Hulp gevraagd voor huisgenootje (uitkering/financiën)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Fearn

Hulp gevraagd voor huisgenootje (uitkering/financiën)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-19 22:06

Hoi iedereen,

Ik hoop dat hier iemand is die ons uit de brand kan helpen.

Mijn huisgenootje waar ik een super goede band mee heb en al jaren mee samen woon, appte mij ineens dat ze met spoed weg moet uit het huis wegens financiële problemen.

Echter wil ik haar met alles helpen om toch te kunnen blijven, de situatie bij haar ouders is namelijk echt niet goed en het zou enorm zonde zijn als ze na al die jaren, gedwongen moest verhuizen..

Ze heeft sinds dit jaar een tussenjaar genomen, en sinds vorige maand is ze gaan werken. Omdat de overlap met studiefinanciering en loon net niet goed ging, is het onzeker of ze genoeg geld verdient om haar kamer te kunnen betalen. En het is bij haar werk ook niet goed geregeld met afspraken, haar baas besloot ineens haar een week lang niet in te plannen (wat natuurlijk ook problemen oplevert qua financiën)..

Nu wil ze proberen een uitkering aan te vragen. Echter weet ze dus nog niet wat haar loon precies is, dit wordt deze maand pas gestort. Is dat dan al wel mogelijk? En wat kan ze anders nog doen?

Kan mijn huisgenootje nog op tijd geholpen worden? :( We willen echt van alles proberen om het nog te redden! Het zou erg verdrietig zijn als ze hierom weg moest..

Sorry als het nogal een verwarrend bericht is, ik hoop dat iemand iets weet. Alvast bedankt!

tamary

Re: Hulp gevraagd voor huisgenootje (uitkering/financiën)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 22:13

Ga even bij de gemeente langs voor advies, die hebben ook iets als sociaal werkers en kunnen anders doorverwijzen.

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 22:18

Waarom zou ze een uitkering aanvragen als ze werkt??

Kan ze ergens geld lenen? Bij ouders, bij familie?

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-19 22:21

Ze kan geen geld lenen van ouders of familie :(

Ik denk dat ze wilde stoppen met dit werk omdat het te onregelmatig/onzeker is met uren

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 22:35

Het duurt vaak nog wel een tijd eer je echt een uitkering/WWB kan krijgen.... Invullen van alle papieren, overzicht van je uitgaven en inkomsten en bezit, etc.
Daarnaast ben je vaak nog een tijd gebonden aan de sollicitatieplicht, dan krijg je niet zomaar al je uitkering gestort...

Beste kun je haar helpen door samen een afspraak te maken bij het gemeenteloket.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-19 22:44

Oké dankjewel, ik zal het aan haar doorgeven. Hopelijk is er nog een oplossing te vinden vanuit de gemeente

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 22:47

Als je zelf stopt met je baan krijg je sowieso niets, dat is "verwijtbaar werkloos"

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 22:53

Ik weet niet wat voor bankrekening ze heeft maar je kan bij je bank ook rood staan aanvragen tot 1000 euro. Is meestal in een werkdag geregeld. :)

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 22:54

Ga eens langs bij een WIJ team! Als ik het goed heb staat het WIJ team in de wijk waar jij/jullie wonen goed bekend en willen ze vast met jouw huisgenootje in gesprek voor een oplossing :)

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 22:56

Eline_S_S schreef:
Ga eens langs bij een WIJ team! Als ik het goed heb staat het WIJ team in de wijk waar jij/jullie wonen goed bekend en willen ze vast met jouw huisgenootje in gesprek voor een oplossing :)

Dit wilde ik ook zeggen! Er zitten in de WIJ-teams mensen van de gemeente die hierover alles kunnen uitleggen. De Oosterparkwijk heeft op woensdagochtend zelfs financieel spreekuur voor dit soort zaken (GeldWIJs) daar zou ze ook terecht kunnen als ze uit die wijk komt.

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 23:00

_Nadia_ schreef:
Als je zelf stopt met je baan krijg je sowieso niets, dat is "verwijtbaar werkloos"

Daarnaast moet je ook minimaal 26 weken hebben gewerkt als het over ww gaat.

Edit. Foutje eruit gehaald ;)
Laatst bijgewerkt door Cubone op 03-09-19 23:05, in het totaal 2 keer bewerkt

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 23:03

_Nadia_ schreef:

Niet helemaal waar, je krijgt weliswaar geen WW-uitkering, maar je krijgt dan wel bijstand, weliswaar waarschijnlijk met een maatregel, maar je krijgt wel iets. Geen valse informatie de wereld in helpen :)

Edit: er is niet genoeg bekend om hier iets over te zeggen.

Ook is het niet zo dat je onder 21 niet iets kan krijgen er zijn altijd uitzonderingen.

Laat haar alsjeblieft naar de gemeente (elke dag spreekuur tussen 9-11) of het WIJ-team in jullie wijk gaan en laat bokt even links liggen :j

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 23:11

_sharonnn schreef:
Ook is het niet zo dat je onder 21 niet iets kan krijgen er zijn altijd uitzonderingen.

Die uitzonderingen zijn zeer zeldzaam. "Zonde" zal geen uitzondering zijn. Een gevaarlijke thuissituatie bij ouders eventueel wel (maar ook niet altijd, indien niet voldoende te bewijzen).

Ts. Staat je huisgenootje al ingeschreven bij uitzendbureaus etc.? In de horeca is ook altijd wel werk. Bewijzen hebben dat je het echt zelf probeert te redden is aan te raden.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 23:15

Cubone schreef:
_sharonnn schreef:

Die uitzonderingen zijn zeer zeldzaam. "Zonde" zal geen uitzondering zijn. Een gevaarlijke thuissituatie bij ouders eventueel wel (maar ook niet altijd, indien niet voldoende te bewijzen).

Ts. Staat je huisgenootje al ingeschreven bij uitzendbureaus etc.? In de horeca is ook altijd wel werk.

Er is te weinig info om dat te kunnen zeggen. Heb er ervaring mee namelijk. Ts moet hulp vragen op de juiste plek en dat is niet op bokt :)

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 23:19

_sharonnn schreef:
Er is te weinig info om dat te kunnen zeggen. Heb er ervaring mee namelijk. Ts moet hulp vragen op de juiste plek en dat is niet op bokt :)

Ik probeer niet te zeggen dat het uitsluitend zo is, ik waarschuw ervoor ;)

Zelf heb ik helaas ook ervaring (gelukkig al jaren terug) en ik was zo'n gevalletje dat precies tussen alle regeltjes viel en daardoor zie ik het in de situatie die nu geschetst is niet zo vlot gebeuren.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 23:21

Maar welke uitkering wilt ze aanvragen dan? Bijstand wordt lastig als ze met jou en/of anderen een voordeur deelt. W W heeft ze geen recht op. Hoe oud is ze?

Idd naar de gemeente oid en misschien kan ze uitstel van betaling krijgen voor een maand? Dat ze als ze volgende maand heeft gewerkt ze het misschien makkelijker kan betalen?

Ik zou niet stoppen met werk voor je ander werk hebt, dan heb je straks helemaal een probleem.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 00:17

Maureen95 schreef:
Ik weet niet wat voor bankrekening ze heeft maar je kan bij je bank ook rood staan aanvragen tot 1000 euro. Is meestal in een werkdag geregeld. :)

Dat zou ik dus zéker niet zomaar aanraden!
"rood staan" bij je bank is niets meer of minder dan een dure(!) vorm van lenen, met rentes die grofweg ergens tussen de 8 en 14% liggen....

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 08:35

Ze kan niet zomaar het huis worden uitgezet. Meer hierover lees je hier: https://www.juridischloket.nl/schulden- ... itzetting/

Ze heeft dus iets van speling (maar moet uiteraard de maanden huur nog wel betalen!)

Is er een mogelijkheid tot overleg met de huurbaas? Situatie uitleggen etc?

Heeft ze al meer uren aangevraagd bij haar huidige baan? Is ze al zoekende naar een nieuwe baan? Eventueel via een uitzendbureau?

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 08:49

Vraag 1 is: hoe oud is ze?

Er vanuit gaande dat ze onder de 21 is, geldt het volgende. Ouders zijn financieel verantwoordelijk tot 21 jaar. Mocht dit niet mogelijk zijn op de een of andere manier, dan wordt dit door de gemeente bekeken en beoordeeld.

Mocht ze boven de 21 jaar zijn en ze heeft inkomsten die niet boven de bijstandsnorm (kostendelersnorm) komen, dan wordt gekeken of zij een aanvullende bijstandsuitkering kan krijgen. Dit kan ze direct aanvragen. Je moet dan maandelijks doorgeven wat je aan inkomsten hebt ontvangen en de rest wordt aangevuld tot aan de bijstandsnorm.

Wij hebben geen Wij teams hier. Maar ik zou je adviseren zsm contact te leggen met de gemeente om te kunnen laten bepalen waar ze recht op heeft. De datum dat je je meldt, is bij ons ook de datum dat je evt met terugwerkende kracht een uitkering kan krijgen. Dus ook als je pas over 4 weken een gesprek krijgt, staat de datum van het melden vast.

Even roodstand aanvragen, geld lenen oid is echt niet verstandig. Structurele oplossingen zijn verstandiger.

Als je meer vragen hebt, mag je me een pb sturen.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 08:55

Neem ook even contact op met de huurbaas. Wie weet kan ie wat flexibel zijn en kan ze haar huur iets later betalen?

plantje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 09:08

En kook vooral ook lekker voor haar!

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 09:12

Ik mis even waarom ze een uitkering denkt te kunnen krijgen? En welke dan?

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 09:48

Ik denk eigenlijk niet dat ze recht heeft op een uitkering. Als ik haar was, zou ik als de wiedeweerga op zoek gaan naar nieuw werk, in Groningen is genoeg te vinden bij bijvoorbeeld callcenters (o.a. Transcom). De tijd van overstappen van zorgverzekeringen komt er weer aan en dan zijn de zorgverzekeraars altijd op zoek naar enorm veel mensen. Terwijl ze daar werkt, kan ze eventueel verder kijken naar wat anders als het haar niet bevalt.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 09:59

Destination schreef:
Ik denk eigenlijk niet dat ze recht heeft op een uitkering. Als ik haar was, zou ik als de wiedeweerga op zoek gaan naar nieuw werk, in Groningen is genoeg te vinden bij bijvoorbeeld callcenters (o.a. Transcom). De tijd van overstappen van zorgverzekeringen komt er weer aan en dan zijn de zorgverzekeraars altijd op zoek naar enorm veel mensen. Terwijl ze daar werkt, kan ze eventueel verder kijken naar wat anders als het haar niet bevalt.

Dit, of ook fabriekswerk (desnoods nachtwerk, bandwerk, noem maar op, daar zijn altijd jobs in te vinden) als tijdelijk om te overbruggen.
Dergelijke jobs zijn vaak wel saai en zwaar, maar verdienen niet slecht en vaak kan je smorgens bij een uitzendbureau je aanmelden en in de middag of avond al starten.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-19 16:13

Sorry voor het niet meer reageren, ik was nogal druk met school enzo!

Mijn huisgenootje gaat nu druk solliciteren overal en ze gaat nog langs het WIJ team. Dus ze denkt dat het daarmee misschien toch moet lukken.
Hopen dan maar :)

Heel erg bedankt voor alle reacties, ik heb alles gelezen en mee in overweging genomen!