Ah, ik was mijn eigen topic kwijt
Shenavallie schreef:Voor mij is een echte vriendschap dat je elkaar niet elke dag of elke week hoeft te zien of te spreken. Als je na een poosje elkaar weer ziet en je bent nog steeds blij om elkaar te zien, dan geldt dat voor mij als een echte vriendschap. Ik ben zelf geen deur platloper en ik krijg ook erg de kriebels als iemand mij elke week, laat staan elke dag (brrrrrr) wil zien. Dat voelt als een verplichting en alsof zo iemand niet alleen durft te zijn. Dat komt bij mij inderdaad erg claimerig over en daar ben ik - samen met mijn echte vrienden - nogal allergisch voor. Ik ben erg op mijzelf en heb bewust maar een kleine hoeveelheid echte vrienden. We zijn er voor elkaar als het nodig is en we vinden het ook allemaal erg fijn als er geen sprake is van 'moeten'. Als we elkaar zien, dan is het of je elkaar gisteren nog gesproken hebt en is het super gezellig.
En als jij nou om de 2 maanden wil afspreken en je vrienden elke maand? Dan loop je elkaars deur niet plat, maar kunnen ze zich nog steeds aan je "opdringen".
Pluisje1998, thx voor jouw uitgebreide reactie! Last minute afzeggen vind ik ook heel vervelend, inderdaad gewoon omdat ik mij erop verheug en in mijn eigen situatie eromheen dus al alleen-tijd heb ingepland. Het wordt wel heel leeg dan
.
anjali schreef:de kunst is natuurlijk het vinden van vrienden die op dezelfde golflengte zitten. Dan komen de behoeftes aan veel of weinig contact vaak goed overeen.Maar dat lukt in de praktijk niet altijd en dan wordt het wederzijds aftasten.Mensen zijn nu eenmaal allemaal anders.
Dezelfde golflengte is helemaal ideaal! Ik merk zelf dat nieuwe vriendschappen meer op dezelfde golflengte zitten dan oude vriendschappen, puur omdat levens en mensen in de tussentijd veranderen. Dat betekent voor mij alleen niet dat ik ze daarom niet meer wil zien.
Jolien87 schreef:Ik heb vriendinnen die ik dagelijks spreek en vriendinnen die ik eens in de paar weken spreek en met beiden werkt dit prima.
De ene vriendschap is niet beter dan de ander maar de ene keer heb je meer te vertellen dan de andere keer.
Ik heb nooit afspraken gemaakt met mijn vriendinnen over hoe vaak we elkaar spreken, dat loopt gewoon zo.
Ik heb ook nog nooit afspraken gemaakt, maar ben nu blijkbaar op een punt in mijn leven gekomen dat in de vriendschap andere behoeftes zijn (terwijl ik getrouwd ben afgelopen jaar, is een andere vriendin na een lange relatie weer vrijgezel geworden bijvoorbeeld).
@ WeCo, haha thanks voor je eerlijke en duidelijke reactie. Ik ben van mezelf dan toch wat anders blijkbaar.