Werken als 'stalknecht' na managerspositie. Financieel?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

BillyJ

Werken als 'stalknecht' na managerspositie. Financieel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-19 11:31

Na een stevige burnout en depressie, heb ik alles overkop gegooid en ben ik uit een managerspositie aan het werk gegaan als stalknecht.
Van een voltijdse job van +2000 euro naar een deeltijdse job als stalknecht voor 800euro/maand.
Dit allemaal onder het mom van 'net zelf een zaak gestart met vriendje en samen redden we het wel'.
Nu is echter de relatie voorbij en zit ik ergens met de gebakken peren.

De job als stalknecht brengt niet genoeg op maar maakt me zo gelukkig. *\o/*
Lekker in de weer, buiten, ....
Maar ik zou ook terug in de logistieke omgeving aan het werk kunnen of de scheepvaart waar het loon geen issue is maar.... ik heb geen plezier meer in zulk werk.

Ik sta nu dus voor een dilemma.. terug een andere job in waar ik me financieel geen zorgen hoef te maken maar eigenlijk tegen mijn zin ga werken..
Of nu de struggle aangaan, blijven vechten, uitkijken voor een bijbaan en hopen dat het goed komt. Echtzr heb ik daar nu helemaal de energie niet voor en voel ik me elke dag zo verrot lichamelijk. Ok van de job word ik blij maar van de bijkomende financiële zorgen niet.. wat is de beste keuze. Iets wat een ander niet kan beslissen. Maar hoe combineren jullie dit?
Er zitten zowieso mensen in een soortgelijke situatie.

Wie kan mij even mijn gemoed tot rust brengen?

Nagini

Re: Werken als 'stalknecht' na managerspositie. Financieel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 11:36

Ik zou voor een andere, financieel betere, baan gaan zoeken. Misschien wel ergens totaal anders dan daarvoor.
Denk dat het je gaat opbreken om financieel er zo erg op achter uit te gaan. Dan heb je uiteindelijk ook geen lol in je werk meer straks als je zo gestressed bent om eindjes bij elkaar te knopen.

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 11:38

Is er een optie om full time bij die stal aan de slag te gaan?
Of zou dat lichamelijk te zwaar zijn?

Is er een andere richting qua werk die je leuk lijkt? (Ongeacht of je daar nu wel/geen diploma's voor hebt)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 11:38

Ik zou ook teruggaan naar een beter betaalde baan. Financiële stress gaat je ook opbreken. Zelfs als je en betere baan in deeltijd doet verdien je nog meer...
je kunt dan in je vrije tijd met paarden bezig zijn als hobby.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 11:39

Als je onder de bijstandsgrens zit kun je het aanvullen met bijstand. Helemaal icm je gezondheidsklachten -waar het dan op neer komt. Je kunt daar hulp bij krijgen via je gemeente, of bijvoorbeeld een instantie als het RIBW.

Ik zou altijd gaan voor daar waar je gelukkig van wordt. Elke dag uren van je tijd verdoen met iets waar je niet blij van wordt... Dat is geen leven.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 11:53

Een lastige ... je hebt natuurlijk niet voor niks die burn out gekregen. Zo maar zeggen “terug gaan naar de financiële zekerheid waarvan je komt” leidt je mss opnieuw naar een burn out. Het risico op herval is groot.
Zou je een parttime in je vroegere sector mentaal aankunnen? Kan je lichamelijk wat meer uurtjes aan in je huidige baan? Kan je ev wat extra uren elders bij je huidige baan bij doen?

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 11:56

Is er misschien een mogelijkheid iets te zoeken wat beide banen combineert. Met dieren werken maar dan een team aansturen? Toch buiten en met beestjes zoals bijv een dagbesteding met dieren?

daffieduck83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 12:06

De financiële stress gaat je uiteindelijk ook nekken, dus je moet wel iets. Wat ik uit je tekst begrijp vind je buiten zijn en minder stress erg fijn. Zijn er andere banen die meer geld opleveren, maar waarvoor die pluspunten wel gelden? Ikzelf denk dan aan:

- groenvoorziening/hovenier
- afvalverwerking

Misschien kan je eens met een loopbaanbegeleider/coach gaan praten, dat helpt je met je eigen ideeën, wensen en mogelijkheden op een rijtje te zetten.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 12:15

Nachtlampje schreef:
Als je onder de bijstandsgrens zit kun je het aanvullen met bijstand. Helemaal icm je gezondheidsklachten -waar het dan op neer komt. Je kunt daar hulp bij krijgen via je gemeente, of bijvoorbeeld een instantie als het RIBW.

Ik zou altijd gaan voor daar waar je gelukkig van wordt. Elke dag uren van je tijd verdoen met iets waar je niet blij van wordt... Dat is geen leven.

TS woont in Belgie.

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 12:20

Is het niet wat om omscholing te gaan doen?
Dat je bv gaat werken als begeleider van mensen met beperking op een zorgboerderij of manege?
Zodat je onder de cao van zorg valt.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 12:20

Optie 3, baan die beter betaald maar in een andere sector met minder druk.

Je hebt meer keus dan alleen deze 2 opties. Er zijn ook sectoren waar de druk niet zo groot is of waar je het werk kan combineren met buiten zijn.

Want in feite zeg je ook dat je de stalknecht baan ook niet lang vol gaat houden als je nu al elke avond lichamelijk kapot bent en geen energie hebt voor andere dingen.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 12:34

Ik zou ook gaan kijken naar een betere baan, maar eentje die niet zoveel stress oplevert. Alle dagen stalwerk is ook zwaar en dat hou je op lange termijn lichamelijk wellicht ook niet vol. Er zijn vast wel banen te vinden waar je wel voldoening uit haalt en niet al te veel stress.

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-19 12:40

De stalknecht job is in principe lichamelijk niet te zwaar, ik ben ezl zaarder werk gewend, echter heb ik door de burnout depressie gewoon de energie niet. Het komt dus meer voort uit mijn mentale toestand waardoor mijn fysiek erg is achteruit gegaan.
Meerdere uren als stalknecht zou kunnen maar dan spreken we over véél uren en alsnog niet veel loon, deze job betaald nl erg weinig (10euro per uur).

Een job bijzoeken vergt mij nu ergens gewoon teveel energie en dan zou ik beide niet volhouden. Ben niet voor niks uit het votijdse traject gestapt.

Een job buiten zou kunnen. Heb echter al tich sollicitaties achter de rug in de tuin en landbouwsector en ondanks mijn studies en trekkerrijbewijs ed word ik altijd weerhouden omdat ik een vrouw ben, daar komt het op neer..

Studies en diploma's:
Logistiek management
Ondernermerschap
Biologisch-dynamische landbouw
Stuurman binnenvaart

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 13:32

en een Bijbaan als ZZPer? Is er iets in jouw branche(s) wat je leuk vind en wat je als ZZP-er op kan pakken? liggen daar nog mogelijkheden?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 13:44

Ik vind 800 wel heel weinig om van te leven. Ik zou zelf wel een hoger inkomen willen en er is vast wel een middenweg te vinden. Beter betaald dan dit en minder stressvol dan je vorige baan.

Maar als je er nu van kan rondkomen dan kun je het ook wel een poosje blijven doen. Neem lekker de zomer om het op een rijtje te zetten.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 14:18

Of een derde optie, iets dat je voldoening geeft én de rekeningen betaalt. 800 euro per maand is alleen leuk als je thuis woont en enkel je eigen telefoonabonnement en zorgverzekering hoeft te betalen. Maar de huur en de rest, dat ga je niet redden. De bijstand zit rond de 1000 euro per maand dacht ik, en dan is het echt al een hele klus om rond te komen. Dan kun je geen auto rijden, beperkt boodschappen doen en in de meeste gevallen geen dieren houden.
Ik zou zelf eens al je uitgaven opschrijven, vaste lasten, boodschappen, benzine eventueel en dat je ook nog geld overhoudt om wat te sparen en 1 a 2x in de maand wat leuks te doen/nieuwe kleren te kopen. Met hoeveel inkomen per maand zou je gelukkig kunnen zijn? Heb je echt dat 2000+ inkomen nodig? Of kun je ook een en ander schrappen en gelukkig zijn met bijv 1600 of 1800 euro. Zonder dat het stress oplevert. De een kan erg tevreden zijn met weinig, vindt het geen probleem om 2e hands kleding van marktplaats oid te halen, terwijl een ander veel verdoening haalt uit elke maand een nieuw paar schoenen. Ik ken je niet, maar je kent jezelf het beste. Alleen jij kunt bepalen hoe en waar je wilt wonen, of je voor je geluk een tuintje nodig hebt, of dat een dak boven je hoofd voldoende is. Al die keuzes bepalen het minimale inkomen.
Als je weet wat je nodig hebt, dan kun je op zoek naar een leuke baan met ongeveer dat inkomen. De baan die je nu hebt, heeft geen toekomst. En op bijstandsniveau rond moeten komen, dat is echt geen pretje. Ik ben bang dat je er niet aan ontkomt wat anders te gaan zoeken.

Toevoeging: naar aanleiding van je laatste bericht, als je je afvraagt of je wel weer 100% kunt werken, hoor je dan eigenlijk niet in een ander traject thuis? Zou je dan niet gedeeltelijk in de ziektewet/arbeidsongeschikt oid horen? Alleen ken ik daar de regels niet van, maar misschien kun je zo wel je inkomen aanvullen.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 14:34

Volgens mij moet 10 per uur best beter kunnen in de paarden sector.

Ik zou eens in de omgeving kijken wat er open staat in de paarden en wat dat oplevert. En zien of het de overstap waard is.

Je kan misschien deels bijverdienen als oppas voor huisdieren en boerderijen? Genoeg dierenhuishoudens die op vakantie willen.

Reken even uit wat je nodig hebt qua inkomen. En dan weet je hoeveel je moet gaan verdienen.

Het kan interessant zijn om een eigen bedrijfje te starten en 1 dagdeel per week beginnen met bijverdienen. Misschien in je oude skills. Zelfstandig zijn geeft je controle over wat je wil en kan aannemen als opdracht.

In de paardenwereld is intern wonen best gebruikelijk. Dat geeft financiële voordelen ten opzichte van eigen woonlasten hebben.

En je kan ook nog bluffen bij je huidige baas. Loonsverhoging vragen want anders is de kans er dat je je baan bij hen opzegt om elders beter te kunnen verdienen. Als ze jou graag houden gaan ze misschien wel in op je voorstel. Het proberen waard.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 14:43

Kan je geen zelfstandige in bijberoep worden? Zoek de regelgeving hierover eens op maar volgens mij is dit een goede optie als je halftijds werkt voor een werkgever.
Dan heb je uw eigen werktijden en ben je uw eigen baan etc... in de hand! Is klusjesman / tuinman eventueel een optie (als zelfstandige in bijberoep)? Ik zeg maar wat he :o

Je kan ook eens informeren of je in loopbaanbegeleiding kunt. Probeer je ook hierover te informeren! Deze persoon kan je betere tips geven.

Knap dat je voor jezelf kiest! Ik heb hier ontzettend veel respect voor! Je vindt vast en zeker een goede combinatie zodat dit ook financieel haalbaar blijft :-)
Laatst bijgewerkt door Riel op 11-05-19 14:56, in het totaal 1 keer bewerkt

xxx88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 14:55

Ik vind oppas voor dieren als extra job nog niet zo'n slecht idee. Je kan eens op pawshake kijken.
Ik denk dat dit een leuke bijverdienste is die niet zwaar is en misschien juist voor ontspanning zorgt.
Bij degene waar onze hond naartoe gaat is pawshake een groot succes, hij zit zelden zonder hond en moet veel mensen weigeren.
De meeste vragen ook wel €20-€30 per dag.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 06:44

wat een uitbuiting zeg..

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-19 07:29

Met een inkomen van 1200 red ik het maandelijks (koophuis) maar tegen het eind van het jaar komen de 'grote rekeningen' en zou ik 3000 moeten gespaard hebben. Dus in principe zou ik wel een minimum inkomen moeten hebben rond de 1600. Dit zodat onverwachte zaken kunnen opgepakt worden (heb 4honden dus er kan al iets gebeuren, voer zit ook rond de 200/maand)

Loon is daar niet in overleg. Ik kan overuren maken maar dit levert financieel niet veel op en is fysiek erg zwaar. Er zal dus idd niets anders opzitten dan of een bijbaantje zoeken of een andere job.

Ik woon in belgie. Bijstand werkt hier anders. Ik kom niet in aanmerking voor ziektewet. Zelfstandige basis zou kunnen maar ik weet niet waar ik moet beginnen. Ben al bij verscheidene boeren langsgeweest voor loonwerk maar dan blijkt hier een eigen trekker een vereiste.. en buiten onze kleine oldtimer die ik gebruik voor ons eigen weiland, heb ik niet het kapitaal om een trekker of ander materiaal aan te schaffen. Ook lijkt het hier allemaal véél moeilijker dan in NL. In NL had ik veel bijverdienstes in de landbouw maar dit was regio Kampen en is nu dus niet haalbaar. Woon nu tegen brussel/zaventem.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 08:28

Nou hier had je ook niet zomaar bijstand gekregen hoor. Je inkomen is lager dan bijstands niveau maar je werkt dan ook parttime. Dat wordt terecht niet zomaar even aan gevuld. :)

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-19 08:33

Jessix schreef:
Nou hier had je ook niet zomaar bijstand gekregen hoor. Je inkomen is lager dan bijstands niveau maar je werkt dan ook parttime. Dat wordt terecht niet zomaar even aan gevuld. :)

Heb nog nooit in bijstand gezeten en ben ik ook niet van plan hoor :Y)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 10:10

Gelukkig maar!

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 10:16

En varen als oproep stuurman? Dat levert vaak wel een aardig zakcentje op. Al heb je dan weinig zekerheid en zal het misschien te stress vol zijn