tamary schreef:Bij heel veel productie komt (dieren)leed kijken, als het geen massa-industrie is, dan is het wel monocultuur (gaan ook veel diersoorten aan dood), bestrijdingsmiddelen die als ze al mogen ook voor de werknemers gevaarlijk zijn en dan heb je nog de uitbuiting/het opgebruiken van personeel (& lastdieren om dichterbij onderwerp te blijven), lokale markten kapot concurreren door subsidies, goed bedoelde inzamelacties en het eisen van open markten ivm globalisering. En ook producten als seepje wasnoten uit de Himalaya vallen in de categorie twijfelachtig qua werkelijk er op vooruitgaan van de mensen daar. Onze manier is niet de enige juiste manier van leven en juist ook de mensen die nu nog goed zichzelf kunnen redden en voor 90+% zelfvoorzienend zijn zullen voornamelijk de slechte en wrange kanten van onze westerse levenstijl zien.
Zelf maken, lokaal kopen (kan je zien hoe alles gaat) en 2e hands via kringloop/marktplaats/etc. zal je nog het verst mee komen. En niet gebruiken is ook een alternatief/oplossing die op de lijst moet als het om hoe vervang ik product xyz?
Ja zeker, niet kopen is voor mij een alternatief, maar ik kan me goed voorstellen dat veel mensen best willen vervangen, maar niet achterwege willen laten.
Ik ben me er de laatste jaren meer en meer bewust van geworden hoe ver wij af staan van onze productie en hoe erg daar door bedrijven misbruik van wordt gemaakt. Daar moet naar mijn mening echt iets aan gebeuren. Echt niemand wil een truitje waarvoor konijntjes onverdoofd vastgebonden en kaalgeplukt worden. Maar je ziet het niet, en als nietsvermoedende consument heb je ook, in je goede geloof, gewoon geen idee dat mensen zó wreed kunnen zijn.