Ik heb jullie advies nodig vermits ik zelf niet zo erg veel van planten af weet. Van een bezoekje aan het plantencentrum werd ik niet wijzer
.Ik heb nl een strook, een grote border (ik schat 2.5 x 10m ?), in mijn tuin die momenteel onbeplant is en ik wil daar graag verandering in! Momenteel ligt er enkel een worteldoek met boomschors op, best kaal en saai dus. De strook krijgt haast ganse dag zon, enkel latere namiddag niet meer.
Wat zijn mijn wensen:
- sowieso winterhard
- graag wintergroen maar hoeft niet per se
- een bloemetje in wit of paars/blauw, desnoods rozig maar géén geel of vuurrood
- mogen verschillende soorten zijn maar wel van dezelfde familie zodat het harmonieus toont. Ik hou niet van een bonte kakafonie. Maar, 2 soorten bij/door elkaar waarvan de ene vroeger bloeit dan de andere, of een andere kleur bloem geeft, vind ik mooi!
- niet giftig
- makkelijk snoeibaar en eentje die het kan verdragen een jaartje overgeslagen te worden om dan weer op gewenste hoogte gebracht te worden. Lavendel vind ik om die reden lastig. Snoei je die niet consequent terug, worden dat lelijke struiken.
In een andere soortgelijke border heb ik nu een rij van die witte “sneeuwballen” (:o? ) die een soort haagje vormen zeg maar. Zo iets gelijkaardig zoek ik ongeveer maar dan een andere struik. Anders wordt het me ook net weer té eentonig.
Oja, en hosta’s vind ik ook mooi maar helaas kan ik die niet houden, die worden door de slakken helemaal opgevreten
Alvast bedankt!
).
, ben ik helemaal blij mee!
.
.