Geregistreerd partnerschap, hoe invullen qua kleding etc?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Amanda_T

Geregistreerd partnerschap, hoe invullen qua kleding etc?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-19 09:46

Hallo bokkers,

Ik plaats eigenlijk nooit iets, maar er is toch iets waarvoor ik jullie hulp nodig heb. :)

Mijn partner en ik zijn inmiddels ruim 2 jaar samen en hebben besloten de volgende stap te gaan maken *\o/* .

Na zijn vorige huwelijk wat na 3 maanden eindigde in een vechtscheiding, door ontrouw van de andere partij, is trouwen voor hem nog een te gevoelige stap. Meteen het antwoord op de eventuele vraag waarom we niet meteen voor een huwelijk gaan ;) . Ondanks de maar kleine verschillen, voelt hij zich wel goed bij een geregistreerd partnerschap waarbij ik zijn naam ook aanneem.

We houden het gezelschap erg klein, alleen ouders van ons beiden en de dochter van mijn vriend zijn erbij aanwezig. We zijn wel gegaan voor een ceremonie, in de zaal van het gemeentehuis. We laten foto’s maken en een kleine shoot na afloop. En gaan ‘s avonds met dit gezelschap ergens lekker een hapje eten in het te vieren.

Maar nu de grote vraag.. Hoe hebben jullie je geregistreerde partnerschap qua kleding ingevuld? Man in pak? Vrouw in een leuke (witte?) jurk? Klein boeketje erbij? Of is dit allemaal een beetje too much voor een geregistreerd partnerschap?

Ik heb al van velen gehoord dat ze dit wel doen als ze voor een “echt” huwelijk gaan, maar dat is bij ons helemaal niet zeker of dat ooit nog gaat gebeuren.. Dus dan wil ik dit misschien wel extra mooi vieren..

Graag jullie ervaringen, tips etc!

Ps. Voor degene die mij in het echt ook kennen, alleen ons gezelschap is tot nu toe op de hoogte van onze stap. Dus graag geen felicitaties oid via Facebook etc _/-\o_

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 09:50

Ik zou doen waar jullie je goed bij voelen.

Voel jij je goed in een spijkerbroek? Doen
Voel jij je goed in een jurk? Doen

Het draait die dag om jullie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 09:51

Ik zie regelmatig voorbij komen dat de man inderdaad wel in pak gaat, vrouw in mooie kleding (inderdaad ook wel een witte (kanten) jurk, en het eigenlijk als een soort ''proef-trouwen'' zien. Dan kan je altijd nog in het echt/ groot trouwen maar het is ook niet niks zeg maar! +:)+

Maar ik heb ook bruiloften meegemaakt waarbij man gewoon in spijkerbroek op gympen kwam, en vrouw in eveneens een nette (gekleurde) jurk (dus geen trouwjurk). Het is echt doen wat voor jullie goed voelt!

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-19 09:58

quera schreef:
Ik zou doen waar jullie je goed bij voelen.

Voel jij je goed in een spijkerbroek? Doen
Voel jij je goed in een jurk? Doen

Het draait die dag om jullie.

Mijn partner zei eerst dat hij gewoon op maandagochtend gratis wilde gaan, maar begint inmiddels zo bij te draaien dat hij na lichtelijk aandringen van zijn dochter, inmiddels eigenlijk wel pak wil gaan. Wel in het grijze pak wat hij al heeft -O- , maar de vrouw des huizes zorgt wel voor een mooi blauw pak. Heb voor mezelf al een leuke jurk gezien, maar twijfelde zo over het wel of niet.

Maar je hebt gelijk, onze dag, dus dan moeten we doen wat goed voelt.

Shanna schreef:
Ik zie regelmatig voorbij komen dat de man inderdaad wel in pak gaat, vrouw in mooie kleding (inderdaad ook wel een witte (kanten) jurk, en het eigenlijk als een soort ''proef-trouwen'' zien. Dan kan je altijd nog in het echt/ groot trouwen maar het is ook niet niks zeg maar! +:)+

Maar ik heb ook bruiloften meegemaakt waarbij man gewoon in spijkerbroek op gympen kwam, en vrouw in eveneens een nette (gekleurde) jurk (dus geen trouwjurk). Het is echt doen wat voor jullie goed voelt!

Ik heb werkelijk nog geen een huwelijk of geregistreerd partnerschap bijgewoond dus ik heb echt geen idee wat gangbaar was. Maar dat is dus eigenlijk gewoon waar iedereen zich prettig hij voelt. Wel grappig dat je het proef-trouwen noemt, mijn partner noemt het inmiddels nep-trouwen omdat ie geregistreerd partnerschap zo’n mond vol vind :')

Heb voor mezelf al een mooie witte jurk gezien, smal blingbling riempje, bovenkant met kant, onderaan gewone witte stof. Die moet het dan toch maar gaan worden. Het blauwe pak voor mijn vriend moet nog geregeld worden, maar voor eenmalig gaan we ook niet voor wat duurs. Dat kan altijd nog als we besluiten het groot over te doen :j

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 10:01

Jij moet doen waar jij je lekker in voelt!

Mijn partner kwam in een spijkerbroek, gympen en een netter t- shirt met nieuw vest aan.
Ik had samen met mam een leuk jurkje gekocht, donkerblauw met witte randjes, witte skechers en een wit horloge. Zodat ik het jurkje ook vaker kon dragen.
Daarna foto's gemaakt en lekker een to much taart gegeten en s' avonds met hetzelfde gezelschap bij 't zusje wezen eten :)
Vader, moeder en zus van mijn kant, zijn kant vader, moeder, broer :)

Hier gratis op maandagochtend gedaan, met trouwboekje en ringen uitwisselen. Wij hadden wel een leuke ambtenaar die echt een leuk verhaal er bij vertelde.

Eefsel2109

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 10:13

Wij zagen er zo uit met geregistreerd partnerschap, je moet doen waar je je goed bij voelt!

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 10:22

Doe waar je je goed bij voelt!

Ik was uitgenodigd voor het GP van bekenden, man was in pak en zijn vriendin in een geklede (witte) jurk, ze had ook een boeketje mee. Er werd vanuit het gemeentehuis ook niet gek gekeken, je kan het invullen zoals jij wil. :)

aaidaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 10:23

Inderdaad, gewoon doen wat goed voelt! Het is jouw dag :)

Zelf zijn we op maandagochtend beide in korte broek / slippers naar het gemeentehuis gegaan, maar wij deden het ook alleen maar om de praktische redenen (alles goed geregeld met huis etc).
Ik kan me voorstellen dat als je het meer als alternatief voor trouwen ziet, je wat meer moeite wil doen :)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 10:24

Wij zagen er zo uit (ik heb een blauwe wollen jurk aan), maar wij deden het heel klein met alleen getuigen er bij. Verder was het bij ons ook ijzig koud (januari), dus dan wil je ook niet echt een dun kanten jurkje aan :')

Doen waar je jezelf goed in voelt!!

Afbeelding

Urbanus

Re: Geregistreerd partnerschap, hoe invullen qua kleding etc?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 10:58

Laat je vriend een mooi overhemd aantrekken, H&M en Asos hebben leuke budgettrouwjurkjes, dan is het gewoon wel lekker feestelijk!

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 11:28

Ik heb 2x een geregistreerd partnerschap meegemaakt. Vrienden hadden bijna alles erop en eraan, auto, boeket, witte jurk, man in pak, fotoshoot en daarna een tuinfeest om het te vieren.
Mijn schoonvader en zijn 'vrouw' gingen in rock & roll outfit, ook met boeket, fotoshoot, uit eten en daarna nog een feest voor vrienden en familie.

Er werd misschien niet zo groot uitgepakt als bij een bruiloft maar het scheelde echt niet veel.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 11:31

in spijkerbroek en trui op het gratis moment, 2 collega's van mij als getuigen, duurde 10 minuten en klaar was het weer :D
We waren aan het verhuizen en vrije-dagen technisch was het handig om alles in 1 week te doen.

__danielle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 13:14

Ik was ruim 20 weken zwanger en direct na het GP in het gemeentehuis moesten we door naar de notaris voor het tekenen voor ons huis. Maar toch, mijn man had een nette spijkerbroek en overhemd aan. ik een blauw kanten jurkje. Geen boeketje, wel ringen.

Hebben er die dag zelf niets meer aan gedaan, maar we vonden het allebei niks om gewoon in spijkerbroek en verhuiskledij te verschijnen haha. (wij wisten al wel zeker dat we op een later tijdstip nog "echt" wilden trouwen, maar hadden daar op dat moment ivm verhuizing en kindje op komst de financiele middelen nog niet voor)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 13:21

Afbeelding
Wij hebben het in principe behandeld als een huwelijk, zo voelt het ook voor ons, maar ook vanwege een eerdere scheiding van mijn man wilde hij niet meer opnieuw trouwen.
Wij hebben ook niet de intentie om het GP om te zetten in een echt huwelijk, wij noemen het nu al zo dat we zijn "getrouwd".

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 13:23

Mijn broer en zijn vriendin hadden nette, feestelijke kleren aan, maar zeker geen witte jurk. Als ik zag in wat voor banketstaaf kantoortje de 'ceremonie' plaatsvond, zou ik een witte jurk ook zwaar genant hebben gevonden.
Het huwelijk is juist voor al die ceremoniële gebruiken en tradities als ringen, geloftes, boeketten en een witte jurk. Naar mijn mening is het geregistreerd partnerschap precies alles behalve dat.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 13:26

Nee dat heb je dan niet helemaal begrepen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 13:29

Ik volg even ordinair mee. Mijn vriend en ik willen ook voor een GP gaan en ik liep met exact dezelfde vraag rond :D
Helemaal uitpakken als een huwelijk zijn wij de types niet voor. Maar we willen ook niet zomaar casual. Wel iets waar we ons lekker bij voelen (geen jurk voor mij als het niet hoeft :') ). Maar ringen zou ik wel weer willen zeg maar. En klein, met de belangrijkste mensen voor ons erbij, geen feest, maar lekker lunchen of eten ofzo op een mooie locatie :j

Shaya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 13:53

Wij hadden gewoon sjiekere kleding aan waar we ons beide prettig in voelde.
Enigste wat ik extra had gedaan was in de ochtend naar de kapper gaan om mijn haar in model te brengen.

Doe gewoon waar jullie je prettig in voelen!

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 13:59

Wij zullen later dit jaar ook simpel trouwen ivm kleine op komst en wat andere zaken die we vast willen laten leggen. Het word dus geen echte bruiloft maar we kleden ons die dag wel feestelijk aan, vriend in een nette broek met overhemd en ik in jurkje, voor mij een ring, vriend een horloge...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 14:01

Marije_jiplover schreef:
[ [url=m/WcGZ3j.jpg]Afbeelding[/url] ]
Wij hebben het in principe behandeld als een huwelijk, zo voelt het ook voor ons, maar ook vanwege een eerdere scheiding van mijn man wilde hij niet meer opnieuw trouwen.
Wij hebben ook niet de intentie om het GP om te zetten in een echt huwelijk, wij noemen het nu al zo dat we zijn "getrouwd".

Mooie kleding!

Doen waar je je zelf het prettigst bij voelt lijkt me het belangrijkst. :j
Met mijn ex had (technisch gezien heb) ik een GP. Ik heb toen wel speciaal een jurkje gekocht voor alleen die gelegenheid, maar geen echte trouwjurk. Voor hem was het een praktische aangelegenheid, niet romantisch. Ik had zelf wel ringen, een trouwjurk en een klein feestje willen hebben maar achteraf was het dus toch de ware niet. :+ We noemden het overigens wel getrouwd en elkaar man en vrouw.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 14:05

Wat is voor mensen het verschil trouwen of GP? Je draagt de ander zijn naam....je bent op papier getrouwd volgens dezelfde voorwaarden...toch? Dus als je niet wil trouwen zou je dat ook niet willen lijkt me.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 14:20

Het was voor mijn man een gevoel.

Naar zijn idee had hij al eens aan iemand beloofd om samen te blijven tot de dood hen scheidt. Dat is niet uitgekomen (gelukkig zonder vechtscheiding) maar voor hem was nogmaals Ja zeggen tegen de trouwbelofte een stap te ver.

Bij GP hoef je geen Ja te zeggen tegen die trouwbelofte, alleen je handtekening zetten bij het kruisje zo ongeveer :+

Het resultaat is (bijna) hetzelfde maar gaf hem een beter gevoel.
En wat een ander daarvan vindt?
Dat moet die ander weten, voor ons werkt dit.

Wij hebben overigens ook wel ringen, maar geen goud. Heel simpele titanium gladde ringen zonder tierlantijntjes, wel met elkaars naam erin en de datum van ons GP.

Elkaars naam gebruiken we dan weer niet, ik ben te zeer gehecht aan mijn eigen achternaam en hij wilde graag de naam van zijn kinderen blijven gebruiken (zijn eigen dus), omdat hun moeder weer terug is gegaan naar haar meisjesnaam en de kinderen anders geen ouder meer hadden die dezelfde achternaam gebruikt.

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 14:24

Je hoeft de ander zijn naam niet te dragen, maar volgens mij hoeft dat bij huwelijk ook niet.

Het grootste en belangrijkste verschil voor ons is dat je zonder tussenkomst van de rechter uit elkaar kunt bij een GP en bij trouwen niet. (Dit is wel alleen zo als er geen kinderen in het spel zijn).
En dat we nu geen bruiloftbudget hebben en trouwen wel 'goed' willen vieren zeg maar.
We willen nu wel alles makkelijk geregeld hebben voor als 1 van ons per ongeluk komt te overlijden, dat kan ook met samenlevingscontract en testamenten, maar dat is dan weer duurder dan GP.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 14:25

Zonnetje81 schreef:
Wat is voor mensen het verschil trouwen of GP? Je draagt de ander zijn naam....je bent op papier getrouwd volgens dezelfde voorwaarden...toch? Dus als je niet wil trouwen zou je dat ook niet willen lijkt me.

Heb ik me ook al eens afgevraagd inderdaad, maar blijkbaar is er iets wat geregistreerd partnerschap aantrekkelijker maakt of dat het minder bindend lijkt denk ik.

Er zijn niet veel verschillen, behalve dat je altijd naar de rechter moet als je wilt scheiden als je getrouwd bent en bij een geregistreerd partnerschap hoeft dit niet, tenzij je minderjarige kinderen hebt. En bij trouwen moet je elkaar verplicht het ja- woord geven en bij geregistreerd partnerschap is dit niet verplicht.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 14:30

heb je voor GP ook getuigen nodig?