van onroerend goed.
Ook niet als het zakelijk is..dat is wettelijk zo geregeld.

Maar als het (voorlopig)koopcontract bij verkoper 2 ligt.. heeft jouw broer al aangegeven dat hij akkoord is met het bedrag wat zij zijn overeengekomen.
Hier kan de verkoper dan niet meer op terug komen.

01San

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 16:07

Volgens mij had ik ergens in een topic op bokt ook ergens verhalen gelezen dat makelaars het zo regelden dat bekende het kregen.
Ook al was er een hoger bod, wat die mensen toen ook niet wisten maar later achter kwamen..

Zeg niet met dit bericht dat iedere makelaar zo is hoor , alleen dat dat mij wel bijgebleven was. Ik weet alleen niet welk topic dat was..

hazel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-19 16:08

Precies, weet iemand anders welk topic dit was?

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 16:13

Vooropgesteld dat ik er niet bekend mee ben, maar 1e wat er in mijn hoofd schiet is, is dat de makelaar misschien een commissie van die koper krijgt die hoger is dan de commissie die hij krijgt als hij akkoord had gegaan met het hogere bod.
Mag niet, maar schijnt regelmatig te gebeuren.

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 16:17

Brainless schreef:
Een mondeling bod geldt niet bij aankoop van onroerend goed.
Ook niet als het zakelijk is..dat is wettelijk zo geregeld.

Dat is niet helemaal waar. Bij een zakelijke transactie (professionele verkoper) is er geen schriftelijkheidsvereiste.

Edit: Los daarvan is het natuurlijk ontzettend jammer dat deze situatie ontstaan is.. Bij ons op kantoor is het in het geval van meerdere geïnteresseerden vaak een kwestie van alle partijen vragen om een uiterst eindvoorstel te doen waarna de verkoper vervolgens kan kiezen welke partij hij gunt.

Ik zou in dit geval inderdaad even goed met de makelaar om tafel gaan.. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen waarom de makelaar zou liegen over het voorstel 229 / 239...
Laatst bijgewerkt door Debbie op 02-11-19 16:20, in het totaal 1 keer bewerkt

01San

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 16:20

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 16:41

[HTT] Doen makelaars aan 'gatekeeping'?
Dit topic soms?

Heel vervelend.. ik kreeg hetzelfde gevoel als Silly, zou de makelaar er soms zelf voordeel bij hebben?
Of om er maar snel vanaf te zijn en weinig tijd in willen steken?

01San

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 16:48

Jaaaaa dat was het topic idd!

hazel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-19 16:54

Ik denk ook een combinatie met weinig tijd. Wat voor bedrag courtage mijn broer heeft afgesproken weet ik niet, ik zie online dat 1,4% gebruikelijk is. Dat betekent dat bij elke 10k dat het pand meer opbrengt, de makelaar maar €140 extra krijgt. Ik weet wel dat als wij ons huis verkopen we met de makelaar afspreken dat hoe hoger de opbrengst, hoe hoger het percentage oploopt, om zo de makelaar actief te houden.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 17:01

Ik sluit me aan bij Debbie, de wetgeving rondom de verkoop van onroerend goed verschilt op basis van de betrokken partijen (particulier of professioneel) en deze partijen hebben daardoor afwijkende rechten en plichten.

Een gesprek met de makelaar over deze onduidelijkheid lijkt mij ook een goede eerste stap. Verder is het voor je broer goed om even na te gaan wat zijn opties dus als (professionele) verkoper zijn. Dit voorkomt ook verdere teleurstellingen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 17:13

Mocht je broer contact met de makelaar opnemen, alles via de mail doen want die jongens zijn nogal gehaaid en soms spelen ze inderdaad gewoon met de koper onder één hoedje, even 5 k onderhands voor de makelaar is op die zakelijke aankopen geen uitzondering, je moet het alleen kunnen bewijzen en dat lukt niet. Bij ons is ook een makelaar die bij verkoop van een oude boerderij met paar hectare grond een heel vies en smerig spelletje heeft gespeeld door de oude en zieke verkoopster te vertellen dat ze beter het (lage) bod kon accepteren met al die krakers tegenwoordig. Kinderen kwamen er achter nadat de boel getekend was. En dat zit zondags naast elkaar in de kerk, twee keer per dag.

hazel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-19 22:32

@Bigone, ik heb hem dit verteld. Wat een vies spelletje zeg, het zijn niet mijn mensen die makelaars

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 14:53

hazel schreef:
@Bigone, ik heb hem dit verteld. Wat een vies spelletje zeg, het zijn niet mijn mensen die makelaars

Dit is best wel zuur om te lezen :') Ik werk zelf ook op een makelaarskantoor en wij zijn echt nergens anders mee bezig dan om onze klanten / verkopers zo goed mogelijk te helpen en zo tevreden mogelijk terug te laten kijken op de verkoop van hun woning of bedrijfspand. En echt.. die 500 euro extra die wij op een nota zouden kunnen schrijven daar ga je geen spelletjes voor spelen.. een klant die tevreden is en dit ook verteld tijdens een verjaardag is ons duizend keer meer waard dan een paar honderd euro.

Uiteraard zitten er altijd rotte appels tussen (wellicht zijn jullie die nu tegen gekomen) die het verpesten voor de rest maar 'die makelaars' voelt een beetje onterecht :o

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 14:58

Alleen bij een getekend koopcontract kun je er niet meer onderuit.

Citaat:
Ook voor verkoper geldt dat deze zich tot aan het ondertekenen van de koopovereenkomst kan beroepen op het (nog niet voldaan zijn aan het) schriftelijkheidsvereiste. Het is dan mogelijk dat verkoper een bod van een andere partij wil aannemen en met die partij de koop daadwerkelijk wil sluiten.

https://www.nvm.nl/actueel/vraag-van-de-week/vraagvandeweek/tm_20170608_schriftelijkheidsvereiste

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 15:16

Ook ik werk bij een makelaarskantoor en dit is inderdaad niet een normale gang van zaken. Een makelaar dient in principe altijd de wensen van verkoper te behartigen. Een mondelinge afspraak kent overigens ook geen dag bedenktijd.

Ik zou je broer adviseren om contact op te nemen met de makelaar en voor te stellen om alle partijen die interesse hebben een laatste bod te laten doen. Uiteindelijk mag jouw broer zelf gewoon de keuze maken en degene kiezen met het hoogste bod/beste voorbehoud. Wel zo eerlijk voor alle geïnteresseerden, jouw broer en ook het beste aanbod voor je makelaar.

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 15:23

Selka schreef:
Alleen bij een getekend koopcontract kun je er niet meer onderuit.

Citaat:
Ook voor verkoper geldt dat deze zich tot aan het ondertekenen van de koopovereenkomst kan beroepen op het (nog niet voldaan zijn aan het) schriftelijkheidsvereiste. Het is dan mogelijk dat verkoper een bod van een andere partij wil aannemen en met die partij de koop daadwerkelijk wil sluiten.

https://www.nvm.nl/actueel/vraag-van-de-week/vraagvandeweek/tm_20170608_schriftelijkheidsvereiste

Dit geldt voor een particuliere verkoop van een woning.. in het geval van TS gaat het om een zakelijke transactie / bedrijfspand.. Dan is de situatie anders.

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 15:46

Ketly schreef:
Ook ik werk bij een makelaarskantoor en dit is inderdaad niet een normale gang van zaken. Een makelaar dient in principe altijd de wensen van verkoper te behartigen. Een mondelinge afspraak kent overigens ook geen dag bedenktijd.

Ik zou je broer adviseren om contact op te nemen met de makelaar en voor te stellen om alle partijen die interesse hebben een laatste bod te laten doen. Uiteindelijk mag jouw broer zelf gewoon de keuze maken en degene kiezen met het hoogste bod/beste voorbehoud. Wel zo eerlijk voor alle geïnteresseerden, jouw broer en ook het beste aanbod voor je makelaar.

Dit kan toch helemaal niet meer? Als de koopovereenkomst bij de koper ligt om te tekenen, dan heeft de verkoper al getekend toch? Dan kan de verkoper daar toch niet meer vanaf zonder een boete verschuldigd te zijn?

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 15:47

De deal van 235k met koper 2 is geaccepteerd door beide partijen en (gezien dit een zakelijke overeenkomst is) bindend, ook zonder handtekening.
Zou hij nu gaan onderhandelen met koper 1 dan kan koper 2 een zaak aanspannen, welke koper 2 ongetwijfeld zal winnen. Dat zal je broer een stuk meer gaan kosten dan die 4K verschil....

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 15:56

eva1969 schreef:
Ketly schreef:

Dit kan toch helemaal niet meer? Als de koopovereenkomst bij de koper ligt om te tekenen, dan heeft de verkoper al getekend toch? Dan kan de verkoper daar toch niet meer vanaf zonder een boete verschuldigd te zijn?

Ook al heeft niemand het koopcontract getekend kan dit niet meer. Het gaat om een ZAKELIJKE overeenkomst. Een hand er op of mondeling akkoord gaan is voldoende. Afspraak is afspraak, de overeenkomst is direct bindend. Ook de drie dagen wettelijke bedenktijd die een particulier heeft bij aankoop van een woning is hier niet van toepassing.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 16:01

Je broer gaf toch ook de voorkeur aan koper 2?

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 16:03

Oh excuses, ik dacht dat de overeenkomst nog naar je broer moest.

Maar wie heeft er akkoord gegeven op koper 2 dan? De makelaar of je broer?

hazel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-19 18:24

Broer heeft aangegeven de hoogste prijs het belangrijkst was. Omdat koper één 229 bood en koper twee in eerste instantie 225 (er was nog een bod van 215) dacht hij dat het mooi zou zijn als het eindbedrag naar de 235 zou gaan. Hij heeft aan de makelaar gevraagd of hij er 235 van kon maken, het liefst met koper twee, niet wetende dat koper één in werkelijkheid 239 geboden had. Indien hij niet de voorkeur aan koper twee had gegeven, had hij nog steeds gedacht dat koper één 229 had geboden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 18:40

Koper 1 bied 239 , makelaar verteld dat koper 1 225 bied en komt met koper 2 op de proppen die dus 235 bied ? Wanneer dit zo is heb je toch te maken met dwaling ? Door de makelaar?

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 18:45

Maar wie zegt dat koper 1 werkelijk 239 heeft geboden en dat niet nu ineens zegt omdat het aan zijn neus voorbij dreigt te gaan?
Ik zie niet in waarom de makelaar 229 aan je broer door geeft terwijl het 239 moet zijn.. Zulke dingen komen altijd uit..