[VOLG] Verbouwing schuurtje tot heuse garage

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

[VOLG] Verbouwing schuurtje tot heuse garage

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 22:10

Hoi! :wave:

Er lopen best veel topics op Bokt van huis-, tuin- en keukenverbouwingen waar ik oprecht enorm van geniet.
Zelf nooit aan gedacht dat ons project eigenlijk ook wel van zo'n kaliber zou gaan worden.

Dus nu lijkt het me toch wel leuk om een volgtopicje aan te maken van onze vorderingen. We zijn afgelopen winter begonnen, het is een tijdrovende klus omdat we alles zelf doen en we wel allebei werken, maar we hebben geen haast gelukkig.

Even een korte uitleg. Het huis waar we in wonen is in de jaren '90 van huurhuis (stichting) de verkoop in gegaan. Er waren veel elementen in en rond het huis waar je nog steeds aan kon zien dat het een ex-huurhuis was. De vorige bewoners gaven er kennelijk niet zoveel om. Zo zat er een enorm studentikoze keuken in, die we in 2017 al compleet hebben gerenoveerd.

Van dit (bovenkasten hadden we er al af gesloopt):

Afbeelding

Naar dit:

Afbeelding

Mét mintgroene Smeg koelkast :Y)

Afbeelding

Ook het schilderwerk was bar slecht, dit hebben we ook al netjes onder handen genomen.

Toen het schuurtje! We hadden een schuurtje over de breedte van de tuin (6 meter) en slechts twee meter diep. Daar kun je dus echt helemaal niets mee. Er stond een kast in, twee fietsen, en dan was het al vol. Maar ja, hobby's... Mijn vriend heeft een profi brouwketel van 100 liter, we hebben allebei een motor en ik heb sinds september afgelopen jaar een Volvo Amazon combi die van de verzekering 's nachts niet buiten mag staan. Dus ja, er moest wat veranderen.

We zijn al een tijdje onderweg, dus even in vogelvlucht..

Oude schuurtje afgebroken, fundering gestort en zoetjes aan met kalkzandsteen een nieuw bouwwerk optrekken. Op de muur is nog goed te zien hoe ondiep het oude schuurtje was.
Afbeelding

Gaat op foto's natuurlijk 10x sneller dan in het echt, maar we gingen van dit...
Afbeelding

Naar dit...
Afbeelding

... Naar de balken voor het dak.
Afbeelding

En een dicht dak! Yes! Dit is nog niet het eindresultaat hoor, er komen nog donkere pannen op.
Afbeelding

Inmiddels zijn we aan de tuinzijde klaar met de isolatie.
Afbeelding

Vandaag hebben we het folie er op gemaakt (tegen het vocht);
Afbeelding

En voor ons eigen genot de eerste rabathouten plank gemonteerd, gewoon om even te kijken hoe dat eruit zou zien <3
Afbeelding

Afbeelding

Daar gaan we morgen mee verder! We verwachten dat het aan de tuinkant wel moet lukken om morgen alles in het hout te hebben staan.
De onderste 40 cm wordt afgewerkt met stuc.

Dit sfeertje moet het een beetje worden, alleen werken wij de onderste rand af met stuc in plaats van bakstenen.
Afbeelding

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 
Bakkabouter

Re: [VOLG] Verbouwing schuurtje tot heuse garage

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 22:23

Hou je nog wel tuin over? :+
Die nieuwe schuur lijkt echt mega!

Komr daar dan alles in wat je net opnoemde?
⚠️ Bellatrix kan fouten maken. Deze Bokker heeft de Bokt InburgeringsCursus (BICs) niet succesvol afgerond. Verifieer de informatie bij een betrouwbare bron.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 22:25

Haha ja, we hadden best een diepe tuin. Er blijft nu nog iets van 8 meter over, dus prima. De tuin gaan we tzt ook nog aanpakken.

Ja, daar past alles in :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 17:00

Vandaag al het houtwerk er tegenaan gekregen aan de tuinkant! Blij mee!

Afbeelding

Het lijkt op de foto alsof het hout pas heel hoog begint, maar dat is niet zo. Het ligt nu heel diep uitgegraven.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 
Bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 17:02

Dat gaat mooi worden!!
⚠️ Bellatrix kan fouten maken. Deze Bokker heeft de Bokt InburgeringsCursus (BICs) niet succesvol afgerond. Verifieer de informatie bij een betrouwbare bron.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 17:05

Mooi project. Ons huis is grotendeels bekleed met zwart rabat. De achtergevel was zo krom en golvend dat daar iets mee moest en de voorgevel was gewoon spuuglelijk. Je snapt dat ik jullie keuze helemaal begrijp.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 21:27

Gaaf renee!! Ik volg mee :)) :Y)

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 08:57

Oh wat een leuk project zeg :D ik ga zeker volgen ben dol op dit soort dingen :D wij hebben een nieuwbouw appartement dus er valt niets te volgen :D

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 09:04

Gaaf! Zijn jullie dit helemaal zelf aan het bouwen? Moesten er nog iets van heipalen onder?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 09:26

Thanks! Leuk, volgers :wave:
@ Nelleke We hebben op 60 cm diepte een sleuf van beton gestort, deze dient als fundering. Eigenlijk min of meer zoals op deze website; https://www.karwei.nl/klusadvies/a/fundering-maken

We zijn het inderdaad helemaal zelf aan het bouwen :j Tot nog toe nog geen professionele hulp nodig gehad, misschien in de toekomst nog met de vloer storten of de elektra oid, maar waarschijnlijk gaat dat ons ook wel zelf lukken.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 09:52

Gaaf! Hadden jullie zelf al veel ervaring met dit soort dingen of gewoon gezond verstand en YouTube en Google?

Wat was jullie budget? Mag ook in pb.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 10:07

Het verbaast mij eerlijk gezegd dat dit mag, zo groot. Het wordt zo te zien wel erg netjes!

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 10:16

Wordt erg netjes!
Ik volg ook!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 11:45

Nelleke, budget....? Euhhh :') We zijn gewoon bezig en zien wel waar we op uit komen. Ik kan aan het eind denk ik wel zeggen wat we ongeveer kwijt zijn geweest.

@goeroe We hebben alles via de officiële weg gedaan, om geen gezeur te krijgen met de gemeente. Dus netjes sloopvergunning aangevraagd voor het (asbest houdende) schuurtje, vergunning voor de bouw aangevraagd, die achteraf gezien niet eens nodig bleek te zijn omdat deze schuur qua oppervlakte binnen de toegestane marges in relatie tot het gehele perceel valt. Dus het mag. Maar meneer van de gemeente vond het netjes dat we het aanvroegen, omdat het gros van de mensen gewoon gaat bouwen.

Welkom nieuwe volgers! :wave:

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 11:56

Leuk, ik volg ook :j
Wat jullie bouwen is qua stijl wel vergelijkbaar met waar wij mee bezig zijn met onze schuren :)
Is leuk werk dat klussen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 11:39

Zeker leuk! Achterom, heb je toevallig een fotootje van waar jullie mee bezig zijn? Vind ik wel leuk om te zien.
We waren vandaag van plan om de onderste rand isolatie te gaan stuccen, maar stuccen boven de 30 graden is niet verstandig :')
Dus nu maar binnen achter de computer voorbereidingen treffen voor andere dingen aan de schuur. Bouwmaterialen bestellen en zo.

Hopelijk kunnen we van 't weekend meer meters maken. Regen vind ik niet erg, als het maar niet meer zo heet is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 19:57

Vandaag weer een flinke slag kunnen maken!
De linker puntgevel hebben we helemaal kunnen doen. Vanmorgen was het nog kaal kalkzandsteen.
Afbeelding

Dus een framewerk gemaakt om de isolatie tussen te maken, isolatieplaten op maat gesneden en er tussen gefrot, vastgezet en afgewerkt met pur, daarna het folie er tegenaan.. En dan krijg je dit.

Afbeelding

En toen het hout er tegenaan!

Afbeelding

Helaas geen after-foto gemaakt, we hadden net voor een enorme hoosbui het gereedschap droog liggen := Precies op tijd klaar. Maar tot bovenin is dus weer helemaal rabathout geworden. Hier vallen straks de randen van de dakpannen (randpannen?) nog overheen.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 21:52

Wordt echt heel mooi!!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 08:35

Nou inderdaad. Hoe hebben jullie dit aangepakt? Hebben jullie een bouwtekening oid laten maken?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 09:47

Renee1991 schreef:
Zeker leuk! Achterom, heb je toevallig een fotootje van waar jullie mee bezig zijn? Vind ik wel leuk om te zien.

Dit is een bestaande schuur die we aan het renoveren zijn...

Afbeelding

Afbeelding

En de stal die we 3 jaar geleden helemaal zelf gebouwd hebben...

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 17:30

@ Nelleke Ja, de zus van mijn vriend is architecte en die heeft het keurig netjes op papier gezet allemaal. Los van de afmetingen wordt daar alleen niet echt meer naar gekeken :+ Maar 't idee is leuk.

@ Achterom Wauw, wat ontzettend mooi! En hebben jullie er op de eerste foto nou een wisteria tegenaan staan? Dat zal over een paar jaar erg mooi staan <3 Die stal is ook erg mooi geworden zeg, mooi contrast met de oranje dakpannen. Lijkt me nog niet makkelijk als ik hem zo zie. Gaaf!

Hier vandaag een klein klusje gedaan.. Vriend moest werken en ik ben tot een uur of 2 bij een vriendin geweest. Maar omdat ik anders niet echt een voldaan gevoel kreeg, toch maar even de kwast in handen genomen en het houtwerk langs de ramen en deur zwart geschilderd. Dit was nog groen/bruinig, de kleur van geïmpregneerd hout zeg maar.
Nu past het mooier bij het geheel.

Afbeelding
Afbeelding

De overgang van de vensterbank naar de houten balk krijgt nog een kitrandje, anders loopt het vocht er zo in.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 18:01

Goed bezig! Jullie doen het netjes hoor :j

Het is inderdaad een wisteria, stond al tegen deze schuur en was enorm. Met een storm deels omgewaaid, dus gekortwiekt, maar loopt alweer goed uit.
Stal was idd niet het makkelijkste ontwerp, maar wel heel blij mee hoe het geworden is. Het is leuk om zelf iets te tekenen en dan ook daadwerkelijk te bouwen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 17:04

Zeker leuk :j
Geen idee of er volgers zijn, maar ik post vrolijk verder :Y)
Vandaag onze vrije dag weer goed besteed!

We hebben de rand onder het rabathout gestuct. Gelijk een heel ander gezicht!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 18:04

Mooi! Heb je enig idee wat de kleur wordt als het droog is?

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 20:05

Ik volg nog steeds hoor, ik vind het echt super leuk om te zien! Het knapt enorm op!