Hoe facebookheksenjacht stoppen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

hagelslag

Hoe facebookheksenjacht stoppen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-19 18:43

Hoe kun je een facebookheksenjacht stoppen,
Dit speelt zich af in duitsland.

Iemand heeft fotos geplaatst + woonplaats waar iemand woont en beschuldigt hem van dierenmishandeling.
Aangezien er slachtafval op zijn erf ligt( ja smerig maar hij was slager)
In 2013 heeft deze man al zijn straf gekregen en heeft sindsdien geen dieren meer op het erf.
Zijn dieren van toen werden ook niet goed verzorgt.

Maar nu word hij opnieuw beschuldigt van dierenmishandeling etc terwijl hij geen dieren meer heeft.
Hoe kun je zoiets stoppen

Is socialmedia stopbaar of is het strafbaar wat er gebeurd? Kan de politie eventueel iets hiermee terwijl ze alleen een naam hebben?

De man in kwestie weet vermoedelijk nog niks aangezien hij geen facebook heeft

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 18:45

Idd aangifte doen bij de politie en overal screenshots van maken.
Die aangifte zal hij wel zelf moeten doen denk ik.

hagelslag

Re: Hoe facebookheksenjacht stoppen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-19 18:51

Screenshots heb ik inderdaad al gemaakt.
Ik ken de beste man ik kwestie eigenlijk niet maar ik vind het afgrijselijk wat er nu gebeurd.
Ik wil kijken of ik morgen redelijk optijd vrij heb en ben dan van plan bij hem langs te gaan.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 18:54

Maar als je hem niet kent, weet je dan wel zeker dat hij geen dieren meer heeft?

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 18:57

Hij zou aangifte kunnen doen van smaad, maar dat moet hij wel zelf doen.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-19 18:59

Ik ken meerdere in zijn woonplaats.
Ik ben eergister naar zijn erf gereden omdat ik het gevoel had dat er een heksenjacht aan de gang was.
Op zijn erf is echt niks aan dier te zien.

Ik had gehoopt dat iemand anders zich geroepen voelde iets te doen(er zijn meerdere mensen die wel zeggen dat ze willen helpen maar dus niks doen).

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 19:07

Al gemeld bij Facebook? En dan vooral ook de berichten die persoonlijke gegevens bevatten?

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-19 19:11

De dame in kwestie is slim geweest en had mij per privebericht een adres gegeven wat niet helemaal klopte.
De boerderij waar het om gaat was ongeveer 300 meter verder en staat officieel aan ee andere straat. Huisnr klopte wel.
Ik heb het nog niet bij facebook gemeld.
Dit kan ik doen indien ik hem morgen gesproken heb

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 19:33

Snap het hele verhaal niet. Kan het zijn dat hij jou voor zijn karretje spant?

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 19:33

Een slager mag al helemaal geen slachtafval op zijn erf hebben liggen.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 19:34

Sneu is dit :( Zelfs al is hij wel schuldig, is het nog niet aan de Facebookpolitie om hem te grazen te nemen, het is aan de politie om er wat aan te doen. Ik zou er zeker gelijk bij Facebook bericht van doen.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-19 19:38

Rizette schreef:
Snap het hele verhaal niet. Kan het zijn dat hij jou voor zijn karretje spant?

Ik ken de beste man in kwestie niet heb in 2013 het verhaal wel gevolgd.

In 2013 had hij zijn erf niet op orde en het slachtafval niet in correct afgesloten tonnen ivm afhalen door de rendac.
Hij mocht op zijn erf slachten.

Zijn hond is toen ook in beslag genomen omdat deze toen verwaardeloosd was.

Hij is dus in 2013 schuldig bevonden en nu is er een nieuwe heksenjacht bezig die hem opnieuw beschuldigd van alle dingen die in 2013 gebeurd zijn.
Hij heeft momenteel geen dieren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 19:43

Als het klopt dat hij geen dieren meer heeft zal hij idd aangifte moeten doen. Ik zou het sowieso melden bij Facebook zelf en er een reactie onder zetten als je echt zeker weet dat er geen dieren meer zijn.. Goed dat je hem dan op de hoogte wil stellen.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 19:46

Ik heb toch zo mijn vraagtekens bij dit verhaal... je kent de beschuldigde man niet, maar je bent wel zeker van de informatie die jij hebt...

Melding maken bij Facebook en politie lijkt mij wel belangrijk.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-19 19:48

Aangezien ik hem alles zelf eventueel wil laten lezen meld ik het nog niet bij facebook.
Maar zodra als dat alles bekend is bij hem ga ik dit zeker melden.

Maandag ben ik op zijn oprit geweest en voor zover ik kon zien waren er geen dieren.
Iemand die hem kent zegt ook dat hij geen dieren meer heeft. Helaas woont ze te ver weg om hem persoonlijk aan te spreken.

Dus de enigste optie die ik heb, langs gaan navragen en informeren dat hij zwart gemaakt word

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 19:52

Even een hele andere vraag die misschien bot overkomt: waarom maak jij je daar druk om?

Misschien zit die man helemaal niet te wachten op al die commotie, mensen op zn erf, mensen die achter zijn rug om dingen voor hem gaan uitzoeken en olie op het vuur gooien.
Misschien denkt die man wel: het zal wel, waait wel weer over....

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-19 19:54

Dat is absoluut niet bot!
En matuurlijk heb ik daar ook aan gedacht dus vandaar dat ik gewoon 1 x netjes wil vragen of hij weet dat er momenteel weer fotos gaande zijn en dat zijn adres(nuja klein stukje ernaast maar niet te overzien) prijs gegeven word.
Wuift hij dit simpel weg dan zal ik tot ziens zeggen.
Melden bij facebook en klaar.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 20:00

Ik snap ergens ook wel dat je het wil weten hoe je dit stopt. Als het jou gebeurt zal het ook super fijn zijn dat er mensen zijn die je helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 20:00

Liezel1 schreef:
Even een hele andere vraag die misschien bot overkomt: waarom maak jij je daar druk om?

Misschien zit die man helemaal niet te wachten op al die commotie, mensen op zn erf, mensen die achter zijn rug om dingen voor hem gaan uitzoeken en olie op het vuur gooien.

Ik vind het juist wel nobel van TS, als iedereen de andere kant op zou kijken zou het wel heel makkelijk zijn om mensen aan de schandpaal te nagelen. Ik ben in ieder geval blij om te lezen dat er nog mensen zijn die iets willen doen als dat onterecht gebeurd.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 20:18

dees_daan schreef:
Liezel1 schreef:

Ik vind het juist wel nobel van TS, als iedereen de andere kant op zou kijken zou het wel heel makkelijk zijn om mensen aan de schandpaal te nagelen. Ik ben in ieder geval blij om te lezen dat er nog mensen zijn die iets willen doen als dat onterecht gebeurd.

Ik ook :)

Ook al weet ik het antwoord ook niet, maar vind het wel tof van TS. Het zal je maar gebeuren dat zo'n facebook meute achter je aankomt.......

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 20:38

Het is een beetje jammer, maar er zit en groot grijs gebied op Facebook, waar mensen ruimte hebben voor rare fratsen... Helaas persoonlijk ondervonden. Ook ik ben met screenprints naar de politie gegaan, waar het ter kennisgeving werd opgenomen. Echt aangifte kon helaas pas gedaan worden wanneer naam en toenaam werd genoemd. Dat degene doorverwees naar mijn advertentie met al deze gegevens was blijkbaar niet voldoende... Speelde ook het bereik dat iemand hiermee heeft in mee.

Wat wel heel goed heeft geholpen is mijn kant van het verhaal in betreffende groep doen, en het beheer van deze groep aanspreken. Zij hebben in de groep de persoon aangesproken op haar gedrag.

Ook ik werd door mensen uit deze groep gewaarschuwd dat dit speelde. Had al gedonder gehad op bedrijfspagina, waar persoon ook werd aangesproken door anderen, maar kende deze hele groep niet. Zou er dus zonder die waarschuwing nooit achter gekomen zijn. (en helaas blijkt dan toch dat er mensen zijn die elkaar iets te snel nablaten zonder zelf goed te lezen... }:0 ) Vond het juist heel fijn dat ik gewaarschuwd werd, zodat ik mensen ook aan kon spreken.
Ik vind het dus netjes deze meneer in ieder geval aan te geven wat er speelt, zodat hij keuze heeft wat hij ermee wilt doen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 20:40

marleen_88 schreef:
Ik heb toch zo mijn vraagtekens bij dit verhaal... je kent de beschuldigde man niet, maar je bent wel zeker van de informatie die jij hebt...

Melding maken bij Facebook en politie lijkt mij wel belangrijk.

Het gros wat op dergelijke acties op fb reageert (deelt) kent de man in kwestie niet, en delen get toch “want da hep op feesboek gestaan”....

Hopeloos echt...

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 20:47

Toevallig een dag geleden een heel vergelijkbaar verhaal gezien. Er stonden op Facebook filmpjes van een vrouw die een kat in een sloot smeet waar natuurlijk allerlei reacties als dierenbeul, mishandeling etc. op komen. Een bepaalde vrouw werd vervolgens door aangezien voor de vrouw uit de filmpjes (terwijl zij dit niet was) en kreeg vervolgens een hele oliebol van reacties over zich heen van mensen die dit voor waar aannamen. Politie heeft vervolgens zelf een mededeling op fb gedaan met daarin naam en toenaam van de vrouw (op haar eigen verzoek) en dat zij dit niet heeft gedaan. Dit was dan wel in NL maar ik denk dat melden bij de politie dus wel degelijk zin heeft, afhankelijk van de omvang en ernst van de heksenjacht.

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 20:51

Memories schreef:
Toevallig een dag geleden een heel vergelijkbaar verhaal gezien. Er stonden op Facebook filmpjes van een vrouw die een kat in een sloot smeet waar natuurlijk allerlei reacties als dierenbeul, mishandeling etc. op komen. Een bepaalde vrouw werd vervolgens door aangezien voor de vrouw uit de filmpjes (terwijl zij dit niet was) en kreeg vervolgens een hele oliebol van reacties over zich heen van mensen die dit voor waar aannamen. Politie heeft vervolgens zelf een mededeling op fb gedaan met daarin naam en toenaam van de vrouw (op haar eigen verzoek) en dat zij dit niet heeft gedaan. Dit was dan wel in NL maar ik denk dat melden bij de politie dus wel degelijk zin heeft, afhankelijk van de omvang en ernst van de heksenjacht.

Klopt ze leek heel erg op de persoon die t gedaan had k heb t ook gezien

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-19 04:39

We zullen zien wat er gebeurd.
Ik heb gisteravond nog een bericht gekregen dat de dame in kwestie elk jaar hetzelfde bericht deelt.
Ik had al een raar voorgevoel maar dat werd nog bevestigd