Overstappen van bank

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jilletje

Overstappen van bank

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-19 11:19

Waar kan je meer informatie vinden dan op het grote bokt?! :+

Ik zit er aan te denken om van bank over te stappen.
Maar het lijkt me erg veel ‘gedoe’
Graag zou ik ervaringen willen horen!
Er zijn zoveel soorten banken, waarom heb je voor welke bank gekozen?

Nou heb ik op het moment geen koophuis maar in de toekomst wil ik dat uiteraard wel! Hoe zit het dan met hypotheek, en als je wederhelft dan bij een andere bakt zit?

Hoeveel moeite heeft het gekost om de overstap te regelen? En is alles in een keer goed gegaan?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 11:21

Rekening openen bij andere bank, andere rekening opzeggen, klaar.
Welke bank je kiest is doorgaans vooral om practische dingen zoals een vestiging vlakbij of lage kosten voor de pinpas of zo.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 17-06-19 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Kinke

Re: Overstappen van bank

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 11:23

ligt eraan wat je wilt. Als je bijvoorbeeld bij Knab een rekening opent is het zo gepiept.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 11:24

Hier (nog) niet overgestapt, maar qua hypotheek hangt het heel erg af van waar je je hypotheek neemt. Wij hebben beide een andere bank en onze hypotheek loopt weer bij een andere. Sommige hypotheekverstrekkers willen ook jouw/jullie lopende rekening ‘hebben’ maar lang niet alle dus ;)

Verder lees ik mee, ik zit te denken over te stappen naar een bank die groener is, maar het werkelijke verschil moet ik nog even goed in induiken.

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 11:24

Mijn overstap van de ING naar ASN ging heel simpel, met behulp van de overstapservice :)
Nu was dit maar een simpele rekening.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 11:29

Hypotheekverstrekkers die ‚eissen‘ dat je dan ook je andere rekeningen over zet zou ik persoonlijk gewoon niet eens overwegen. Ik bepaal zelf wel wat ik wil ipv dat gemanipuleer van klanten.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 11:41

Ik wil ook graag overstappen, maar mijn partner verzint steeds weer wat om het uit te stellen. _-:(
Hij komt ook aan met het argument dat het zoveel werk is, etc. omdat we ook zakelijk hebben.
Maar zoveel werk is het volgens mij helemaal niet.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 11:44

Jilletje schreef:
Nou heb ik op het moment geen koophuis maar in de toekomst wil ik dat uiteraard wel! Hoe zit het dan met hypotheek, en als je wederhelft dan bij een andere bakt zit?

Hoeveel moeite heeft het gekost om de overstap te regelen? En is alles in een keer goed gegaan?

Ik zit bij ABN, mijn man bij Rabo, en we hebben een hypotheek bij Regiobank.
Was eigenlijk allemaal geen probleem met de hypotheek. Je levert een loonstrook in en het wordt geregeld.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 11:47

Ik ben overgestapt toen ik met mijn vriend ging samenwonen. Ging prima met de overstapservice (van SNS naar ING).

Toen we de hypotheek afsloten, zouden we een lagere rente krijgen bij de Rabo als we daar onze salarissen zouden laten storten. Dat doen we nu dus braaf, maar we boeken het gelijk door naar de ING omdat we geen zin hadden om weer compleet over te stappen.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 11:48

Ik heb er een heel gedoe mee gehad om van de rabobank af te komen. Uiteindelijk heb ik er 20 euro voor betaald en het daar maar bij gelaten..

xxpetraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 11:57

Sizzle schreef:
Hypotheekverstrekkers die ‚eissen‘ dat je dan ook je andere rekeningen over zet zou ik persoonlijk gewoon niet eens overwegen. Ik bepaal zelf wel wat ik wil ipv dat gemanipuleer van klanten.

Een bank mag dit volgens de wet niet eisen volgens mij, wel geven bijna alle banken rentekorting als je daar een actieve betaalrekening hebt(loonstorting is vaak voldoende)

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-19 12:01

Ik zit nu zelf bij de rabobank en ben me nog aan het orienteren in welke bank er bij mij past.
Maar iig een die eerlijker is dan de rabo.

Hoe zit het eigenlijk met het aanpassen van je rekening nummer bij de belastingdienst en verzekeringen enzo? Word dat geregeld met de overstap service of doe je dat zelf?

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 12:22

Ik ben een paar maanden terug overgestapt naar de ASN en die hebben een overstapservice. Ik zou even kijken naar welke bank je wil en even zien of contact opnemen over welke services zij bieden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 12:22

Ik ben van ING naar ASN bank gegaan. Het overstappen ging heel makkelijk. Ik was eerst bang dat ASN misschien ging tegenvallen omdat ik ING zo handig vond met de app, maar bij ASN bleek ik ook net zo makkelijk (of nog makkelijker zelfs) online te kunnen betalen met hun app.
Ik heb de oude rekening nog even aangehouden zodat alle automatische afschrijvingen rustig konden worden omgezet naar de nieuwe rekening, maar dat is allemaal snel en makkelijk te regelen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 12:27

Jilletje schreef:
Ik zit nu zelf bij de rabobank en ben me nog aan het orienteren in welke bank er bij mij past.

Bij geen enkele bank krijg je een eerlijke rente op dit moment. Ik zou me de moeite besparen.
En bovendien lijkt 't me ook zo'n gedoe om overal je nieuwe banknummer door te moeten geven.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 12:31

xxpetraxx schreef:
Sizzle schreef:

Een bank mag dit volgens de wet niet eisen volgens mij, wel geven bijna alle banken rentekorting als je daar een actieve betaalrekening hebt(loonstorting is vaak voldoende)

Het mag inderdaad niet maar zodra er van die verstopte kosten zitten die je keuze beperken heb ik zulke banken op mijn persoonlijke zwarte lijst gezet. Vaak zijn dat sowieso de meer commerciele banken die ook onverantwoord hoge leningen geven.

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-19 12:39

elnienjo schreef:
Jilletje schreef:

Bij geen enkele bank krijg je een eerlijke rente op dit moment. Ik zou me de moeite besparen.
En bovendien lijkt 't me ook zo'n gedoe om overal je nieuwe banknummer door te moeten geven.

Het gaat me ook niet om de rente maar om waar de banken in investeren met mijn geld.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 12:41

Jilletje schreef:
Het gaat me ook niet om de rente maar om waar de banken in investeren met mijn geld.

okee, dat vind ik zelf geen issue, maar had liever dat die investeringen meer rente voor mij opleverden

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 12:43

Onze hypotheek loopt bij een hele andere bank dan waar ik privé bankier, zakelijk zit ik ook weer bij een andere bank. Vergelijk alle kosten goed voordat je over stapt en alle mogelijkheden, overal is wel wat te vinden wat wel bij je past maar ook weer niet.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 12:45

elnienjo schreef:
Jilletje schreef:

Nou de ING is ook niet netjes of compleet in zaken doorgeven.

Nieuw rekeningnummer doorgeven is niet zo lastig, 1 mailtje opstellen met daarin de veranderingen en deze naar iedereen door sturen waar het voor van belang is.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 12:46

elnienjo schreef:
Jilletje schreef:

Ik denk dat TS het niet over eerlijke rente heeft, maar een verantwoorde bank :)
TS: kijk eens naar Triodos bank :)

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-19 12:51

Ja precies, ik heb liever dat mijn geld word gebruikt voor het behoud van de wereld ipv het financieren van oorlog en bio industrie

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 12:57

Jilletje schreef:

Dat was voor mij ook de reden om over te stappen.
Triodos en ASN bank zijn allebei groene, duurzame banken die niet investeren in wapens en dierenleed en boskap etc.

Dit overzicht vind ik erg fijn en duidelijk: https://eerlijkegeldwijzer.nl/bankwijzer/

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 12:57

verootjoo schreef:
Ik denk dat TS het niet over eerlijke rente heeft, maar een verantwoorde bank :)
TS: kijk eens naar Triodos bank :)

Teveel klachten over gehoord. Enige wat mij zou kunnen motiveren is een veel hogere rente dan de concurrent. Maakt mij persoonlijk niet uit waarin ze investeren, al doen ze het op dit moment dus allemaal slecht aangezien de rentes overal vrijwel nihil zijn.
De Rabo is voor mij gebruiksvriendelijk. Een kantoor waar je nog met een echt persoon kan praten over bijv je verzekeringszaken is er helaas ook niet meer in mijn dorp, maar ze zijn er nog wel binnen acceptabele rijafstand.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 13:03

Een slechte investering is niet alleen als het weinig oplevert ;)
Ik wil niet dat mijn geld in mensen/dierenleed wordt gestopt of in projecten die slecht zijn voor de aarde.