Opzoek naar de ideale hondenauto

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

kiwiwitje

Opzoek naar de ideale hondenauto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-19 16:17

Haii!
Nu hebben we een 307 station diesel grijs kenteken die inmiddels over de 4 ton gegaan is op de teller.
De auto is momenteel zowel in gebruik als hondenauto en bedrijfswagen. Gereedschap word in de laadruimte gezet op het stuk waar geen kennels staan en bij nood gaan ze in de kennels.
Niet ideaal.
Dus we twijfelen nu tussen; of een nieuwe honden auto of een nieuwe bedrijfswagen.
* In geval van een nieuwe bedrijfswagen stoeien we met de optie om wel ook de honden te kunnen vervoeren. Wat zou betekenen dat we op een Vito met dubbele cabine uit komen waar we dus alsnog een tussenschot achter de voorstoelen zetten en de 2e cabine inrichten met kennels voor de honden.

Waar lopen we nu met de 307 tegen aan:
* Ondanks bodemput en dakfan is het koelen niet altijd even makkelijk. Even als het verwarmen. De airco komt helaas door het tussenschot en de verhoogde bodem niet goed genoeg de laadruimte in. (tussenschot loopt niet tot de bodem. We kunnen vanaf achter de stoelen wel over de originele bodem de laadruimte in )
*Tijdelijk ivm opvang een 4e kennel er in gehad. Dit is een no-go. Dan kunnen we absoluut niets meer vervoeren en gewoon even wat boodschappen kunnen doen is ook wel prettig :o

Wat zoeken we:

* Het liefst een ''personen'' auto dus liever geen bus (vito, transporter oid) of Caddy/partner
* Er moeten 4 kennels van ongeveer 45/60(binnenmaat) in kunnen.
* Ruimte voor nog minimaal 2 boodschappenkratjes erbij en een watertankje(aqua2go)(voor de beeldvorming :P )
* Mag zeker hoger zijn dan de 307, bijvoorbeeld richting een Discovery of Freelander.
* de laadruimte moet dus groter zijn dan die van de 307:
Citaat:
autoweek
De laadruimte heeft een inhoud van 1,8 m3 en lxbxh meten respectievelijk 1,71 m, 1,32 m en 1,02 m.

* een volledig tussenschot. De honden staan in de kennels onder ''cameratoezicht'' dus tussenschot willen we volledig dicht net zoals we nu hebben.
*Auto ''moet'' op grijs kenteken kunnen.

Buiten dit, mogen tips om de temperatuur net wat beter te regelen achterin ook altijd natuurlijk!

kiwiwitje

Re: Opzoek naar de ideale hondenauto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-19 09:51

Niemand? :P

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 09:52

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-19 10:00

Kabayo schreef:
Hele moeilijke eisen eerlijk gezegt. Ik kom een beetje uit op een grote pickup. Die hebben zon bak. Die kan je open houden maar ook dicht

Edit
Zo iets. Deze is al verkocht maar geeft een beeld
http://develop.brunveld.nl/occasion/for ... super-cab/

Valt wel mee. Veel personenauto's zijn ruimer als een 307 binnenmaat. Bijv een Discovery en defender geloof ik maar ook richting X5.
En misschien vergeet ik dingen en daarnaast staan bepaalde auto's bekend als dure onderhoud en sommige zijn degelijker. Gelukkig een fijne monteur achter de hand die ons daarmee helpt. Maar dan is het wel fijn om een richting te hebben wat er nog meer is dan wat wij zien.

Voor de auto die jij noemt moeten er hele andere aanpassingen gedaan worden aangezien daar de airco al nooit in de bak zelf kan komen en de bak volledig gesloten is.

En we hebben het liefst een personenauto. Maar als een bus de enige optie blijkt dan is dat maar zo.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 10:05

Ik heb zelf een BMW 525D van 2007. De airco word goed koud in de zomer achterin en de kachel doet het ook goed. Is dat iets?
Laatst bijgewerkt door Kabayo op 15-08-19 10:09, in het totaal 1 keer bewerkt

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-19 10:09

Kabayo schreef:
Ik heb zelf een BMW 535D van 2007. De airco word goed koud in de zomer achterin en de kachel doet het ook goed. Is dat iets?

een sedan? Daar kunnen onmogelijk 4 kennels in en is ook niet op grijs kenteken te zetten :)

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 10:09

kiwiwitje schreef:
Kabayo schreef:
Ik heb zelf een BMW 525D van 2007. De airco word goed koud in de zomer achterin en de kachel doet het ook goed. Is dat iets?

een sedan? Daar kunnen onmogelijk 4 kennels in en is ook niet op grijs kenteken te zetten :)

Uh nee. Een station

Afbeelding

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 10:11

En de 407sw dan? Die is naar mijn idee een heel stuk groter. Wij hebben nu ook een 307sw en jaren terug een 407sw gehad, daar moest ik echt in de achterbak klimmen om ergens bij te kunnen :+

Edit: Hij is alleen niet hoger dan de 307, ik vermoed zelfs nog lager.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 10:13

en auto's zoals een ford C-max, opel Zafira (zonder de extra stoelen), of zoals ik heb Kia Carens. Zijn auto's met veel binnenruimte.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 10:15

Het is nogal een lastige opgave. :=

Ik heb een opel Zafira gehad. Eigenlijk een normale personenstation, die op grijs kenteken stond. Daarbij was dus de achterbank eruit gehaald en een tussenschot erin. Het grote nadeel was dat dat tussenschot bijna helemaal dicht was. Dat is wat ik sowieso veel zie bij de personenauto's op grijs kenteken. Ik ken namelijk ook een VW die 'omgebouwd' is, maar ook daar zit het schot redelijk dicht.

Ik kan niet helemaal inschatten of jouw kennels zouden passen in zulke auto's. Ik kon er maar 2 kennels in kwijt, maar die waren wel een stuk groter. Ik gooide de boodschappen ook altijd in de kennels, maar kon er ook nog wat naast en achter kwijt.

Met honden vond ik een Caddy eigenlijk veel fijner, omdat daar het tussenschot met gaas gedeeltes was en dus de kachel en airco ook achterin werkte.

EDIT: Even verkeerd gelezen, maar nu vind je de koeling en verwarming niet goed genoeg ondanks ruimte in tussenschot? Maar je wilt een volledig dicht tussenschot? Dan loop je toch weer tegen hetzelfde aan, ondanks ventilator?
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 15-08-19 10:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 10:15

Hoe groot zijn de kennels?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 10:28

Wij hebben een volvo v70 als honden auto, zeer ruime achterbak , maar daar zal je zelf dan een dichte afscheiding in moeten maken en ik weet niet of zo'n auto op grijs kenteken te zetten is in Nederland...ben een beetje uit de Nederlandse regels met auto's :D
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 15-08-19 10:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 10:28

Wat is je budget en van welk bouwjaar zoek je iets?

Ik heb een aantal jaren geleden een Toyota Avensis Verso op grijs kenteken gehad. Dat zijn nu al wat oudere auto's en ik weet niet of je dat zoekt, maar ik denk wel dat deze aan je wensen voldoet. Is naast praktisch ook nog eens een erg fijne en betrouwbare auto.

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 10:34

Wij hebben een Nissan Xtrail (ff plaatje van internet geplukt):

Afbeelding

Als je hiervan de achterband plat gooit heb je echt heel veel ruimte :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 10:42

Wat is je budget?
De VW Tiguan allspace voldoet volgens mij aan jouw wensen, heeft al een erg grote kofferbak maar wanneer je de achterbank neerklapt heb je helemaal een zee van ruimte. Het is de eerste auto waar mijn grote hond comfortabel in de kofferbak past en zelfs ruimte over heeft. :) Ook een erg mooie auto om te zien.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 10:52

In Lelystad bij de Landrover dealer staat een van de weinigen Discovery op grijs kenteken.
Wij zelf hebben daar onze Discovery Sport (grijs kenteken) vandaan.
Wij hadden een Transporter , dubbele kabine, 4 motion.
Die was ideaal qua ruimte, personenauto , trailer rijden, enz...
Naja, na 12 jaar was die aan vervanging to en wij wilden dus een sterke auto voor terug.
Die Discovery leek ons te groot ( in de zin van smurf in grote auto, haha)
Dus voor de Sport gegaan.
Zelf ben ik helemaal weg van . Kan alles, doet alles, ruimte... maaaaar :
Wij missen toch de echte extra ruimte achterin.
Nu met grote hond, plus westernzadels en spullen is de auto gauw vol.
Dus over kort of lang komt er toch weer een transporter bij.
Die van ons was die extra lange uitvoering, maar volgens mij zijn ze er ook in kort met dubbele kabine.
En rijden doen ze als een personenauto :-)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-19 11:27

Thanks! :D

Kabayo, zo snel even gekeken is se BMW 525D touring niet in grijs kenteken helaas.

Peugeot zou helemaal heerlijk zijn Ghostattac, maar inderdaad lager en niet op grijs kenteken helaas.

Skippy ga ik uitzoeken! Thanks. Twijfel of ze groter zijn dan de 307 binnenmaat. Maar heb ik weer wat te doen :D

Mywishmax Wij zijn juist enorm blij met een dicht tussenschot. Scheelt veel rijgeluid maar ook geen afleiding door de honden. We hebben ze onder de camera's in de kennels staan dus kunnen ze gewoon zien.
Bij de 307 is het tussenschot tot het verlengde van de bodem. Dus over het deel waar normaal de bank zit is nu een extra bodemplaat gelegd. We kunnen dus onder de verlengde bodemplaat komen vanaf voor als je je arm er onder door steekt (snap je? :P ) Dus er is geen echte doorgang voor de airco/te weinig. Dat zien we wel graag anders. Maar is eventueel ook aan te passen door zelf met de uitvoer van de airco aan de slag te gaan of het tussenschot deels open te maken met roosters of schuifjes.

Kabayo staat in de OP:
Citaat:
* Er moeten 4 kennels van ongeveer 45/60(binnenmaat) in kunnen.
* Ruimte voor nog minimaal 2 boodschappenkratjes erbij en een watertankje(aqua2go)(voor de beeldvorming :P )

Kimmie: gaat op de lijst en gaan we uitzoeken! :)

Oscar; nieuw, als in komt uit de showroom rollen, is geen optie. Verder is het budget in zoverre niet bepaald; we hebben nog tijd dus kunnen nog even sparen. :D auto gaat op het lijstje om verder te bekijken.

Blauw00gje: de Xtrail is helaas niet ruimer dan de 307 :(

xJitskee; nieuw, als in komt uit de showroom rollen, is geen optie. Verder is het budget in zoverre niet bepaald; we hebben nog tijd dus kunnen nog even sparen.
Die auto gaat ook op het lijstje om even uit te pluizen!

Sasja0705; Vriendlief heeft eerder een discovery gehad <3 zou er heel graag een terug willen maar die is helaas binnenmaat niet veel groter dan de 307. Is er wel eentje die we in optie houden <3 maar of dat de beste keuze is, vrees het niet. Hij was toen overigens puur voor gebruik bij de paarden, en daar volledig voor ingericht, en het trekken van de trailers en aanhangers.
In geval van Bus neigt vriendlief meer naar de Vito dubbelcabine om de 2e cabine om te bouwen voor de honden. Maar inderdaad een bus en dubbele cabine.
In dat geval blijft de 307 voor mij :D en de vito/bus voor vriendlief, dat is mij toch allemaal net te groot :')

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 11:31

En een personenauto Partner/Caddy/Doblo/Berlingo etc? Zijn er met airco/climate control, makkelijk stoelen eruit te halen voor extra ruimte, maar 4 kennels moet zeker lukken + nog wat ruimte voor de boodschappen.
Afgesloten ruimte heb je dan niet maar die kan gemaakt worden. Zijn om te zetten naar grijs kenteken.

Als dat te klein is idd een Transporter e.d. Daar passen 2x2 kennels op elkaar in.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-19 11:34

Borisje schreef:
En een personenauto Partner/Caddy/Doblo/Berlingo etc? Zijn er met airco/climate control, makkelijk stoelen eruit te halen voor extra ruimte, maar 4 kennels moet zeker lukken + nog wat ruimte voor de boodschappen.
Afgesloten ruimte heb je dan niet maar die kan gemaakt worden. Zijn om te zetten naar grijs kenteken.

Als dat te klein is idd een Transporter e.d. Daar passen 2x2 kennels op elkaar in.

Die zijn er als ''bedrijfswagens'' maar kleiner/net zo groot als die van de 307. :) De kennels stapelen we liever niet.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 11:37

Ik heb zelf een Toyota RAV4, volgens mij zijn die ook naar grijs te krijgen en hebben veel ruimte binnenin, maar weet dus niet of dat groter is als jouw 307, aangezien ik die niet goed ken.

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 11:47

Volkswagen Sharan? Heb ik toen gehuurd omdat ik een grote kennel achterin moest hebben , hoefde de stoelen niet eens neer te klappen of zelfs naar voren te schuiven.

Een andere auto die ik zelf best groot vind is de Skoda Octavia superb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 11:51

Dit type Dacia Logan: https://privatelease.dacia.nl/wp-conten ... Cosmos.jpg daar kan je serieus matrassen achterin leggen om te slapen zonder dat je de achterbank hoeft op te offeren zo ruim. Familie heeft er eentje :j

Als je personenautos wil zou ik het echt richting de lange stations zoeken zoals die dacia, misschien een C'eed SW (rij ik zelf) of de 308SW.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 11:57

De achterbak van de V70 is nu zo :
Afbeelding

de afmetingen per kennel is 110 lang en 65 cm breed , je zou met passen en meten dus 4 kennels in de achterbak kwijt kunnen , en de achterbank dan helemaal overhouden..

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 11:59

kimmie261 schreef:
De achterbak van de V70 is nu zo :
[ Afbeelding ]

de afmetingen per kennel is 110 lang en 65 cm breed , je zou met passen en meten dus 4 kennels in de achterbak kwijt kunnen , en de achterbank dan helemaal overhouden..

Zijn deze er echt ingebouwd? Ziet er onwijs mooi strak uit!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 12:01

ja dit ingebouwd :j , wel zelf gedaan hoor , er is iemand die hele mooie rekken maakt in auto's maar dit was een stuk goedkoper...