Soort larfjes in bed, wie weet wat dit zijn?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anna79

Soort larfjes in bed, wie weet wat dit zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-19 10:34

Vanmorgen werd ik wakker met gezelschap in bed :=

Afbeelding

Afbeelding

Ze zijn enkele millimeters lang en doorzichtig, geen echte pootjes, meer als een rups.

Ik heb niet de indruk dat het larven van bedwantsen zijn, verder hiervoor ook geen aanwijzingen gevonden. Ik heb het beddengoed 2 dagen geleden gewassen en buiten aan de waslijn laten drogen. Wellicht heeft een beestje er eitjes op gelegd?

Ik ben benieuwd of iemand weet wat het zou kunnen zijn. En wat ik voor maatregelen moet nemen. Ik heb het beddengoed nu weer in de was, heb het matras nagelopen, verder niks bijzonders kunnen vinden. Het waren er een stuk of tien.

Alvast bedankt voor het meedenken!

horsiegek

Re: Soort larfjes in bed, wie weet wat dit zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 10:36

Lijken mij gewoon vliegenmaden, getsie!

Chiren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 10:36

Dat zijn volgens mij maden..

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 10:39

Lijken inderdaad rupsen. Vliegenmaden hebben doorgaans een minder duidelijk afgescheiden kop, en lopen meestal wat meer taps toe. Meelmot is een goede kanshebber. Heb je toevallig voedselvoorraden (graanproducten, vogelvoer, gedroogde vruchten,...) waar een soort spinseldraden in zitten?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 10:40

Gewone (kleding-)motten, is dat niet logischer?

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-19 10:41

Brrrr :n

Hoe kom ik daar vanaf?
Ze zijn echt heel klein, zou het dan van een hele kleine vlieg zijn? We hebben overal horren voor de ramen, heb dit ook nog nooit gehad :=

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-19 10:43

Oomens, ik vind ze inderdaad ook meer op rupsen lijken, heb gecheckt geen spint in het meel

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-19 10:45

Zou beddengoed wassen en goed stofzuigen afdoende zijn?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 10:46

Ibbel schreef:
Gewone (kleding-)motten, is dat niet logischer?

Ook een mogelijkheid, maar verplaatsen die zich niet meestal in een soort omhulsel van pluis? Een beetje zoals Zakdragers?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 10:51

Ik gok ook op motten. In mijn zak wol zitten regelmatig zeer vergelijkbare monstertjes. Even goed je matras controlleren zou ik zeggen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 10:55

Kledingmotjes idd. Wij hebben ze ook weleens gehad.
En je komt er nog best lastig vanaf want ze kunnen heel lang overleven en gaan in alles met stof zitten.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 10:57

oomens schreef:
Lijken inderdaad rupsen. Vliegenmaden hebben doorgaans een minder duidelijk afgescheiden kop, en lopen meestal wat meer taps toe. Meelmot is een goede kanshebber. Heb je toevallig voedselvoorraden (graanproducten, vogelvoer, gedroogde vruchten,...) waar een soort spinseldraden in zitten?

Nee hoor is echt een gewone vliegenmade :D Ben met die dingen opgegroeid en herken ze in alle stadia :P De meelmot rups en de kledingmot rups hebben beide ook meer een kopje wat de gewone made niet heeft.

TS kans groot dat idd bij het buiten handen een vlieg er eieren op gelegd heeft. En maden zijn er zowel groot als klein. Mini maden of voermaden noemen ze die ook wel. Zou gewoon beddegoed opnieuw wassen, en grinnik even niet buiten ophangen te drogen. Enne ze doen echt niks hoor, mij hebben ze tenminste nog nooit opgegeten, en echt ik heb al zoveel maden in de handen gehad. Ouders hadden een hengelsportwinkel ;)

Voor de niet gelovers: Rups kleermot http://chezamj.weebly.com/uploads/2/5/9 ... 68.png?281
En de rups van de meelmot: https://nl.wikipedia.org/wiki/Grauwe_meelmot
Laatst bijgewerkt door rina op 24-06-19 11:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 10:59

Als het vliegenmaden waren, dan zouden er toch nog veel meer moeten zijn?

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-19 11:01

@rina; ik word er ook niet anders van hoor, ze waren zo klein en ook niet zoveel. Ik hoop inderdaad dat het met de boel wassen weer over is. Bedankt hoor allemaal voor het meedenken :)

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 11:03

Cayenne schreef:
Als het vliegenmaden waren, dan zouden er toch nog veel meer moeten zijn?

Kan maar hoeft niet. Als in nog niet allemaal hoeven ze uitgekomen te zijn O:) Sorry TS. En het kan ook dat de rest van de eieren er afgevallen is bij het opvouwen van de was.

Anna79 schreef:
@rina; ik word er ook niet anders van hoor, ze waren zo klein en ook niet zoveel. Ik hoop inderdaad dat het met de boel wassen weer over is. Bedankt hoor allemaal voor het meedenken :)

Grinnik ja als je ermee opgroeit kijk je er gewoon anders tegenaan. De meeste mensen vinden maden gruwelijk, ik weet gewoon niet beter :+

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-19 11:05

Als ik er morgen weer wat uitgebroed heb laat ik het wel weten _O-

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 11:16

oomens schreef:

Maden.
Stompe achterkant, zwart kopje.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 11:40

Ik vind het ook wel wat lijken op de rups van de buxusmot.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-19 11:43

Ik moet wel zeggen dat ze op de foto's veel groter lijken, ze waren heel dun, ik zag het omdat ze bewogen, ze vielen bijna niet op.

@rina; hoe lang duurt het ongeveer voordat alle eitjes uitgekomen zouden zijn? Ik check in elk geval het matras voordat ik vanavond het beddengoed er weer op doe en ga even goed stofzuigen.

Anjali; ik heb wel een buxushaag, voor zover ik weet geen mot, de haag staat overigens in de voortuin dus niet bij de waslijn. Maar ik zal de haag even checken!
Laatst bijgewerkt door Anna79 op 24-06-19 11:45, in het totaal 1 keer bewerkt

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 11:45

anjali schreef:

Hoe dan?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 11:45

Alles wat gewassen kan worden, op minstens 60 graden wassen.
Alles wat niet gewassen kan worden (je matras) in een diepvriezer stoppen van minsten minus 18 graden. Ja, een vriezer waar je matras in kan is lastig te vinden, ik weet het. Maar als je echt van ongedierte af wilt, dan is dat de truc.
Knuffeldieren die je niet wilt of kunt wassen kan je in een plastic zak stoppen en 24 uur in een huishoud vriezer stoppen, daarna af-stofzuigen.

Een alternatief voor je matras in de vriezer is hem helemaal luchtdicht inpakken in plastic en dicht tapen, een opening laten; daar een voor het ongedierte geschikt middel inspuiten, dichtplakken en laten zitten. Daarna luchten en af-stofzuigen.
Laatst bijgewerkt door rien10 op 24-06-19 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 11:47

Ook hier wel eens kledingmotten gehad, zelfde verhaal, kwam op mijn werk zelf eentje uit mijn haar vallen :/ echt niet fijn. Ze doen niks, ze zitten meestal ergens in een kluster. In mijn geval zaten ze in een rotan stoel naast mijn bed, mijn kat sliep daar altijd dus die hadden lekker lopen nestelen in de fleece dekens en kattenharen.

Stoel de deur uit gegooid, mottenballen door het huis gelegd en tijden geen last meer van gehad.
Merk nu weer meer motten dus moet weer even ballen gaan halen en oude kleding e.d. dat ik niet meer gebruik de vuilnis in donderen.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-19 12:16

Ik wacht het eerst even af... Ik ben niet zo dol op gif en al helemaal niet in mijn bed. Als het inderdaad gewoon van een vlieg is die eitjes heeft gelegd op mijn beddengoed dan valt het allemaal wel wat mee en ga ik niet meer maatregelen treffen dan ik nu doe.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 12:21

anjali schreef:

Ik weet niet wat jij voor beesten in je buxus hebt, maar de rups van de buxusmot is groen met een zwarte zijstreep. Dus hoe jij dat uit een wit larfje/rupsje haalt...

TS: je kunt best je buxus op rupsen controleren, dat is sowieso wel goed, maar wat jij in je bed hebt is geen buxusrups.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 12:28