asbest perikelen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sassefras

asbest perikelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-19 23:56

vandaag een deftige meneer gehad ivm asbest inventarisatie. in 2000 kochten wij ons droomhuis ( asbest was toen nog geen punt ) nu is 2000 M2 meter asbest dak best een ding, de verzekering wil schade niet meer dekken dus tijd voor ( een beetje actie ) De subsidie pot blijkt leeg. de geschatte koste incl nieuw dak zijn 80 duizend euro ;( . daarbij over het verplicht saneren betaal je wel 21% BTW zowel voor meneer inventarisatie, voor t verwijderen, en alweer voor de kosten voor een nieuw dak. maar waar blijft mijn 2000 M2 asbest was de vraag. ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, en over het transport daar heen alweer 21 % BTW. wat denken jullie ??? wat gebeurt er eigenlijk met al dat asbest :(

khirshanta

Re: asbest perikelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 00:10

Dat moet gesaneerd worden, en gaat bij mijn weten naar destructiebedrijven.

Wil je het persé nu vervangen? Is het mogelijk dit project in delen te doen?

Het kan best zijn dat er regelingen komen voor het afvoeren van asbest, omdat dit verplicht gaat worden richting 2024- maar er zullen heel wat mensen zijn die het niet kunnen betalen

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 00:35

Duur grapje...
Laatst was er een nieuwsbericht dat zoals saneren nu gaat (overdreven voorzichtig en onwijs duur) echt achterhaald is. Hoop voor je dat de regels en kosten snel veranderen...
80.000 is gewoon bijna een extra hypotheek

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-19 00:37

[quote="khirshanta"]Dat moet gesaneerd worden, en gaat bij mijn weten naar destructiebedrijven.

gesaneerd is 1, maar waar blijft mijn 2000M2 dak daarna ????

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 00:54

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 00:58

sassefras schreef:
maar waar blijft mijn 2000M2 dak daarna ????

Dat word op de afvalverwerkingsplekken opgeslagen onder de grond. Lees ze zetten het allemaal bij elkaar en dan wordt het begraven onder grond. Ja echt.

khirshanta schreef:

In delen doen gaat alleen als het om meerdere daken gaat. Zodra je 1 dak in delen doet krijg je steeds weer besmetting van het oude asbesthoudende op het nieuwe, wat ook weer niet mag. Dan blijf je extra stukken uit moeten wisselen wat tegen het oude aangelegen heeft.

En ja de regels zijn leuk en gaan ver. Heel ver.

blokje schreef:
Laatst was er een nieuwsbericht dat zoals saneren nu gaat (overdreven voorzichtig en onwijs duur) echt achterhaald is. Hoop voor je dat de regels en kosten snel veranderen...

Dat is al veel langer bekend, maar wordt en werd steeds onder het tapijt geschoven. En ik zal het nog gekker maken, zolang je voorzorgsmaatregelen neemt kan je het gerust zelf doen. Asbest is bij lange niet zo gevaarlijk als men je wil doen geloven. Mijn wederhelft heeft veel met die bedrijven te doen die dat asbest verwijderen. En het is ook volgens hun zwaar overtrokken.

TS hoe zeker is het dat het asbesthoudend is, en is het dan zwaar asbesthoudend of minimaal. In jullie geval kon het laten testen van of er nog wel asbest inzit nog wel eens nut hebben. Het is geen klein dakje :+ Bij ons, in Dld. dus geen last van het moet eraf want dat is echt alleen iets van Nederland, is er 1 dak waarbij twijfel is of het nog wel asbesthoudend is. Die is net in de tijd gezet dat de overgang van asbesthoudende naar niet asbesthoudende platen was. De andere schuur is ouder en overduidelijk asbesthoudend.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 01:16

Je hebt natuurlijk nog een paar jaar de tijd, maar als de verzekering moeilijk gaat doen kun je het beter niet riskeren om het nog ruim 5 jaar te laten liggen. Maar enorm zuur is het wel en 2000 M2 is echt een enorme hoeveelheid.

Wij hebben vorige jaar asbest laten saneren, 1000m2. Het dak van onze woonboerderij en aangrenzende schuur bestond uit asbestleitjes. Nog een halfopen karhuis en een grote schuur waar asbest golfplaten op lagen. Is echt een flinke investering geweest die we liever niet gedaan hadden, maar waar je helaas niet aan ontkomt. Als ik heel eerlijk ben vraag ik me zelfs af of je het gaat redden met dat bedrag voor zo'n oppervlakte als ik zie wat de hele investering ons gekost heeft :\
Extra zuur was het dat wij op dat moment de intentie was altijd daar te blijven wonen en dat we door omstandigheden vrij kort erna verhuist zijn.

Ik ben echt benieuwd hoe dit allemaal gaat lopen. Er zijn zoveel oude schuren en boerderijen die nog vol met asbest liggen. Plaatsen waar de bodem gesaneerd moet worden wegens aanwezigheid van asbest. Ik denk dat heel veel mensen dit gewoonweg niet kunnen betalen. Ik geloof nooit dat er na 31 dec 2024 geen asbest meer op boerderijen en schuren ligt.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 18:58

rina schreef:
sassefras schreef:
maar waar blijft mijn 2000M2 dak daarna ????

Dat word op de afvalverwerkingsplekken opgeslagen onder de grond. Lees ze zetten het allemaal bij elkaar en dan wordt het begraven onder grond. Ja echt.

khirshanta schreef:

In delen doen gaat alleen als het om meerdere daken gaat. Zodra je 1 dak in delen doet krijg je steeds weer besmetting van het oude asbesthoudende op het nieuwe, wat ook weer niet mag. Dan blijf je extra stukken uit moeten wisselen wat tegen het oude aangelegen heeft.

En ja de regels zijn leuk en gaan ver. Heel ver.

blokje schreef:

Dat is al veel langer bekend, maar wordt en werd steeds onder het tapijt geschoven. En ik zal het nog gekker maken, zolang je voorzorgsmaatregelen neemt kan je het gerust zelf doen. Asbest is bij lange niet zo gevaarlijk als men je wil doen geloven. Mijn wederhelft heeft veel met die bedrijven te doen die dat asbest verwijderen. En het is ook volgens hun zwaar overtrokken.

TS hoe zeker is het dat het asbesthoudend is, en is het dan zwaar asbesthoudend of minimaal. In jullie geval kon het laten testen van of er nog wel asbest inzit nog wel eens nut hebben. Het is geen klein dakje :+ Bij ons, in Dld. dus geen last van het moet eraf want dat is echt alleen iets van Nederland, is er 1 dak waarbij twijfel is of het nog wel asbesthoudend is. Die is net in de tijd gezet dat de overgang van asbesthoudende naar niet asbesthoudende platen was. De andere schuur is ouder en overduidelijk asbesthoudend.

Klopt. Mijn man werkt in de bouw en roept al jaren dat het enorme onzin is. Asbest is gevaarlijk maar niet zo extreem als ze nu doen lijken.
Elk schroef gaatje uit zuigen bij saneren is echt onzin maar gebeurt nu wel.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-19 19:11

dit vooral |( , na ons de zondvloed. t is toch idioot om het zo gevaarlijke spul onder de grond te stoppen.

en voor nu laten we het maar liggen, eerst maar eens zien of de regels wat aangepast worden. je mag wel 35 M2 zelf verwijderen, daar krijg je blijkbaar niks van :+

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 19:46

sassefras schreef:
dit vooral |( , na ons de zondvloed. t is toch idioot om het zo gevaarlijke spul onder de grond te stoppen.

Het is en bij lange na niet zo gevaarlijk als men ons wil laten denken. Pas als het tot stof gemaakt wordt, bv door kapottrappen, is het de stof die er vanaf komt die gevaarlijk is. En tja ze moeten het ergens laten, en onder de grond, ingepakt in plastic (ook al zulk fijn spul) kan niemand er stof van maken en is het dus echt niet zo gevaarlijk.
Ik ben het met je eens dat ze het uiteindelijk wel op moeten lossen, maar ja zulke oplossingen zijn er niet zomaar.

Oja mijn wederhelft riep direct toen ik je verhaal voorlas dat je verzekering nu niet ineens mag weigeren uit te keren. Omdat ze jullie al vanaf 2000 hebben verzekerd.

sassefras schreef:
en voor nu laten we het maar liggen, eerst maar eens zien of de regels wat aangepast worden. je mag wel 35 M2 zelf verwijderen, daar krijg je blijkbaar niks van :+

Ik persoonlijk ja ik zou het ook nog mooi even laten voor wat het is. De boeren zijn ook al in opstand over de kosten dat het door bedrijven gedaan moet worden. En het laatste wat ik gelezen heb is dat ze erover willen gaan praten of ze daarvoor een uitzondering willen gaan maken. Als dat gebeurd is het hek van de dam en zullen er veel meer die vrijheid willen. En terecht. Wij wonen hemelsbreed 2 km over de grens in Dld. En hier mogen we het zelf eraf halen.
Wij houden ons overigens op de hoogte omdat wij aan het kijken zijn naar een huis in NL. Wij zijn ook schuurruimte nodig, en ja dan loop je heel vaak tegen het asbest aan.

blokje schreef:
Klopt. Mijn man werkt in de bouw en roept al jaren dat het enorme onzin is. Asbest is gevaarlijk maar niet zo extreem als ze nu doen lijken.
Elk schroef gaatje uit zuigen bij saneren is echt onzin maar gebeurt nu wel.

Precies.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 20:01

Hier ook een schuur met asbest circa 250m2.

Wij gaan komende zomer wel saneren. Alleen de verwijdering en afvoer zitten we op €4500,- ;( .

Probleem is dat onze spanten en gordingen op zijn en gevaarlijk beginnen te zakken. Vorige bewoners hebben door de jaren heen overal plankjes tegen de spanten aan getikt om het bij elkaar te houden.

Voor ons geen optie om af te wachten en naast de sanering en nieuwe dakplaten ook flinke kosten voor nieuwe spanten. Eigenlijk blijven alleen de buitenmuren staan en de rest gaat eraf.

Het kan 2 kanten op gaan; de overheid bezwijkt onder druk en gaat de termijn verschuiven of regels versoepelen. Maar als ze vast houden aan wat er nu is dan is afwachten ook heel gevaarlijk. Want dan komt er straks zo'n enorme vraag vanuit de markt dat de saneerders woekerprijzen kunnen gaan vragen. Nu de susidiepot leeg is en mensen de kat uit de boom gaan kijken, hebben die bedrijven het rustiger gekregen ergo je kan een betere prijs bedingen dan een 2 jaar geleden.......

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 20:11

In ons (als alles goed gaat) nieuwe huis zitten vensterbanken waar asbest inzit. Mooi spul (die vensterbanken) zolang je het heel laat is het prima

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 20:11

Zou nog even wachten, het is nog niet helemaal goed gekeurd namelijk ...

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-19 20:18

we wachten zeker nog ff, daarbij ,,,,,, ik heb geen 80 duizend op de plank liggen, ze kunnen van alles willen :+ .

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 10:56

Ik weet er niet veel van maar laatst was op tv dat ze daken willen vervangen en dan vol willen leggen met zonnepanelen.. zo halen de bedrijven het geïnvesteerde geld terug en na 20 jaar is het dak van jou... maar ik weet er het fijne niet van hoe en wat precies..

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 11:21

Wonen en werken in een huis met asbest en het verwijderen van asbestdaken leveren veel minder risico's op dan tot nu toe werd gedacht. Niet alleen zijn de risico's veelal vewaarloosbaar, ook beschermingsmiddelen zijn niet noodzakelijk. Wetenschappelijk onderzoek naar de relatie tussen blootstelling, gezondheidsrisico's en de kosten van beschermingsbeleid tootn aan dat het huidige asbestbeleid niet realistisch is.
Staatssecretaris Van Ark wil de onafhankelijke beoordeling van de risoc's beter borgen. Niet alleen asbestdaken en vensterbanken, maar alle saneringen met een laag risico kunnen naar een lagere risicoklasse als er wetenschappelijke onderbouwing is. Dit biedt ook ruimte voor innovatieve verwijderingsmethoden die kostenbesparend zijn en die tot nu toe nog geen kans maken.
Ik zou dus even lekker deze ontwikkelingen afwachten. Mogelijk zal onder bepaalde voorwaarden zelf asbest verwijderen en afvoeren dan mogelijk zijn.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 11:57

Wij zitten ook in hetzelfde schuitje. Op de paardenstal ligt een klein gedeelte asbesthoudende platen. Ongeveer 35 m2. De rest die we jaren terug erop gelegd hebben zou asbestvrij zijn. Echter als alles gesaneerd moet worden dan trekken ze er ook werkelijk alles af en kijken niet naar asbesthoudend of asbestvrij heb ik al van meerdere mensen gehoord.

Wij wachten ook nog even de verdere ontwikkelingen af.
En dan te bedenken dat er in o.a. Rusland nog volop asbest gedolven wordt in de asbestmijnen :?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 11:58

sassefras schreef:
vandaag een deftige meneer gehad ivm asbest inventarisatie. in 2000 kochten wij ons droomhuis ( asbest was toen nog geen punt )

Balen.
Na 19 jaar de makelaar aanklagen wegens fraude/ onkunde gaat ingewikkeld worden.

Ik heb in 1995 het huis van mijn overleden schoonmoeder verkocht en asbest was toen al een ding waar standaard naar gevraagd werd....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 12:04

henny_w schreef:
Wij zitten ook in hetzelfde schuitje. Op de paardenstal ligt een klein gedeelte asbesthoudende platen. Ongeveer 35 m2. De rest die we jaren terug erop gelegd hebben zou asbestvrij zijn. Echter als alles gesaneerd moet worden dan trekken ze er ook werkelijk alles af en kijken niet naar asbesthoudend of asbestvrij heb ik al van meerdere mensen gehoord.

En dan te bedenken dat er in o.a. Rusland nog volop asbest gedolven wordt in de asbestmijnen :?

Waarom saneer je dan niet zelf? Dan hoef je bij eventuele controle alleen maar aan te tonen dat de resterende platen asbest vrij zijn

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 12:43

Ik raad je zeker aan om een verder te kijken bij verschillende bedrijven.
Jij betaald nu omgerekend € 40,00 m2.
Mijn buurman heeft het vorige maand laten doen voor nog geen € 9,00 m2
Ook buren een klein stukje verder hebben vorige week € 11,00 m2 betaald.

HorseChica

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 12:53

Ik volg even, wij hebben een boerderij gekocht met op de deel ook nog zo'n 600m2 asbest. Op zich valt de prijs voor het saneren zelf wel mee, maar het nieuwe dak wat er weer op moet is zo duur.
Wij hebben alles nog wel kunnen verzekeren, het ging wat moeizaam maar het is gelukt. Ik weet dat Univé alles wat asbest is wel uit de verzekering gooit.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 13:25

henny_w schreef:

Nee joh, gewoon zelf doen! 35 m2 mag je zelf afvoeren. Wij hebben dit vorig jaar ook gedaan bij ons nieuwe huis. Heeft ons 30 euro gekost aan verpakkingsmateriaal, meer niet.

Rosabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 20:28

Vorige week is er bij omroep Brabant een bericht geweest over de gemeente Bergeijk (onder Eindhoven), hier mogen de mensen het asbest nu zélf van de daken halen (na het bijwonen van een info avond) én krijgen ze gratis alle benodigdheden (wit pak, mondkapjes, plastic). De afvoer wordt centraal door de gemeente geregeld. Waarom kan dat nu niet gewoon in heel Nederland? Waarom kan het dáár wel en bij andere gemeentes niet? (Wij hebben ook asbest op de stal en stellen het ook zo lang mogelijk uit).

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-19 20:37

Rosabel schreef:
Vorige week is er bij omroep Brabant een bericht geweest over de gemeente Bergeijk (onder Eindhoven), hier mogen de mensen het asbest nu zélf van de daken halen (na het bijwonen van een info avond) én krijgen ze gratis alle benodigdheden (wit pak, mondkapjes, plastic). De afvoer wordt centraal door de gemeente geregeld. Waarom kan dat nu niet gewoon in heel Nederland? Waarom kan het dáár wel en bij andere gemeentes niet? (Wij hebben ook asbest op de stal en stellen het ook zo lang mogelijk uit).

n

en dan meer dan 35 M2??? ik geloof er nog ff niks van |(

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 21:22

Kan ik me ook niks van voorstellen en mocht het wel zo zijn, dan zou ik het behoorlijk zuur vinden aangezien wij er wel een vermogen aan kwijt zijn geweest.

EDIT gaat alleen om minder dan 35m2 asbest per kadastraal perceel. Dit mag je naar mijn weten dus overal in Nederland gewoon zelf saneren.
https://www.bergeijk.nl/home/onderwerpe ... m_901.html