Wonen in vakantiewoning?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Castilja

Wonen in vakantiewoning?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-19 21:39

Hoi!

Ben benieuwd of er Bokkers 'fulltime' in een vakantiewoning wonen!
Vroegâh bleek dat verboden te zijn, maar tijden veranderen en het is nu dus toegestaan in verschillende gemeenten. Omdat ik met mijn studieschuld van tienduizenden euro's (ja help) vrees dat ik niet zo snel een huis kan kopen bekijk ik verschillende mogelijkheden. Vandaar de vraag of iemand wat meer uitleg kan geven over alles wat er bij komt kijken als je een vakantiehuis/chalet/whatever tot je vaste woonplek maakt.
Bedoel uiteraard dat ik zo'n vakantiehuis koop, niet huur. Ooit. Misschien. Wie weet. :')

Dank alvast!

8nnemiek

Re: Wonen in vakantiewoning?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 22:41

Het is op veel plekken niet officieel toegestaan, je kan je daardoor vaak niet op zo'n adres inschrijven, maar het wordt wel vaak gedoogd. Je hebt in dat geval een briefadres bij iemand anders nodig, bv bij ouders/vrienden.
Maar er zijn ook vakantieparken waar je wel echt permanent mag wonen.
Ik heb het zelf nooit gedaan, maar ken wel wat mensen die er tijdelijk in hebben gewoond, een of meerdere jaren. Het is goed te doen op zo'n vakantiepark, maar wat me wel opvalt is dat het aantal Polen er de pan uit rijst := Die kunnen voor veel overlast zorgen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 22:49

Ik woon in een voormalig recreatiebungalow. We hebben hier een jaar of 10-12 geleden een officiele woontoestemming gekregen als je kon bewijzen dat je er al permanent woonde.
Vrijwel elke woning hier is permanent bewoond. Van oma's die regelmatig op krijsende kleinkinderen passen heb ik meer overlast dan van arbeidsmigranten. Die laatsten worden tenminste door hun organisatie weggehaald en verplaatst als we klagen over overlast.

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 22:53

Tis eigenlijk niks veranderd hoor 10 jaar geleden was het ook zo alleen verschilt het kwa park ook. Sommige parken sluiten in de winter bv het gas af enz dus daar moet je wel op letten. Het sta geld is ook niet bepaald goedkoop hoor of je moet iets kunnen huren incl. Dit valt ook niet altijd mee omdat mensen dan in de zomermaanden willen verhuren tegen vakantie prijzen of er zelf in willen. Maar verder is het goed te doen!

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 22:56

Ik wil dus ook zo n huisje kopen ;) Voor echte huizen kom ik nog niet in aanraking qua lenen. Hier zijn ze ook bezig met permanent op een heel mooi park 1 straat verderop. Lijkt me echt tof. Zijn mooie huisjes en groot zat

chantal_bel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 23:02

Mijn vriend woont permanent op een park in een chalet met een stuk eigen grond gekocht.

Alleen nu hij er na 9 jaar vanaf wilt valt het gewoon bijna niet te verkopen. Park kosten bedragen ongeveer 3000 per jaar. En dan nog het gas stroom en water kosten. Ik vind het erg duur. Voor het zelfde geld huur je een normaal huis.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 23:05

Zover ik weet krijg je geen hypotheek voor een vakantiehuis rond als je het niet als tweede huis hebt.
Met andere woorden : je moet al een eigen huis hebben wil je een hypotheek op een vakantiewoning krijgen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 23:09

Waar is het volgens jou officieel toegestaan? Voor zover ik weet is dat nog maar op heel weinig plaatsen en waar het wel toegestaan is wordt meteen de hoofdprijs gevraagd.
Je krijgt idd voor zover ik weet geen hypotheek voor een recreatiewoning. Dit moet je dus uit eigen middelen bekostigen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 23:16

Mijn ouders namen 25 jaar geleden een stukje hypotheek op hun huis voor mijn huis. Ik heb meer huis én meer tuin dan ik me elders zou kunnen veroorloven met 900m2 grond en in het bos.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 23:20

Amado7 schreef:
Ik wil dus ook zo n huisje kopen ;) Voor echte huizen kom ik nog niet in aanraking qua lenen. Hier zijn ze ook bezig met permanent op een heel mooi park 1 straat verderop. Lijkt me echt tof. Zijn mooie huisjes en groot zat

Volgens mij kosten die huisjes net zoveel als gewone huizen en heb je daar minder kosten aan.

Castilja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-19 23:22

Dank voor alle reacties tot dusver! Het is dus wel mogelijk als je goed zoekt :') Denk dat mijn ouders sowieso moeten bijspringen, maar ik heb écht niet veel nodig en het is allemaal bespreekbaar. Ik ga voor de elnienjo situatie *\o/*
@Purny: Je hebt ze ook van 30.000. Is wel inimini, maar daar heb je natuurlijk geen huis voor.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 23:27

Voor zover ik weet (horen zeggen), is er behoorlijk wat eigen geld vereist. Overigens gaan hypotheekhouders eigenlijk niet meer akkoord met het verhogen van de hypotheek om het vrijgekomen geld vrij te besteden.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 23:31

purny schreef:
Amado7 schreef:

Volgens mij kosten die huisjes net zoveel als gewone huizen en heb je daar minder kosten aan.

Een beetje rijtjeshuis kost al snel 2 ton en heeft een postzegeltuintje. Bungalows hier gaan voor 1 tot 1,5 ton afhankelijk van hoeveel er aan verbouwd is (aanbouw, dakkapellen etc) en hebben een perceel van 500-1000 m2.

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 23:31

Ik wou bet zeggen ik ken geen vakantie huisjes die 2 ton kosten ... schoonzus van mij heeft toen een nieuwe gekocht voor 34 000 ook gewoon kunnen lenen bij de bank hiervoor ... maar je kan ook informeren of er mensen willen verkopen dan heb je ze vaak heel goedkoop!

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 23:43

Heb je al eens naar tiny houses zitten kijken? Je hebt er groepen van, misschien ook het bekijken waard.

Castilja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-19 23:51

Lori schreef:
Heb je al eens naar tiny houses zitten kijken? Je hebt er groepen van, misschien ook het bekijken waard.

Oh wat een goede, daar had ik niet eens aan gedacht nog! Ik ga zeker even kijken, thanks :)

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 00:00

Waarom niet gewoon huren? Wonen op een vakantiepark is op 95% van de parken gewoon niet toegestaan en de andere 5% waar het wel mag omzeilt gewoon de regels. Het is niet voor niks een vakantiepark. Zou zonde zijn als je € 30.000,- of meer uitgeeft en dat je er uit gezet wordt. Dan zit je met een recreatiewoning die je aan de straatstenen niet kwijt kan, naast je hoge studieschuld..

Castilja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-19 00:05

Haha iets met doemdenken :')
Huren is zeker een optie voor de eerste periode na mijn afstuderen, maar kijk graag naar wat er allemaal mogelijk is.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 00:07

Niks doemdenken :D Ik heb er dagelijks mee te maken en het ook al meerdere keren fout zien gaan. Je vraagt om advies dus ik geef je eerlijk advies en je kan zelf zien wat je er mee doet. Het is tenslotte illegaal en als je met een studieschuld zit, een zeer slechte optie waar je zeker spijt van gaat krijgen.

Castilja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-19 00:10

Waar haal je vandaan dat het illegaal is dan? Als je er toch dagelijks mee te maken hebt..

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 00:19

Sta je al wel ingeschreven als woning zoekende want bij onze gemeente kan je niet “gewoon” even gaan huren daar sta je 10-15 jaar op de wachtlijst dus is niet een optie voor iedereen.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 00:20

Een woning/kavel bevat altijd een bestemmingsplan (dit kan je per woning vinden op http://www.ruimtelijkeplannen.nl), wat betekent dat een woning met de bestemming 'recreatie' alleen recreatief gebruikt mag worden en niet je permanente adres mag zijn. Slechts enkele gemeentes maken uitzonderingen, maar dit moet je speciaal aanvragen en wordt vaak afgekeurd. Sommige parken hebben nog te maken met een oude regeling, waarbij het vroeger wel mocht maar bij de aankoop door een nieuwe eigenaar niet meer. Ik maak het ook wel eens van de andere kant mee, waarbij mensen een permanente woning willen gebruiken voor recreatieve bestemming. Ook dit is gewoon niet toegestaan. Er zijn vast parken die regelmatige inkomens wensen te ontvangen en daardoor dit toch toestaan, maar officieel is dit gewoon niet toegestaan. Mijn reactie is zeker niet om je dwars te zitten, maar een goedbedoeld advies zodat je straks niet met nog meer schulden zou komen te zitten.

Castilja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-19 00:28

Ik was inderdaad op de hoogte van het rekening houden met het bestemmingsplan, als het recreatie is en blijft ben je de sjaak. Ik weet dat het goed bedoeld advies is hoor, mocht het ooit zo ver komen zal ik er ook diep in duiken om te zien wat wel/niet kan en mag. Is voor nu gewoon een beetje rondneuzen en zie ook verhalen dat het wel goed uit pakt, dus het blijft voor mij momenteel een optie. :)
En Candalisa ik sta ingeschreven en op de wachtlijst voor sociale huur. Echter is het aanbod in de steden waar ik graag zou willen wonen dusdanig dat het best mogelijk is te huren. Studio met huurtoeslag is prima te vinden, zo woon ik nu ook. Is alleen speciaal voor studenten dus moet daar over een tijd uit. ;(

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 00:38

Nou ja je vraagt om advies maar als het negatief is wil je het niet horen :D Mijn advies blijft, als de mogelijkheid er is gewoon gaan huren en zeker niet aan een vakantiehuis beginnen.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 00:43

Mijn oma heeft ern chalet. Huur vd grond op camping is 180 pm
Zijn idd mensen die er wonen ivm lange wachtlijsten voor sociaal huurwonen of armoede..
180 huur is natuurlijk leuker dan 500 pm huur sociaal of hyphotheek...
Officieel mag je niet het hele jaar wonen op een camping maar in deze tijden zijn er zat camping eigenaars die het toch toestaan.. wat moet je anders mensen op straat laten slapen?

Kijk gewoon rond en vraag via via wie er nog meer het hele jaar door verblijft.. opzich heeft het best charme hoor een mini huisje :j