landelijke bokkers, internetsnelheid traag, maar wat gaat er

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

rina

landelijke bokkers, internetsnelheid traag, maar wat gaat er

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-19 10:07

wel bij jullie en wat niet?? :D

Vooraf voordat weer iedereen begint met oplossingen voor een evt probleem, die er dus nog niet is. Ik ben gewoon even wat aan het onderzoeken.

Ons internet thuis is via de schotel, ik heb dus geen indicatie van wat te verwachten. Wij gaan nl terug verhuizen naar Nederland. En dan ga je dus zoeken op het net naar huizen :)* :+ maar omdat wederhelft nogal piept over onze verbinding hier check ik dan ook bij een interessant huis wat de internetsnelheid doet. Lees als in ligt er ADSL, Kabel of mss zelfs glasvezel. En ja ik kom dus best veel huizen tegen, we zoeken landelijk, waar alleen ADSL ligt. En ik zie dan snelheden van pak em beet een 3 MB tot een 11 MB.

Maar ja als je alleen maar via de schotel kent, wat een hoge ping heeft, voor mij is het dus echt 0 indicatie wat nog werkbaar zou zijn en wat niet.
Dus mijn vraag aan de bokkers die gewoon een simpele ADSL verbinding hebben met een lage snelheid, wat werkt bij jullie wel en wat niet?

Ik hoef dus echt geen oplossingen van maar dan doe je toch dit of dat, ik ben echt alleen maar op zoek naar ervaringen van gebruikers die ermee werken. Thanks.

Noraly_

Re: landelijke bokkers, internetsnelheid traag, maar wat gaat er

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 10:09

Tegenwoordig kun je in het buitengebied vaak via je internetprovider 4G internet krijgen. Mijn ouders hadden ook zulk traag internet, ze hebben van KPN nu een extra kastje voor 4G internet en nu is het dus wel heel snel. Eerst was het echt een drama maar er komen steeds meer oplossingen!

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 10:12

Wij hebben schotel voor tv en Telfort met een snelheid van 4mb over de telefoon kabel

We krijgen binnenkort glasvezel en dan hebben we 100mb
Zal wel even schikken zijn.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 10:14

De enige oplossing is inderdaad 4G. Nu is dat ook dramaaatisch als je thuis wilt werken of veel streamt.

Bijv. T-Mobile geeft 100GB vrij iedere maand. Klinkt veel, is het niet. Daarna moet je Mb's gaan bijvullen per 1GB per keer. Mega irritant.

Thuiswerken gaat niet, downloaden (updaten computer bijv.) gaat niet, Playstation online of gamen online gaat niet.

Mijn vader heeft KPN 4G dat is wel onbeperkt maar zij vragen een vaste lijn waarvan zij de snelheid ophogen tot 25mb geloof ik. Dat is trager dan mijn T-Mobile 4G verbinding.

Ze roepen bij ons al sinds 2017 dat er glasvezel komt. De EU commissie heeft al goedkeuring verstrekt. 97% van de bewoners heeft zich aangemeld :+ Maar vooralsnog gebeurt er niks..

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 10:14

Wij wonen ontzettend landelijk. Tot vorig jaar hadden we een schotel.
Sinds september vorig jaar hebben we hier glasvezel gekregen (200/200 lijn, dus supersnel). Ook hebben we sinds een jaar 4G via KPN. Vodafone heeft hier nog slecht tot geen bereik.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-19 13:41

Noraly_ schreef:
Tegenwoordig kun je in het buitengebied vaak via je internetprovider 4G internet krijgen. Mijn ouders hadden ook zulk traag internet, ze hebben van KPN nu een extra kastje voor 4G internet en nu is het dus wel heel snel. Eerst was het echt een drama maar er komen steeds meer oplossingen!

Precies het antwoord wat ik niet zocht.

Ja dat er andere opties zijn is bekend. Maar geloof het of niet zelfs in Nederland zijn er nog zwarte gaten waar G4 niet functioneert (lees langs de grens met Duitsland). Maar goed daar ging het mij niet om. Ik wil weten hoeveel snelheid nog wel functioneert als je alleen maar ADSL hebt.

Om de grap compleet te maken, bij ons in Duitsland wordt op het moment glasvezel aangelegd :+ Die zal eind van dit jaar gaan werken. Maar daar gaan wij hoe dan ook niks aan hebben, we gaan niet nu nog een abbo voor glasvezel afsluiten als we met een aantal maand gaan verhuizen.

Selka hoeveel snelheid hadden jullie via de ADSL?

Via sateliet gaat er echt nog genoeg, zelfs de meeste streams uit Amerika (wedstrijden) zijn hier nog goed te volgen. Updates voor PC gaan ook prima. Maar ik ben dus aan het kijken of dat met een minimale ADSL verbinding ook nog te doen is. Of dat het mss zelfs slimmer is om de schotel mee te nemen naar NL. Nogmaals niet overal werkt de G4.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 14:05

Wij hebben 4mb down 1mb up via ADSL. Op zich kan je alles doen, alleen bij games (volgens mij wordt er League of Legends gespeeld) zorgt de lag en hoge Ping regelmatig voor irritaties. Nu heb ik daar zelf niet heel veel last van want ik speel dat niet.

Thuiswerken (Citrix) gaat, net als streamen, maar de verbinding is niet altijd stabiel. Nu heb ik zelf wel werkend en onbeperkt 4G op mijn mobiel dus vaak schakel ik dan WiFi uit en gebruik 4G eventueel als hotspot. Als je dat dus niet hebt dan zit je dan zonder internet.

Hier zijn ze ook bezig met zo’n coöperatie voor glasvezel, maar dat duurt allemaal lang (volgens mij hebben wij ons in 2016 aangemeld en is het idee dat ze begin 2020 beginnen met de aanleg). Echter kan ik me niet voorstellen dat ze dat niet overal in Nederland gaan doen, dus over een paar jaar ook in jullie toekomstige woonplaats?

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 15:28

Citaat:
Selka hoeveel snelheid hadden jullie via de ADSL?

Houd je vast... 5Mb down/1Mb up.

Netflix streamen ging vaak niet eens :=

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 15:56

Wij wonen ook in het buitengebied maar hebben gelukkig sinds een jaar of twee glasvezel. Nadeel is wel dat je de eerste tijd vast zit aan de providers die hebben geïnvesteerd in het netwerk, en in ons geval zijn dat niet de beste providers. 4G heb je hier met KPN wel, Vodafone heeft een grote blinde vlek. Maar gelukkig is dus onze WiFi wel redelijk goed.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 15:59

Ik heb 4G op mijn telefoon en met de mobiele hotspot kan ik daar alles mee, tv, netflix en mijn laptop draait er ook op. Wel onbeperkt internet. Maar het is een snelle verbinding via T mobile.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 17:50

Paardenfann4 schreef:
Ik heb 4G op mijn telefoon en met de mobiele hotspot kan ik daar alles mee, tv, netflix en mijn laptop draait er ook op. Wel onbeperkt internet. Maar het is een snelle verbinding via T mobile.

Onbeperkt bij tmobile is niet onbeperkt? Ja nouja je kunt MBs onbeperkt aanvullen.

Hoe snel ben jij door 100GB heen? Wij als we voorzichtig doen binnen 8 dagen....

rina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-19 21:23

Thanks voor de antwoorden. Hier kan ik echt wel wat mee.
Helemaal als ik zie dat ik best nog wel een aardig stukje kan streamen, En sites zoals van de bank, die best wel zwaar zijn, met de satelliet verbinding nog goed werkbaar zijn. Het lijkt dus dat via Satelliet beter werkt dan een lage ADSL.

Selka schreef:
Hoe snel ben jij door 100GB heen? Wij als we voorzichtig doen binnen 8 dagen....

Als ik zie hoeveel ik al per dag aan MB's trek, kan ik me dat heel goed voorstellen. Wederhelft pak ook nog wel eens zijn G4 omdat hij dan via de sat. niet in de cloud van zijn werk kan komen, maar direct na een download van de bestanden die hij nodig is zet hij die ook weer uit.
Ik zelf heb geen G4 :+ Mijn abbo is meer dan simpel, ik gebruik mijn telefoon vrijwel nooit.

Many schreef:
Wij wonen ook in het buitengebied maar hebben gelukkig sinds een jaar of twee glasvezel. Nadeel is wel dat je de eerste tijd vast zit aan de providers die hebben geïnvesteerd in het netwerk, en in ons geval zijn dat niet de beste providers. 4G heb je hier met KPN wel, Vodafone heeft een grote blinde vlek. Maar gelukkig is dus onze WiFi wel redelijk goed.

Dat eerst alleen maar bij diegene die aanlegt is hier ook. Maar goed daar gaan wij geen gebruik van maken. Het ging hier wel heel snel. We werden door de Telekom aangeschreven dat ze aan gingen leggen. Was zelfs gratis. Dat was eind vorig jaar, en ze willen het dus in een jaar tijd klaar hebben. Moet er wel bij zeggen hier wordt heel veel bovengronds aangelegd. De telefoonleiding hangt ook nog bovengronds, en ze hebben de glasvezel ernaast gehangen. Hoelang dat goed gaat???? :D Boompje/takje op de lijn en je hebt geen telefoon en geen internet meer.

Depende schreef:
Hier zijn ze ook bezig met zo’n coöperatie voor glasvezel, maar dat duurt allemaal lang (volgens mij hebben wij ons in 2016 aangemeld en is het idee dat ze begin 2020 beginnen met de aanleg). Echter kan ik me niet voorstellen dat ze dat niet overal in Nederland gaan doen, dus over een paar jaar ook in jullie toekomstige woonplaats?

Ja hier in de omgeving in NL zie je ook heel veel van die acties dat men glasvezel wil. En het zal in de loop van de jaren best wel overal gaan komen. Maar ik ben graag goed voorbereid, en tis een beetje mijn aard om dat soort dingen dan uit te willen zoeken :D ;)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 22:12

Ik denk dat het niet lang meer zal duren tot heel Nederland glasvezel heeft. Hier inmiddels al een jaar of twee, vier/vijf kilometer buiten de bebouwde kom van een Veluws dorp...

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 22:21

Weliswaar niet in Nederland maar in frankrijk.....

In ons vorige huis hadden wij, niet lachen, 0,6 MB download, 0,5 upload :') in ons nieuwe huis hebben we 6mb download en er gaat een wereld voor ons open. Hebben nu zelfs tv via internet. Voorheen waren we al blij als we überhaupt een filmpje op YouTube konden kijken. Voor grote downladbestanden ging ik met mijn laptop onder mijn arm naar mijn ouders die wel fatsoenlijk internet hebben.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 22:28

Wij hebben hier in het buitengebied al glasvezel liggen (zuidwest brabant)

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 22:40

Wij hebben hier nog een oude (heeeeeeeeeeeel oude) kabel liggen, met dermate weinig MB's dat de dame die graag een abonnement wilde verkopen en het eens door ging meten ons sterkte wenste. :')

Eigenlijk valt het me helemaal niet tegen. Netflix en youtube doen het meestal wel prima qua streamen, en het is even wennen dat je geduld moet hebben om een pagina te laden. Zelfs online games doen het wel, tenzij er toevallig veel dingen tegelijk geladen worden.

Een site als 9292ov heeft wel echt moeite, maar dat laad uiteindelijk ook wel. :)

Vind ik het leuk dat er hier glasvezel komt? Jazeker. Maar het is niet een horror. :)

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 23:16

Selka schreef:
Paardenfann4 schreef:

Onbeperkt bij tmobile is niet onbeperkt? Ja nouja je kunt MBs onbeperkt aanvullen.

P
Serieus? Hier ook 4G van T mobile, sinds januari ongeveer. Nog niet gehad dat ik mb's tekort ben gekomen. Terwijl we ook tv kijken via het internet, regelmatig radio luisteren via het internet en Netflix echt veel gebruiken.
Wij hebben hier thuis overigens helemaal geen kabel of ADSL, over een maand of 2 als het goed is wel glasvezel.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-19 23:41

mysa schreef:
Ik denk dat het niet lang meer zal duren tot heel Nederland glasvezel heeft. Hier inmiddels al een jaar of twee, vier/vijf kilometer buiten de bebouwde kom van een Veluws dorp...

In het noorden Groningen/Drenthe zijn ze wat trager ;) Alles veel verder uit elkaar en veel minder woningen is voor ze veel minder interessant. Ik heb wel al meerdere plekken (dorpen/ omgevingen) gezien die zelf initiatieven gestart zijn. Maar ja je moet er zoveel hebben voordat het ook gerealiseerd kan. Bij te weinig willen die providers er ook niet aan meewerken.

julius_juut schreef:
Wij hebben hier nog een oude (heeeeeeeeeeeel oude) kabel liggen, met dermate weinig MB's dat de dame die graag een abonnement wilde verkopen en het eens door ging meten ons sterkte wenste. :')

Dat had ik met de Telekom over de DSL :+

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 10:17

Wij kunnen prima met 4G van T mobile uit de voeten. Ik hoef zelden iets bij te laden. De laptop staat de hele dag aan en Netflix elke avond. Dus voor ons werkt dit prima. Maar dat zal niet voor iedereen zijn.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 10:50

Blijkbaar zijn wij grootverbruikers :+

‘s ochtends een YouTube filmpje of 2. Overdag verbruiken alleen de smart apparaten een beetje (thermostaat, verlichting etc) en dan ‘s avonds spotify, Netflix, Disney+, inloggen op werkserver, YouTube etc.

‘S weekends is het verbruik helemaal hoog. Non-stop spotify of Storytel en s avonds streamen op de tv. Wij hebben geen tv abonnement meer wij streamen alles en NPO start (zeker live) verbruikt erg veel.

Ik kan niet wachten tot ik weer glasvezel heb. Ik mis het enorm :=

PeelSlowly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 11:04

Wij zullen binnenkort voortaan ook moeten overleven op 4G voor het buitengebied. We gaan in het bos wonen en daar zal ook geen kabel of glasvezel meer aangelegd worden verwacht ik.

Netflixen kan dus gewoon via die 4G?

Hebben jullie nog een extra antenne aan je ontvanger bevestigd?

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 11:17

Ja dat is geen probleem. Wij hebben geen extra antenne want de tmobile toren staat op 1km afstand

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 11:31

Hier ook geen antenne, staan 2 masten dichtbij. Wij doen alles met de mobiele hotspot. Maar zijn geen grootverbruikers. Wij hebben geen TV alleen Netflix. Maar Youtube draait hier ook volop zonder problemen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 11:47

lizy29 schreef:
Weliswaar niet in Nederland maar in frankrijk.....

In ons vorige huis hadden wij, niet lachen, 0,6 MB download, 0,5 upload :') in ons nieuwe huis hebben we 6mb download en er gaat een wereld voor ons open. Hebben nu zelfs tv via internet. Voorheen waren we al blij als we überhaupt een filmpje op YouTube konden kijken. Voor grote downladbestanden ging ik met mijn laptop onder mijn arm naar mijn ouders die wel fatsoenlijk internet hebben.

Nou... zelfs in Nederland bestaat dat :j Laten wij nou op zo'n plek wonen.
Met als gevolg dat geen enkele provider je wil aansluiten, omdat ze de drempelsnelheid niet kunnen garanderen. Dat als gevolg van een actie van de consumentenbond in het verleden.
Dus wij hadden ook een probleem toen we hier in 2014 kwamen wonen. We hebben toen ook nog internet via de schotel overwogen, maar een bokker kwam met de tip om de dekking van 4G hier eens goed na te kijken, dankzij hem hebben we een aantal jaar een redelijke internetverbinding gehad, maar die datalimiet gaat op een gegeven moment toch echt wel frustreren. Je kunt er trouwens wel prima mee thuiswerken enzo, net wat Selka ook omschrijft.
Gelukkig nu glasvezel, sinds een jaar.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 11:54

Wij hebben een kabel van zingt liggen. Toen we hier kwamen wonen hadden we nog een KPN abbo lopen. Dat in eerste instantie geïnstalleerd maar dat ronduit een drama. Ook de hele service en informatieverstrekking van KPN. Zij konden simpelweg geen snelheid leveren volgens hun monteur (die niet onafhankelijk was maar wel adviseerde) De telefoon medewerker wilde mij een hoger abonnement aansmeren. Een week lang elke dag gebeld om eea. duidelijk te krijgen en na een week uit complete frustratie alles opgezegd. Daarvoor jaren tevreden klant maar als het ingewikkeld word.....

Nu een alles via de kabel van ziggo. Nog steeds niet denderend maar voor wat wij doen met internet prima al heeft dat ook wel het nodige gebel gekost na keer op keer stroring. Een goede monteur vond een breuk in hun kabel en sindsdien beter.

Advies is dus kijk naar welke provider er een kabel heeft liggen en begin daar mee.