Ik ben in loondienst dus ik spaar vanuit het werk voor pensioen (wat soms ook als weggegooid geld voelt als ik zie hoe het steeds wordt verlaagd), mijn man is zzper. Ooit op advies van een adviseur ben ik gaan banksparen voor extra pensioen maar daar heb ik eigenlijk spijt van want dat komt pas vrij op de aow leeftijd wat nu geloof ik 71 is

Dat wilt mijn man dus liever ook niet. Soms denk ik laten we er helemaal niet extra voor sparen we zijn nu nog jong en flexibel, je weet niet hoe je dan bent. Maar mijn ideale pensioen is of ergens in een ander land of overwinteren en daar is geld voor nodig

Ik hoor vaak over je huis versnelt aflossen, maar we willen nog een ander huis kopen hoe gunstig gaat dat dan zijn? En hebben jullie nog andere ideeën? Ergens waar ik geen verstand van heb en verlies mee kan maken doe ik liever niet zoals beleggen. We sparen nu op een spaarrekening, maar uiteindelijk ga je dan vermogens belasting betalen. Ik twijfel om nog eens naar een adviseur te gaan, maar nu ben ik achteraf niet zo blij met het banksparen wat werd geadviseerd.
kan ik voor het volledige bedrag een lijfrentepolis aankopen, of langer doorsparen, of allebei een beetje maar dan door de helft 
?