Taxatie schade hoger dan waarde auto?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jillz1

Taxatie schade hoger dan waarde auto?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-19 22:19

Hallo,

Wil graag volgende voorleggen.

Zoon rijd kleine schade aan oude auto (ouwe vieze bak) van mevrouw.
Zoon is schuldig daar is geen discussie over( parkeerschade met trekhaak)
Eerst zouden we onderling oplossen en mevrouw is naar een garage gegaan.
Schade viel toch tegen een bedrag van 800 a 900 euro. Aan buitenkant is er amper schade te zien alleen bettje lakschade maar achter bumper is een radiatorsteun afgebroken)
Daarop hebben we in overleg een tweede taxatie laten doen bij onze eigen garage.
Daar werd schade getaxeerd op 1100 euro, hoger dus. Garage gaf aan dat de auto gezien dagwaarde eigenlijk totall los is ( dagwaarde 1200 tot 1500 euro)
We wilden goede wil tonen en boden aan voor 1200 euro andere auto te kopen. Wij zouden dan wrak overnemen
Mevrouw is gehecht aan de oude bak en wil repareren. Wij kregen advies om toch verzekering erbij te halen.
De reden is dat dan de dagwaarde- waarde wrak berekend wordt en het verschil wij dan zouden bijbetalen.
Korte berekenig dagwaarde 1500 - waarde wrak ( geschat door garage 700) dus voor ons voordeliger ( bijbetalen 800 euro).
Vandaag taxatie binnen gekregen.
Heel vreemd , ze claimen 1750 euro alleen voor de schade.

Al zou wrak 100 euro zijn dan nog kom ik niet op 1750 euro uit!!
Hoe kan dit nu?

Wij hebben bezwaar ingediend want dit verhaal klopt ons inziens niet.
Wie herkent dit? En kunnen wij eisen dat er een nieuwe taxatie vd schade plaatsvindt?

Nu zou mevrouw 1750 plus 700 wrak krijgen dus feitelijk dik verdienen aan de schade.

Wij zijn nu op punt beland om het wrak dan op te eisen maar ik denk dat dat niet kan.
Laatst bijgewerkt door Jillz1 op 03-09-19 22:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Liebeskind

Re: Taxatie schade hoger dan waarde auto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 22:21

Juridisch loket. Niet hier vragen.

Jillz1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-19 22:24

Inderdaad morgen eens even doen
Moet eerst claim morgen binnen krijgen. Heb rechtsbijstand maar ik wil liever zo oplossen

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 22:34

Loopt het 2e deel van je verhaal via de verzekering. Dan klopt het vaak wel dat dat hoger uitpakt. soms kan je beter uit je eigen zak betalen dat is dan goedkoper dan dat je daalt in no-claim.

Om die reden hebben wij zelf een aantal keer uit eigen zak betaalt ipv via de verzekering.

Oja mijn auto is ooit tijdens de apk keuring in de brand gegaan bij de garage. Ook verzekeringswerk. Auto bracht na de brandschade (totaal uitgebrand) meer op dan ik er ooit voor betaald had. radio bracht zelfs het dubbele op. Dus ja alles is mogelijk

Ook is het zo dat als de schade onder een bepaald bedrag blijft er geen expert bij hoeft te komen. Boven een bepaald bedrag wel

Jillz1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-19 22:43

We willen uit eifen zak betalen maar ze wil geen afstand doen van haar auto.
We gaan geen 1200 betalen als auto totall los is

Wij denken idd dat er geen expert is geweest

Ze kon zo auto uitkiezen maar ja dan moet er wel ingeruild worden.

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 23:15

Als de schade een bepaald bedrag is, zal ze dat gewoon moeten ontvangen. Zelfs als ze het geld nooit voor die auto gaat gebruiken. Ze had namelijk een auto zonder schade, toen reed er iemand tegenaan en die zal dan zelf of door de verzekering de schade moeten betalen.

Jillz1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-19 23:41

Nou verzekering technisch zit dat wel anders.
Pas geleden is een 2 mnd oude bus vh werk totall los gereden.
Procedure is
Dagwaarde - opbrengst wrak = uitkering
Dus 1500 - 700 ( geschat) = 800 euro.

Dus je krijgt je wrak plus 800 euro.
Wij hoeven dat wrak niet te betalen.
Ze kan die 800 voor reparatie gebruiken ( dan zal ze zelf bij moetrn leggen ) ze kan ook wrak verkopen of inruilen en dat geld bij het uitgekeerde leggen.
Zo wil de verzekering het ook het liefste want ze verklaren niet voor niks een auto totall los.

Ze wil zelf die auto niet kwijt maar emotionele waarde, wordt niet voor betaald.

Blue_Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 00:06

Toen ik schade had gekregen heb ik gewoon via de verzekering mijn geld gekregen en was de tegenpartij enkel zn schadevrije jaren kwijt :? Ging ook over een wrak, kwam ook dicht tegen de dagwaarde aan voor een klein dingetje.

Saartjuh_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 01:27

Via de verzekering kost het jou dan toch gewoon alleen een trede? Bedrag van de taxatie maakt daarvoor toch niet uit?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 04:05

Ik zou het via de verzekering doen. Het is alleen zo l*llig voor je schadevrije jaren. Ik reed laatst achterop een hele oude Jaguar (uit 1987). Diegene wachtte voor een auto van rechts en ik zag het te laat. Ik remde zo hard mogelijk. Daardoor zat er maar 1 klein deukje in de bumper. Alleen zon bumper kost al 550 euro dus door de verzekering laten uitkeren. Daar gingen 5!! schadevrije jaren :=

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 04:43

Ja zo ging mijn verzekering van 70 naar 190 in de maand voor een krasje op een trekhaak :=

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 05:54

In zo'n geval kan je de schade toch beter zelf betalen?
Dat heb je er in een paar maanden uit.
Ik heb zo iets ook eens gehad en toen is de premie verhoging teruggedraaid.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 06:43

Ja ik heb ook een keer paar 100 zelf betaald. Was gewoon goedkoper dan via de verzekering was koplamp en wat kleine schade.

Ik was ook onschuldig bij aanrijding was ook schade over de dagwaarde dus werd ie tot al los verklaard. Maar door een imitatie bumper heb ik nog door kunnen rijden.

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 07:39

Je gaat wel makkelijk voorbij aan het feit dat deze vrouw hier niet om heeft gevraagd.
Ik had zelf ook een fijne (oude) auto, ben vanachter aangereden door een vrachtwagen.
Gelukkig viel het mee anders ook total los verklaard, ik had voor de paar honderd geen nieuwe (vergelijkbare) auto kunnen kopen....was toen ook boos, want je bent er mooi klaar mee.

Dus denk even niet alleen aan jezelf en jouw portomonee, maar aan deze vrouw die niet om deze situatie gevraagd heeft en nu wellicht financiële of emotionele issues heeft waar jij niets van weet.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 07:42

Maar wie zegt er dat het "wrak" 700 euro waard is?
Met een beetje pech is het sloopwaarde en dus 100 euro ofzo

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 07:45

Jillz1 schreef:
Procedure is

Ze kan die 800 voor reparatie gebruiken ( dan zal ze zelf bij moetrn leggen ) ze kan ook wrak verkopen of inruilen en dat geld bij het uitgekeerde leggen.
Zo wil de verzekering het ook het liefste want ze verklaren niet voor niks een auto totall los.

Ze wil zelf die auto niet kwijt maar emotionele waarde, wordt niet voor betaald.

Dat is niet per se mijn ervaring. In eerste instantie probeerde de verzekering mijn auto total loss te verklaren. Daar zijn we niet mee akkoord gegaan, want 's morgens had ik nog een rijdende auto en met hun conclusie zou ik alleen een bedrag krijgen waarvoor ik ben rijdende auto kon kopen. Daarbij was het niet mijn schuld. Verzekering heeft ons gelijk gegeven en schade van 1000 euro vergoed.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 07:55

Jillz1 schreef:
Procedure is

Bij mijn man ging dat anders. Overigens was dit in een kettingbotsing waar hij middenin zat en de veroorzaker is doorgereden (en niet achterhaald).
Die kreeg schade van de auto vergoed (was ook totall los) en mocht het wrak houden, wrak verkocht aan opkoper.
Uiteindelijk kreeg hij ook meer dan dat de schade was hierdoor en kon hij zo een andere auto ervoor terug kopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 08:03

Je gaat nogal makkelijk over het feit dat zij haar auto kwijt is... Hier enkele jaren idem. Motor total loss gereden. Wrakwaarde €700. Ik had de week ervoor nieuwe banden, remschijven, ketting etc laten steken voor door de €1000. Ik was dus niet enkel de motor kwijt, maar ook al het geld dat ik daarvoor er aan had gedaan. Via de verzekering nog wat proberen recupereren en toen hebben ze het naar €1100 getrokken. Voor het bedrag dat mij toen is uitgekeerd heb ik geen degelijke, andere motor kunnen kopen. (had toen een terug gedraaid model nodig ivm wetgeving rijbewijs. Waren moeilijk te vinden en flink aan de prijs) Gevolg: Ik reed weer rond op een scooter. Gezellig hoor...

Als mevrouw haar auto keurig onderhoud en haast nooit stukken heeft snap ik gerust dat ze baalt. Je moet maar het geluk hebben om weer een heel degelijke auto te vinden. Misschien is wat meer begrip op zijn plaats.

Over de rest kan ik jou geen raad geven. Hier is alles door de verzekering afgehandeld.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 08:05

Ja hoor, dit kan prima.

Een aantal jaar geleden reed iemand achter op onze corsa, vanuit stilstand, dus niet eens zo hard.

De schade leek mee te vallen, totdat ik in de garage kwam. Omdat ik op de rem stond was de schade vanbinnen een stuk groter dan verwacht.

Schade €1550,- en van buiten niks te zien. Total loss... Diegene die het gebeurt was wilde dit ook niet geloven en heeft nog verschillende laten kijken naar de auto, de schade varieerde van €1150,- tot €1800,-. Afhankelijk van de garage.

Uiteindelijk stelde de verzekering dat ze haar besluit moest maken. Ik kreeg de dagwaarde uitgekeerd.

Godzijdank heb ik een no-claim beschermer, de keren dat ik een dure Mercedes en onze eigen auto in een boom parkeerde, is er niks met mijn schadevrije jaren gebeurt. :D

Zorry

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 08:08

Mijn moeder is pas aangereden terwijl ze in de auto van mijn opa reed, was niet haar schuld.
Auto is totall los verklaard alleen wilde me opa de auto ook niet weg doen.
Dag waarde was 1300 euro, wrak verkopen 400 euro.
Me opa heeft de auto gehouden en 900 uitgekeerd gekregen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 08:24

Ehm, al eens bedacht dat economisch total loss iets heel anders is dan technisch total loss?

Fatsoenlijke Beun de Haas lost dit waarschijnlijk voor een fractie van de prijs op terwijl het niks af doet aan de staat van de auto (veiligheid en of constructie).

Buurman kreeg ooit een autootje want kwam niet meer door de APK; zou helemaal verrot zijn. Twee zaterdagen met een lasapparaat in de weer geweest; ding kwam met drie vingers in de neus door de APK!
Laatst bijgewerkt door ikke op 04-09-19 08:33, in het totaal 1 keer bewerkt

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 08:32

ikke schreef:
Ehm, al eens bedacht dat economisch total loss iets heel anders is dan technisch total loss?

Fatsoenlijke Beun de Haas lost dit waarschijnlijk voor een fractie van de prijs op terwijl het niks af doet aan de staat van de auto (veiligheid en of constructie).

Moet je ook maar willen. Ik zou dat dus absoluut niet willen.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 08:52

KimD schreef:
ikke schreef:

Moet je ook maar willen. Ik zou dat dus absoluut niet willen.

Ik wel. Ik heb meestal meer vertrouwen in de Beun dan in de garage. Helaas ook ook Beun mijn micra niet voor een leuk bedrag ontdeuken.

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 11:33

Ondanks dat de zichtbare schade meevalt kunnen er ook andere dingen achterwege komen die nu niet zichtbaar zijn.
Ooit in het verleden een auto achter op onze trekhaak geklapt. Schade viel mee, op het eerste gezicht.
Later bij de keuring bleken de chassisbalken krom door de klap en kwam onze auto niet meer door de keuring.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 13:03

Voor wie zegt dat deze mevrouw er niet om gevraagd heeft: dat klopt, maar dit is een risico wat je loopt als je met je auto de weg op gaat. Dat weet je van te voren, en je weet ook wat dan de spelregels zijn.