Poolse uitwisselingsstudent, wat te doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sophie_Wind

Poolse uitwisselingsstudent, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-19 09:56

Een aantal weken geleden waren wij 5 dagen gastgezin voor een meisje uit Barcelona, dit was heel erg leuk! De school regelde heel erg veel, dus ik hoefde me niet erg veel zorgen te maken over wat te doen met haar. Ik ben 1 keer gaan paardrijden, dat deed zij namelijk ook. 1 keer naar een restaurant gegaan. 1 keer naar de designer outlet, en 1 keer marshmallows met een kampvuurtje gedaan. (Geen idee hoe je dat zegt, Haha.)
Komend weekend komt dus iemand uit Polen, ik weet dus helemaal niks over hem/haar. Niet of het een jongen of meisje is, wat hij/zij leuk vindt, wat voor sport hij/zij doet.
Dus ik weet niet goed wat ik met hem/haar kan gaan doen. Aangezien hij/zij in het weekend komt moet ik wel iets leuks bedenken!
Ik was zelf aan het denken aan een museum, want ik wil het wel een beetje leerzaam houden en leuk natuurlijk.
Maar meer weet ik niet, ook niet welk museum.
Dus daarom stel ik hier mijn vraag.
Weten jullie wat ik met hem/haar kan doen in het weekend? Omgeving Limburg, liefst niet te ver weg. En ook niet te lang of duur Haha :D

Alvast bedankt!

Schuur_

Re: Poolse uitwisselingsstudent, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 09:58

Waarom wacht je niet tot hij/zij er is en zoek dan dingen die je in overleg kan doen? Dat lijkt me makkelijker dan nu vanalles te gaan verzinnen.

Sophie_Wind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-19 10:04

Ja dat ben ik vergeten te zeggen. Dat wil ik natuurlijk ook gaan doen, straks verzin ik allemaal dingen die hij/zij niet leuk vind :=
Ik wil nu alleen wel alvast een Back-up plan hebben. En misschien moet ik iets reserveren.
Maar over het algemeen maakt het niet heel veel uit, zolang ik maar iets doe, want zij weten wel dat ze hier naartoe komen en dat wij alles organiseren. Ik was toen ook naar Barcelona geweest en ik was wel benieuwd wat ze voor mij hadden bedacht daar. Het maakte me niet heel veel uit wat het was. Het bleek uiteindelijk allemaal wel leuk te zijn!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 10:07

Op de mountainbike door de grotten van Valkenburg :P

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 10:07

Ik zou eerst wachten tot hij/zij er is. En dan afwachten wat die persoon leuk vind. Wat je wel kan doen is samen Nederlands koken. Dus bijv stamppot andijvie maken. En daarna bijv een Nederlandse film kijken.
Dan heb je iig de avond simpel gecoverd en hoef je alleen nog wat te bedenken voor overdag. Misschien kan je dan bijv een ijsje gaan eten en wat wandelen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 10:17

Heb je wel een idee hoe oud hij/zij ongeveer is?

Ik heb zelf een jaartje met poolse jeugd samengewerkt, en het is toch best een apart volk :)) Ik was bevriend met een poolse jongen die constant aan het klagen was over hoe zijn landgenoten allemaal van het type patser en bimbo waren, en alleen maar leefden om te feesten en zuipen :+
In dat geval zou ik dus niet te veel culturele uitstapjes verzinnen, maar ook bv wat 'hippe' uitjes voorstellen als een escape room of inderdaad het outletcenter (die in maasmechelen is ook leuk).

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 10:22

In het weekend? Polen zijn meestal Rooms-Katholiek en willen op zondag naar de kerk.In Limburg is daar nog gelegenheid genoeg voor denk ik. En ze houden van bier. Uiteraard is het mogelijk dat dit een Pool is die al deze dingen juist niet wil. Het beste kun je dus afwachten tot die er is en het dan vragen.

Sophie_Wind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-19 10:28

Nee ze zijn tussen de 14/16 jaar dus wbt bier lijkt me niet echt heel erg, of ben ik nou zo raar? :')

Jullie ideeën klinken wel leuk, daar kan ik wel wat mee.
Iets als een escape room lijkt me wel moeilijk, want het moet allemaal in het Engels en ik weet niet hoe het zit met hun Engels.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 10:34

Sophie_Wind schreef:
Nee ze zijn tussen de 14/16 jaar dus wbt bier lijkt me niet echt heel erg, of ben ik nou zo raar? :')

Jullie ideeën klinken wel leuk, daar kan ik wel wat mee.
Iets als een escape room lijkt me wel moeilijk, want het moet allemaal in het Engels en ik weet niet hoe het zit met hun Engels.

Vaak bij de jeugd wel redelijk ok.
Misschien kan je naar bijv een gamehal gaan. Daar ben je niet afhankelijk van veel Engels omdat de spelletjes zich vanzelf wijzen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 10:44

Een bezoek aan Maastricht en Valkenburg.Er is genoeg te zien in Limburg.Zoiets als een gamehal vind ik nogal oppervlakkig en die heb je in Polen ook. Het zijn toch studenten.Ze hebben meer aan iets typisch Nederlands te zien.

Chiren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 10:53

14/16 jarigen zijn geen studenten maar scholieren.

Ik zou een bezoek brengen aan het drielandenpunt, middagje Valkenburg, grotenbiken (dat is écht heel tof), gewoon bezoekje aan de grotten, dat soort dingen. Wel leuk voor die leeftijdscategorie en enigszins cultureel.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 12:23

anjali schreef:
Een bezoek aan Maastricht en Valkenburg.Er is genoeg te zien in Limburg.Zoiets als een gamehal vind ik nogal oppervlakkig en die heb je in Polen ook. Het zijn toch studenten.Ze hebben meer aan iets typisch Nederlands te zien.

Het zijn “kinderen” toen ik 14/16 was kon dat struinen door die grotten mij gestolen worden. Ik wilde gewoon lol hebben. Dan is lekker eten en indd een gamehal of een dagje shoppen veel leuker. Het hoeft niet leerzaam te zijn he. Gewoon leuk is volgens mij voldoende.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 12:50

Lau schreef:
Het zijn “kinderen” toen ik 14/16 was kon dat struinen door die grotten mij gestolen worden. Ik wilde gewoon lol hebben. Dan is lekker eten en indd een gamehal of een dagje shoppen veel leuker. Het hoeft niet leerzaam te zijn he. Gewoon leuk is volgens mij voldoende.

Mijn kinderen vonden het juist super tof en kwamen er zelf mee (2 jaar terug, toen waren ze 13, 15 en 17).

Sophie_Wind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-19 18:57

Een paar andere kinderen willen naar de Efteling gaan met ze, maar om heel eerlijk te zijn heb ik daar gewoon niet echt veel zin in, en wil ik veel liever meer leerzame en culturele dingen van hier met hem/haar gaan doen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 19:02

Dat moeten de kinderen zelf ook leuk vinden natuurlijk. Op die leeftijd gaan ze veel liever naar de Efteling en dat was ook het eerste wat er bij me op kwam.
Misschien een dagje naar Texel, zeehondjes kijken bij de opvang?

Sophie_Wind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-19 19:03

Beetje ver weg wel hoor :+

Edit: Wel heel leuk eigenlijk, weet alleen niet of ik dat geregeld krijg -O-

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 19:07

Een museum heeft meestal een forse taalbarrière. De meeste scholieren kunnen zich niet goed verstaanbaar maken of veel informatie opnemen. Taal op school of werkelijk praten is een groot verschil.
Rondkijken in een ander land en jezelf verstaanbaar maken geeft al heel veel nieuwe informatie en indrukken. Onderschat dat niet!
Qua eten, houdt het simpel; patat, pizza oid. En het kan ook zijn dat ze niets eten. De meeste jongeren op uitwisseling zijn de eerste dagen te nerveus om iets te eten.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 19:15

Sophie_Wind schreef:
Een aantal weken geleden waren wij 5 dagen gastgezin voor een meisje uit Barcelona, dit was heel erg leuk! De school regelde heel erg veel, dus ik hoefde me niet erg veel zorgen te maken over wat te doen met haar. Ik ben 1 keer gaan paardrijden, dat deed zij namelijk ook. 1 keer naar een restaurant gegaan. 1 keer naar de designer outlet, en 1 keer marshmallows met een kampvuurtje gedaan. (Geen idee hoe je dat zegt, Haha.)
Komend weekend komt dus iemand uit Polen, ik weet dus helemaal niks over hem/haar. Niet of het een jongen of meisje is, wat hij/zij leuk vindt, wat voor sport hij/zij doet.
Dus ik weet niet goed wat ik met hem/haar kan gaan doen. Aangezien hij/zij in het weekend komt moet ik wel iets leuks bedenken!
Ik was zelf aan het denken aan een museum, want ik wil het wel een beetje leerzaam houden en leuk natuurlijk.
Maar meer weet ik niet, ook niet welk museum.
Dus daarom stel ik hier mijn vraag.
Weten jullie wat ik met hem/haar kan doen in het weekend? Omgeving Limburg, liefst niet te ver weg. En ook niet te lang of duur Haha :D

Alvast bedankt!

Ligt eraan waar in Limburg, maar Maastricht of Valkenburg doet het altijd goed.

In Valkenburg heb je de verschillende grotten, dat is leuk voor iedereen en in meerdere talen waardoor het ook voor iedereen verstaanbaar is.

Als het een beetje mooi weer is, is het drielandenpunt ook leuk.

Of een dagje in Aachen, cultureel, veel om te zien, te shoppen en te eten. :j

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 19:35

Outlet is idd een goed idee. Buitenlands bezoek vond hier meestal zaken als het drielandenpunt heel bijzonder. Ik ga met bezoekers ook regelmatig naar de grotten in bijv Maastricht of Valkenburg. Of gewoon gezellig gaan bowlen of lekker Nederlands gourmetten. Merk dat het best lastig is als je niet weet waar de interesses liggen, maar ik zou ook van te voren wat opties bedacht willen hebben.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 19:38

Naar een voetbalwedstrijd indien hij of zij dat leuk vindt?

Sophie_Wind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-19 19:08

Wbt fietsen in Valkenburg weet ik niet zeker of dat gaat lukken. Ik denk dat het toch wat te moeilijk gaat worden. Ik weet niet eens of ze kunnen fietsen :=
Ik zelf heb niks met voetbal :')

Verder iemand nog een idee?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 19:14

Sophie_Wind schreef:
Wbt fietsen in Valkenburg weet ik niet zeker of dat gaat lukken. Ik denk dat het toch wat te moeilijk gaat worden. Ik weet niet eens of ze kunnen fietsen :=
Ik zelf heb niks met voetbal :')

Verder iemand nog een idee?

Ik zeg ook nergens fietsen?

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 19:23

Ik zou ook Efteling zeggen

Mijn zusje is laatst op uitwisseling geweest en terwijl haar klasgenoten lekker allemaal samen door het winkelcentrum liepen wilde het meisje waar zij zat dat niet, en alleen dingen samen doen. Mijn zusje vond het heel jammer dat ze geen tijd kon doorbrengen met haar eigen klasgenoten. Probeer het dus ook een beetje los te laten

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 19:26

Misschien naar Walibi? Vind ik persoonlijk leuker dan de Efteling.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 19:27

Een museum zou ik inderdaad ook niet doen! Doe iets actief! Bv.: mountainbiken, Efteling, een stadswandeling in combinatie met gaan bowlen en iets lekkers eten, ruimte voor eigen inbreng/keuze, etc...!

Jij moet het niet leuk vinden! Het moet leuk zijn voor 15/16 jarigen! Dan ga jij het vanzelf ook leuk vinden :-)