Verliefdheid niet wederzijds

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

nessinator

Verliefdheid niet wederzijds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-19 14:02

Hoi iedereen! Na een paar dagen dubben hoop ik dat jullie mij die schop onder de kont kunnen geven die ik nodig heb (of mij kunnen laten inzien dat ik me dingen verbeeld).

De situatie: Mijn beste vriend (man, hetero) heeft al een tijd een relatie, samenwonen, de hele mikmak en ondanks de nodige strubbelingen is zijn relatie stabiel. Als vrienden bespreken we regelmatig het een en ander, want daar ben je vrienden voor. Nu is het zo dat hij blijkbaar al enige tijd gevoelens heeft voor een ander, iemand die ook een relatie heeft, en die absoluut geen gevoelens heeft voor hem: ik dus. Ik heb hem al vanaf het begin duidelijk gemaakt dat ik geen romantische gevoelens voor hem heb en ook niet ga krijgen, dat ik erg gelukkig ben met mijn soon-to-be echtgenoot, en er niet eens over peins om mijn eigen relatie in gevaar te brengen. Echter blijft hij erop terugkomen, en gaat hierin steeds verder: hij begon zelfs al toespelingen te maken op de praktische kanten van vreemdgaan, en over trioos en open relaties te praten. Ik snap dat hij met deze gevoelens niet bij zijn vriendin terecht kan, en ook niet bij zijn maat (mijn vriend), maar ik vind het oneerlijk dat hij ze bij mij neerlegt. Want ja, ik ben zijn vriend, maar ook het onderwerp van zijn gevoelens. Ik voel me er niet prettig bij dat hij mijn niet-bestaande gevoelens blijft negeren en mijn maag begint te protesteren nu hij steeds concreter zijn gevoelens over mij met mij bespreekt.
Aan de andere kant is hij een zeer goede vriend en binnenkort getuige op mijn bruiloft. Ik wil de vriendschap liever niet verbreken, en als we met zijn vieren afspreken is het altijd leuk. Hij gaat nooit fysiek in op zijn gevoelens en ik geloof ook niet dat hij zoiets wel zou doen in de toekomst. Zijn vriendin weet natuurlijk van niks en zou wellicht juist iets gaan vermoeden als ik ineens helemaal niet meer langskom (hoewel ik dat ook zijn probleem vind).
Verbeeld ik me nu dingen, of gaat hij echt te ver; en wat moet ik doen?
Laatst bijgewerkt door nessinator op 26-06-19 14:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Chiren

Re: Verlifdheid niet wederzijds

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 14:04

Vertel hem nog eenmaal duidelijk dat je er vanaf dat moment niets meer over wilt horen omdat je er niets mee kunt. Je hebt geen gevoelens voor hem en mocht hij doorgaan dan zie je geen andere optie dan de vriendschap verbreken.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 14:06

Ik zou een zeer duidelijk gesprek met hem aangaan en daarin melden:

Ik wil niets meer horen over jouw gevoelens voor mij en mocht dit wel zo zijn dan wil ik geen contact voorlopig en is het getuigen zijn ook van de baan.

Vermoed dat als je die grens niet stelt, hij er telkens weer overheen gaat.

Vind het wel erg ver gaan hoor. Hij is verdorie jullie getuige. Daar moet je je goed bij voelen, je tekent mee voor een huwelijk van iemand.

Kan je wel open kaart spelen bij je partner? Zou dit niet graag alleen oplossen en onder de pet houden bij mijn vent.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 14:07

Ehmm... als hij dat soort toespelingen maakt nadat jij al aangegeven hebt dat je daar niet op zit te wachten dan gaat hij al een grens over. Ik zou het iig bespreken met je vriend want hoe wil je iemand die met jou wil vreemdgaan als getuige voor je huwelijk???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 14:08

Ik vind dat je het in je OP erg duidelijk uiteenzet. Wellicht dat het kwartje valt als je hem dit laat lezen?

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 14:08

Inderdaad duidelijk naar hem zijn en zeggen dat het niet gaat gebeuren.

Heb je het wel aan je vriend verteld? Lijkt me wel zo fijn als je daar normaal met hem over kunt praten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 14:10

Dus hij is bereid om de vriendin van zijn vriend "af te pakken" en blijft daarnaast aandringen als jij nee hebt gezegd?
Wat voor vriendschap is dat dan?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-06-19 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 14:10

Wat Marlies en Chiren zeggen. Heel duidelijk zijn. Ik ben helaas in de loop der jaren twee 'beste vrienden' kwijt geraakt omdat ze toch gevoelens bleken te krijgen/hebben en daar niet mee konden dealen.

troi
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 14:14

Wat een eikel. Fout op zoveel fronten en je verdedigd hem ook nog. Waarom ben je met deze persoon bevriend??

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 14:21

Heb je dit met je soon to be echtgenoot besproken?
Zo nee, waarom niet?

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-19 14:29

Mijn vriend is van het hele verhaal op de hoogte.
ja, ik wil zeker nog eens duidelijk zijn, maar ik wil hem ook niet meer "alleen" ontmoeten. Of zeggen jullie: door de zure appel heen bijten, voor eens en altijd, en dan daarna inderdaad niet meer zonder partners afspreken?

troi schreef:
Wat een eikel. Fout op zoveel fronten en je verdedigd hem ook nog. Waarom ben je met deze persoon bevriend??

Hij ging steeds nét niet een grens over (tot de vorige keer), en alle andere keren (die sterk in de meerderheid zijn) is het gewoon een heel leuk persoon.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 14:32

nessinator schreef:
ja, ik wil zeker nog eens duidelijk zijn, maar ik wil hem ook niet meer "alleen" ontmoeten. Of zeggen jullie: door de zure appel heen bijten, voor eens en altijd, en dan daarna inderdaad niet meer zonder partners afspreken?
troi schreef:

Hij ging steeds nét niet een grens over, en alle andere keren (die sterk in de meerderheid zijn) is het gewoon een heel leuk persoon. Maar goed, eigenlijk begin ik dit stilletjes mijzelf ook wel eens af te vragen...

Simpel opgelost. Neem je vriend mee en confronteer hem waar je vriend bij staat. Vraag hem waarom hij zijn gevoelens aan jou blijft opdringen terwijl je verloofde zijn zogenaamde beste vriend is en je meermaals hebt aangegeven geen gevoelens voor hem te hebben.
Duidelijk zijn, probeer het niet in te pakken.
Zeg
'ik wil dat je stopt'
En niet
'dit zou niet mogen'
Of
'het is beter als we dit niet doen'
Echt duidelijk zijn, zeg hem waar het op staat.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 14:37

nessinator schreef:

Wat vindt hij ervan dan? Hij vindt het nog steeds prima dat die kerel dalijk jouw getuige is? Op jullie trouwdag?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 14:37

Het klinkt alsof deze persoon echt verblind is door zijn gevoelens. Ik vind het overkomen als iemand die heel hoopvol is, en die nu dus alles uit de kast probeert te trekken om te krijgen wat hij wil.

Misschien helpt het om hem een brief (e-mail) te schrijven. Schrijf daarin wat je zeggen wil; dat je echt niet verliefd op hem bent. Dat je gelukkig bent in je huidige relatie. Dat hij bezig is jou weg te duwen. Dat je geen trio wil, geen open relatie. Dat je wil dat hij ophoudt met toespelingen maken. Enz enz enz. Geef ook gerust aan dat je begint te twijfelen aan welke rol hij nog kan spelen op jullie huwelijksdag.

Doordat het geschreven is hoeft hij niet direct te reageren, kan hij ook niet direct reageren. Dan heb je kans dat hij even wat rustiger de tijd neemt om het op te nemen dan als je het zegt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 14:41

Evelijn schreef:
Ehmm... als hij dat soort toespelingen maakt nadat jij al aangegeven hebt dat je daar niet op zit te wachten dan gaat hij al een grens over. Ik zou het iig bespreken met je vriend want hoe wil je iemand die met jou wil vreemdgaan als getuige voor je huwelijk???

Dit dus echt...

Hoeveel is een vriendschap waard als die zogenaamde vriend geen nee accepteert?
Hoeveel is een getuigenis waard van iemand die vreemd wil gaan?

Het feit dat hij deze toespelingen maakt zegt heel veel over hem en de mate waarin hij mensen respecteert; zijn relatie, zijn kameraad, jouw 'nee'....

Mooi dat die momenten in de minderheid zijn, dat is een geluk voor jou. Maar het gaat alleen maar meer aan je knagen. Waarschijnlijk omdat het niet strookt met jouw eigen normen en waarden, jouw idee van een relatie.

Niet alle vriendschappen zijn eeuwig houdbaar... Helaas... Iets aanhouden wat je niet gelukkig maakt dat doe je jezelf aan... In dit geval in mijn ogen op den duur gewoon zonde van potentiële andere vriendschappen.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 14:42

En je zegt dat hij geen grenzen is over gegaan.
Grenzen zijn niet alleen fysieke aanrakingen of wat dan ook.
Steeds maar aandringen over zijn gevoelens terwijl je aangeeft dit niet te willen is ook een grens.
Jij zegt dat je het niet wil. Hij doet het toch. Dan gaat hij al een grens over.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 14:43

Met je vriend erbij nogmaals duidelijk maken dat hij hiermee bij jou aan het verkeerde adres is.

Als dit niet helpt: met jouw vriend en zijn vriendin erbij nogmaals duidelijk maken dat hij hiermee bij jou aan het verkeerde adres is.

Wie niet horen wil, moet misschien maar eens gaan voelen.

Als die vriend zo'n last heeft van zijn gevoelens voor jou is het geheel misplaatst dat hij getuige is bij jullie huwelijk. Als die vriend dat zelf niet door heeft moet jij of je vriend hem dat maar duidelijk maken en een andere getuige zoeken.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 14:48

Imo gaat hij al te ver als je aangegeven hebt je relatie niet op het spel te zetten en aangeeft dat je geen gevoelens voor hem hebt. Ik zou denk ik spijkers met koppen gaan slaan

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-19 15:01

Dank jullie wel allemaal voor de antwoorden, ik dacht echt dat ik gek aan het worden was...

fleurtjeuh schreef:
Simpel opgelost. Neem je vriend mee en confronteer hem waar je vriend bij staat.

Nou ga ik hem weer verdedigen, maar is dit niet het ultieme verraad? (hij had mij -begrijpelijk- nadrukkelijk gevraagd dit NIET met mijn vriend te bespreken)

Goof schreef:
nessinator schreef:

Wat vindt hij ervan dan? Hij vindt het nog steeds prima dat die kerel dalijk jouw getuige is? Op jullie trouwdag?

Hij had eerst niet door hoe concreet het inmiddels geworden is. Hij vond eerst dat deze gevoelens nu eenmaal kunnen ontstaan, en het is aan hem om er (n)iets mee te doen. Mijn vriend beoordeelt de vriend op hoe hij met de gevoelens omgaat, niet dat ze er zijn. Nu hij doorheeft hoe concreet het is, heeft hij wel twijfels, maar ik weet niet hoe ver deze gaan.

Janine1990 schreef:
Evelijn schreef:

Dit dus echt...

Hoeveel is een vriendschap waard als die zogenaamde vriend geen nee accepteert?
Hoeveel is een getuigenis waard van iemand die vreemd wil gaan?

Het feit dat hij deze toespelingen maakt zegt heel veel over hem en de mate waarin hij mensen respecteert; zijn relatie, zijn kameraad, jouw 'nee'....

Mooi dat die momenten in de minderheid zijn, dat is een geluk voor jou. Maar het gaat alleen maar meer aan je knagen. Waarschijnlijk omdat het niet strookt met jouw eigen normen en waarden, jouw idee van een relatie.

Niet alle vriendschappen zijn eeuwig houdbaar... Helaas... Iets aanhouden wat je niet gelukkig maakt dat doe je jezelf aan... In dit geval in mijn ogen op den duur gewoon zonde van potentiële andere vriendschappen.

Dank je wel, dit is een waardevolle reactie voor mij!
fleurtjeuh schreef:
En je zegt dat hij geen grenzen is over gegaan.
Grenzen zijn niet alleen fysieke aanrakingen of wat dan ook.
Steeds maar aandringen over zijn gevoelens terwijl je aangeeft dit niet te willen is ook een grens.
Jij zegt dat je het niet wil. Hij doet het toch. Dan gaat hij al een grens over.

Ik zie het niet eens als aandringen, maar er "weer" over beginnen. Wat dat betreft openen jullie mijn ogen wel!

Ik ga in ieder geval samen met mijn vriend overwegen op welke manier ik de vriend het beste duidelijk kan maken dat ik er niks meer van wil weten (brief, rechtstreeks, telefoon, ghosten (al is dat geen reële optie)). Argh... Ik ben zo bang dat ik hem kwets... (Zie daar de reden dat het zo ver heeft kunnen komen -O- )

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 15:04

nessinator schreef:
fleurtjeuh schreef:
Simpel opgelost. Neem je vriend mee en confronteer hem waar je vriend bij staat.

Nou ga ik hem weer verdedigen, maar is dit niet het ultieme verraad? (hij had mij -begrijpelijk- nadrukkelijk gevraagd dit NIET met mijn vriend te bespreken)

:') :')
Dus hij legt iets op jouw schouders en verwacht dat jij, in je goede relatie, dit niet bespreekt en geheim houdt??
Wat is dat voor sukkel joh.
Ik zou zo iemand serieus niet mijn getuige laten zijn en hem dat vandaag nog laten weten. Wat een geniepig rotspelletje van hem.

Ok, dat hij die gevoelens heeft, dat kan, prima, maar wat hij ermee doet is verre van correct.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 15:05

Hooo even, jij bent bang dat je hem kwetst?
Je vind het zelf onprettig dat hij er telkens weer over begint... Is dat niet kwetsend voor jou dan? Dat hij niet het respect kan opbrengen om dingen die jij eerder afwijst, achter zich te laten?
Als hij in dat opzicht geen rekening met jou houdt, wie ben jij dan om hem met fluwelen handschoentjes aan te pakken? Nergens voor nodig hoor! Hij heeft dit nu eenmaal zelf uitgelokt, laat hem de consequenties dan ook maar dragen! Nogmaals, dit doe je voor jezelf en natuurlijk een beetje voor je vriend. Zou je het niet doen, gaat het aan jullie relatie knagen hoe onnodig dat ook is!

Jolien87
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 15:05

nessinator schreef:
Dank jullie wel allemaal voor de antwoorden, ik dacht echt dat ik gek aan het worden was...

fleurtjeuh schreef:

Een vraag om over na te denken: kan en mag hij van jou verwachten dat jij dit niet met je vriend bespreekt?

Lief hoor, dat je hem niet wilt kwetsen maar volgens mij ben jij in de eerste plaats voor jezelf op de wereld gezet en niet voor hem.
Dat je hem de hand boven het hoofd wilt houden mag niet ten koste gaan van jezelf.
Laatst bijgewerkt door Jolien87 op 26-06-19 15:07, in het totaal 1 keer bewerkt

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 15:06

Nee.. Dat mag hij niet verwachten..
Je bent immers partners.. Verloofd zelfs.. De basis van een gezonde relatie is eerlijkheid..

Die vriend heel gauw de goot in gooien.. Mafklapper.. Sorry, maar geen andere woorden voor.. Wil vreemdgaan met jou, verraadt zijn vriend, verplicht jou tot geheimhouding... Doeiiii...
Laatst bijgewerkt door nine1987 op 26-06-19 15:07, in het totaal 1 keer bewerkt

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 15:06

En hoe eerlijk is het dat hij eigenlijk jou vraagt vreemd te gaan?
Ook een soort verraad toch?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 15:08

Verraad? Hij verraad zijn relatie. Jij verraad niks. Kom nou zeg!!

Hopla, confronteren met je verloofde erbij (zo'n lekker ouderwets woord <3 )
"Jan, ik wil niks met je. Niet nu, niet in de toekomst. Nooit.
Jij gaat met deze dingen stoppen.
Ik zal je niet meer een-op-een ontmoeten."

Kwetsen? Bang? Ga nou een eind weg zeg. HIJ doet raar. JIJ niet.
Is hij nou helemaal van de pot gerukt? Je zal echt even door dat bord voor zijn kop heen moeten.
Niet overwegen hoe je dat moet aanpakken (poesje poesje aai aai).
RAM! Duidelijk zijn.

Ik wordt hier zoooooo boos van. Mannen die over grenzen blijven gaan. Bah!