32 uur werken of 36, dilemma.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Dreamy

32 uur werken of 36, dilemma.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-19 07:15

Goedemorgen :wave:

Momenteel werk ik 40u per week en dit heb ik altijd al gedaan, al werkte ik bij mijn vorige werkgever onregelmatig en waren dat zelden de normale 5 dagen achter elkaar. Bij mijn huidige werkgever is dit wel het geval.
Ik heb een verleden met een burn-out, nu ruim anderhalf jaar terug, en merk dat ik er toch nog erg stressgevoelig door ben.
Destijds is mij o.a. door maatschappelijk werk verteld dat ik, omdat ik toen zocht naar een nieuwe werkgever, het beste kon instappen/kon gaan werken op basis van 32 uur.
Dit heb ik niet gedaan onder het mom van “ik ben nog jong, nieuwe baan is regelmatige dagen en makkelijker werk”.

Nu heb ik op mijn huidige werk toch de onrust weer een beetje te pakken (niet de werkzaamheden zelf, die zijn prima, maar de hoeveelheid) en hoewel daar al over is gesproken en het nu beter verdeeld is en we inmiddels ook meer personeel hebben, ben ik daardoor gaan twijfelen of ik niet toch een extra rustdag tussendoor wil.
Maar, gaat dat helpen? Ik vraag me af of iemand met soortgelijk situatie hier ervaring mee heeft en hoor het graag!
En is dan 1 dag in de 2 weken ook al prima, of heeft 1 dag per week meer nut?

Uiteraard moet ik doen wat voor mij goed voelt, maar ik weet uiteraard nog niet hoe het daadwerkelijk is. Dus ik vind het best spannend om dat dan zomaar aan te gaan passen.
Wat betreft salaris heb ik alvast een afspraak staan om een indicatie op te maken, zodat ik ook kan zien wat dat verschilt.

Iig alvast bedankt!

vanLotje

Re: 32 uur werken of 36, dilemma.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 07:21

Zolang je niet 40 uur werk in 36/32 moet gaan proppen en je het financieel red zou ik altijd voor minder uren kiezen

Maar de valkuil is dus dat je vaak hetzelfde in minder uren gaat doen met nog meer stress als gevolg

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 07:22

Ik werk nu 32.5 uur verdeeld over 5 dagen.

Wat voor mij heel lastig was in de winter is in het donker naar wel en in het donker naar huis.

Nu werk ik van half 7 tot half 2 en ga ik dus als het nog licht is naar huis.

ik werk gewoon 5 dagen omdat als ik 1 dag niet zou werken ik de volgende daar veel meer werk heb.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 07:27

Ik werk 32 uur. En ben elke woensdag vrij. Ook een burn out gehad. En die dag vrij tussendoor vind ik heerlijk. Dan kan ik boodschappen doen, wat klusjes thuis. Dan zijn alle avonden gewoon vrij.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 07:28

Ik werk 36 uur en mag mijn tijden enigszins flexibel indelen. Ik start 5 dagen om 6.30u en werk ma-di-wo tot 15u en do-vr tot 12.30 uur.
Voor mij geeft dit wel rust. Moet wel eerlijk zeggen dat als ik het financieel zou redden, ik liever 32 of 34 zou werken, maar 36 is al een verademing. Van vriendinnen die burn-out klachten gehad hebben, zijn er bij die niet meer dan 32 uur kunnen werken, maar ook die gewoon weer 40 uur aan het werk zijn, maar met betere kaders/ grenzen.
Dat ligt dus geheel aan jezelf, wat voor jou het beste werkt. Misschien is 34 uur bij jullie wel een optie ook? Dat je 4 dagen van 8,5 uur werkt en dan alsnog een dag vrij hebt?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 07:30

vanLotje schreef:
Zolang je niet 40 uur werk in 36/32 moet gaan proppen en je het financieel red zou ik altijd voor minder uren kiezen

Maar de valkuil is dus dat je vaak hetzelfde in minder uren gaat doen met nog meer stress als gevolg

Idd. Hoe weinig of hoe veel uren je ook werkt: zelf begrenzen is het belangrijkste. Ik ben zelf met chronische ziekte eerst fulltime terug gaan werken (36u werkweek) en nu sinds dit jaar daar 4/5 van. Ik heb elke week twee halve vrije dagen bovenop vrijdagnamiddag die iedereen bij ons heeft. Ik werk dus nog maar 2 hele dagen per week. Maar: ik ben ook zelfstandige geworden en heb mijn eigen bedrijfje. Waardoor ik in totaal misschien meer dan fulltime werk.

En nu ben ik pas aan het leren (na negen maanden) om op mijn werk niet hetzelfde te willen doen als de fulltimers.

Als je elastiekje eenmaal serieus is uitgerokken geweest, ligt het gevaar op de loer dat het nog opnieuw gebeurt. Je moet iets wezenlijk aan de situatie veranderen wil je voorkomen dat dat nog eens gebeurt.

Burnout heeft ook niet altijd te maken met simpelweg te veel werken. Vaak spelen perspectief, waardering etc ook mee. Je moet je de vraag stellen of dus enkel veranderen van werkregime genoeg is. Daarom ben ik met mijn bedrijfje begonnen, dat geeft me energie.

Bruintje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 07:33

Minder werken en meer rust helpen zeker om beter af te schakelen. Inderdaad wel zorgen dat je ook daadwerkelijk minder werk op je bordje krijgt. Natuurlijk permanent je grenzen heel goed bewaken!

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-19 07:35

vanLotje schreef:

Dat is gelukkig niet het geval, alle taken zijn&horen door alle collega’s te doen/te worden gedaan en te verdelen. :j Nu er ook weer meerdere collega’s zijn, had ik gehoopt dat mijn onrust wel een beetje weg zou zijn eerlijk gezegd.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 07:36

Ikzelf ben van 32 uur naar 36 uur gegaan en merk toch wel dat ik die ene vrije dag mis. De halve dag ben je toch vroeg op en in het werkritme. Die 32 uur zorgde ervoor dat ik de dag ervoor al aan het afronden was, en nu is dat pas drie minuten voor ik daadwerkelijk afsluit. Als het financieel kan raad ik, zeker met een burn-out in gedachten, 32 uur aan (4 dagen)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 07:36

ik ben een aantal jaar geleden een half jaar thuis geweest met burn out klachten nadat mijn moeder was overleden en ik een hele poos alle balletjes had willen hoog houden.
Mijn toenmalige werkgever was niet heel sociaal rondom het overlijden van mijn moeder en nadat ik mij weer hersteld voelde heb ik ontslag genomen en ben op zoek gegaan naar een nieuwe baan.
Ik heb heel bewust uitgerekend hoeveel uur ik zou moeten werken om knap rond te komen en daar heb ik op ingezet. Ik werk om te leven en ik leef niet (meer) om te werken.
Inmiddels ben ik werkzaam in een heel andere branche maar ook weer heel bewust part time en niet veel meer uren dan nodig.

Van mijn eerste werkgever heb ik een hele duidelijke les geleerd: Pas goed op jezelf, dat gaat je werkgever namelijk echt niet doen. Ik ben daar 10 jaar heel loyaal geweest maar toen ik wat loyaliteit nodig had was er niemand thuis.

TS, pas goed op jezelf, je hebt er niks aan als je over een paar maanden weer ziek thuis zit.

Bruintje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 07:37

Tieneke schreef:
vanLotje schreef:

Idd. Hoe weinig of hoe veel uren je ook werkt: zelf begrenzen is het belangrijkste. Ik ben zelf met chronische ziekte eerst fulltime terug gaan werken (36u werkweek) en nu sinds dit jaar daar 4/5 van. Ik heb elke week twee halve vrije dagen bovenop vrijdagnamiddag die iedereen bij ons heeft. Ik werk dus nog maar 2 hele dagen per week. Maar: ik ben ook zelfstandige geworden en heb mijn eigen bedrijfje. Waardoor ik in totaal misschien meer dan fulltime werk.

En nu ben ik pas aan het leren (na negen maanden) om op mijn werk niet hetzelfde te willen doen als de fulltimers.

Als je elastiekje eenmaal serieus is uitgerokken geweest, ligt het gevaar op de loer dat het nog opnieuw gebeurt. Je moet iets wezenlijk aan de situatie veranderen wil je voorkomen dat dat nog eens gebeurt.

Burnout heeft ook niet altijd te maken met simpelweg te veel werken. Vaak spelen perspectief, waardering etc ook mee. Je moet je de vraag stellen of dus enkel veranderen van werkregime genoeg is. Daarom ben ik met mijn bedrijfje begonnen, dat geeft me energie.

Ik vind dit wel een hele goede toevoeging. Doe je wel waar je hart ligt?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 07:40

Ik werk op papier 28 uur verdeeld over 4 dagen. Elke donderdag vrij maar dan heb ik de kleintjes thuis en kun je echt niks doen.
In praktijk heb ik elke maand 10/20 overuren.

Mag zelf mijn tijd indelen maar is niet zo dat het mij veel rust geeft
Ik werk bijv op maandag tot 14:00 als werk toelaat eer ik thuis ben is vaak 14:45 dan heb ik 3 uurtjes alleen en komen mijn kids van 1 en 3 thuis en begint echte werk.

Ondanks 1 dag vrij moeite met balans vinden

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 07:56

Na mijn buren-out ben ik ook 32 uur gaan werken met op woensdag vrij. Ik merk dat dit voor mij goed werkt. Afgelopen weken heel druk op het werk, vaker op woensdag gewerkt of een hele week gewerkt, maar dat merk ik toch aan mijn lijf. Kom weer minder in de relax modus.

Let wel op dat als je minder gaat werken, je ook minder werk krijgt en dat je er financieel van rondkomt. En doe iets waar je blij van wordt, energie van krijgt, want Andes is 4 dagen werken nog te veel.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 08:02

Heb je de mogelijkheid om 4*9 uur te werken? Dan werk je wel 36 uur maar kunt tussendoor wel een rustdag inplannen.

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 08:04

Ik wil ook een baan gaan zoeken waarbij ik 36 uur in 4 dagen ga werken. De dagen zijn maandag, dinsdag en woensdag vrij , donderdag en vrijdag. Werktijden zijn vanaf 07:30/17:30 uur. Dan werk ik 2 dagen en 1 dag vrij, 2 dagen en 2 dagen vrij. Dat is mooi verdeeld over een werk week. Ik zit al een aantal jaren thuis en wil weer graag aan de gang. Dan heb ik wel een mooie inkomen voor mijn gezinnetje en werk niet heel de week door. Dat lijk mij erg fijn.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 08:06

Ik werk 28,5 uur, daarna volg ik nog een studie van 8 uur. Wat samen neerkomt op 36,5. Voltijd is in mijn CAO 36 uur.

Ik vind dit zelf echt het maximale met gezin, huisdieren en paarden en kan dit alleen maar doen door mijn man.

Als ik klaar ben met mijn studies wil ik uiteindelijk 32 uur werken.

Ik werk zowel diensten van 8 als van 6 uur.

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 08:07

Met het zelfde bezig! Ik heb de knoop doorgehakt en heb binnenkort gesprek met mijn leidinggevende. Ik wil terug van 36 naar 32 uur èn 1 dag thuiswerken. Dan hoef ik dus nog maar 3 dagen per week naar kantoor. Ik ga er per maand zo'n 150/200 euro op achteruit. En dat heb ik ervoor over. Daarnaast zal ik tussen de 2 a 3 verlofdagen minder hebben en bouw ik minder pensioen op. Vergeet dat ook niet in je berekeningen he!

Bij mij is het niet alleen verleden met burnout/overspannen. Het is ook zeer zeker het elastiekje waar de rek uit is, onvoldoende waardering en toenemende werkdruk. Momenteel dus óók in gesprek met een personal coach om te bekijken of ik nog wel op mijn plek zit.

Toevoeging: 4x9 is pittig hoor. Zekerals je dan ook nog je paard moet doen, eten koken etc. Voor mij te zwaar in ieder geval.

Succes met het maken van je keus ts!

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 08:12

Hier ook in verleden een Burn Out gehad werk nu 32 uur.
De woensdagen zijn vrij soms word hij verschoven bied ik dan zelf aan.
Maar die dag vrij tussen door heb ik echt nodig.

Opladen iets voor mijzelf doen waar ik blij van word.
Dan is voor mij het weekend ook een stuk relaxter om dat ik tussen door zeg maar even aan de oplader geweest ben.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 08:16

Ik raad, als het financieel mogelijk is, 32u aan. En als je het trekt, op tijd beginnen en vroeg naar huis.

Ik merk voor mezelf dat half 5 naar huis op zijn laatst goed werkt. 4u nog beter. Dan heb ik even tijd om op adem te komen voor ik moet gaan koken of ik kan nog lekker buiten even iets doen.

Die ene vrije dag heb ik echt nodig. Als het financieel en op je werk kan zou ik zelfs 3 dagen gaan werken. Dat heb ik ook een tijdje gedaan.

Ik heb de vrije dag (ik was altijd op vrijdag vrij, dus 1 dag extra weekend) echt nodig om bij te komen en heb dan ook weinig energie voor iets anders. Een 2e vrije dag bijv op dinsdag of donderdag geeft me ook de energie om nog wat klussen te doen of de administratie.

Voor nu werk ik echter bewust 4 dagen, met als doel (heel veel) eerder te kunnen stoppen met werken samen met mijn man. Binnenkort komt wel 1x per week een schoonmaakster, dat helpt mij ook enorm.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 08:17

ik werk 4x 9 uur, dus 36... daardoor het gevoel dat ik part time werk :')
Ik begin om 7u, ben 16:30 klaar, daarna nog genoeg tijd om alles thuis te doen en naar de paarden te gaan.
Ik ben altijd gewend om veel te werken, hele studie heb ik meerdere banen gehad naast mijn stages en 2 paarden.
Ik werkte vanaf mijn 19e in de GGZ, en daar ook altijd over het aantal fulltime uren heen gewerkt...
Dus nu met 36 uur verdeeld over 4 dagen voelt het echt als weinig :+
Dus het ligt er ook maar net aan wat je gewend bent en waar je behoefte aan hebt.
Ik zou echt helemaal gek worden van nog minder werken denk ik :')

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 08:22

Ik heb door een paar keer van baan en functie te wisselen een 32 urige werkweek gekregen zonder te moeten inleveren op salaris. Elke woensdag vrij en dat is heerlijk! Ik ben fysiek niet gezond en kan zo echt een mooie verdeling maken tussen werk en privé.

Ook werk ik volgens het nieuwe werken vanaf 2010. Dat houdt in dat ik als mijn agenda het toelaat ik plaats en tijd onafhankelijk kan werken. Zo kan ik als ik geen afspraken meer heb eind van de dag lekker naar huis. Soms ga ik eerst naar de paarden en log ik s avonds nog even in. Ik hoef me nooit meer ziek te melden sinds ik zo kan werken.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 08:24

Ik werk 36 uur en heb sinds 2 jaar 2 middagen vrij. Drie dagen van 7.30 tot 17 ur dan een tot 13 uur en een tot 13.30. Die 2 middagen voelt ook al luxe en heb er niks voor hoeven inleveren.

_Lobke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 08:27

Als het financieel mogelijk is zou ik lekker naar 32 uur gaan. Als je eenmaal een burnout hebt gehad dan blijf je gevoelig en je loopt jezelf dan makkelijk voorbij.

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 08:32

Ik ben van 40 uur naar 36 gegaan. Ik werk onregelmatig en was echt op. Met 36 uur is het 4 x 9 uur waardoor ik veel meer rust heb. Als je het financieel aan kan zou ik het zeker doen en misschien wel die 32 uur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 08:42

Ik ben van 36 u onregelmatig naar 36 u regelmatig gegaan en daar zit hem de belasting voor mij in, zeker in de winter.
In de onregelmatige diensten had ik altijd een dagdeel vrij waarin ik daglicht had en dus voelde het voor mij aan alsof ik meer vrije tijd had.

Dat heb ik nu een beetje ondervangen door die 36 u toch te verdelen over 5 dagen ipv de 4 die mijn fulltime collega´s pakken.

Door die indeling ben ik 2 middagen redelijk op tijd klaar.