Jaloezie? Help.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

pompidou2602

Jaloezie? Help.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-19 13:03

Hey allemaal

Mijn vriend zit momenteel op een festival zonder mij met zijn vrienden. Ik ben een persoon die weinig mensen vertrouwt, en hem dus eigenlijk ook niet. Ik weet dat dit gek klinkt en dat een relatie niet werkt zonder vertrouwen, maar ik ben gewoon zo bang om gekwetst te worden en er alleen voor te staan ...

Ik word dus gek, kan me op niks concentreren en loop rond met het gevoel een gebroken hart te hebben. Kan iemand mij helpen? Wat doen jullie er aan als jullie zo jaloers worden?

Ik heb hem al een bericht gestuurd dat ik super ongerust ben, maar dan krijg ik natuurlijk te horen dat dat nergens voor nodig is...

Momenteel ben ik gewoon ten einde raad, want ik maak mezelf echt knettergek :n

MondyJoker

Re: Jaloezie? Help.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 13:07

Zelf iets ondernemen nu en hem met rust laten hoe moeilijk ook.

Thuis zitten druk maken gaat alles erger maken, zelf iets ondernemen hopelijk iets minder.

Heb je wel eens aan gedacht om er hulp voor te zoeken als t zo heftig is ?

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 13:10

Vooral jezelf nu even verplichten om iets leuks te gaan doen.. Ga naar de film, shoppen, koffie drinken met een vriendin?
Dan vliegt de dag voorbij!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 13:10

Waar ben je bang voor? dat hij vreemdgaat? en waar heeft dat dan mee te maken? geeft hij redenen om hem niet te vertrouwen? of ben je zelf al eerder gekwetst op deze manier in het verleden en reageer je vanuit een trauma/ overlevingsmechanisme?

Waarom ben je er niet bij trouwens?

pompidou2602

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-19 13:15

Elisa2 schreef:
Waar ben je bang voor? dat hij vreemdgaat? en waar heeft dat dan mee te maken? geeft hij redenen om hem niet te vertrouwen? of ben je zelf al eerder gekwetst op deze manier in het verleden en reageer je vanuit een trauma/ overlevingsmechanisme?

Vooral bang om bedrogen te worden en het daarna niet weten of juist dat hij verliefd wordt op iemand anders ...
Ik ben eerder inderdaad al gekwetst geweest op deze manier en dat maakt het moeilijk omdat ik daar nog altijd niet 100% over ben na twee jaar.

Ik ben er zelf niet bij omdat ik herexamens heb!

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 13:16

Probeer aan dat vertrouwen te werken met hem, met eventueel professionele hulp.

Voor nu, ga iets leuks doen en probeer je gedachten te verzetten. Hij gaat toch niet vreemd, en als hij wel vreemd gaat, wat vind je dan het ergste? Dat je hem niet meer hebt? Of dat je vertrouwen is beschadigd?

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 13:17

Vervelend dat je je zo voelt. Maar het enige dat helpt is inderdaad jezelf afleiden. Probeer het probleem wel vooral bij jezelf te houden, gun hem gewoon een fijne tijd waarbij hij niet telkens zijn vriendin thuis moet geruststellen. Hoe lastig het ook is voor jou.

Wat me eigenlijk vooral opvalt in je bericht is het 'maar ik ben gewoon zo bang om gekwetst te worden en er alleen voor te staan ...' Het bang zijn om er alleen voor te staan komt op mij over alsof je wat zelfvertrouwen mist en het gevoel hebt dat je niet alleen kunt zijn. Lijkt me goed om hier aan te werken, eventueel met hulp zoals eerder gezegd, ik kan me namelijk voorstellen dat dit ook een oorzaak van de jaloezie is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 13:19

Oke dat je er dus niet bij bent is dan je eigen "keuze" om het zo maar even te zeggen, van je vriend mocht je gewoon mee dus? (dan weet je iig als je erbij "mag" zijn dat hij geen rare dingen wilt doen)

Verliefd worden op iemand anders kan altijd, maar je geen illusies dat kan in de supermarkt of op zijn werk ook gebeuren. Daar heb je geen controle op helaas...

Als je nog niet over het bedrogen worden heen bent na twee jaar wat heel logisch is, dan is het misschien zinvol om daar hulp voor/ bij te zoeken.

Geeft hij signalen dat hij niet te vertrouwen is? ik vind zelf dat waakzaam blijven wel goed is maar het moet niet doorslaan in wantrouwen waarmee je juist je relatie kapot maakt.

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 13:21

Oooh, ik herken jou gevoel helemaal!

Inderdaad iets leuks gaan doen want dat is het enige wat bij mij helpt...

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 13:21

Hem lekker laten gaan en zelf iets anders gaan doen. Klinkt makkelijk maar elkaar vrij laten is wel heel belangrijk.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 13:24

Je bent bang hem te verliezen, maar op deze manier werk je dat zelf in de hand. Weet dat het gemakkelijk klinkt, maar het is echt zo. Geen mens die er tegen kan om met wantrouwen bejegend te worden en zal vroeg of laat de handdoek in de ring gooien.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 13:25

Ik begrijp je gevoel helemaal en het is op zich al heel mooi dat je weet dat je het bij jezelf moet oplossen en niet via hem (al mag hij je natuurlijk wel helpen daarbij, maar dat is moeilijk op dit moment).

Wanneer ik me ongerust voel over zo'n dingen is er maar 1 ding dat ik tegen mezelf zeg;
"Ik kan alleen maar proberen een goede, verdraagzame en lieve vriendin te zijn die hem dingen gunt. Als dat niet voldoende is om hem loyaal te houden, dan is er verder helemaal niets dat ik had kunnen doen om te voorkomen dat hij vreemd gaat."

Dus rustig blijven en lief zijn is het enige dat je kan doen om hem bij je te houden, uiteindelijk is het zijn keuze om bij jou te blijven of niet en jaloezie de loop laten (dus vervelend doen) is meestal een self fulfilling prophecy, probeer niet in die vicieuze cirkel terecht te komen vanwege die ene kl**tzak.

Let op ik formuleer het nu een beetje alsof jij alleen maar lief mag zijn en het vrouwtje aan de haard dat wacht op zijn thuiskomst, maar uiteraard bedoel ik dat niet he ;) ik bedoel dat je niet meer kan doen dan een goede vriendin zijn, wat hij daar verder mee doet is aan hem.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 13:27

Poeh, ik denk niet dat het goed is dat je zo onzeker bent. Daar zou ik zeker aan proberen te werken. Je hebt geen leven als je je eigen geluk laat afhangen van iemand anders. Ook vreet dit energie want je stopt energie in iets waar je geen invloed op hebt. Jij hebt namelijk geen invloed op wat hij voelt, alleen op wat je zelf voelt. Onmacht is 1 van de meest slopende emoties en die moet je echt zien te vermijden.
Dus probeer jezelf van binnen ‘heel’ te krijgen zodat je geen invulling nodig hebt van hem maar een aanvulling. Liefde is prima en mooi tot het je verteert van binnen. Als de liefde wegvalt ben jij nog steeds een prachtig, sterk persoon.

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 13:30

Wees een leuke vriendin en laat hem lekker lol hebben!

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 13:31

Hoi hoi, sorry aan mijn reactie ga je denk ik niet zo heel veel hebben... Maar idd probeer aan jezelf te werken... Ik zeg altijd tegen mezelf als hij beter denkt te kunnen krijgen moet hij vooral gaan.. dan wil ik hem geen eens bij me houden ( als hij niet bij mij wilt zijn,waarom zou ik dan bij hem blijven) :Y)

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 13:35

Ik had dit vroeger ook toen ik jonger was. Nu in een andere relatie totaal geen last van.

Maar Mn vorige vriend was ook niet te vertrouwen dus wellicht kwam mijn onzekerheid daar vandaan.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 13:41

Ik vind het niet vertrouwen van een nieuwe partner nadat de oude je bedrogen heeft een beetje zoals straffen voor wat een ander gedaan heeft. Je nieuwe partner is je oude namelijk niet maar een totaal nieuw persoon. Indirect straf je hem nu voor iets wat een ander je aangedaan heeft.

Het verlieft worden op een ander vind ik persoonlijk een vreemde reden om niet te vetrouwen. Misschien dat ik hier te makkelijk in sta... Maar ik bekijk dat altijd zo: je word elkaars partners omdat je elkaar alle geluk van de wereld gund. Wanneer mijn partner meent dat iemand anders beter bij diegene past zie ik ze liever gisteren gaan dan vandaag. En ja dat doet zeer maar als je het beste met elkaar over hebt dan laat je los. Die gedachtegang gaf mij veel meer rust in mijn hoofd want mijn partner kiest voor mij elke dag opnieuw.

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 13:44

Pas op dat je hem zo juist niet verder wegduwt.
Ik ben er echt allergisch aan en zo jaloers gedrag. En ben dan ook een instaat om een relatie te verbreken.

Gezonde jaloezie oké , maar dit is niet gezond.

Concentreer je op je herexamens anders had je evengoed mee kunnen gaan.

pompidou2602

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-19 13:45

Het is ook bij deze jongen dat het toen is misgelopen. Het waren wel enkel sms'jes, geen daden. Maar het vertrouwen is gewoon nooit voor 100% terug gekomen, vooral omdat ik achter die smsjes zelf ben gekomen ...

Ik ga vooral proberen aan mezelf te werken inderdaad. Deze avond ga ik met enkele vriendinnen iets eten, maar nu moet ik leren. En dat zorgt er juist voor dat ik veel tijd heb om te piekeren ...

Ik hoor veel dat ik hulp moet zoeken. Ik sta hier wel voor open, maar wat bedoelen jullie dan? Een psycholoog of iets anders?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 14:26

pompidou2602 schreef:
Het is ook bij deze jongen dat het toen is misgelopen. Het waren wel enkel sms'jes, geen daden. Maar het vertrouwen is gewoon nooit voor 100% terug gekomen, vooral omdat ik achter die smsjes zelf ben gekomen ...

Ik ga vooral proberen aan mezelf te werken inderdaad. Deze avond ga ik met enkele vriendinnen iets eten, maar nu moet ik leren. En dat zorgt er juist voor dat ik veel tijd heb om te piekeren ...

Ik hoor veel dat ik hulp moet zoeken. Ik sta hier wel voor open, maar wat bedoelen jullie dan? Een psycholoog of iets anders?

Enige jaloezie vind ik persoonlijk normaal. dat hoort bij verliefd zijn. Als het mij helemaal niets kan schelen wat een ander doet,dan betekent dat bij mij dat ik ook niet verliefd ben op die persoon.En als de ander er niets om geeft wat ik zou doen,dan denk ik ook dat hij niets of weinig om mij geeft. Wel ben ik het met je eens dat overmatige jaloezie een giftige emotie is.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 14:38

Afbeelding

pompidou2602

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-19 14:43

:) :) :)
janouk schreef:
[ [url=m/3yuxC0.jpg]Afbeelding[/url] ]

Doutz16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 14:52

En besef even dat hoe meer wantrouwig jij bent hoe meer je hem waarschijnlijk gaat afstoten. Wat zou jij er van vinden als je met vriendinnen op een festival was en hij stuurde jou berichtjes dat hij ongerust is etc.?

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 14:54

pompidou2602 schreef:
Elisa2 schreef:

Vooral bang om bedrogen te worden en het daarna niet weten of juist dat hij verliefd wordt op iemand anders ...
Ik ben eerder inderdaad al gekwetst geweest op deze manier en dat maakt het moeilijk omdat ik daar nog altijd niet 100% over ben na twee jaar.

Ik ben er zelf niet bij omdat ik herexamens heb!

Je moet natuurlijk niet je eigen wantrouwen bij een ander neerleggen, tenzij hij je daar reden toe geeft, maar zo klinkt het niet. Waarom ga je niet eens met iemand praten? Klinkt niet echt gezond zo.

Summerdreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 14:59

Oooh dus eigenlijk heb je goede redenen om hem niet te vertrouwen?