Allereerst mijn excuses als dit niet goed staat.
Ik heb even een beetje advies nodig betreffende mijn auto, aangezien ik er ongeveer 0 verstand van heb en er misschien bokkers zijn die dit wel weten

De situatie is als volgt:
April 2018 heb ik mijn eerste eigen auto gekocht. Het betreft een Opel Corsa D uit 2008, met toen 114.000 km op de teller en nieuwe apk.
In maart dit jaar begon echter de ellende, op dat moment dik 10.000 km verder. Waarschuwingslampje voor de temperatuur ging branden, meermaals koelvloeistof bijgevuld maar mocht niet baten. Telkens na 10-20km weer hetzelfde lampje en uiteindelijk diezelfde dag nog stilgestaan op een drukke weg met een auto die niet meer wilde starten.
Auto naar de garage gebracht, probleem was de koppakking. Meneer van de garage adviseerde me goed na te denken over of ik het dat wel waard vond, aangezien de distributieriem dan net zo goed ook meteen vervangen kon worden, aangezien die er dan toch af was. Kostenindicatie €1000-1200,-
Toen zelf geopperd of ik dan niet beter eerst apk kon keuren, dat moest immers binnen een maand weer. Dus zogezegd zo gedaan, bleek ook de koppelingsplaat vervangen te moeten worden.
Nieuwe kostenindicatie: €1700,- en auto een week kwijt.
Dat geld had ik eigenlijk niet, maar geld voor een nieuwe (degelijke) auto ook niet. Uitgerekend hoeveel ik wel kon betalen, en samen tot de oplossing gekomen om de helft aan te betalen na reparatie en daarna de rest in delen.
Omdat ik de auto wel veel nodig had heb ik een leenauto meegekregen, maar daarvoor wel €0,43 per gereden kilometer voor moeten betalen ex btw.
Goed, auto gerepareerd, opgehaald op 13 maart, totale kosten uiteindelijk bijna €2200,- en een factuur met specificaties en uitgevoerde werkzaamheden dat 1,5 a4tje lang is. Werd me verzekerd dat auto volledig uit elkaar is geweest en ik er de komende 5 jaar geen problemen mee zou hebben.
Financiële meevaller gehad en daardoor 3 weken later de rest kunnen betalen.
2,5 maand verder. 1 juni wil ik wegrijden van mijn werk als ik ineens een tik hoor. Ik dacht dat het een steentje oid zou zijn, want zo klonk het. Tot ik ik mijn ooghoek een ronde schijf weg zag rollen. Was op een zaterdagavond, dus garage niet bereikbaar. Een collega heeft me naar huis gebracht, en ik heb maandagochtend de garage gebeld. Zou iemand ter plaatse komen om te kijken naar het probleem. Bleek een onderdeel van de aircopomp te zijn geweest dat ‘er af gelopen was’. Kon in principe ter plekke gerepareerd worden, maar toch niet omdat de monteur zijn schroevenset vergeten was. Auto moest dus mee, zou ik hem een dag later kunnen halen.
Kosten: iets meer dan €100,-
Daar was ik het niet mee eens, gezien het feit er letterlijk tegen me gezegd is dat de héle auto uit elkaar is geweest en de distributieriem (volgens mij) lángs die schijf loopt (zou niet weten wat voor band daar anders zou lopen, maar ik ben een leek op dit gebied) en het me logisch lijkt dat je die schijf dus loshaalt om de distributieriem fatsoenlijk te kunnen plaatsen. Maar monteur beweert de schijf niet los gehad te hebben.
Ik heb aangegeven dat ik het dan nog steeds frappant vind dat zo’n schijf er blijkbaar ineens uit valt terwijl die auto helemaal nagekeken is. Meneer gaf aan dat het dan waarschijnlijk vermoeidheid van het materiaal was, maar dat hadden ze dan toch kunnen zien lijkt mij? En ze hebben gewoon dezelfde schijf er weer op gedraaid.
Goed, allemaal leuk, toch maar met tegenzin betaald en weer naar huis gereden.
Nu zijn we weer 3 weken verder (waarvan auto 1 week stil heeft gestaan ivm vakantie) en ervaar ik ineens problemen met schakelen. Ik krijg mijn auto bijna niet in de 2e versnelling, soms lukt dit zelfs helemaal niet. Ook de 1e en 3e versnelling gaan moeizaam. De 4 en 5 geen probleem.
Auto heeft altijd heel makkelijk geschakeld, maar is nu dus niet zonder heel veel kracht te gebruiken in de eerste 3 versnellingen te krijgen. Soms lukt het ineens wel heel makkelijk, maar moet vaak een aantal keer proberen. Niet echt handig.
Nou vraag ik me dus af of dat niet vreemd is aangezien de koppelingsplaat vervangen is, en alles opnieuw geolied etc? Letterlijk 3,5 maand geleden. Nou weet ik niet wat precies de functie is van de koppelingsplaat, maar ik zou de link wel snappen
Lang verhaal kort: is dit een ‘fout’ van de garage of gewoon domme pech?
En zijn er mensen die het met me eens zijn dat die schijf ook een fout was van de garage?
Ik hoor graag jullie mening