Tips gezocht voor onderhoudsvriendelijke (bloeiende) struik.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Shiloh

Tips gezocht voor onderhoudsvriendelijke (bloeiende) struik.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-19 15:17

Ik ga ergens binnenkort (dit jaar of volgend jaar) mijn tuin aanpakken. Tot nu had ik voornamelijk tegels. Onderhoudsvriendelijk dacht ik. Niet dus. Elk jaar ontploft mijn tuin kwa onkruid tussen de tegels.

Nu heb ik absoluut geen groene vingers en echt nul verstand van planten.

In het grootste gedeelte van de tuin wil ik daarom gras leggen. Ik heb dan hoop dat met een robotmaaiertje die elke dag zelfstandig een rondje maakt, zodat ik alleen die bak af en toe leeg moet gooien, dat ik dan beter af ben dan met de huidige tegels. Bovendien is mijn hond dol op gras!

Mijn hond heeft het alleen ook niet zo op de honden van de buren, en in zijn boosheid moet mijn schutting het dan ontgelden. Daarom wil ik iets van een barrière creëeren, zodat hij niet zo makkelijk direct bij de schutting kan.

Ik dacht daarom aan een struik als een soort haagje langs de lengte van de schutting, maar planten = onderhoud, en ik houd niet van onderhoud.

Daarom zoek ik:
- Een dichte struik.
- Niet breed/groot (max 40-60 cm breed?)
- Wel redelijk hoog min 50-60 cm?
- Het liefst bloeiend, maar vooral groen mag ook.
- Onderhoudsvriendelijk (niet heel veel meer dan eventueel één snoeibeurt per jaar)
- Geeft onkruid geen kans.

Ik wil in ieder geval geen buxus. Die had ik 1 in de voortuin, en kwa dichtheid en onderhoud is die ideaal, maar na een paar jaar kwam daar buxus mot in, en toen was die dood. Dus daar begin ik niet aan.
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 19-06-19 15:27, in het totaal 3 keer bewerkt

belle_boef

Re: Tips gezocht voor onderhoudsvriendelijke bloeiende struik.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 15:18

Hortensia, vlinderstruik, rodondendron
Zijn de eerste die opkomen en poepsimpel zijn te onderhouden

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 15:21

Rododendrons groeien super langzaam, kan echt jaren duren voordat je een keer een struik van formaat hebt. Buddleja groeit sneller, geurt lekker en is insectvriendelijk

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 15:22

Hortensia inderdaad, mooie struik, en in het voorjaar snoei je hem even kort.
Vlinderstruik groeit wel flink door, maar kun je wel makkelijk in het najaar tot op de grond terugsnoeien.
Verder zou ik voor wat winterharde bodembedekkers kijken. Die hoef je niet of nauwelijks te snoeien. Houden ook een beetje onkruid weg, maar je zal wel ook wat onkruid moeten uitdoen af en toe.

sjouk_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 15:22

Spirea!

Geeft heel lang mooie roze bloemetjes, groeit snel en dicht, dus geen onkruid eronder. Mega eenvoudig te snoeien, namelijk wachten tot je hem te groot vind, bij ons was dat eens in de 3 jaar, dan er een een lading uitknippen, of bijna met de grond gelijk maken. Hij gaat namelijk het jaar erop gewoon weer verder. Hij kan 1.5 tot 2 meter groot worden, maar bij ons bleef het beperkt tot 1.20 hoog. Wij hebben hem als plantje van 30cm groot gekocht en in 2 a 3 jaar was hij idd 1.20.

Overigens heeft hij ook niet vreselijk veel stuifmeel, mijn vriend heeft hooikoorts, maar kon hier goed tegen. Dat is ook wel fijn.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 15:24

En passieflora is trouwens ook wel een leuke. Geeft schitterende bloemen, groeit als een tiet, wordt super mooi dicht. Het enige is dat je 's winters eventjes een stukje van de stam in bubbeltjesplastic moet verpakken tegen het bevriezen.

Cabelona

Re: Tips gezocht voor onderhoudsvriendelijke (bloeiende) struik.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 15:38

Glansmispel (struik). Deze hoeft niet gesnoeid te worden, maar mag wel. Redelijk foolproof. Bloeit met witte bloemen en in het vroege voorjaar rood blad.

Apenbroodboom struik, heeft bont groen blad en krijgt bessen die in de winter rood kleuren. Groeit iets minder snel als de glansmispel.

Hulst (zonder stekels). Krijgt ook mooie rode bessen in de winter.

Verder zou je kunnen kijken wat mensen vaak hebben in engelse cottage tuinen. Daar komen vaak ook dichte/bloeiende struiken in terug.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-19 15:41

Dat zijn inderdaad al een paar leuke tips!

Hortensia's, zijn dat niet enorme aantrekkers van bijen/wespen/hommels ed? Of geld dat voor alle bloeiende struiken wel?

Vlinderstruik klinkt ook goed, moet je die tot de grond snoeien of hoeft dat niet?
Tot op de grond terug snoeien is voor mij niet zo handig. Het beste is iets dat eigenlijk het hele jaar door wat volume houdt, anders duikt die hond er alsnog doorheen/overheen. Al heb ik geen idee of zoiets überhaubt bestaat.

Spirea klinkt goed! Alleen ik lees dat je die eigenlijk ook met de grond gelijk moet snoeien?
Glansmispel klinkt ook goed!

Passieflora ziet er ook leuk uit. Ik ben alleen bang dat ik de discipline niet heb voor dat verpakken. Dat doe ik dan een jaar of 2 en dan vergeet ik het.
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 19-06-19 15:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 15:43

Het verpakken van een passieflora is letterlijk een klusje van 5 minuten.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 15:43

Passiflora is een klimplant, geen struik.

Buddleia is niet dicht qua groei en wordt makkelijk 1.50/2.00. Hortensia is ook geen dichte barriere, en wordt ook makkelijk over de 1 meter.
Voor rhodo's moet je echt zure grond hebben, en schaduw, anders doen ze het beroerd. Zou ik alle drie niet echt geschikt vinden voor het doel dat je hebt.

Een rij lavendel blijft misschien te laag voor je, maar die is wel redelijk snel goed dicht, en hoef je helemaal niet te snoeien als je dat niet wilt. Bloeit en geurt lekker.
De gebruikelijke vervanger voor buxus is Osmanthus, bloeit niet, maar is wel wintergroen. Moet je wel snoeien net als buxus, en struikkamperfoelie (Lonicera nitida) is ook een mooie lage haagplant.

Heb je echt een rauwdouwer van een hond dat is Rosa rugosa (een wilde roos die nogal eens in plantsoenen wordt aangeplant) ook nog een idee. Of je maakt een gemengde haag van Osmanthus, Lonicera, Lavendel en Rosa.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 15:47

Ik zou idd ook lavendel aanraden. Of vrouwenmantel en salvia. In de zomer worden dit echt grote planten. Nadeel is wel dat ze in de winter ondergronds gaan, en het in de lente even duurt voor ze weer op komen. Op mijn hortensia komen geen bijen af. Wel op de lavendel, salvia etc. Ik vind dat prachtig :j

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-19 15:50

Vjestagirl schreef:
Het verpakken van een passieflora is letterlijk een klusje van 5 minuten.

Punt is dat ik er hoogstwaarschijnlijk pas in het voorjaar aan denk dat ik het had moeten doen. Ik ben niet zo van de discipline met dit soort dingen.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-19 16:05

Ik ben bang dat lavendel, vrouwenmantel en salvia wellicht te weinig body hebben / te fragiel zijn, het is wel handig als het ook een beetje weerstand bied. Wat dat betreft is buxus ideaal, maar ja.

Hoger dan een meter is op zich geen probleem zolang het niet de hele tuin over neemt, en zolang die ook laag nog volume houdt, anders gaat hij er onderdoor en werkt het nog niet.

Tot nu toe klinken Glansmispel, struikkamperfoelie en Osmanthus als het meest geschikt voor het doel, al zijn het misschien niet de mooiste opties die genoemd zijn. En eventueel Spirea.

Wellicht dat ik los van de barrière haag, ook nog wel extra iets met een bloemetje doe. Al moet ik dan ook wel weer uitkijken dat mijn hond niet gaat graven.

Keep them coming! allemaal heel erg bedankt, hier heb ik heel veel aan!
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 19-06-19 16:07, in het totaal 1 keer bewerkt

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 16:06

Camellia? Hortensia?

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 16:08

Is een stuk verhoogde border met daarin bloemen dan geen optie?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 16:09

Camellia is echt niet betrouwbaar winterhard (en moet ook in zure grond), zou ik ook niet doen voor een tuin-noob.

Verhoogde border tegen een schutting is vragen om een rotte schutting, en ook weer veel te veel werk voor iemand die tuinieren niet leuk vindt ;) En bovendien een handig opstapje voor een hond die naar de buren wil...

sjouk_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 16:11

Spirea mag je tot op de grond snoeien, maar je mag ook alleen de oude/grote takken eruit halen. Dan houdt de struik wel body. Eigenlijk maakt het bij de spirea niet uit hoe je ermee omgaat, leuk blijft hij toch wel en kapot krijg je hem niet :j

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-19 16:11

Ibbel schreef:
Camellia is echt niet betrouwbaar winterhard (en moet ook in zure grond), zou ik ook niet doen voor een tuin-noob.

Verhoogde border tegen een schutting is vragen om een rotte schutting, en ook weer veel te veel werk voor iemand die tuinieren niet leuk vindt ;) En bovendien een handig opstapje voor een hond die naar de buren wil...

Dit inderdaad. Wellicht dat ik nog wel iets van een laag (ijzeren) hekje rondom plaats, ter voorkomen van het eronder door duiken.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 16:23

Meidoorn of vuurdoorn? 1x per jaar op de hoogte/breedte knippen wat je wilt, bloeit mooi, mooie vrucht, en hondlief zal hem niet slopen door er door heen te razen aangezien er redelijke doorns aan zitten.

Zijn gewoon als haagaanplant te koop, niet idioot duur, en makkelijk in onderhoud. :)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 17:49

Zijn verhoogde borders geen idee? Of gaat je hond daar ook in.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 22:28

Afbeelding

Even snel foto van onze hortensia, afgelopen voorjaar bijna tot de grond afgesnoeid en hij gaat als een tierelier.
Ook aan de onderkant goed dicht.
Foto net na een regenbui genomen, probeer morgen evt een "droog foto"

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 07:41

Kun je niet bij iedere hortensia soort doen. Die van ons is ook een mega struik. Maar ik top alleen de uitgebloeide bloemen er af in de lente. Als ik hem nu terug zou snoeien van het najaar geeft hij volgend jaar geen bloemen en duurt het jaren voor hij weer zo groot is als nu.

@ts: skimmia is ook een leuke struik, niet blad verliezend en heel sterk. Ik vind de bloei ook erg mooi.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 07:44

Ik ga een haagje van glansmispel maken, zag dat die al eerder genoemd was. Is groenblijvend, mooie rode bladeren, niet belachelijk duur

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-19 07:53

Bedankt voor de foto Polly! Maar Hortensia gaat het waarschijnlijk niet worden. Misschien als sier struik op een andere plek, maar niet voor langs de schutting.

SusanH schreef:
Zijn verhoogde borders geen idee? Of gaat je hond daar ook in.

Probably. Hij klinkt nu waarschijnlijk als een onopgevoed mormel :+ , maar dat valt echt heel erg mee hoor. Met de buurhonden wordt het hem alleen wit voor de ogen. Wat op zich geen drama zou zijn, als hij mijn schutting tenminste heel zou laten. -O-

SusanH schreef:
@ts: skimmia is ook een leuke struik, niet blad verliezend en heel sterk. Ik vind de bloei ook erg mooi.

Ziet er leuk uit, maar ik zie geen foto's dat ze erg groot groeien? Op de foto's die google uitspuugt is ie echt te laag voor mijn doel vrees ik.

Lynn_Nikita schreef:
Ik ga een haagje van glansmispel maken, zag dat die al eerder genoemd was. Is groenblijvend, mooie rode bladeren, niet belachelijk duur

Deze staat voor nu inderdaad boven aan het lijstje. Maar wellicht dat ik inderdaad wel iets van een mix ga doen. Laat je het resultaat zien als het staat?
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 20-06-19 07:58, in het totaal 2 keer bewerkt