Tuintip gevraagd: welke struik ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lukasje

Tuintip gevraagd: welke struik ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-19 00:55

Hoi hoi
Ik heb jullie advies nodig vermits ik zelf niet zo erg veel van planten af weet. Van een bezoekje aan het plantencentrum werd ik niet wijzer :( .

Ik heb nl een strook, een grote border (ik schat 2.5 x 10m ?), in mijn tuin die momenteel onbeplant is en ik wil daar graag verandering in! Momenteel ligt er enkel een worteldoek met boomschors op, best kaal en saai dus. De strook krijgt haast ganse dag zon, enkel latere namiddag niet meer.

Wat zijn mijn wensen:
- sowieso winterhard
- graag wintergroen maar hoeft niet per se
- een bloemetje in wit of paars/blauw, desnoods rozig maar géén geel of vuurrood
- mogen verschillende soorten zijn maar wel van dezelfde familie zodat het harmonieus toont. Ik hou niet van een bonte kakafonie. Maar, 2 soorten bij/door elkaar waarvan de ene vroeger bloeit dan de andere, of een andere kleur bloem geeft, vind ik mooi!
- niet giftig
- makkelijk snoeibaar en eentje die het kan verdragen een jaartje overgeslagen te worden om dan weer op gewenste hoogte gebracht te worden. Lavendel vind ik om die reden lastig. Snoei je die niet consequent terug, worden dat lelijke struiken.

In een andere soortgelijke border heb ik nu een rij van die witte “sneeuwballen” (:o? ) die een soort haagje vormen zeg maar. Zo iets gelijkaardig zoek ik ongeveer maar dan een andere struik. Anders wordt het me ook net weer té eentonig.

Oja, en hosta’s vind ik ook mooi maar helaas kan ik die niet houden, die worden door de slakken helemaal opgevreten -O-

Alvast bedankt!

Hannanas

Re: Tuintip gevraagd: welke struik ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 05:18

Je zoekt er meerdere? Dan komt in ieder geval een hibiscus in aanmerking.
Makkelijk, verschillende kleuren en maten te kiezen en weinig snoei nodig.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 06:15

Mexicaanse oranjebloesem? Witte bloemetjes en kan tot wel 2 meter hoog groeien.

Hebe, goed voor vlinders en kleuren variëren tussen wit, roze en paars.

Ik weet alleen van beide niets over giftigheid?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 06:26

Hortensia's?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 06:32

Supervixen schreef:
Hortensia's?

:j

Suzann3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 06:33

Een vlinderstruik?

Melyoramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 06:35

Ik heb zelf (als enkele plant, maar ik weet dat ze ook voor hagen worden gebruikt) een sneeuwbal (Vibernum tinus) staan.
Donkergroen blad, wintergroen. In het voorjaar rood-roze knoppen waar witte bloemen van komen in volle trosjes.
Makkelijk te snoeien, kan best een jaar of 3 verwaarloosd worden (of nouja, dat heb ik hier gedaan, na het snoeien zag hij er toen nog steeds mooi vol uit :D).

Voor zover ik kan vinden is de Vibernum tinus niet giftig, de Vibernum opulus wel (maar die ziet er ook anders uit).

Afbeelding

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 06:56

Vlinderstruik (de dwergvariant), hortensia's of hebe's inderdaad. Vlinderstruik en hortensia zijn beide niet wintergroen en hebben in het voorjaar wel een flinke snoei beurt nodig, maar dan heb je wel de hele zomer prachtige planten.

kistaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 07:40

Ik zou ook alles in 1 zelfde kleurtoon doen. Bv blauwe hortensia's, paarse vlinderstruik, dwerg iris, ridderspoor, sage, senegroen combineren met blauw siergras. Het is leuk om in bladvorm wat te combineren. Als je er niet veel verstand van hebt zou ik elk seizoen een paar planten kopen, dan weet je zeker dat je variatie hebt in bloeiseizoen. Baldur-nederland.nl heeft ook veel moois te koop.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 07:47

Rhododendrons: wintergroen, winterhard, hoef je niet te snoeien, krijgen mooie paarse bloemen.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 08:44

Ik ben erg fan van mijn schoenlappersplant voor de afwisseling en van sedum.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 08:47

Het klinkt alsof je in je andere border pluimhortensia's hebt staan.

In deze border (zon) zijn hortensia's niet handig, dat zijn water en schaduwliefhebbers. Rhododendrons idem, hangen er slap bij in de volle zon in de zomer. Bovendien hebben die zure grond nodig, en geloof me, een zakje tuinturf (slecht voor het milieu, worden kwetsbare gebieden voor afgegraven) erbij is bij lange na niet voldoende. Dus als je niet op zure grond zit, geen rhodo's nemen.

Viburnum tinus is idd wel een goede keus, en die zou je kunnen afwisselen met Viburnum bodnantense 'Dawn' - bloeit midden in de winter. Is niet wintergroen, maar des te beter zie je de bloemen. En je ruikt ze van verre. En wat ook een mooie voor de afwisseling is, is Viburnum acerifolium. Heeft zoals de naam zegt blad dat op dat van een esdoorn lijkt, en is er ook met donkerrood blad.

En voor alle mensen die vaste planten adviseren: hoe moeilijk is het struiken te adviseren waar de TS om vraagt? :+

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 10:01

Ibbel schreef:
Het klinkt alsof je in je andere border pluimhortensia's hebt staan.

In deze border (zon) zijn hortensia's niet handig, dat zijn water en schaduwliefhebbers. Rhododendrons idem, hangen er slap bij in de volle zon in de zomer. Bovendien hebben die zure grond nodig, en geloof me, een zakje tuinturf (slecht voor het milieu, worden kwetsbare gebieden voor afgegraven) erbij is bij lange na niet voldoende. Dus als je niet op zure grond zit, geen rhodo's nemen.

Viburnum tinus is idd wel een goede keus, en die zou je kunnen afwisselen met Viburnum bodnantense 'Dawn' - bloeit midden in de winter. Is niet wintergroen, maar des te beter zie je de bloemen. En je ruikt ze van verre. En wat ook een mooie voor de afwisseling is, is Viburnum acerifolium. Heeft zoals de naam zegt blad dat op dat van een esdoorn lijkt, en is er ook met donkerrood blad.

En voor alle mensen die vaste planten adviseren: hoe moeilijk is het struiken te adviseren waar de TS om vraagt? :+

Ik zie nergens dat het geen vaste planten mogen zijn, toch?

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 12:16

Ik heb met ongeveer dezelfde vraag in het tuincentrum gestaan, en ik kreeg pluimhortensia's, viburnum tinus en een hibiscus sy oisuea mee. Ik heb er nog lavendel en blauwpaarse asters bij, als lagere planten.

Beetje raar dat ze je in het tuincentrum geen advies konden geven trouwens.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 12:20

Pluttersput schreef:
Supervixen schreef:
Hortensia's?

:j

Kom maar uitgraven! Wij hebben er een in de voortuin staan, ik probeer dat ding al drie jaar te vermoorden.:+ Lukt niet, inmiddels is ie drie meter bij twee meter breed. :')

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 12:25

Spiraea nipponica 'Snowmound'

Of eventueel Spiraea x vanhoutii

Persoonlijk zou ik denk ik niet voor 1 soort kiezen in zo'n groot stuk (hangt ook wel erg af van de rest eromheen) maar als je dan toch 1 soort wil passen de twee die ik net noemde wel mooi denk ik.

Simpel in onderhoud erg mooi in bloei.

Misschien kun je ook denken aan een paar laagstam appel en/of perenbomen.

Totaal anders, wel de gewenste kleur ...

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 12:44

Eventueel afwisselen met camelia, wintergroen en in verschillende kleuren te koop, die van mij staat in een pot en geeft met weinig onderhoud einde winter prachtige bloemen.

Zelf ben ik ook fan van hortensia’s ( ik heb witte Annabelle) en Hibiscus, ook in verschillende kleuren te koop maar niet wintergroen.
Als je voor paars/roze kleurstelling gaat zou ik er ook verbena tussenplanten, dit is een vaste plant en verdwijnt in de winter om in de zomer weer op te groeien. Mooi contrast met de struiken.

Als je camelia, hortensia en hibiscus door elkaar plant heb je wel de hele zomer bloemen :j

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 12:47

Kan die camelia in de volle zon?

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 13:04

@veerledec

Die van mij wel :D .

HiJ is verbazingwekkend makkelijk, ik snoei nooit, geef hem een keer per jaar wat mest en af te toe water als het erg droog is en ik de rest van de tuin ook water geef.
Ik heb ook Acers en die overleven dat nooit, deze staat als 5 jaar zijn best te doen in een pot en in januari begint hij te bloeien.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 13:14

Camellia's zijn niet goed winterhard. Als je geluk hebt, overleven ze. Vaak vriezen de knoppen er bij een late nachtvorst uit, dan heb je geen bloemen.
En nog een keer: hortensia's in de volle zon is een recept voor iedere dag watergeven en alsnog verbrande bladeren en bloemen hebben. Die dingen heten niet voor niets Hydrangea: hydra - water - gea - aarde. Die moeten in natte grond, en in de volle zon is dat slecht voor elkaar te krijgen.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 13:42

Ik begrijp dat pluimhortensia's dus wel in de zon kunnen. Droge grond ook.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 14:01

Supervixen schreef:
Hortensia's?

Dacht ik ook, maar de strook heeft heel veel zon. Mijn hortensia’s die in de écht volle zon staan, zijn de meest sneue exemplaren van de tuin.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-19 14:28

Zo zeg, wat een reacties *\o/* , ben ik helemaal blij mee!

Ik heb alle suggesties opgeschreven en ga ze vanavond op mijn gemakje opzoeken. Sommige ken ik, andere totaal niet :o? .

De bedoeling is inderdaad een rijtje, een haagje te vormen van vaste planten/struiken die dus onderhoudsvriendelijk zijn, niet giftig èn zon kunnen verdragen.

Wat ik al heb staan is dit:
Afbeelding

Bedoeling is dus ongeveer zoiets gelijkaardig op een andere plek.
(die “andere” plek is voor de lindes die je op de achtergrond ziet)

@ Hannanas: ja, ik zoek een “rijtje/haagje” maar niet te hoog

@ Suzann3: vind ik te hoog worden en niet zo leuk in een rij, wel individueel!

@ elnienjo: volgens mij is rhododendron giftig en wordt het ook best erg hoog en breed?

@ ibbel: geen idee, herken je het van de foto hierboven mss?

@ Femke-Tweety: goh, wel een tof idee maar ik heb al erg veel fruitbomen, en ik zoek iets wat lager blijft. Trouwens, dat boompje in het rijtje is een laagstam perenboom :) .

En nee, 2 tuincentra bezocht maar geen deftige uitleg gekregen :( . De ene is supercommercieel, mega-groot en ik heb het idee dat het personeel geen goede plantenkennis heeft. Het andere is net het tegenovergestelde, een beetje boerenmentaliteit: pak een kruiwagen en zoek uit. Wèl goede kwaliteit planten. Het lijkt me best daar terug heen te gaan met een idee van wat ik wil.

Al erg bedankt voor jullie meedenken! _/-\o_

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 14:39

Dan zou ik inderdaad voor Vibernum gaan. Wij hebben zelf Vibernum Tinus staan en ik ben daar vrij ruig mee omgegaan. De eerste twee jaar laten groeien, daarna echt kort, klein en kaal teruggesnoeid. Ook met de droogte van afgelopen zomers niet gesproeid, maar hij staat nog steeds hartstikke blij te zijn en heeft in korte tijd weer nieuw blad en raakt mooi vol. Na het snoeien kan het wel een jaar duren voordat hij weer bloeit.

Normaal gesproken bloeit hij tweemaal per jaar en de bijen zijn er ook gek op :)

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 16:12

Glansmispel kan ook, weet niet of je dat mooi vindt?