E-readers - problemen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Hevonen

E-readers - problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-19 11:04

Ik ben me ervan bewust dat er al een topic 'e-reader ervaringen' bestaat, maar dat is meer algemeen gericht.

Ik zou dit topic willen wijden aan de problemen die mensen tegenkomen met hun e-reader en eventuele oplossingen daarvoor.

Vermeld wel steeds welk merk en versie e-reader je hebt.

Om dan zelf maar te beginnen. Ik heb een KOBO Aura en heb veel problemen. Hij begint soms zomaar te bladeren, of schiet ineens 20-40 pagina's terug.
Als ik aan het lezen ben draait de swipe-functie af en toe om; dan blader ik dus ineens achteruit in plaats van vooruit. Geregeld 'bevriest' het beeld. Het touchscreen reageert dan nergens meer op. Uitzetten en 10 seconden wachten helpt dan, maar ja, dat moet wel zo'n 10 keer per uur.

Verder zijn de opties voor bladeren sinds de laatste update aangepast; nu kan ik niet meer links onder vegen want dan verschijnt een schuifbalk (die overigens niet goed werkt) en moet je die eerst weer 'wegtikken' voor je weer kunt bladeren. Dat gebeurt dus heel vaak.

Deze e-reader is al driemaal teruggezet naar de fabrieksinstellingen omdat hij het helemaal niet meer deed.

Kortom, ik vind het lezen met een e-reader best stressvol. Het zou geweldig zijn als alles gewoon goed functioneerde.
Ik heb deze KOBO nu een jaar of drie, Daarvoor had ik een Sony TRS-1, die was absoluut stabieler, maar begon wel geregeld zelf te bladeren (voor- en achteruit).

petitparis

Re: E-readers - problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 11:49

Ik heb mijn Kobo Aura inmiddels ook zo'n 3-4 jaar en ken dit probleem totaal niet. Het enige wat ik de laatste maanden heb is dat als de batterij onder 15% gaat, dat hij vastloopt en pas na opladen weer normaal functioneert. Maar het is een kleine moeite om iets sneller te herladen.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-19 12:35

petitparis schreef:
Ik heb mijn Kobo Aura inmiddels ook zo'n 3-4 jaar en ken dit probleem totaal niet. Het enige wat ik de laatste maanden heb is dat als de batterij onder 15% gaat, dat hij vastloopt en pas na opladen weer normaal functioneert. Maar het is een kleine moeite om iets sneller te herladen.

IK herlaad heel vaak. Komt niet meer onder de 50% nu, juist omdat ik vermoedde dat het problemen zou geven als hij te leeg was. Ik maak het scherm dagelijks schoon; dat helpt een beetje tegen het ongewenst bladeren (oud, stoffig huis).

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 13:22

Ik had hezelfde probleem met Kobo Aura en heb hem de deur uit gedaan, ik maak nu gebruik van de app op mijn tablet. Was er zo klaar mee :+

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 19:16

Hier een Kobo Aura HD van.... 6 a 7 jaar oud? Nergens last van. Doet 't nog steeds prima.

Ikke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 19:31

Ik had een Kobo Clara, eind juni gekocht en 2 weken geleden terug moeten sturen, omdat de batterij al de geest had gegeven. Hij kon helaas ook niet meer gerepareerd worden..

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 21:17

Ik heb de kobo aura 2nd edition, heb m nu ruim 2 jaar maar echt nul problemen mee. Accu gaat echt eindeloos mee, zo fijn!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 21:20

Ook kobo gehad, touch screen stuk en die reageerde al zo zo qua aanraken om bladzijde om te slaan, nu pocketbook zonder licht -O- en touchscreen, maar die doet het keurig al zijn er wat kleine dingen die ik liever anders zou hebben/gewend ben.

MarJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 21:23

Ik heb een Kobo Aura H2O Edition 2. Ik blijf echter houden dat de voorgaande pagina's door blijven schijnen. De cover blijft dus ook doorschijnen, waardoor het lastig leest. Heeft iemand enig idee hoe ik dit kan veranderen? Na een paar pagina's is het vaak weer goed, maar soms ook niet dus.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 21:31

MarJon schreef:
Ik heb een Kobo Aura H2O Edition 2. Ik blijf echter houden dat de voorgaande pagina's door blijven schijnen. De cover blijft dus ook doorschijnen, waardoor het lastig leest. Heeft iemand enig idee hoe ik dit kan veranderen? Na een paar pagina's is het vaak weer goed, maar soms ook niet dus.

refresh instellen op elke pagina volgens mij, zou bij algemene instellingen moeten staan als het kan.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 21:33

Staat bij leesinstellingen idd. :)

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 21:39

Mijn Kobo Aura H2O wil niet meer opladen. Ik lees dat het vaker voorkomt. Zit te twijfelen om hem te laten repareren of toch een nieuwe te kopen. Hij is 3 jaar oud. Bij een nieuwe zou ik voor een Kobo Libra gaan denk ik.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 21:48

Hier een kobo aura van bijna 7 jaar oud, ik kocht hem toen hij net uit was. En nooit problemen mee gehad. Batterij doet het ook nog perfect

MarJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 21:49

tamary schreef:
MarJon schreef:

refresh instellen op elke pagina volgens mij, zou bij algemene instellingen moeten staan als het kan.

Oh, thanks! Dit ga ik even uittesten. Als het echt zo simpel is :') Ik stond al bijna bij de Media Markt om hem terug te brengen }:0

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 10:16

Mijn Aura is een jaar of 3 oud. Opladen zonder de originele datakabel (ergens kwijtgeraakt) is een uitdaging. Een maand of 2 geleden ging na een update de batterij steeds heel snel leeg, zelfs als ik niks las. Maar na een tweede update was dat probleem verholpen.

Nav dit topic dacht ik 'm weer eens te pakken om een nieuw ebook te starten - ik lees minder als ik in een minder pakkend boek bezig ben. Maar shoot, ik krijg m niet meer opgestart en mijn scherm lijkt kapot :(

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-19 11:26

Het kan zijn dat hij gewoon heel erg leeg is. Leg hem aan een snellader (volgens mij heeft action die wel). Wacht tot hij helemaal is opgeladen en probeer het nog eens.

Een poosje terug had ik hetzelfde. Hij wilde daarna niet opstarten; scherm bleef 'zwart'. Na een uitgebreide reset-actie (lees: vele resetpogingen - via online instructies gevonden op verschillende plekken) leefde hij weer. Moest hem wel naar fabrieksinstellingen terugzetten. (kijk op tweakers, mobileread, reddit etc)

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 11:29

Heb ook een Kobo Aura H20 zo’n ruim drie jaar maar hij doet het niet goed gelukkig!
Wel kan je merken dat hij wat sneller leeg gaat maar voor de rest geen problemen.
Ik wilde er nooit aan maar nu wil ik niet anders meer, het enige wat ik lastig vind is dat je vaak de lettergrootte aan moet passen, ene boek is kleiner dan het andere.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 16:32

Alle resets ten spijt, er was geen beweging meer in te krijgen. Gelukkig heeft Kobo een prima service dus kreeg een nieuwe. Die dingen zijn wel flink duurder geworden :x Mijn Aura kostte jan '16 €89 en nu een Klara voor €129 en uiteraard ook weer extra service erbij gekocht :$

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 16:36

Mijn kobo Aura liep vast omdat ik er een boek met heel veel foto's dus groot bestand op stond. Nu ik dat heb verwijderd lijkt het beter te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 16:45

Ik heb een Kobo Clara HD, heel fijn ding! Het enige (grote!) minpunt is dat mijn macbook hem niet ziet. Ik kan dus geen boeken via mijn macbook op m'n e-reader zetten _-:(
Daar gebruik ik dus de Windows computer voor.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 16:48

Niece schreef:
Ik heb een Kobo Clara HD, heel fijn ding! Het enige (grote!) minpunt is dat mijn macbook hem niet ziet. Ik kan dus geen boeken via mijn macbook op m'n e-reader zetten _-:(
Daar gebruik ik dus de Windows computer voor.

Heb je al geprobeerd via de calibre app?

Hier een kobo aura h2O 2de editie en dat gaat prima met macbook! Ik ben er heel tevreden van eigenlijk, maar heb hem nog maar een maand of 2. Gebruik hem wel elke dag, lees enorm veel nu.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 17:04

Ik zit al aan mijn 3de kobo. Eerst een H2O, niet kapot te krijgen, tot ik er per ongeluk met de auto over reed (don't ask me how).
Dan een kobo Aura, geweldig ding, wilde niet anders meer. (Maar een niet-H2O mag je niet in een zwembad laten vallen/#onhandig)
Nu de 3de, een Aura H2O edition2. Ik kan echt niet zonder dat ding, merk ook niets van problemen zolang ik de Wifi af heb staan. Staat de wifi aan, dan is het toestel zo verschrikkelijk traag dat je er reuma van zou krijgen. Nog geen oplossing voor gevonden behalve: boeken er via de kabel opzetten en wifi uitlaten (en dus ook niet updaten).

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 17:17

Ik ben nu aan mn 2e Kobo Clara hd bezig in een jaar tijd. De eerste bleef hangen in t slaapscherm. Kreeg m niet meer aan de praat. Resetknopje heeft ie niet. Gelukkig garantie dus terug naar BCC. Geen gezeur, kreegik gelijk een nieuwe mee. Hoop dat deze langer leeft haha. Tot nu toe gaat t goed

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 12:42

Hoera, ik heb mijn Kobo Aura H2O weer aan de praat gekregen! Aan een ander stopcontact met een kort laadsnoertje eraan laadt hij nu wel weer op. Blij mee!

Ik was al naar een nieuwe aan het kijken. Weer een Kobo ivm mijn Kobo Plus abonnement.

@chubby: Ik las hier iets over extra service bijkopen. Ik ben even benieuwd: wat houdt dat in?

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 13:07

Ik heb een ruim 8 jaar oude Sony PRS T2, volgens mij dan, maar dat is nu zo te zien inmiddels een ander model geworden.

Gebruik het ding dagelijks, want ik lees altijd voor het slapen, hij heeft nog steeds een accu die rustig een maand lang mee gaat en gek bladeren doet hij ook niet.

Waar ik soms wel tegenaan loop is dat het touchscreen erg traag is en dat hij, als hij dan eens opgeladen moet worden, wat moeilijk contact maakt met het snoertje, waardoor hij soms dus een dag aan de lader ligt en dan niet opgeladen blijkt te zijn :+