moet je betalen voor hulpdiensten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

HappyBuddha

moet je betalen voor hulpdiensten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-19 15:26

Hoi bokkers,

Ik heb even een vraagje. Mijn vriend heeft gisteren een eenzijdig auto ongeluk gehad. De auto is op zijn kant terecht gekomen.
Nu hebben andere mensen 112 gebeld en zijn politie, brandweer en ambulance gekomen. Hij is zelf uit de auto geklommen en is er wonderbaarlijk met alleen een glip in zijn hoofd er vanaf gekomen. Hij is wel met de ambulance meegenomen.

Nu weten we dat je voor de ambulance je eigen risico betaald. De brandweer heeft alleen de auto weer op zijn kant geduwd, en de auto is door een bergingsbedrijf afgevoerd. Komen er nog kosten bij voor politie en brandweer?

Alvast heel erg bedankt!!

Hutcherson

Re: moet je betalen voor hulpdiensten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 15:33

Kosten voor hulpdiensten zijn er alleen als iemand echt een eigen schuld heeft geloof ik. Laatst was dat in het nieuws, dat meisje/vrouw die dagen weg was en ineens kwam ze weer in beeld. Die had gewoon per ongeluk niks laten horen en geen reactie gegeven op pogingen tot contact. Heel de politie was uitgerukt. Die moest de kosten wel zelf betalen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 16:01

Nee brandweer en politie kost je niks. Tenzij je idd valse aangifte oid doet of voor de lol de hulpdiensten laat uitrukken.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 16:03

Ik vermoed dat er wel een rekening van de bergingsdienst komt. Dat zijn particuliere bedrijven, die moeten gewoon hun brood verdienen. Politie en brandweer betaal je niet voor, dat doen we met z'n allen als belastingbetalers.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 16:10

Ibbel schreef:
Ik vermoed dat er wel een rekening van de bergingsdienst komt. Dat zijn particuliere bedrijven, die moeten gewoon hun brood verdienen. Politie en brandweer betaal je niet voor, dat doen we met z'n allen als belastingbetalers.

Berging bij een ongeval wordt betaald door je autoverzekering.
Ook als je alleen maar WA verzekerd bent.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 16:13

Nee je hoeft niet te betalen voor hulpdiensten, ook geen eigen risico.
Voor mij is eens 112 gebeld toen ik een ongeluk had met mijn paard in een doorwaardbare plek in het bos. Brandweer kwam met groot materieel en 6 man inclusief duiker.
Daar kwam echt geen rekening voor.

Mijn vriend is eens met de ambulance afgevoerd naar het ziekenhuis: geen rekening, ook geen eigen risico.

Zou wat zijn als mensen 112 niet meer durven bellen uit angst voor de rekening :n

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 16:22

Ik ben begin september met mijn man afgevoerd met de ambulance toen we werden aangereden door een auto, kregen een factuur van €60 per persoon.

topsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 16:27

Nikass schreef:
Voor mij is eens 112 gebeld toen ik een ongeluk had met mijn paard in een doorwaardbare plek in het bos. Brandweer kwam met groot materieel en 6 man inclusief duiker.

Mijn vriend is eens met de ambulance afgevoerd naar het ziekenhuis: geen rekening, ook geen eigen risico.

Zou wat zijn als mensen 112 niet meer durven bellen uit angst voor de rekening :n

Zou dit niet te hard roepen.

In april heb ik een ongelukje thuis gehad en ben afgevoerd naar het ziekenhuis. Volledig eigen risico + 4 euro per kilometer mocht ik even betalen. -O-

Die laatste zin is dus helaas maar waar!

Edit: Dit staat er op Menzis over vergoeding ziekenvervoer:
https://www.menzis.nl/vergoedingen/z/zi ... =Menzis&bv

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 16:32

topsylover schreef:
In april heb ik een ongelukje thuis gehad en ben afgevoerd naar het ziekenhuis. Volledig eigen risico + 4 euro per kilometer mocht ik even betalen. -O-

Ik dacht dat een ritje ambu een vast tarief had? Rond de 800 euro ofzo?
Daar kreeg m'n zusje twee en half jaar een rekening voor, eigenaar van mijn paard ook vorig jaar.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 16:39

Nikass schreef:

Je betaald je ER voor ambulance vervoer (bij ongeval).
Als je ER al is opgebruikt betaal je niks meer.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 16:44

Nikass schreef:

Ambu valt onder eigen risico. Als dat al op is dat jaar hoef je niet te betalen. Anders gaat er een deel van je eigen risico af wat je wel moet betalen.
Als je niet meegenomen wordt hoef je niks te betalen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 16:47

Eigen risico betaal je alleen als je ook daadwerkelijk wordt meegenomen, niet als ze alleen ter plaatse behandelen.
Volgens mij betaal je inderdaad alleen als je nalatig of verwijtbaar fout bent geweest de kosten, anders niet. Dus als je een ongeluk veroorzaakt door door rood te rijden of over de vluchtstrook oid.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 16:54

secricible schreef:
Eigen risico betaal je alleen als je ook daadwerkelijk wordt meegenomen, niet als ze alleen ter plaatse behandelen.
Volgens mij betaal je inderdaad alleen als je nalatig of verwijtbaar fout bent geweest de kosten, anders niet. Dus als je een ongeluk veroorzaakt door door rood te rijden of over de vluchtstrook oid.

Ook als het ongeluk volledig jouw fout is (bv met drank op) betaal je alleen maar je ER.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 17:01

sterkte voor je vriend.

Mijn zusje kreeg een rekening van de ambulance toen ik 112 had gebeld voor haar.
Rekening is naar haar zorgverzekeraar gegaan en die heeft het betaald.

In januari is haar auto naeen ongeval opgehaald door een bergingsbedrijf.
Omdat de auto total loss was heeft ze een afstandsverklaring getekend en hoefde de berger niet te betalen.
Ze kreeg ook geen geld.

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 17:08

In België betaal je standaard 60euro

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 17:14

Volgens mij is het voor je auto zo dat de afsleep vanaf het ongeluk naar locatie 1 gratis is (valt onder de verzekering). Als je daarna je auto liever bij een andere garage laat maken, betaal je wel die kosten voor verplaatsen. Daarom is het handig om meteen aan te geven waar je auto heen moet.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 17:15

beert schreef:
Volgens mij is het voor je auto zo dat de afsleep vanaf het ongeluk naar locatie 1 gratis is (valt onder de verzekering). Als je daarna je auto liever bij een andere garage laat maken, betaal je wel die kosten voor verplaatsen. Daarom is het handig om meteen aan te geven waar je auto heen moet.

Ze rijden je auto naar de dichtstbijzijnde garage/schadebedrijf.
Als jouw garage dichtbij is dan willen ze dat ook wel eens doen, maar alleen bij weinig schade.
Ze rijden niet naar de andere kant van Nederland.

Blue_Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 17:18

voor mij was er een keer ambulance (met politie ivm probleemwijk, die komen altijd samen ofzo) gebeld terwijl ik daar absoluut oneens mee was. Ook verteld aan de broedsrs moest toch op controle van hun.Maar niks geen rekening gekregen.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 17:25

topsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 17:26

Janine1990 schreef:
topsylover schreef:

Ik dacht dat een ritje ambu een vast tarief had? Rond de 800 euro ofzo?
Daar kreeg m'n zusje twee en half jaar een rekening voor, eigenaar van mijn paard ook vorig jaar.

Heb je gelijk in inderdaad. De ambulance kostte mij 376 euro (van 726 totaal) en dan nog 8 euro voor 1.1km naar het ziekenhuis rijden. :=

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 18:00

Ik ben eens na een val van mijn paard afgevoerd met de ambu. Nooit een rekening gehad, ging allemaal via de verzekering.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 18:04

Cinnepin schreef:
Ik ben eens na een val van mijn paard afgevoerd met de ambu. Nooit een rekening gehad, ging allemaal via de verzekering.

Ten tijde van het ziekenfonds nog misschien?

Want tegenwoordig krijg je echt wel een rekening... Ik werd dit jaar door de huisarts doorverwezen naar de SEH, mijn ER is nu wel op zeg maar :')

N4N4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 18:16

Ik ben 2 jaar geleden met spoed naar het ziekenhuis gebracht , had de hoogste eigen risico van 885 euro ..
Een tijd later kreeg ik de rekening binnen van mijn zorgverzekering .. de ambulance koste 790 euro en 3 dagen ziekenhuis 2700 euro .. ik had nog niks gebruikt van mijn eigen risico en was deze dus in 1x kwijt .. de rest heeft de zorgverzekering betaald .

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 18:24

Mijn paard ooit een keer in het veerooster vast komen te zitten toen is de brandweer gekomen om haar te bevrijden hier nooit een rekening van gehad.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 18:27

Hutcherson schreef:
Kosten voor hulpdiensten zijn er alleen als iemand echt een eigen schuld heeft geloof ik. Laatst was dat in het nieuws, dat meisje/vrouw die dagen weg was en ineens kwam ze weer in beeld. Die had gewoon per ongeluk niks laten horen en geen reactie gegeven op pogingen tot contact. Heel de politie was uitgerukt. Die moest de kosten wel zelf betalen.

Dit wordt af en toe wel eens geopperd, maar volgens mij is dat nog nooit echt gebeurd.