Vastgelopen ... nog opnieuw laten omscholen of niet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Vayo

Vastgelopen ... nog opnieuw laten omscholen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-19 12:22

Ik heb geen idee of dit topic hier goed staat. Omdat werk een groot deel van het ''probleem'' is heb ik het hier gezet.

Ik heb een partner en 2 kinderen. Voor mijn kinderen heb ik fulltime gewerkt in een tuincentrum, waar ik het enorm naar mijn zin had. Mijn partner had een druk eigen boerenbedrijf aan huis en werkte er nog als ZZPer naast. Op het moment dat de jongste 2 jaar werd, kwam er vanuit het werk de regel dat we voortaan de ene week een volle zaterdag en de andere week een volle zondag moesten gaan werken.
Mijn partner werkte standaard van ma t/m za, soms ook wat zondagen en in de periode half april tot en met half juli zit hij jaarlijks in het buitenland. Dit zou gaan betekenen dat we erg veel terug moesten gaan vallen op mijn ouders in de weekenden. Ik heb toen besloten ontslag te nemen en ben gaan werken in ons eigen bedrijf.

Enkele maanden geleden hebben we het bedrijf verkocht en zijn we verhuist. Ik heb de laatste 6,5 jaar dus in het bedrijf gewerkt. Mijn partner is blijven werken als ZZPer, maar ik heb nu niks. Omdat wij een drukke periode achter de rug hebben en een huis aan het laten bouwen zijn, hadden we het idee dat het fijn zou zijn dat ik even thuis was. Handig met de bouw en zelf even tot rust komen.
Echter vind ik het verschrikkelijk, voel me erg nutteloos, heb te veel tijd om overal over na te denken en komen de muren op me af.

Nu we dichter bij het dorp wonen merk ik ineens hoe klein mijn sociaal leven is. Ik mis bijv. enorm een vriendengroepje om eens regelmatig mee naar een concert te gaan of eens te gaan stappen. Ik merk echt dat het op mijn leeftijd moeilijk is om nog in zo'n vriendengroep terecht te komen. Ik heb meer wat losstaande vrienden en vriendinnen i.p.v. dat het een groepje is.
Ik had al bedacht om me hier in het dorp bij een sportclub aan te sluiten. Ik vind het moeilijk om dit alleen te doen en een keuze te maken welke sportclub, aangezien in niet bepaald in een sport uitblink. Voorheen heb ik meer individueel wat gesport op een sportschool.

Eigenlijk kortgezegd ... ik mis een vriendenclub, sociale activiteiten en een heel deel spanning in mijn leven. Ik zou ook graag weer aan het werk gaan. Helaas heb ik een totaal ander diploma dan de vakgebieden die me nu trekken. Ik wilde iets met dieren gaan doen en heb een MBO4 diploma dierhouderij. Ik denk dat ik zelf momenteel te veel beren op de weg zie, maar ik loop vast in mijn beperkte keuzemogelijkheden.

Beroepen in de zorg (verpleegkundige ziekenhuis, ambulanche chauffeur, ok assistent) zouden me trekken. Gek genoeg lijkt me iets van veiligheid en service bij prorail of NS me ook wat. Ik zoek het liefst een beroep waarbij je actief bezig bent, geen dag hetzelfde is en waar af en toe wat spanning bij komt kijken. Maar dit gaat echt iets zijn waar ik me compleet in om moet laten scholen. En kom ik daar nog tussen met mijn 35 jaar?

Ik wil i.v.m. de kinderen parttime (liefst +/- 24 uur) gaan werken, waardoor veel beroepen (ook een deel van hier bovenstaande) ook weer afvallen. Het ene moment twijfel ik of ik me laat omscholen en echt iets ga doen wat ik heel erg leuk zou vinden. Het andere moment twijfel ik of ik niet iets simpels zoek en daarbij een hobby ga doen voor het deeltje actie en spanning dat ik zoek.
Ik twijfel bijv. al erg lang aan een cursus parachutespringen om zo zelf te mogen gaan springen.

Ik merk aan mezelf dat het achteraf niet slim is geweest om 6,5 jaar thuis te werken. Ik ben er voor mijn gevoel nu te lang uit en vind het spannend om te gaan solliciteren. Zelf denk ik er ook sterk aan een soort jobcoach te zoeken en daar mee aan de slag te gaan. Maar wellicht komen hier ook wat ideeën uit.

Zijn er meer met kinderen die tegen deze problemen aanlopen?
Of mensen die rond hun 35 ook het roer volledig omgegooit hebben en iets heel anders zijn gaan doen?

Polly
Moderator Algemeen

Re: Vastgelopen ... nog opnieuw laten omscholen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 13:09

Ik ben 35 en ben me aan het omscholen, ik ben nu 14jr rij instructeur geweest, sinds 2jr (HAP) ambu chauffeur en ga na de zomervakantie beginnen bij een huisarts als assistente.
Ik heb er enorm veel zin in, was wel even buffelen met studie naast m'n baan en gezin maar het is het meer dan waard..

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 13:13

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar mijn zus met twee kleine kinderen heeft ook besloten om zich te laten omscholen. Die gaat in september beginnen aan haar HBO-V! Ze heeft dan een leer-werkplek, waarbij ze 1 dag per week naar school moet en de rest gaat werken.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 13:29

Ik vind vooral het: niet precies weten wat je wilt heel herkenbaar...

Is buschauffeur niets voor je?? Elke dag anders en ze zoeken er zat. Voor -relatief- ongeschoold werk betaald het goed en ze zoeken er héél veel...parttime werken is geen probleem en vaak kun je alles wel rondom je eigen wensen regelen...

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 13:35

Als je in de zorg wilt werken is nu het moment om je om te laten scholen.
Laatst bijgewerkt door Wesco op 15-07-19 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 13:41

Als de zorg je aantrekt en het financieel mogelijk is om in een opleidingstraject te stappen, dan zou ik dat zeker doen. Ze smeken overal om mensen in de zorg, ook op zzp basis. Heel vaak is het daar ook mogelijk om deeltijds te werken. Ook bv zorgkundige die bij de mensen thuis langsgaat op zelfstandige basis (kies je min of meer zelf je dagen en cliënten ) of op andere vlakken ondersteuning biedt.
Werk als ambulancier bv of bij de spoeddienst (telefoniste voor noodoproepen te ontvangen?). Of leerkracht worden?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 13:52

Ambu verpleegkundige/meldkamer centralist zijn in NL hbo-V functies waar behoorlijk ervaring voor gevraagd word.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 14:04

Ten eerste, je bent nooit te oud om te leren en 35 is eigenlijk gewoon nog piepjong. Het is zeker niet te laat om het roer om te gooien!

Zelf ben ik 40 en heb ik onlangs een traject afgerond bij een soort loopbaancoach. Ik heb er ontzettend veel aan gehad (qua gedachten ordenen en van mezelf kunnen benoemen waar ik goed in ben en wat ik leuk vind) en ben nu bezig om de juiste stappen te zetten om mijn loopbaan een andere wending te geven. Als je nog niet goed weet wat je wilt is een traject bij iemand die je hierbij helpt erg nuttig. Mocht je willen weten waar ik ben geweest, dan mag je me wel een PB sturen.

En in de gevallen waarin je het al wel enigszins weet, gewoon doen. Stoppen kan altijd nog. Overigens vind ik niet dat je 6,5 jaar weggegooid hebt door in het eigen bedrijf te werken. Hoeveel kennis en vaardigheden heb je wel niet opgedaan in die periode! Onbetaalbaar gewoon!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 14:11

Heb tot 92 in de metaal gewerkt. daarna de Verzekeringen(Zorg) in gegaan. Vanaf 2017 draai ik in het museum wereldje met daarbij gebruik makend van mijn edelmetaal achtergrond.
Trek eens bij je Gemeente als NUGer zijnde aan de bel. Er zijn tot je 55ste mogelijkheden tot omscholen.

00000000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 14:18

TS in welke regio woon je?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 14:24

Misschien bij een PI als die er is bij je in de buurt? Hier zoeken ze echt veel personeel bij de PI en daar zit volgens mij genoeg spanning ;)

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 14:28

Ik ben zelf jonger en heb dus geen rechtstreekse ervaring ermee, maar ik zit hier thuis met een moeder met dezelfde onzekerheid. Zij is nog een stukje ouder dan jou (50+). Ze wil zich niet volledig omscholen, maar ze wil wel nog een carrièreswitch en moet daar enkele maanden voor studeren. Ze heeft zichzelf lang aangepraat dat ze dat niet meer moet willen, maar ze is zo ongelukkig in haar huidige job... dus ik ga jou hetzelfde zeggen als wat ik haar zeg: waarom zou je genoegen nemen met nog zoveel jaren ongelukkig zijn? Wat heb je te verliezen? Als het financieel haalbaar is, laat je dan alsjeblieft niet tegenhouden door je leeftijd.

Zeker de jobs die jij opnoemt vereisen vaak wat meer maturiteit. Gebruik dat in je voordeel. Als je het omscholen ziet zitten, laat je dan zeker niet tegenhouden door wat 'hoort'. Als je 35 bent, heb je nog 20-30 jaar carrière voor je, dat is een veel te lange tijd om ongelukkig te zijn.

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 14:30

In mijn zoektocht naar een BBL opleiding pedagogisch medewerker, kwam ik ook een aantal BBL opleidingen verpleegkunde tegen.
Misschien is dat iets?
Ook kraamzorg trouwens. Ze zoeken zoveel mensen in de zorg!

Ik start in september dus met een BBL opleiding in de kinderopvang. 20 uur werken en 1 dag school.

Ben dan wel een stuk jonger, 24, maar in mijn klas zitten ook mensen van 40+. Ik heb ook een baby thuis. Zal misschien wel pittig worden soms, maar heb er enorm veel zin in!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 14:55

Je mag nog 30 jaar werken! Je leeftijd is echt geen bezwaar om nu nog iets heel anders te gaan doen. En zo te lezen heb je ook genoeg tijd en zin in een studie oid naast je gezin en bezigheden.

Een jobcoach in de arm nemen om te onderzoeken welke kant je op wilt, is sowieso een goed idee en investering in jezelf.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 15:00

De zorg is toch hartstikke onpraktisch aangezien je ook nachten en weekenden moet werken.
Zolang je parttime werk nodig hebt is dan een kantoorbaan niet praktischer?

00000000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 15:07

Mocht je interesse hebben in chauffeurswerk in het buitengebied van Breda dan weet ik misschien wel wat

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 15:17

elnienjo schreef:
De zorg is toch hartstikke onpraktisch aangezien je ook nachten en weekenden moet werken.
Zolang je parttime werk nodig hebt is dan een kantoorbaan niet praktischer?

Parttime onregelmatig is met kinderen juist heel praktisch.
Sinds ik onregelmatige diensten werk hebben we bijna nooit kinderopvang nodig. Het is wel ff plannen (mijn partner werkt ook onregelmatig) maar we zijn heel vaak samen thuis en voor onze zoon is bijna altijd iemand thuis.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 15:23

De zorg is veel onregelmatig werk, maar wel mogelijkheden zat om om te scholen. In regio West-Brabant kun je 1,5 jaar al je diploma halen voor verzorgende niveau 3. Er is ook veel vraag naar huisartsassistenten en pedagogisch medewerkers in de kinderopvang? Deze opleidingen worden ook vaak vanuit de werkgever vergoed (BBL-traject) en een combi van werken/leren en dan zit je niet met avond/weekenddiensten.

Fabienne_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 19:20

Ik ben bijna afgestudeerd als operatieassistent en word over een maand 32 maar ben zeker niet de oudste leerling. Daarbij is het in mijn ziekenhuis mogelijk om de opleiding parttime te volgen in 3.5 jaar ipv 3 jaar

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 19:47

Natuurlijk kun je nog wat anders :)
Juist nu, nu de werkeloosheid historisch laag is.

Ik wil je ook even op het hart drukken dat je het werk op jullie bedrijf ook echt als volwaardig werk met leerervaringen moey documenteren. Je hebt niet zomaar een beetje thuis gezeten of zo.
Als je dat moeilijk vind, praat dan met iemand die je daarmee kunt helpen de kernpunten vast te leggen.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 18:26

Ik heb vorige week de hbo-v afgerond, ik ben 34. Kom uit een hele andere sector en heb de opleiding in deeltijd gedaan, zo kon ik werken en leren combineren. hbo-v is zonder vooropleiding in de zorg een 4-jarige opleiding, dus da's best een investering qua tijd. Opleidingsplaatsen zijn voor de hbo-v zonder zorgervaring wel wat moeilijk te vinden, maar bbl verzorgende-IG kom je heel veel tegen, ook mbo-v.
Vwb. 'spanning en sensatie' in je werk. Ik ben met de opleiding begonnen om uiteindelijk in het ziekenhuis te gaan werken. (heb me destijds ook georienteerd op OK- en anesthesie assistent). Omdat de opleidingsplekken in de ziekenhuizen hier in de buurt heel beperkt waren (maar 1 van de 6 ziekenhuizen bood dit toen aan) ben ik in de ouderenzorg terechtgekomen. Nu ik gediplomeerd ben en in principe overal kan solliciteren twijfel ik of ik dat wel wil. Ook de ouderenzorg of de zorg in de wijk is leuk en afwisselend, en kan soms ook echt wel ff spannend zijn.
Verschil is dat je in een ziekenhuis grotendeels volgens protocollen werkt en artsen en collega's met en bult expertise bij de hand hebt, dit heb ik in mijn werk niet direct achter de hand. Ik draai verantwoordelijke diensten, moet zelf situaties goed in kunnen schatten en passend handelen, de collega waarmee ik werk is vaak nog minder ervaren en/of lager opgeleid dan ik. We hebben cliënten met heel diverse problematiek. Ik kan 'mijn ei wel kwijt' qua complexiteit, saai is het zeker niet.

Als ik jou was zou ik gewoon eens navragen of je een dag ergens mee kan lopen. Dan krijg je een beetje een idee of de zorg echt is wat je ervan verwacht.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 19:02

Ik heb dan wel geen kinderen, maar zit verder een beetje in een zelfde situatie. 37 jaar, ook een dieren opleiding gedaan ooit, daar geen werk in gevonden en toen bij mijn huidige werk terecht gekomen. Daar zit ik nu zo'n 12 jaar, heb het er meestal prima naar mijn zin, maar veel uitdaging zit er niet in, het is lichamelijk zwaar en de steeds vroegere werktijden en langere reistijd (omdat kantoren worden samengevoegd) gaan me tegen staan. Maar wat dan? Ga ik dat vaste contract wat ik na al die jaren eindelijk heb opgeven voor onzekerheid? En wat kan ik, wat wil ik? Ik weet vooral dat de zorg niks voor mij is, laat daar nou juist veel kansen liggen momenteel. En dan nog het financiële plaatje.
Ik lees mee voor inzichten.

JLLN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 19:29

Delphi schreef:
Beroepen in de zorg (verpleegkundige ziekenhuis, ambulanche chauffeur, ok assistent) zouden me trekken. Gek genoeg lijkt me iets van veiligheid en service bij prorail of NS me ook wat. Ik zoek het liefst een beroep waarbij je actief bezig bent, geen dag hetzelfde is en waar af en toe wat spanning bij komt kijken. Maar dit gaat echt iets zijn waar ik me compleet in om moet laten scholen. En kom ik daar nog tussen met mijn 35 jaar?

35 jaar in de bloei van je leven joh! Ik werk bij een zorginstelling en houd mij veel bezig met werving van onder andere leerlingen voor onze interne BBL opleidingen. Je wilt niet weten hoeveel interesse daar in is bij mensen die zelfs 20 jaar meer op de teller hebben staan :)

Houd er in een zorgberoep wel rekening mee dat je ook avonden, nachten en weekenden moet werken. Een contract voor 24 uur betekent niet 3 dagen werken. Een contract voor 24 uur kan in het ergste geval ook 6 of 7 dagen werken betekenen (extreme uitzondering wel en komt zelden voor, maar meer dan 3 dagen zeker wel). Daar tegenover staat dan ook weer dat het voor kan komen dat je 3 of 4 dagen aaneengesloten vrij bent. Mijn ervaring is dat de mama's het juist heel fijn vinden om meerdere dagen juist kortere diensten te draaien, omdat ze dan overdag ook vaak meer tijd voor de kids hebben, of om dingen in huis te doen als de kinderen op school zitten.

Hoe oud zijn je kinderen nu?

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 19:36

JLLN_ : ik denk dat dat vooral in de thuiszorg is... ik werk als verzorgende IG in de thuiszorg en daar heb je soms veel dagen terwijl ik ook niet zo'n groot contract heb.
Collega's in het verpleeghuis maken vaak wel langere dagen en hoeven dus ook minder terug te komen.
Het verschilt dus wel echt waar je werkt.

In de meeste zorgorganisaties kun je eens een dagdeel of een dag mee lopen om te kijken of het iets voor je is. Misschien kun je dat doen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-19 23:31

Bedankt allemaal voor de reacties! Heel fijn! Ik ga er morgen even goed voor zitten.