Opdringerige/claimende vriendinnen..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ladyson

Opdringerige/claimende vriendinnen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-19 20:06

.. zo zou je het kunnen omschrijven. :j Of kun je beter zeggen: een verschil van behoeften in de vriendschap? :)* En hoe ga je daar dan mee om? Grenzen bewaken en aangeven wordt vaak gezegd.

De ongeschreven regel schijnt te zijn dat de contactfrequentie wordt gebaseerd op degene die het minste behoefte aan contact heeft. Maar.. Vriendschap is toch geven en nemen? Doet het er dan niet toe dat de andere vriendin vaker contact wil hebben, maar dat met die behoefte geen rekening wordt gehouden? Dat klinkt dan wel weer egoistisch..

Deze discussie vindt al een poosje plaats in mijn hoofd, en ik kom er eigenlijk niet uit. 8)7

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 20:15

De vriendin die veel behoefte aan contact heeft moet dat gewoon bij andere vriendinnen weg halen, zo simpel is het.

verootjoo

Re: Opdringerige/claimende vriendinnen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 20:19

Ja lijkt me ook. Als je heel veel vriendinnencontact wil hebben moet je heel veel vriendinnen zoeken.
En als je weinig contact wilt minder vriendinnen :)

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 20:29

Ik denk dat op dit gebied twee mensen soms gewoon geen match kunnen zijn, ondanks dat je elkaar best (of heel) aardig vind. Dat heeft verder niets te maken met jouw ongeschreven regel. Stel jij hebt behoefte aan max. 2 keer per jaar elkaar zien, terwijl je bij elkaar om de hoek woont.. dan kan je vriendin ook gewoon besluiten dat op deze manier een vriendschap voor haar niet hoeft :P

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 20:35

Ik heb hier zelf behoorlijk wat last aan ondervonden en vind het inderdaad geven en nemen.
Natuurlijk kan het een keer zijn dat je een afspraak vergeet of dat je echt te moe bent of teveel aan je hoofd hebt.
Maar als het echt niet levelt met elkaar dan hoeft het van mij eerlijk gezegd ook niet. Ik weet opzich wel wat ik kan verwachten van welke vriendinnen dus ik kan het wel hebben van sommige als ik die een tijd niet zie. En zelf heb ik soms ook geen tijd als zij het vragen dus het is geen eenrichtingsverkeer wat dat betreft.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 21:04

Ik had vroeger vriendinnen die élke dag langskwamen. Ook op de basisschool was ik altijd met één vriendin. Namate ik ouder werd, werd ik het eigenlijk zat. Ik wilde haar niet kwetsen, dus ik deed gewoon gezellig mee. Enkel éindelijk op de middelbare dacht ik dat het wel ''over'' zou zijn. Appte ze me nog zowat iedere dag. Na 2 jaar ben ik langzaam gestopt met reageren, ik ben absoluut geen type voor vriendinnen, en dat weet ik van mezelf en ben daarom ook alleen. Nu hebben we vrijwel geen contact meer.

terug komend op je discussie: Ik denk wel dat je het duidelijk moet maken, wat ik dus niet deed, :') . Die 'vriendin' heeft nu volgens mij ook vele andere vriendinnen en liet mij daardoor mee rust.

WeCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 00:21

Duidelijk zijn en aangeven hoe jij in elkaar steekt en hoe jij de vriendschap ziet, als de vriendin in kwestie daar niet mee kan leven dan kun je beter afscheid nemen van elkaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 00:41

Ik snap je stukje over wie nu meer contact wil niet zo goed, kan aan het tijdstip liggen haha maar gezien het claimen verhaal ga ik er vanuit dat je dus de vriendin(nen) bedoeld met dat die meer contact willen.. ik weet niet hoelang jullie al bevriend zijn en hoe lang dit al speelt, is het al vanaf het begin altijd zo geweest? Heb je het wel eens bespreekbaar gemaakt richting haar etc?
Deze dingen weet ik allemaal niet dus buiten dat om zal ik proberen uit mijn eigen situatie iets te zeggen/adviseren.
Zelf ben ik echt een claimer geweest en soms is dit nog altijd een lastige situatie omdat ik gewoon heel graag wil, enthousiast ben etc. Helaas heeft mij het wel veel sociale contacten gekost omdat deze mensen dus niks hierover durfden te zeggen en ik dan dus later via wat voor weg dan ook er achter moest komen dat het in ieder geval allemaal bij mij lag in de vorm van ze praat te veel, ze is zo negatief, claimerig, wil continu afspreken.

Nouja terug naar jou ts.. De dingen die ik hierboven noem, behoefte tot veel contact of claimen kan echt te maken hebben met onzekerheid, angst of vervelende dingen uit het verleden.
Kijkend naar mezelf is het alle 3. Maar aan de buitenkant ziet niemand het, alleen je verteld het ook niet zomaar even..
Daarom zou ik je willen adviseren om toch echt dit gesprek aan te gaan, ik heb zelf een training gevolgd en heb hier veel handvaten gekregen waardoor ik nu ook aan geef bij de mensen om me heen dat ze me soms moeten remmen als ik te veel door praat/ratel.. Of als ik te negatief word of ze me er op willen wijzen, daarnaast lichaamstaal. Ik ben gewoon niet goed in iets kort vertellen (blijkt hier ook wel), maar als ik hele tijd aan het praten ben in de klas bijvoorbeeld en iedereen gaat op een gegeven moment afhaken, onderuit zakken in de stoel, gapen, afgeleid raken, telefoon erbij pakken etc. Is dat voor mij nu ook duidelijk dat ik de aandacht kwijt raak en m'n mond moet houden of m'n verhaal moet afronden (ik zeg ook want voor anderen is dat misschien de normaalste zaak van de wereld) .

Dus ja om een lang verhaal kort te maken, ik zou het gesprek aan gaan en eerlijk zijn, geloof me het is niet altijd makkelijk maar doe het vanuit liefde en uit de beste bedoelingen en geef dit ook aan bij haar. Ik geef om je, vind je een leuke meid maar dit en dit trek ik gewoon niet zo goed omdat ik daar anders over denk, hoe kunnen we dit oplossen? Bijvoorbeeld..

Echt hoor ik heb het zelf zo vaak mee gemaakt in het verleden en baal zo verschrikkelijk dat mensen nooit eerlijk durfden te zijn tegen mij. Met als resultaat dat ik in sociaal contact in ieder geval veel slechter ben geworden en dat doet me veel meer pijn dan wanneer mensen eerlijk dingen voor je voeten gooien ook dingen die niet leuk zijn om te horen..

Ik hoop dat je er wat mee kan :)

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 06:33

Je kunt dit toch met je vriendin bespreken?
Geef het aan dat dit in je hoofd speelt en je niet zo goed weet wat je eraan kunt doen. Ik zou in ieder geval minder reageren, of komen dan de "joehoe" "negeer me niet" berichten?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 07:13

Als je "last hebt" van een èrrug enthousiaste vriendin zou ik als ik jou was gewoon op een zo fijn mogelijke manier zeggen, dat je het heel leuk vindt om samen af te spreken maar jouw contactfrequentie behoeftes wat lager liggen.

Wellicht kan je er zelfs een duidelijk voorstel bij doen? Voor jezelf bedenken wat JIJ leuk zou vinden en wat zou kunnen werken. Dat je bvb zegt van joh zullen we afspreken dat we elke zaterdag zus-of-zo. Dat je het een beetje afbakent van bvb elke dag naar 1 of 2 dagen in de week ofzo :P

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 07:42

Ik heb een vriendin gehad die mij elke dag belde en appte.. maar ook als ik niet op nam of niet snel genoeg terug appte had ik soms 10 gemiste oproepen of 40 appjes.. 8)7
Ik moest mij altijd verantwoorden waar ik was en wat ik ging doen. Als ik naar mijn paard ging wilde ze mee waar ik geen zin in had. Haar relatie was uit gegaan en ik had het idee dat zij mij als nieuwe relatie zag....... :') Op een gegeven moment heb ik haar aangesproken op t feit dat ik dit niet trok, dat ik het leuk vond om zo af en toe wat te doen maar elke dag appen al mij moeten verantwoorden had ik geen zin meer in.
Zij begreep dit totaaaaal niet en de vriendschap was vrijwel direct over. Het was voor haar blijkbaar alles of niets.
Dan maar niets! :j Ik trok het heel slecht haar gedrag :\

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 10:51

Misschien kan ik inzicht bieden in de andere kant van het verhaal; ik ben iemand die juist veel behoefte heeft aan contact en altijd wel met iemand samen wilt zijn. En nee, dit hoeft echt niet bij iedereen uit onzekerheid te komen. Ik hou ontzettend van gezelligheid en ben een enorm open en sociaal persoon. Tijd en ruimte delen met andere mensen vind ik nou eenmaal echt niet erg en aan 'alone time' hecht ik niet zoveel waarde. Overigens probeer ik dit wel steeds meer te doen, want het is natuurlijk enorm goed voor je :)

Misschien ligt het verschil bij mij dat ik het van mezelf weet dat ik soms (vooral vroeger toen ik nog een stuk jonger was) opdringerig over kan komen. Vaak geef ik aan mensen zelf aan "Yo, als je geen zin hebt. Zeg het dan eerlijk." Echter zijn mijn intenties, en ik denk van veel mensen, alleen maar op gezelligheid uit. Het zit nou eenmaal in sommige mensen hun karakter en ik vind dat er hier in het topic niet perse positief naar gekeken word tot nu toe. Terwijl het ook een hele goede eigenschap kan zijn als je je er bewust van bent! Als er wat is sta ik namelijk ook altijd klaar en voor last-minute dingen ben ik altijd in :)

Pluisje1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 11:23

Sheehan schreef:
Misschien kan ik inzicht bieden in de andere kant van het verhaal; ik ben iemand die juist veel behoefte heeft aan contact en altijd wel met iemand samen wilt zijn. En nee, dit hoeft echt niet bij iedereen uit onzekerheid te komen. Ik hou ontzettend van gezelligheid en ben een enorm open en sociaal persoon. Tijd en ruimte delen met andere mensen vind ik nou eenmaal echt niet erg en aan 'alone time' hecht ik niet zoveel waarde. Overigens probeer ik dit wel steeds meer te doen, want het is natuurlijk enorm goed voor je :)

Misschien ligt het verschil bij mij dat ik het van mezelf weet dat ik soms (vooral vroeger toen ik nog een stuk jonger was) opdringerig over kan komen. Vaak geef ik aan mensen zelf aan "Yo, als je geen zin hebt. Zeg het dan eerlijk." Echter zijn mijn intenties, en ik denk van veel mensen, alleen maar op gezelligheid uit. Het zit nou eenmaal in sommige mensen hun karakter en ik vind dat er hier in het topic niet perse positief naar gekeken word tot nu toe. Terwijl het ook een hele goede eigenschap kan zijn als je je er bewust van bent! Als er wat is sta ik namelijk ook altijd klaar en voor last-minute dingen ben ik altijd in :)

Precies wat Sheehan hier zegt. Het is niet altijd negatief of claimerig bedoeld, of dat het uit onzekerheid komt ofzo. Ik ben ook iemand die graag heel vaak met mensen afspreekt en leuke dingen doet met mensen. Dingen alleen doen vind ik echt niks aan, doe het soms wel, maar met iemand anders is het altijd leuker.

Wel geef ik ook altijd bij mensen aan dat ze het aan moeten geven als ze niet willen afsprejeb. Dat het echt niet moet en dat her gewoon een vraag is waar nee op gezegd mag worden. Dan ben ik ook niet kwaad ofzo, dan ga ik gewoon kijken of er iemand anders zin heeft :')

Merk wel dat sommige mensen het lastig vinden om nee te zeggen, en dat zijn de mensen bij wie ik zelf probeer om het contact iets te limiteren. Wil niet over mensen hun grenzen heengaan. Daarom is het aangeven van die grens zoooo belangrijk, soms heb ik het gewoon op recht niet door, zeker over whatsapp niet ofzo.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-19 17:28

Leuk al deze reacties, met verschillende invalshoeken! :) Ik pik er even een aantal uit! Laat ik vooropstellen dat het mij niet zozeer om mijn persoonlijke situatie gaat, maar over dit soort situaties in het algemeen. (Desalniettemin heb ik natuurlijk wel een aanleiding gehad om hierover te gaan nadenken, het komt niet uit het niks :D )

Mavelle schreef:
De vriendin die veel behoefte aan contact heeft moet dat gewoon bij andere vriendinnen weg halen, zo simpel is het.

verootjoo schreef:
Ja lijkt me ook. Als je heel veel vriendinnencontact wil hebben moet je heel veel vriendinnen zoeken.
En als je weinig contact wilt minder vriendinnen :)

Dit waren eigenlijk best wel eyeopeners voor mij.. :+

WeCo schreef:
Duidelijk zijn en aangeven hoe jij in elkaar steekt en hoe jij de vriendschap ziet, als de vriendin in kwestie daar niet mee kan leven dan kun je beter afscheid nemen van elkaar.

Dit triggert mij dan weer. Het gaat toch niet alleen om jou (en dan bedoel ik niet 'jou' als in WeCo, maar 'jou' als in een vriendin)? Is het dan zo dat degene die meer contact wil zich altijd moet aanpassen of afscheid moet nemen?

Als mijn man vaker met mij uiteten wil dan ik, dan is een deel de oplossing dat hij lekker met een ander gaat, maar is een deel toch ook gewoon 'geven en nemen' en zal ik af en toe een extra keer mee gaan. (Ik weet even geen beter voorbeeld te verzinnen :+ maar wat ik bedoel te zeggen is dat naar mijn idee in een relatie het veel meer 'geven en nemen' is dan in een vriendschap, en ik vraag me af of dat zo is en of dat "goed" is).

@Annet_Dottie, bedankt voor het delen van jouw verhaal! Vervelend om te horen dat je vrienden bent kwijtgeraakt doordat het niet eerlijk wordt aangegeven.. Dat zou toch mijn eerste voorkeur hebben. Goed dat je het benoemd en dit misschien weer een eyeopener voor iemand anders is. :j

marleen_88 schreef:
Je kunt dit toch met je vriendin bespreken?
Geef het aan dat dit in je hoofd speelt en je niet zo goed weet wat je eraan kunt doen. Ik zou in ieder geval minder reageren, of komen dan de "joehoe" "negeer me niet" berichten?

Mijn ervaring is dat het wel minder wordt door het aan te kaarten, maar uit enthousiasme er vervolgens toch weer te vaak contact wordt opgenomen. Om daarna weer sorry te zeggen als je het dan opnieuw aankaart, maar men dus gewoon echt enthousiast (en impulsief) is. En dan kom ik weer bij mijn punt: in hoeverre is het geven en nemen? Ik merk dat ik, en anderen, heel erg terughoudend zouden worden als mij zoiets zou worden verteld, maar dat impulsieve/enthousiaste vriendinnen met deze boodschap toch anders omgaan. Hebben zij dan geen recht op hun gevoel/behoefte? Draait het alleen om 'mijn' gevoel hierbij?

@_Robijn_ dat klinkt wel echt extreem :wow: Dat heb ik zelf nog nooit meegemaakt gelukkig haha

Pluisje1998 schreef:
Sheehan schreef:

Precies wat Sheehan hier zegt. Het is niet altijd negatief of claimerig bedoeld, of dat het uit onzekerheid komt ofzo. Ik ben ook iemand die graag heel vaak met mensen afspreekt en leuke dingen doet met mensen. Dingen alleen doen vind ik echt niks aan, doe het soms wel, maar met iemand anders is het altijd leuker.

Wel geef ik ook altijd bij mensen aan dat ze het aan moeten geven als ze niet willen afsprejeb. Dat het echt niet moet en dat her gewoon een vraag is waar nee op gezegd mag worden. Dan ben ik ook niet kwaad ofzo, dan ga ik gewoon kijken of er iemand anders zin heeft :')

Merk wel dat sommige mensen het lastig vinden om nee te zeggen, en dat zijn de mensen bij wie ik zelf probeer om het contact iets te limiteren. Wil niet over mensen hun grenzen heengaan. Daarom is het aangeven van die grens zoooo belangrijk, soms heb ik het gewoon op recht niet door, zeker over whatsapp niet ofzo.

Dank! Heel fijne aanvulling jullie reacties. Vinden jullie het dan niet vervelend dat jullie je maar aan de ander steeds moeten aanpassen? Ik voel mij daar persoonlijk dus bezwaard bij. Jullie gevoel mag er ook zijn :D

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 17:43

Voor mij is een echte vriendschap dat je elkaar niet elke dag of elke week hoeft te zien of te spreken. Als je na een poosje elkaar weer ziet en je bent nog steeds blij om elkaar te zien, dan geldt dat voor mij als een echte vriendschap. Ik ben zelf geen deur platloper en ik krijg ook erg de kriebels als iemand mij elke week, laat staan elke dag (brrrrrr) wil zien. Dat voelt als een verplichting en alsof zo iemand niet alleen durft te zijn. Dat komt bij mij inderdaad erg claimerig over en daar ben ik - samen met mijn echte vrienden - nogal allergisch voor. Ik ben erg op mijzelf en heb bewust maar een kleine hoeveelheid echte vrienden. We zijn er voor elkaar als het nodig is en we vinden het ook allemaal erg fijn als er geen sprake is van 'moeten'. Als we elkaar zien, dan is het of je elkaar gisteren nog gesproken hebt en is het super gezellig.

Pluisje1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 17:59

@ladyson
Nee eigenlijk valt dat wel mee.

Mijn vrienden passen zich zo ook wel eens aan mij aan. En ik heb ook wat vrienden die hetzelfde zijn als ik. Wat ik wel heel vervelend vind is als mensen eerst ja zeggen op iets en dan die dag of de dag van te voren zeggen dat ze het eigenlijk toch niet zo zien zitten/geen zin hebben. Tuurlijk dat kan, maar dan heb ik wel zoiets van, nou kan je dat dan niet meteen zeggen als ik het vraag. Vooral omdat ik me er dan op verheug en vervolgens gaat het niet door. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat iemand alleen-tijd nodig heeft, dus kan dan in eerste instantie wel eens denken als iemand zegt "hey, ik heb de hele dag gewerkt en ik heb even tijd voor mezelf nodig", pfff stel je niet zo aan. Al zou ik dat absoluut nooit naar diegene uitten. Dit is puur omdat ik dat zelf niet heb. Ik heb daarin ondertussen geleerd dat zo'n afwijzing echt niks met mij als persoon te maken heeft. Maar dat vond ik vroeger nog al eens moeilijk.

Ik ben wat dat betreft heel blij dat ik ondertussen een best uitgebreide verzameling vrienden heb. Daar zitten erbij voor wie tijd voor hunzelf echt heilig is en die daarvoor plannen af zullen zeggen. Maar ook mensen die soms als ik er doorheen zit (bijv de hele week gewerkt en vervolgens het hele weekend thuis zitten zonder wat te doen, das voor mij echt hel, word daar ook oprecht chagrijning van), zullen zeggen, nou dan gaan we toch wat doen, ondanks dat ze misschien geen zin hebben. Dat kan ik dan ook heel erg waarderen en ben ook heel erg blij met deze mensen.

Lang verhaal kort, nee in principe vind ik het niet erg als iemand nee zegt, maar wees dan wel gewoon eerlijk en open erover. Er zijn altijd uitzonderingen maar dat zijn dan vaak weer situaties op zich.

Disclaimer, ik ben overigens niet iemand die vrienden perse elke week (laat staan elke dag) wil zien. Dat niet,ik ben druk en mijn vrienden ook. Er zijn wel mensen die ik zo'n eens in de twee weken vraag, maar ook van hun vind ik het geen probleem als ze niet willen/kunnen. Ook ben ik geen whatapper en kunnen er weken overheen gaan zonder dat ik sommige mensen spreek :')

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 18:07

Haha opzich een herkenbare situatie...

Ik ben super sociaal, maar ik heb (net als de meeste Bokkers) een tijdrovende hobby, die mijn toenmalige vriendinnen niet hadden. Tevens had ik een hele fijne thuissituatie en kwam ik graag thuis bij mijn ouders. Dus na een weekendje weg kwam ik graag voor bedtijd thuis, zodat ik nog even met mijn ouders kon kletsen. Mijn vriendinnen waren daar heel straf in: "Pffff, komen ze meteen naar je toe te vragen hoe het was, heb ik ECHT geen zin in." :roll:
Ook was het bij ons thuis: "Waarom zou je een kamer gaan huren als je zovaak terug naar hier moet voor je hobby en je daarmee vet veel geld verspilt?"
Natuurlijk ging ik regelmatig ergens niet mee naar toe vanwege concoursen.

Nouja, vriendinnen gingen wel op kamers, vonden dat ik minimaal één keer per week daar moest langskomen om te gaan stappen (waar ik niet elke week behoefte aan had).

Is uiteindelijk gewoon doodgebloed, van altijd alles samen doen naar helemaal alleen. Heb ik wel wat moeite mee gehad, ik ben niet iemand die vrolijk in haar eentje op stap gaat.
Maar gelukkig kreeg ik er ook weer andere vriendinnen voor terug.

Ik ben iemand die je op moet zoeken, anders ben ik voornamelijk druk met mijn eigen ding. Ik ben géén apper en de meeste mensen weten dat gelukkig ook. Wat helaas nog wel eens wordt vergeten is dat ik vrij veel aan de hobby ben, alleen woon, mijn huishouden fanatiek probeer te runnen en daarnaast altijd aan het klussen/verbeteren ben.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 18:30

de kunst is natuurlijk het vinden van vrienden die op dezelfde golflengte zitten. Dan komen de behoeftes aan veel of weinig contact vaak goed overeen.Maar dat lukt in de praktijk niet altijd en dan wordt het wederzijds aftasten.Mensen zijn nu eenmaal allemaal anders.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 18:34

@Pluisje: Ik vind het wel belangrijk dat mensen zich aan hun afspraken houden.Niet zonder dringende reden iets wat al beloofd was afzeggen.

Pluisje1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 18:51

anjali schreef:
@Pluisje: Ik vind het wel belangrijk dat mensen zich aan hun afspraken houden.Niet zonder dringende reden iets wat al beloofd was afzeggen.

Ja ik ook, maar als iemand last minute besluit wat af te zeggen kan ik daar vrij weinig tegen beginnen. Buiten zeggen dat ik er niet van gecharmeerd ben en heb dat dan ook duidelijk gedaan de keer erna. Uiteindelijk heeft hij wel zijn excuses aangeboden.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 19:43

Ik heb vriendinnen die ik dagelijks spreek en vriendinnen die ik eens in de paar weken spreek en met beiden werkt dit prima.
De ene vriendschap is niet beter dan de ander maar de ene keer heb je meer te vertellen dan de andere keer.

Ik heb nooit afspraken gemaakt met mijn vriendinnen over hoe vaak we elkaar spreken, dat loopt gewoon zo.

WeCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 02:00

Ladyson schreef:
WeCo schreef:

Dit triggert mij dan weer. Het gaat toch niet alleen om jou (en dan bedoel ik niet 'jou' als in WeCo, maar 'jou' als in een vriendin)? Is het dan zo dat degene die meer contact wil zich altijd moet aanpassen of afscheid moet nemen?

Als mijn man vaker met mij uiteten wil dan ik, dan is een deel de oplossing dat hij lekker met een ander gaat, maar is een deel toch ook gewoon 'geven en nemen' en zal ik af en toe een extra keer mee gaan. (Ik weet even geen beter voorbeeld te verzinnen :+ maar wat ik bedoel te zeggen is dat naar mijn idee in een relatie het veel meer 'geven en nemen' is dan in een vriendschap

Het gaat mij wat mij betreft wel om mij.
Vriendschappen moeten wat mij betreft een meerwaarde zijn en geen ergenis. Ik ben heel makkelijk en heel duidelijk what you see is what you get. Dus als ik ergens geen zin in heb is t nee. Geen dubbele bodems, geen o heb ik iets verkeerds gedaan, moet ik iets veranderen, nee niets aan de hand ik heb gewoon geen zin.
Als je daar als vriendin niet tegen kunt dan moet je met mij geen vriendschap aan gaan. Ik ga mezelf namelijk niet veranderen voor je.
Ik haal je midden in de nacht op uit zuid Frankrijk als je in nood zit, ik bescherm je met mijn leven als dat nodig is, je mag hier een jaar voor niks wonen als je in de oliebol zit, maar ga me niet lopen claimen of moeilijk lopen doen dan ben ik weg.
Vriendschappen zijn leuk en om van te genieten. Zodra ik het geven en nemen af moet gaan zitten wegen is het einde in zicht.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-19 20:37

Ah, ik was mijn eigen topic kwijt :')

Shenavallie schreef:
Voor mij is een echte vriendschap dat je elkaar niet elke dag of elke week hoeft te zien of te spreken. Als je na een poosje elkaar weer ziet en je bent nog steeds blij om elkaar te zien, dan geldt dat voor mij als een echte vriendschap. Ik ben zelf geen deur platloper en ik krijg ook erg de kriebels als iemand mij elke week, laat staan elke dag (brrrrrr) wil zien. Dat voelt als een verplichting en alsof zo iemand niet alleen durft te zijn. Dat komt bij mij inderdaad erg claimerig over en daar ben ik - samen met mijn echte vrienden - nogal allergisch voor. Ik ben erg op mijzelf en heb bewust maar een kleine hoeveelheid echte vrienden. We zijn er voor elkaar als het nodig is en we vinden het ook allemaal erg fijn als er geen sprake is van 'moeten'. Als we elkaar zien, dan is het of je elkaar gisteren nog gesproken hebt en is het super gezellig.

En als jij nou om de 2 maanden wil afspreken en je vrienden elke maand? Dan loop je elkaars deur niet plat, maar kunnen ze zich nog steeds aan je "opdringen".

Pluisje1998, thx voor jouw uitgebreide reactie! Last minute afzeggen vind ik ook heel vervelend, inderdaad gewoon omdat ik mij erop verheug en in mijn eigen situatie eromheen dus al alleen-tijd heb ingepland. Het wordt wel heel leeg dan :D .

anjali schreef:
de kunst is natuurlijk het vinden van vrienden die op dezelfde golflengte zitten. Dan komen de behoeftes aan veel of weinig contact vaak goed overeen.Maar dat lukt in de praktijk niet altijd en dan wordt het wederzijds aftasten.Mensen zijn nu eenmaal allemaal anders.

Dezelfde golflengte is helemaal ideaal! Ik merk zelf dat nieuwe vriendschappen meer op dezelfde golflengte zitten dan oude vriendschappen, puur omdat levens en mensen in de tussentijd veranderen. Dat betekent voor mij alleen niet dat ik ze daarom niet meer wil zien.

Jolien87 schreef:
Ik heb vriendinnen die ik dagelijks spreek en vriendinnen die ik eens in de paar weken spreek en met beiden werkt dit prima.
De ene vriendschap is niet beter dan de ander maar de ene keer heb je meer te vertellen dan de andere keer.

Ik heb nooit afspraken gemaakt met mijn vriendinnen over hoe vaak we elkaar spreken, dat loopt gewoon zo.

Ik heb ook nog nooit afspraken gemaakt, maar ben nu blijkbaar op een punt in mijn leven gekomen dat in de vriendschap andere behoeftes zijn (terwijl ik getrouwd ben afgelopen jaar, is een andere vriendin na een lange relatie weer vrijgezel geworden bijvoorbeeld).

@ WeCo, haha thanks voor je eerlijke en duidelijke reactie. Ik ben van mezelf dan toch wat anders blijkbaar.

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 20:45

Ik kan echt HEEL ERG slecht tegen claimende vriendinnen/vriendinnen die vaak wat willen afspreken en het niet aan kunnen dat ik zelf een leven heb. Dus heb ik nog maar 1 vriendin over: mijn beste vriendin vanuit groep 3 die ik eens per maand ongeveer spreek en dat is voor ons beide prima. Al spreken we elkaar een half jaar niet, dan nog zit het goed. We wonen beide samen, hebben een baan, hebben beide paarden aan huis en hebben het gewoon te druk voor verplicht gedoe :+ Als we afspreken is het altijd super leuk en hebben we elkaar heel veel te vertellen *\o/*

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 09:18

Ladyson schreef:
Ah, ik was mijn eigen topic kwijt :')

Shenavallie schreef:

En als jij nou om de 2 maanden wil afspreken en je vrienden elke maand? Dan loop je elkaars deur niet plat, maar kunnen ze zich nog steeds aan je "opdringen".

Als zij vaker willen afspreken dan ik (of andersom), dan zouden we dat zeker als 'opdringen' kunnen ervaren: de verplichting dat het elke x-tijd moet. Wij zijn allemaal erg allergisch voor 'moeten'. Het komt bij ons spontaan op en dan tasten we bij elkaar af of het gelegen komt. Daar kunnen rustig een paar maanden tussen zitten, maar ook slechts een paar weken. Dan is het de ene keer gewoon een dagje en de andere keer logeren we bij elkaar (lees: mijn vrienden wonen niet bij mij in de omgeving). We spreken elkaar wel digitaal als we echt even wat willen zeggen, maar over het algemeen sparen we dit op voor als we elkaar weer zien. Ik raak echt volledig overprikkeld en gefrustreerd als familie/vrienden mij voor mijn gevoel te vaak willen opzoeken. Ik ben teveel gehecht aan mijn rust en kan mij prima alleen vermaken. In de loop der jaren zul je merken dat je - wat hier al eens eerder genoemd is - vanzelf ontdekt wie/wat bij jou past.