In een ander topic lees ik veel 'ik heb een studieschuld van ruim 30(of 40 of 50)k'
En 'Dat is logisch want mijn studie is zo zwaar, werken is onmogelijk'.
Kan iemand mij uitleggen hoe dit zit?
Ik heb altijd gewerkt naast mijn hbo studies, ik had paarden, handelde en werkte in de horeca zo'n 20 uur per week.
Prima te doen.
In mijn optiek is een studie die je zoveel moeite en tijd kost te hoog gegrepen.
Niet alleen tijdens je studie maar ook daarna, als je al binnen dat werkveld blijft, is de werkdruk vaak te hoog.
Niet voor niets schieten de cijfers van wo studenten en starters op de arbeidsmarkt welke een burn out krijgen omhoog.
Waarom niet een stapje terug, een relaxter leven, geen grote schuld die je beperkt?
Ik zeg altijd maar "Beter een 6 zonder stress dan een 7 zonder leven".
Hoe kijkt bokt hier tegenaan?
Edit: enige verduidelijking, ik heb het niet over de dierenartsen, medicijnen studenten of advocaten. Die hebben nl een bepaalde zekerheid qua terug kunnen betalen.
Ik heb het over de mensen die studies volgen zonder een (goed betaalde) baangarantie. Over de mensen die niet weten wat ze willen dus dan maar wat kiezen.
Over de mensen die op voorhand al weten dat 50k studieschuld wel eens een probleem voor ze kan worden.
In mijn optiek zijn dat 2 verschillende doelgroepen.
van plan een flinke discussie te starten of kijk je er echt zo tegen aan?
Studeren is iets voor de rijken geworden sinds het leenstelsel, en als je geen rijke ouders hebt die alles voor je betalen zit je zo aan een maximale lening. Nu zit ik ook nog eens met burn out klachten waardoor ik niet meer dan 6 uur per week naast mijn studie kan werken en hatsikidee 45.000 euro studieschuld!
, omdat je niet wilt werken voor iets wat je leuk vindt. Afgezien van hele verhaal wel/niet op het goede niveau zitten. Tevens is het tegenwoordig heel normaal dat je een heel CV moet hebben met bijvoorbeeld vrijwilligerswerk of meer stages, dus minder ruimte voor betaald werk.