Starten als poetsvrouw, how to?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Starten als poetsvrouw, how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 06:34

Na mijn ontslag te hebben gegeven in juli door pesterijen werd het tijd voor een nieuwe job. Maar al snel werd het duidelijk dat dit niet simpel ging worden. Ik ben nooit afgestuurd in het middelbare onderwijs, dus ik moet telkens ongeschoold aanvinken. Verder had ik wel wat eisen:

- Geen weekends
- Geen poetsvrouw/huishoudhulp

Nou daar gingen we. Na enkele maanden rondgekeken en gesolliciteerd te hebben werd het al snel duidelijk. 90% van de vacatures waar je niet het 1 of ander diploma voor nodig hebt is bouwgericht (dakdekker, cnc bediende, metser etc) Geloof mij, ik kan metsen. Maar het huis zou al 4 maand vertraging oplopen :+

Dus dan bleven nog de vacatures in een winkel over. Mijn jobdomein, snelle indienstneming etc. Maar, weekends. 3/4 weekends zowel zaterdag als zondag. Of elk weekend afwisselend zaterdag/zondag. 2de punt: Flexibel zijn. Nou ik ben zeker flexibel. Maar ondertussen ken ik het soort flexibel zijn dat wordt bedoeld. Last minute gebeld worden dat er een zieke is en als je er niet kunt staan wordt jou tijdelijk contract beëindigt. Been there, done that voor 6 jaar. Nee bedankt.

Dan bleef er nog een minideel over. Fabriekswerk. Bandwerk. Daar moet je niet geschoold voor zijn toch? Puuuut, wrong!!!! Of ik kan aantonen dat ik een opleiding had gehad om wafels te bakken? Of ik ervaring had aan de band? Nou, als ik niet de kans krijg om aan een band te staan zal ik het nooit leren, niet? :+
9 op de 10 uitgestuurde sollicitaties werden nooit beantwoord. Zelfs geen: U voldoet niet mail. Tja...

Dan toch poetsvrouw? Buiten dat ik poetsen haat, is alles er rond wel fijn. Ik kies hoeveel uren ik werk, welke dagen wel en niet, in welke straal rond mijn woning, begin en einduur. Ik heb recht op feestdagen! Feestje, want dat kennen ze niet meer in de winkelsector hier. Werken met Kerst en Nieuwjaar, gedaan ermee! Werken in het weekend terwijl vriend vrij is in het weekend, waardoor wij 1 weekend op 4 eens samen thuis waren, dat dan ook gewoon direct werd ingepalmd door bezoekjes aan de bomma, verjaardagsfeesten etc. Gedaan ermee!

Uurloon? Goed. Ik mag zeker niet klagen over hoeveel ik krijg voor de uren die ik ga werken. Maar, het blijft poetsen. Iets dat ik eigenlijk echt niet graag doe. Praktisch gezien de beste keuze. Elke woensdagnamiddag vrij (in België is er geen school op woensdagnamiddag) uren tussen 8 en 17. Dus ik kan dochter binnen anderhalf jaar afzetten op school en terug gaan halen. Verlof volledig vrij te kiezen. Dus geen discussie meer op het werk over wie dit jaar thuis mag zijn met het bouwverlof. Dus 3 van de 4 jaren moest ik mijn verlof inplannen als mijn vriend al weer moest werken.

Wie kan mij tips geven? Ik start 1 oktober. Ik ga 4 opleidingen krijgen, maar wel pas als ik al aan het werk ben. Dus nu denk ik vooral: Help! Ik weet niet hoe ik het bij een ander moet aanpakken!
Dus wie heeft er ook particulier gepoetst of poetst particulier? Wat zijn jullie meest handige tips zodat ik met een vliegende start kan beginnen? :D

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 07:20

Maar je werkt dus voor een bedrijf? Ga je panden schoonmaken of bij mensen thuis? Want het is wel anders of je met een team een pand schoonmaakt of alleen bij iemand thuis. Ik heb bij iemand thuis schoongemaakt ik vond het vooral belangrijk wat ze gedaan wouden hebben in de tijd die ze me gaven. Daarbij hadden ze kinderen die dan soms ook thuis waren in de vakanties, maar als ik heb gedweild en ze lopen daarna met schoenen dan hadden ze pech gehad :') als ze iets extra willen gaan hebben dan normaal zoals de koelkast dan koste dat of extra of een ander klusje wat ik normaal deed werd niet gedaan.

Anoniem

Re: Starten als poetsvrouw, how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 07:23

Ik ga particulier poetsen :j

karelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 07:27

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 07:32

En wat moet ik daar nu weer mee? :? Ben om te beginnen al van België en ik vraag om tips. Niet om een linkje waar ik mij kan inschrijven om te solliciteren ;)

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 07:39

Particulier poetsen klinkt niet alsof je het via een bedrijf doet maar dat is dus wel het geval begrijp ik. Even een vraag, krijg je materiaal van het bedrijf of moet je daar zelf voor zorgen?

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 07:47

DeMolenhoek schreef:
En wat moet ik daar nu weer mee? :? Ben om te beginnen al van België en ik vraag om tips. Niet om een linkje waar ik mij kan inschrijven om te solliciteren ;)

Rustig maar, je bent niet duidelijk in je OP.
Wat voor tips wil je hebben? Welke schoonmaakmiddelen je moet gebruiken? Wat je uurtarief is?
Of het in België ook zo is weet ik niet, maar kijk ook even op de belastingdienst site.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 07:48

wat voor tips zoek je?Dat haal ik niet uit je post.Ik heb het ook een tijd gedaan,wel eens waar s,avonds, een bedrijf.Vond het heerlijk hersenloos werk na zware banen te hebben gehad.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 07:49

Als je via een bedrijf schoonmaakt dan zorgen zij voor al het materiaal.
Ga je bij mensen thuis schoonmaken of fabrieken en kantoren?

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 07:51

In België, als je bij mensen thuis gaat kuisen, moeten de mensen zelf voor al het kuismatriaal zorgen.

Verder denk ik dat het belangrijk is om vriendelijke,duidelijke communicatie . Wat wordt er van jou verwacht, is het haalbaar, gaan de mensen thuis zijn of niet,...

Veel succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 07:58

Ik snap het niet, en ik ben de enige niet zo te zien, je verhaal is niet helemaal duideljk.

Kom je nou ergens in dienst of wil je als zelfstandige aan de slag?
Je lijkt je arbeidstijden al te kennen (woensdagmiddag vrij bijv.), maar je moet nog wel adressen zoeken?
Wat zijn die 4 opleidingen en van wie krijg je die?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 08:08

Hier in België werkt het gros van de poetsvrouwen voor organisaties of interim kantoren. De klanten worden voor mij gezocht. Ik krijg volgende week dus te horen om welk uur ik bij welk huis moet staan. Ik heb dan elke week dezelfde klanten om hetzelfde tijdstip.

Verder staat er ook ik mijn op: Dus nu denk ik vooral: Help! Ik weet niet hoe ik het bij een ander moet aanpakken!
Dus wie heeft er ook particulier gepoetst of poetst particulier?

Dus wat er dus staat. Hoe begin je bij iemand anders eraan? Wat poets je eerst, waar moet je zeker op letten etc. En particulier, dus bij mensen thuis :j

De opleidingen worden door de organisatie voorzien en zijn betaalde opleidingen. De mensen thuis moeten zelf materiaal voorzien :) Van mijn uurloon ben ik ook al op de hoogte, zie op :D : Uurloon? Goed. Ik mag zeker niet klagen over hoeveel ik krijg voor de uren die ik ga werken.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 08:17

Ik denk dat de wensen per huis anders zijn. Krijg je een intake? Sommige mensen hebben een ramencomplex en anderen boeien die ramen niet. Dat verschilt per gezin.
Verder is stofzuigen vaak het eerste wat je doet. Daarna de toiletten. En het keukenblad met spoelbak. Dat vind ik altijd het belangrijkste. En verder ligt het aan de tijd die je hebt. Je hebt waarschijnlijk geen tijd om elke keer de badkamer of de keuken helemaal te doen. Dat doe je dan eens in de 2 weken ofzo.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 08:19

Ik neem aan hoe je moet poetsen in de opleiding zit.Normaal begin je op te ruimen met wat in de weg ligt,vooral handig als de mensen dat zelf doen,dan begin je stof af te nemen,dan te zuigen evt ramen lappen ,als laatste de dweil door het huis.
Je begint vooral met de afspraak met de mensen te maken wat ze gedaan willen hebben en check of dat realistisch is.Zeg ook iets van niet realistische verwachtingen.
Er zijn mensen die verwachten dat je in 4 uur enkel een woonkamer en keuken doet en er zijn er die verwachten dat je een heel huis doet inclusief de voegen vd wc uit schrobt.
Of dat je met min 4 ramen gaat zemen. Vanwege die verwachtingen ben ik in een fabriek gaan poetsen,heerlijk geen gezeur.
Vraag ook echt om degelijk poets matriaal,of je ramen moet wissen met een aftrekker vd action of een goede degelijke maakt echt een verschil

ArankaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 08:19

Ik werk als bijbaan als huishoudelijke hulp in de thuiszorg. Nu is het met name zo dat je moet overleggen wat je cliënt wil. In principe gaat het meestal in deze volgorde:
Stoffen, keuken, stofzuigen, evt. dweilen en daarna badkamer. Als je iemand hebt met lange haren of huisdieren dan is het slim om de droge badkamer eerst te stofzuigen. Soms moet je ook de ramen doen of de was.
Aparte doekjes gebruiken voor badkamer/ keuken/ stoffen.
Sommige cliënten willen het heel precies, de ander is wat makkelijker. De één wil dat je alles vochtig afneemt en de ander droog.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 08:23

Ik maak als bijbaan schoon in een studentencomplex.

Werk altijd van boven naar beneden. Je eindigt dus met de vloer. Anders blijf je bezig. Ruim vooraf grote rommel op en zet objecten die in de weg staan even in een andere ruimte zodat je ongestoord kunt werken.

Kijk ook goed naar de dosering van de middelen. Als je structureel overdoseerd krijg je op een gegeven moment een soort waas over vloeren en objecten.

Als je het werk blijft doen zou ik overwegen om zelf (of met je baas) te investeren in een goed mopsysteem. Veel mensen hebben thuis zo'n mop die je met de hand moet uitwringen. Dan wordt de vloer best nat en het is ook niet fijn voor je handen.

Wij hebben op het werk veel van vileda. Het dweilsysteem werkt echt fijn.

https://www.smartcleaningcenter.nl/prod ... jREALw_wcB

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 08:28

Bedankt voor de tips!

Ik heb thuis ook Vileda, maar bij de klanten moet ik de producten gebruiken die zij willen. Het in overleg gaan als bepaald materiaal niet degelijk is is wel een goed punt :j

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 08:32

Ik heb een tijdje iemand gehad die hielp in de huishouding. Misschien ook interessant?

Ik vond het vooral belangrijk dat iemand op de afgesproken tijd kwam en niet steeds stond te kletsen / appen of bellen. Verder is het heel fijn als mensen communiceren. Geef aan wat je realistisch vind bijv. En als je een andere tijd wilt, gewoon even overleggen. In 4 uur had had ik trouwens een pauze van 15 minuten afgesproken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 08:43

Overigens knap dat je je baan hebt opgezegd. Uit je eerdere topics las ik dat dat niet bepaald een pretje was.

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 08:44

Als eerste succes met je nieuwe baan! Ik heb het ook even gedaan en vond het verschrikkelijk :+

Ik wil je vooral meegeven dat particulieren mensen erg lastig kunnen doen.. Ik had een paar ontzettend leuke klanten maar ook klanten waar het nooit goed genoeg voor was. Ik heb uiteindelijk na heeeel veel frustratie geleerd dat ik ook tegen mijn bureau mocht zeggen dat ik er liever niet meer wilde gaan. Zorg dat je alle hoekjes etc goed mee neemt want de muggenzifters bellen en zeuren voor elke scheet.

Wat ik dan weer wel leuk vond aan poetsen waren de leuke gezinnen. Had sommige huizen waar ik s'morgens aan kwam waar koffie en ontbijt klaar stond voor me. Waar de kinderen altijd mooie tekeningen voor me maakte en zelfs vonden dat ik in het gezin hoorde of mensen die altijd een lief berichtje stuurde als ze thuis kwamen om me te bedanken.

Verder wijst het zich allemaal wel uit denk ik.. Let wel op met welk poetsbedrijf je in zee gaat. Ik denk niet dat ik de naam hier mag zetten maar het bureau waar ik werkte was echt niet oke! Ik had sleutels van klanten en heb die tijdens de laatste week van mijn opzeg netjes aan het bureau afgegeven. Na 4 maanden!!! bellen mijn oude klantjes mij om verduidelijking te vragen. Wat blijkt is hun sleutel al 4 maand spoorloos en toen ze hebven gedreigd dit verhaal in de kranten te zetten had ik ineens een brief van de politie in de brievenbus. Ze hebben mij in die 4 maand nooit gebeld om te vragen hoe of wat. Jammer voor hun had ik een hele duidelijke en gedetailleerde verklaring waardoor ze het niet op mijn nek konden duwen. Daarvan heb ik geleerd dat ik ALTIJD bij teruggifte van sleutels, badges etc een papier wil ondertekend hebben dat ik het heb afgegeven. Zeker doen!

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 08:51

Goede bedrijven doen dat automatisch. Als ik mijn poetsvrouw een sleutel wil geven, moet ik een formulier ondertekenen dat zij toestemming heeft voor bezit van sleutel, ook bij terugname wordt er een formulier getekend.

Ik werk zelf als verzorgende in de thuiszorg en moet op mijn aangeven en na verschillende gesprekken niet meer naar een bepaalde client gaan. Client heeft zelfs waarschuwing gekregen dat bij herhaling ze een andere organisatie mag zoeken voor hulp in huis. Ik mag dys niet klagen, verantwoordelijke volgen alles goed op Maar ik hoor dat dat niet overal is.

Xanthippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 08:52

Wij hebben ook een poetshulp in huis en hoewel de communicatie soms wat stroef gaat (ze is Thai), levert ze ongelooflijk goed werk. Wat zij presteert op 4u :wow:

Ze begint van boven naar onder, letterlijk en figuurlijk. Boven stof afnemen (echt van overal: lampen, kasten, open planken, plinten), stofzuigen en dan dweilen. Beneden net hetzelfde + badkamer en keuken. Ze geraakt niet elke keer helemaal klaar, maar wij houden tussendoor ook zelf wat bij, aangezien ze 1 keer in de 2 weken komt.
We hebben de eerste keer gevraagd wat ze allemaal wel of niet mag (wil/kan) doen, welk materiaal ze graag gebruikt en dat ze altijd in overleg mag gaan als er iets niet lijkt te werken of ze ander materiaal nodig heeft of,...
Wij ruimen de avond van tevoren altijd grondig op, zetten al het materiaal klaar en leggen een briefje als we speciale dingen gedaan willen hebben.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 09:13

Ik heb wel een hulp, dus ik ben de particulier. :D Vind je dat ook nuttig om te lezen?

Hier overleg ik samen met de hulp wat ik gedaan wil hebben, maar zij kiest er soms ook voor om iets anders te doen / erbij te pakken. Als zij die dag vindt dat de ramen gedaan moeten worden, dan doet ze dat. Ik vind dat prettig en omdat ze hier elke week is weet ze ook precies wat ze vorige keer gedaan heeft. Natuurlijk heb ik wel een aantal vaste dingen die ik graag elke week gedaan heb. Ze gebruikt mijn spullen en schoonmaakmiddelen, maar ik heb dat ook overlegd. Als zij graag met iets anders werkt wil ik best kijken of ik dat aan wil schaffen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 09:15

+:)+
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-05-23 23:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 09:24

MyWishMax schreef:
Ik heb wel een hulp, dus ik ben de particulier. :D Vind je dat ook nuttig om te lezen?

Hier overleg ik samen met de hulp wat ik gedaan wil hebben, maar zij kiest er soms ook voor om iets anders te doen / erbij te pakken. Als zij die dag vindt dat de ramen gedaan moeten worden, dan doet ze dat. Ik vind dat prettig en omdat ze hier elke week is weet ze ook precies wat ze vorige keer gedaan heeft. Natuurlijk heb ik wel een aantal vaste dingen die ik graag elke week gedaan heb. Ze gebruikt mijn spullen en schoonmaakmiddelen, maar ik heb dat ook overlegd. Als zij graag met iets anders werkt wil ik best kijken of ik dat aan wil schaffen.

Zeker :j Ik heb zelf ook nog een poetshulp gehad dus ken de kant van de particulier ook wel, maar ik denk dat ik wel heel makkelijk was. Als het ok was was ik ook al tevreden :D

Als zij dan wat extra doet, zoals de ramen, noteert zij dat dan? Gebruiken jullie een soort heen en weer schrift waarin jullie beiden dingen kunnen noteren? Bv: Product x is op of: Ik wil graag dat je dit doet vandaag.

Djali: Oh ja, dat moest ik gisteren doen. Moest een test doen zodat ze zagen hoe ik poets, maar zij doen meerdere testen per dag in dezelfde ruimte. Dus dat was brandschoon. Dan ben je gewoon nutteloos werk aan het doen inderdaad.

Alvast bedankt voor de succeswensen. Ik vind het best wel spannend :D