Ik heb net een grote fout gemaakt en ben nu behoorlijk in paniek

Door een grote activiteit was het enorm druk in de stad en ik kon niet via de gebruikelijke route naar huis. Ik reed op advies van een medewerker van het evenement een stukje terug en nam de andere afslag maar....zag toen dat het verboden in te rijden was... (Rond rood bord met witte streep).
Ik kon niet makkelijk meer veilig achteruit (er stond een enorme file op die straat, veel auto's waren aan het draaien en fietsers kwamen van alle kanten....
Ik heb toen voor de in mijn ogen meest veilige optie gekozen en heb de vijftien meter naar de brug spookgereden , ben direct de brug op gegaan (brug is twee richtings verkeer) en daarmee snel weer aan de goede kant gekomen.
Het gaat dus om een kort stukje maar ik ben mij er heel erg van bewust dat dit niet mag
Nu zat ik op internet te lezen en zie ik dat de boete €650 bedraagt, dat lijkt me terecht en die zal ik dan ook betalen mocht ik die krijgen, maar ik las ook ergens dat je rijbewijs wordt ingenomen na zo'n overtreding
weet iemand of dat klopt? En hoe lang het duurt voor ik de boete ontvang? Ik maak mij echt heel erg veel zorgen nu....Wat zijn de verdere consequenties? Kan het bijvoorbeeld zo zijn dat ik hier voor voor de rechter moet verschijnen?

ik word al een beetje rustiger. Boetes zijn duur leergeld inderdaad, maar dat is dan maar zo. Ik maakte mij vooral druk om dat van het innemen van het rijbewijs