[ENQ] Voedsel in 2050

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Yentaah

[ENQ] Voedsel in 2050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-19 16:20

Hi Bokkers!

Voor mijn profielwerkstuk doe ik onderzoek naar het voedseltekort in 2050. Hierbij kijk ik ook naar het besef van dit probleem en in hoeverre men bereid is om te veranderen in zijn/haar eet- en leefpatroon.
Ik kan jullie input dus goed gebruiken! Alle leeftijden zijn welkom om de enquête in te vullen. Mocht je ergens tegenaan lopen of feedback hebben, laat maar weten.

De link: https://www.survio.com/survey/d/J5Q0T3L3U5A9S5P4Y

Alvast bedankt! :)

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 16:30

Ingevuld!

NadjaNadja
Hoofdmoderator

Re: [ENQ] Voedsel in 2050

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 16:30

Ik heb hem voor je ingevuld.

Vraag 4 is wel een hele brede vraag, waarin je eigenlijk meerdere vragen in 1 stelt.
Vraag 13 is heel erg stellig. Iets meer nuance zou in die vraag wel goed zijn denk ik.

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 16:31

Ingevuld. Bij sommige vragen mis ik ook de nuance, of bijvoorbeeld aan het einde nog een veld voor opmerkingen

Myou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 16:33

Ik heb em ingevuld.
Vond alleen de laatste vraag niet per se helemaal goed gesteld. Het is namelijk niet per se zo dat je bv algen gaat eten maar ze kunnen een extractie van eiwitten uit algen halen om zo een vegetarisch product te ontwikkelen. Zoek maar eens op het bedrijf FUMI, uit algen hebben ze een eiwit gehaald wat hetzelfde kan functioneren als eiwit uit een ei.

Yentaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-19 16:38

Bedankt iedereen voor het invullen en de opmerkingen! Kan ik veel mee. Ik ga kijken of ik wat aanpassingen kan maken. :)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 16:39

Stiekem vind ik het optimistisch te denken dat we nog een keuze gaan hebben :o

SannaFotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 16:47

ingevuld

Nymphe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 17:05

ingevuld ;)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 17:06

Ik heb hem ook ingevuld. Blijft een erg interessant onderwerp. Ik denk ook niet dat we de klimaatverandering nog terug kunnen draaien, maar hopelijk wel zorgen dat de temperatuur minder hard stijgt en onze toekomst hopelijk iets minder dramatisch zal zijn dan wanneer we niks doen.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 17:08

Azmay schreef:

Ik ben denk ik wel zo optimistisch dat ik denk dat een groot deel van ons wel in staat zal blijken om een eventueel voedselprobleem grotendeels op anderen af te wentelen. Dat er een voedselprobleem komt/is/blijft, dat is erg waarschijnlijk. Het is alleen nog allesbehalve zeker dat dat ook primair óns probleem zal worden.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 17:10

oomens schreef:
Azmay schreef:

Ik ben denk ik wel zo optimistisch dat ik denk dat een groot deel van ons wel in staat zal blijken om een eventueel voedselprobleem grotendeels op anderen af te wentelen. Dat er een voedselprobleem komt/is/blijft, dat is erg waarschijnlijk. Het is alleen nog allesbehalve zeker dat dat ook primair óns probleem zal worden.

En dat vind ik buitengewoon treurig.
Er is nu genoeg voedsel en toch hebben mensen honger, die hebben dat nu niet verdiend en over 20 jaar ook niet.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 17:14

Azmay schreef:
En dat vind ik buitengewoon treurig.
Er is nu genoeg voedsel en toch hebben mensen honger, die hebben dat nu niet verdiend en over 20 jaar ook niet.

Niemand heeft iets verdiend. Maar het gebeurt alsnog. Dat zal in 2050 echt niet anders zijn dan nu. Of alle millennia hiervoor. Ik heb niet de illusie dat de wereld, of als je het beperkter bekijkt, de menselijke aard, wezenlijk zal veranderen in de dertig jaar die we nog hebben tot 2050.
Laatst bijgewerkt door oomens op 09-09-19 17:16, in het totaal 1 keer bewerkt

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 17:16

Leuk onderwerp heb je gekozen! Heb hem ingevuld voor je.
Ik denk dat er ook zeker ingezet moet worden op minder verspilling creëren, er zijn genoeg mensen die tegenwoordig alleen maar weg gooien omdat het over de datum is, zonder even te kijken/ruiken/proeven of het echt wel bedorven is of gewoon nog prima te eten. En idd overgebleven voedsel opnieuw gebruiken op een andere dag (aardappelen later opbakken bv). En ook zeker die flauwekul van de supermarkten/consumenten dat we geen kromme wortelen willen kopen of “te kleine” peren ed. Ofwel weggooien van prima voedsel nog voordat het op de markt komt..

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 17:20

boeflover schreef:
En ook zeker die flauwekul van de supermarkten/consumenten dat we geen kromme wortelen willen kopen of “te kleine” peren ed. Ofwel weggooien van prima voedsel nog voordat het op de markt komt..

Is dat flauwekul? We zeggen allemaal dat we uiteraard best een minder mooie wortel of peer willen kopen, maar als puntje bij paaltje komt, zoekt niemand bewust de lelijkste uit als die niet flink goedkoper is. En de marges op voedsel zijn zo dat flink goedkoper maken er doorgaans niet in zit zonder dat de producent of de winkel erop toelegt.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 17:22

oomens schreef:
boeflover schreef:
En ook zeker die flauwekul van de supermarkten/consumenten dat we geen kromme wortelen willen kopen of “te kleine” peren ed. Ofwel weggooien van prima voedsel nog voordat het op de markt komt..

Is dat flauwekul? We zeggen allemaal dat we uiteraard best een minder mooie wortel of peer willen kopen, maar als puntje bij paaltje komt, zoekt niemand bewust de lelijkste uit als die niet flink goedkoper is. En de marges op voedsel zijn zo dat flink goedkoper maken er doorgaans niet in zit zonder dat de producent of de winkel erop toelegt.

Alles voor de winst :j

Maar ik denk dat dit op zich redelijk off topic is.

Yentaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-19 17:23

Bedankt voor het invullen!
Ik vind het ook een erg interessant onderwerp, vandaar mijn onderzoek. Leuk om de verschillende standpunten te lezen in wat iedereen invult. :)
Laatst bijgewerkt door Yentaah op 09-09-19 17:26, in het totaal 1 keer bewerkt

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 17:25

oomens schreef:
boeflover schreef:

Ja ik vind dat flauwekul. Ik let erop dat groente/fruit niet schimmelig of al tot pulp is voor ik het koop, want dat is (bijna) bedorven en ik eet het vrijwel nooit dezelfde dag (doe voor 2 weken tegelijk boodschappen) dus dan wordt het bij mij uiteindelijk afval. maar hoe het voor de rest eruit ziet maakt voor mij niet uit.

Van de fruitbomen bij mn ouders komt ook niet alles even mooi ervan af en dat wordt gewoon gegeten of verwerkt tot taart/sap/jam, dus waarom zou ik het in de supermarkt dan laten liggen?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 17:25

Die afgekeurde groenten/fruit (qua maat of kromheid) wordt gewoon versneden en als voorgesneden groente verkocht hoor. Niks wordt verspild, was pasgeleden een heel stuk over op tv bij de keuringsdienst van waarde. Dat mensen denken dat dat maar weggegooid wordt. Dat is een groot misverstand.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 17:29

ingevuld

Tatjanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 15:33

Ingevuld.

Ben je naar de Nemo geweest, voedsel van morgen? Is een leuke en kleine expo over de onderwerpen die je benoemt in je enquête :)

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 15:50

Ingevuld!

Yentaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-19 22:04

Bedankt allen!
Tatjanaa: Toevallig is het plan om ergens deze week naar die expositie te gaan :) Sluit inderdaad goed aan.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 22:23

Ingevuld.

In 2050 leef ik niet meer en ik ben bewust kindvrij.
Er zou meer ingezet moeten worden op kindvrij blijven als men de aarde leefbaar wil houden naar mijn idee.

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 23:01

Ingevuld!