Waspoeder of vloeibaar wasmiddel?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Petrichor

Waspoeder of vloeibaar wasmiddel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-19 15:43

Hoi!

Ik ben heel benieuwd wat jullie gebruiken en waarom. :D

Zelf ben ik er nog niet helemaal achter wat ik moet gebruiken, ik heb namelijk altijd ruzie met mijn inmiddels halfjaar oude Miele wasmachine.

Ik gebruikte altijd vloeibaar wasmiddel van elk merk eigenlijk wel en daarnaast nog wasverzachter. Maar na een maand merkte ik al dat mijn was niet meer fris rook en dan met name de handdoeken niet. Soms kwam het al niet fris uit de wasmachine en soms begonnen de handdoeken weer te stinken zodra ze nat werden van het afdrogen.

Conclusie na wat internetten een vieze wasmachine, wat ik wel gek vind voor een wasmachine van een maand oud. Maar goed dan maar een kookwas met een vaatwastablet, leuk geprobeerd maar hielp niks. Daarna een kookwas met azijn, hielp ook helemaal niks. Ook de bakjes waar het wasmiddel in zit helemaal door gespoeld maar hielp ook niks.

Nouja dan maar een flinke dop unstoppables bij de was in, dat ging een paar wasbeurten goed maar daarna had de vieze lucht weer de overhand.

Gisteren was ik er wel een beetje klaar mee, ik heb een dure Miele wasmachine en ik verwacht er gewoon meer van! Dus heb ik de winkel waar ik hem heb gekocht gebeld en die mevrouw zei dat ik een kookwas moest doen met soda en na een kwartier de bakjes door moest spoelen met lauw water, als de was klaar is het zelfde ritueel herhalen en dan moest het probleem toch weg zijn.

Dat heb ik dus gisteren gedaan en daarna heb ik natuurlijk nog een was gedraaid met wasmiddel. De was die eruit kwam stonk niet, maar echt super fris was het ook niet. Dus vandaag naar de winkel gegaan voor een pak ouderwetse waspoeder, nu hoop ik echt dat als de was straks klaar is alles wel heerlijk fris ruikt en ook zo opdroogt.

Ik was handdoeken en was handjes overigens apart van de andere kleding en deze was ik standaard op 90 graden, kleding was ik meestal op 60 graden. Soms heb ik nog een mini wasje voor kleding die niet al te warm gewassen mogen worden.

Ik ben benieuwd hoe jullie een lekker fris wasje draaien! :D

x_Jeanine_x

Re: Waspoeder of vloeibaar wasmiddel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 15:51

Ik heb vloeibaar wasmiddel van Robijn, lang leve de action.
En regelmatig handdoeken en Dekbed spul op 90 graden. Kleding van manlief op 60 graden mijn was op 30 of 40 graden ligt eraan wat ik was.
Ik heb nergens last van :o

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 15:52

Hier vloeibaar wasmiddel (omo momenteel) gebruik voor de witte was biotex en wasverzachter op 60 graden. Donker en bont wasverzachter en omo voor kleur en momenteel robij voor zwart maar gebruik vaak die van de lidl. Overigens op 40 graden.

Een keer in de zoveel tijd azijn op kookwas.

Ook een Miele, ding is nu denk ik anderhalf jaar oud. En geen nate geurtjes. Ene keer heb ik 't deurtje open en andere keer sluit ik hem na het wassen.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 15:54

Hè wat een irritant probleem.

Hier was ik 't meeste op 30 of 40 graden behalve ondergoed, handdoeken en vaatdoekjes. Waspoeder en een scheutje azijn als wasverzachter, soms een beetje gewone wasverzachter voor de geur. Alles ruikt altijd fris. Oh en beddengoed met die Ariël pods want dat ruikt lekker. <3

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 15:55

Hier altijd vloeibaar wasmiddel van Robijn.

emr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 15:55

Ik ben erg tevreden over Ariël pods!

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 15:59

Kans dat het niet aan je wasmachine ligt, maar aan je afvoerbuis. Wanneer de afvoerslang ze te diep of te strak in je afvoerbuis zit, kan dit gaan hevelen en loopt het spoelwater weer terug je wasmachine in. Of, er zitten aangekoekte resten van wasmiddel in je afvoerbuis, waardoor het water niet goed weggepompt kan worden uit de wasmachine.

Ik zou in ieder geval proberen om een keer je afvoerbuis goed te ontstoppen, en te controleren of je afvoerslang niet te strak of te ver in de afvoerbuis zit.

Heel veel wasmiddel gaan gebruiken heeft absoluut geen zin, nieuwe wasmachines verbruiken veel minder water dan de ouderwetse wasmachines.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 16:04

Ik heb hetzelfde gedoe gehad met stinkende was.
Al de kleding die telkens stinkend uit de was kwamen in azijn gezet (badkuip met half water half azijn). Wasmachine een aantal keren op kookwas met vaatwastablet en azijn gedraaid. Daarna waspoeder gaan gebruiken (daar doe ik ook nog baking soda bij) en azijn als wasverzachter. En minstens 1 keer per week een kookwas en nu al twee jaar geen stinkende was meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 16:05

Wij hebben dit ook gehad met een dure miele van 1100 euro
Alleen waste die van ons gelijk al niet schoon
Gebruikte waarschijnlijk te weinig water want er bleven wasmiddel resten in de was zitten
Nooit problemen gehad met andere wasmachines en ik ben goed bekend met hoe vetluis te voorkomen
Ding moest aan de computer ofzo maar probleem was nog steeds niet verholpen. Ik voegde zelf extra water toe om een beetje schoon resultaat te krijgen
Veel te veel techniek en te zuinig die apparaten

We waren er na een tijdje zo klaar mee (al je kleren en beddengoed gaan eraan!) en vingen bot bij miele dus hebben het ding naar de stort gebracht, een jaar oud, en ik was nu al 3 jaar meer dan tevreden met een goedkope wasmachine van 379 euro!
Nooit maar dan ook nooit geen miele meer hier.
Wat een waardeloze service

Wasmiddel kan je het beste afwisselen
Niet altijd met vloeibaar wassen en zeker geen pods die laten een laagje achter in je machine.
Bijv vloeibaar voor beddengoed en bont met poeder
Middel niet in de bakjes maar in de trommel
Als wasverzachter kun je ook beetje azijn gebruiken
En geregeld 60 graden en kookwas draaien dan heb je geen last

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 16:06

Ik gebruik geen van beide maar heb wasnoten. Heb een wasmachine van een paar jaar oud en de was stinkt eigenlijk nooit (soms als ik het natte vergeet op te hangen :o )

Was kleding op 30 of 40 en werkkleding en handdoeken op 90

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 16:10

emr schreef:
Ik ben erg tevreden over Ariël pods!

Idem :j heel fijn. Nooit teveel gebruiken en hup de trommel in met de vuile was. Vaak als het vies is gebruik je teveel wasmiddel dat laat vieze resten achter en dat ga je ruiken op den duur.

Dat pods een laagje achter laten heb ik nog nooit gemerkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 16:13

Ik gebruik ook pods, en met regelmaat een kookwas zonder pod, dan reinigt de machine ook gelijk weer :j

En ik doe altijd extra spoelen bij mijn wasprogramma's omdat ik inderdaad niet wil dat er niet goed uitgespoeld wordt omdat alles steeds zuiniger is. Heb sinds 2 maanden een nieuwe machine ook, fijn apparaat maar ook zeer zuinig.

IsabelleN

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 16:18

Die pods ruiken lekker! Kijk wel uit met zwemkleding en de Ariel Pods .... De badpakken kwamen er heel raar gerimpeld en totaal niet meer elastisch uit (al jaren probleemloos met Aldi poeder gewassen)

@Amber Anne; wat zijn wasnoten? :o

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 16:25

Ik heb gewoon basic wasmiddel. Van klok nu. En af en toe vloeibaar.

Was op alle temperaturen. Eigenlijk nooit stinkende was. Alleen als ik hem vergeet.
Gewoon een simpele goedkope machine die al 10 jaar mee gaat

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 16:40

IsabelleN schreef:
Die pods ruiken lekker! Kijk wel uit met zwemkleding en de Ariel Pods .... De badpakken kwamen er heel raar gerimpeld en totaal niet meer elastisch uit (al jaren probleemloos met Aldi poeder gewassen)

@Amber Anne; wat zijn wasnoten? :o

Citaat:
Wasnoten komen van de wasnotenboom (Sapindus Mukorossi) en worden na het plukken gedroogd. De schil van wasnoten bevat de stof saponinen, die net als zeep schuim vormen in water. Saponine werkt als een natuurlijke oppervlakte-actieve stof. Het verlaagt de oppervlaktespanning van het water, waardoor het makkelijker in vuile weefsels dringt.

Ik doe de noten per 4 in een zakje bij de was en dan kunnen ze 3 wasbeurten mee. Ruiken verder naar niks maar als geur kun je wel wat etherische olie toevoegen. Zijn ideaal voor mensen met gevoelige huid of allergieën

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-19 17:08

Jeej handdoeken was met waspoeder en iets wasverzachter is klaar en ruikt super lekker! Echt helemaal geen vieze lucht meer te bekennen. Ook lijkt de structuur van de handdoeken wat pluiziger/losser, normaal zijn ze veel meer 'vast gestampt'.

Nu hopen dat de handdoeken ook nog lekker ruiken tijdens het afdrogen!

roekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 17:26

Ik had dit probleem ook.sinds 2 jaar doe ik een scheut azijn in het wasverzachterbakje en heb ik er geen last meer van.ik gebruik verschillende soorten wasmiddel poeder en vloeibaar.ook was ik de paarden en honden spullen in dezelfde wasmachine en alles wat eruit komt ruikt fris. De machine is al minstens 15 jaar oud

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 17:29

Altijd vloeibaar wasmiddel. De eigen merk van de Lidl of de Aldi. Al sinds jaar en dag. Nooit problemen met stinkende was oid. En ik was alles in mijn wasmachine. Ook paardendekens en zadeldekjes. Eigenlijk alles op koud tot 40°, alleen handdoeken op 60°.

Ik heb een Samsung EcoBubble, en na een bepaalde periode geeft die aan dat de trommel gereinigd moet worden. Dan verdeel ik een flesje wasmachine-reiniger (Action) over de bakjes in het wasmiddel laadje en laat ik het reinigingsprogramma draaien.

Ik gebruik alleen een heel klein beetje wasverzachter voor de handdoeken en t-shirts. Sportkleding, microvezel- en paardenspullen gebruik ik een scheut schoonmaakazijn als wasverzachter. Afhankelijk van de vervuiling en wat ik was e.e.a. evt. in combinatie met een schepje "oxy-poeder" of een klein beetje vloeibare biotex. De oxy-poeder doe ik wel in een wasbol gelijk in de trommel. De biotex bij het hoofdwasmiddel.
Mijn machine ziet er altijd brandschoon uit. (Behalve dan het verzamelde paardenhaar in het filter O:) )

Mijn machine heeft wel speciale "schuifjes" die je in de laatjes moet plaatsen als je met vloeibaar wasmiddel wast. Bij oudere machines deed ik het wasmiddel ook gewoon rechtstreeks in de trommel met een wasbol.

Heb een keer een wasmachine overgenomen waar poeder in gebruikt was. Na bijna een jaar niet gebruikt te zijn zat daar nog steeds overal aangekoekte poeder in. Was voor mij wel een eye-opener om vooral niet met poeder te gaan wassen. Het is zelfs na een jaar nattigheid nog niet opgelost! Ik heb alle aangekoekte resten verwijderd (machine was gratis en van een goed merk, dus wilde er best een beetje werk in steken) en ben daarna met vloeibaar gaan wassen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 17:41

Tip: waszak voor dekjes, dekens en hondenmanden etc
Echt ideaal

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 18:01

Ik koop wat goedkoop is :')

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 18:02

Voornamelijk waspoeder en vooral niet teveel.
Veel minder dan de aanbevolen hoeveelheid, anders spoelt het niet goed uit m'n kleren ook.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 18:09

moonsparkle schreef:
Ik koop wat goedkoop is :')

ik ook,maar ik wissel poeder en vloeibaar wel af.
verder weinig wasverzachter, om de week een 60 graden was.
de deur open laten na het wassen, het rubber maak ik wel schoon met een doekje.
en ik haal soms een pakje wasmachinereiniger

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 18:09

Deurtje laat ik altijd open staan wanneer ik hem niet gebruik en altijd alleen waspoeder , Ariël . Machine heeft een reinigingsprogramma en die gebruik ik soms. Was alleen met volle trommel en 30,40 of 60 graden. En gebruik weinig waspoeder.

Ladybird

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 18:18

Ik heb een ton robijn waspoeder. voor 108 wasbeurten. Doe ik 11 maanden mee en kreeg dat altijd. Dit is mn laatste ton en dan zou ik echt zelf wasmiddel moeten kopen. DAs de eerste keer in mn leven dus ik weet het nog niet. Gelukkig kan ik nog wel een half jaar

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 18:37

Marije_jiplover schreef:
Voornamelijk waspoeder en vooral niet teveel.
Veel minder dan de aanbevolen hoeveelheid, anders spoelt het niet goed uit m'n kleren ook.

Dit, inderdaad. Scheelt ook een boel in de portemonnee.