Collega verongelukt op het werk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Snow_White

Collega verongelukt op het werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-19 20:26

Ieder werk heeft zijn risico's, maar om het dan ook echt mee te maken... wat een hel.

Ik ben vorig jaar afgestudeerd als civil engineer en ben daarna aangenomen bij een bouwbedrijf in Toronto. Zoals elke stad heeft Toronto een tekort aan woningen en worden er nu vooral veel flatgebouwen gebouwd.
Mijn project is een van de vele bouwputten en totaal niet uniek.

Helaas zijn wij dat nu wel.
Het was een dag die om 7 uur normaal begon en door een raar ongeluk al om 7:13 afliep... Een 30-jarige man die net terug was van huwelijksreis.

Het onderzoek is begonnen, maar kan wel een jaar duren. Tot dan zullen wij niet weten wat er precies gebeurt is, en zelfs dan zal er nooit 100% zekerheid zijn.

Wij doen als bedrijf ontzettend hard ons best om alle veiligheidsmaatregelen te volgen en hebben hier laatst zelfs nog een belangrijke prijs voor gewonnen.
Wij kregen een duim omhoog van de overheid voor de professionaliteit en het efficient volgen van het traumaprotocol. Wij zijn enorm trots op het team die de werknemer naar de begane grond droegen, trots op onze collega die meteen de AED ging halen en compressies uitvoerde, trots op iedereen die het zag en 's maandag weer naar het werk kwam...
Een dubbel gevoel, want in dit soort situaties doe je wat je moet doen. We horen helemaal geen trots te voelen, vooral omdat we ondanks alles hem helaas niet hebben kunnen redden.

Het was een collega, maar een echte vriendschap was er niet. Ik ben verdrietig, somber, en een beetje bang, ik zal het aanzicht nooit meer vergeten... Maar dan nog; eigenlijk is dat niks wanneer ik het vergelijk met het verdriet wat zijn familie, vrienden en vooral zijn vrouw voelt...

Wij hebben professionele hulp en het zal uiteindelijk wel een plaatsje krijgen, maar op dit moment zijn er zo veel gevoelens dat ik het echt even van mij af wilde schrijven.

Zoveel mensen klagen over veiligheidsmaatregelen... Mag dit een herinnering zijn voor iedereen dat het echt ontzettend belangrijk is. Want al boeit het je zelf niet, doe het a.u.b. voor alle betrokkenen en nabestaanden -O-

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 20:29

:(:)

Even geen woorden voor. Behalve veiligheid en al die regeltjes zijn er niet voor niets. Niet om te pesten, niet om dwars te liggen maar omdat ze levens kunnen redden

ikkedus

Re: Collega verongelukt op het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 20:35

En ondanks alle regeltjes kan je nooit alles voorkomen helaas. Ik kan me voorstellen dat je dat beeld bij je draagt. Blijven praten en niet te snel denken dat je wel weer zelf verder moet. Sterkte!

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 20:39

Heel veel sterkte en blijf hierover praten voor zolang dat voor jou nodig is!

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 20:57

Heel veel sterkte. Ook al was het geen vriend dit gaat je niet in de koude kleren zitten. Goed dat jullie hulp hebben.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 21:24

Dat is heftig om mee te maken. De dood van een collega door een bedrijfsongeval, daar is niets abstracts meer aan.

Je kunt nog zoveel veiligheidsprocedures hebben, en ze allemaal volgen, ze zijn er om de risico's te minimaliseren. Iets voorkomen kan je er niet mee want de onbekende factor is het leven c.q. de mens en de daardoor steeds veranderende omstandigheden.

Sterkte met het verlies.

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 21:27

Heel veel sterkte :(:)
Hier ook een aantal keren een collega verloren(1 door bedrijfsongeval) en ookal ken je diegene miss niet goed of lang... het raakt je toch !

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 21:30

:(:)
Vreselijk om mee te maken te krijgen.

Sterkte voor jou en alle andere betrokkenen.
Inclusief de kersverse bruid die weduwe werd.... |(

Goed dat jullie hulp krijgen en goed om over te praten.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 22:56

Sterkte lieve TS :(:).

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 23:13

Sterkte ! :(:)

De dood van een collega is sowieso in grijpend maar zeker door een ongeluk!

Hoeveel veiligheidsmaatregelen er ook zijn je kunt nooit alles uitsluiten. Dat is het leven en dat is hard.
Hopelijk kunnen jij en je collega's steun bij elkaar vinden?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 10:06

Heftig, sterkte!
Voor zijn vrouw ook, wat een drama.. :(:)

Een aantal jaren geleden is het neefje van mijn ex verongelukt tijdens het werk. Een heel stom en knullig ongeluk.. Ik kan me de impact nog goed herinneren, ook bij het betreffende bedrijf. Heel heftig om mee te maken..

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 12:52

Heb vrijdag de uitvaart van een collega. Verongelukt bij woon-werkverkeer. Zeker niet de eerste collega die overlijdt, maar het went nooit.

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-19 16:14

Bedankt iedereen.
Het ongeluk zelf krijg ik niet van mijn netvlies. Het is lastig te verwerken als je er dagelijks voorbij loopt, maar zelfs dan heb ik er met name last van zodra ik 's nachts in bed lig.

Ik hoop wel dat de "straf" vanuit de overheid meevalt. Het is natuurlijk een enorm verlies als jouw werknemer verongelukt, maar als je dan als leidinggevende ook nog eens verantwoordelijk wordt gesteld... -O-

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 16:51

Jeetje wat een rotsituatie. Wanneer is dit gebeurd? Is er een reden waarom de leidinggevende aansprakelijk gesteld zou kunnen worden, ik bedoel zijn er fouten gemaakt of was er sprake van nalatigheid? Ik krijg uit je verhaal de indruk dat het bedrijf juist heel goed bezig was en ongelukken kunnen helaas overal gebeuren.
Krijg je nog hulp bij de verwerking? Want je moet wel door kunnen en ook al zijn er anderen voor wie het allemaal veel erger is, jij moet met jouw ervaring leven.
Hier in de buurt zit een bedrijf wat honden en kattenvoer maakt, ik weet dat daar ooit iemand in een mengmachine oid terecht gekomen is en dat niet heeft overleefd. Ik wil niet weten hoe dat geweest moet zijn voor de directe collega die toen ook aanwezig was. Ik heb daar zelf niets mee te maken gehad (behalve dat mijn vader af en toe wat computerwerkzaamheden deed voor het bedrijf en er naderhand toen alles voorbij was zeg maar bijgeroepen is voor werk) maar zelfs dat idee kan ik heel erg naar van worden en had ik in het begin zelfs last van. Dus ik kan me goed voorstellen dat jij hier veel last van hebt, en als je het hebt over de beelden niet meer van je netvlies kunnen krijgen vermoed ik dat het geen fijn gezicht is geweest. Zorg alsjeblieft goed voor jezelf. Het ongeval kan je niets meer aan veranderen, jouw verwerking kun je nog wél zo goed mogelijk laten verlopen!!

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 16:57

Ts wat naar.
Ondanks allerlei veiligheidsmaatregelen kan een ongeluk altijd gebeuren.
Heel veel sterkte voor alle nabestaanden.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 17:09

Wat ontzettend heftig... :( veiligheidsmaatregelen geven inderdaad geen garanties... het is enkel iets wat je kunt doen om risico's te verkleinen...

Sterkte voor alle betrokkenen

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-19 17:12

Alwiene schreef:
Jeetje wat een rotsituatie. Wanneer is dit gebeurd? Is er een reden waarom de leidinggevende aansprakelijk gesteld zou kunnen worden, ik bedoel zijn er fouten gemaakt of was er sprake van nalatigheid? Ik krijg uit je verhaal de indruk dat het bedrijf juist heel goed bezig was en ongelukken kunnen helaas overal gebeuren.
Krijg je nog hulp bij de verwerking? Want je moet wel door kunnen en ook al zijn er anderen voor wie het allemaal veel erger is, jij moet met jouw ervaring leven.
Hier in de buurt zit een bedrijf wat honden en kattenvoer maakt, ik weet dat daar ooit iemand in een mengmachine oid terecht gekomen is en dat niet heeft overleefd. Ik wil niet weten hoe dat geweest moet zijn voor de directe collega die toen ook aanwezig was. Ik heb daar zelf niets mee te maken gehad (behalve dat mijn vader af en toe wat computerwerkzaamheden deed voor het bedrijf en er naderhand toen alles voorbij was zeg maar bijgeroepen is voor werk) maar zelfs dat idee kan ik heel erg naar van worden en had ik in het begin zelfs last van. Dus ik kan me goed voorstellen dat jij hier veel last van hebt, en als je het hebt over de beelden niet meer van je netvlies kunnen krijgen vermoed ik dat het geen fijn gezicht is geweest. Zorg alsjeblieft goed voor jezelf. Het ongeval kan je niets meer aan veranderen, jouw verwerking kun je nog wél zo goed mogelijk laten verlopen!!

Volgens de wet is de leidinggevende (ploegbaas, site superintendent, etc) verantwoordelijk voor de veiligheid van de werknemers. Als de werknemer een inschattingsfout maakt is de leidinggevende nog steeds verantwoordelijk, want in dat geval had de werknemer volgens de wet de kennis moeten hebben om die fout niet te maken...

Wij hebben vanuit ons bedrijf nu tijdelijk trauma en rouw councillors op het werk voor iedereen die dit nodig heeft.
Familie/vrienden hebben uiteraard speciaal verlof.

Ricie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 17:13

Pfff wat ontzettend heftig. Dit zal enorm zwaar zijn, een ongeluk zit in een klein hoekje, das een feit. Maar je hoopt dat het je nooit overkomt.

Heel veel sterkte!

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 17:16

Ik ben mijn man verloren door een bedrijfsongeval op ons eigen bedrijf. Ik was dus zowel de weduwe als de collega. Vreselijk gevoel, ook omdat ik verantwoordelijk was voor het doordraaien van het bedrijf, naast mijn verdriet en alles rondom de begrafenis. Zoveel hulp gehad geluk, dat was een warm bad.

Fijn dat jullie ook professionele rouwverwerking krijgen. Ik heb na 20 jaar weleens het gevoel dat ik mezelf gewoon geen ruimte heb gegeven om echt te rouwen en zeker ook te weinig aandacht heb geschonken aan mijn nog jonge kinderen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 17:34

_Snow_White schreef:
Bedankt iedereen.
Het ongeluk zelf krijg ik niet van mijn netvlies. Het is lastig te verwerken als je er dagelijks voorbij loopt, maar zelfs dan heb ik er met name last van zodra ik 's nachts in bed lig.

Ik hoop wel dat de "straf" vanuit de overheid meevalt. Het is natuurlijk een enorm verlies als jouw werknemer verongelukt, maar als je dan als leidinggevende ook nog eens verantwoordelijk wordt gesteld... -O-

Dan hoop ik voor jullie dat men ook in Canada een verschil kan maken tussen verantwoordelijk en aansprakelijk. Ik ken jullie wetgeving niet, dus ik zeg er niks over.

Blijft over dat ik jullie allemaal veel sterkte wens, de ruimte om er met elkaar over te praten wanneer nodig en de tijd en ruimte om het te verwerken.

@ MoniqueT: maar het is nooit te laat.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 19:03

Klopt Ikke, het is ook wel goedgekomen, maar had destijds echt wel betere begeleiding kunnen gebruiken. Voor mezelf en voor de kinderen.

Thestral

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 19:26

Vreselijk, wat heftig zeg. Hopelijk komen ze met een heldere verklaring. Veel sterkte!

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 20:38

_Snow_White schreef:
Volgens de wet is de leidinggevende (ploegbaas, site superintendent, etc) verantwoordelijk voor de veiligheid van de werknemers. Als de werknemer een inschattingsfout maakt is de leidinggevende nog steeds verantwoordelijk, want in dat geval had de werknemer volgens de wet de kennis moeten hebben om die fout niet te maken...

Wij hebben vanuit ons bedrijf nu tijdelijk trauma en rouw councillors op het werk voor iedereen die dit nodig heeft.
Familie/vrienden hebben uiteraard speciaal verlof.

Bedankt voor je uitleg, dat wist ik niet.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 20:53

Heel veel sterkte, dit gaat je niet in de koude kleren zitten. Dit heeft veel impact, ook voor de collega's die achterblijven. Hopelijk kunnen jullie met elkaar hier ook over spreken.

Zelf werk ik ook bij een bedrijf wat veel risico's heeft in de uitvoering. Zelf nooit een overlijden meegemaakt, maar collega's wel en die hadden het er jaren nadien nog over.

Veiligheidsmaatregelen zijn er niet voor niets. Weer altijd alert, ook als je als buitenstaander gevaarlijke zaken ziet bij bouwplaatsen of wegafzettingen. Altijd melden!

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 21:09

Ik wens je veel moed en sterkte toe!