Vrienden die geen vrienden zijn, wat doe je ermee?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

aishcream

Vrienden die geen vrienden zijn, wat doe je ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-19 08:33

Hallo Bokt!
De afgelopen maanden kamp ik al met een gevoel dat ik even met jullie wil delen.
Allereerst zou ik even de situatie schetsen. Mocht je een van ons herkennen dan PB want ik zou de mensen uit dit verhaal graag anoniem houden.

Sinds al jaren zit ik in een vriendengroep, hierin zaten ongeveer zeven mensen waarvan ik met drie van hun heel goed was/ben. Altijd zijn er wel dingentjes in een vriendengroep maar het was altijd gezellig en iedereen was gelijk.
Totdat, twee jaar terug er een meid bij is gekomen die de sfeer drastisch beïnvloed heeft. Waarschijnlijk is ze zelf heel onzeker waardoor ze anderen de grond in boort om er zichzelf beter door de voelen.
Ze heeft namelijk in die twee jaar tijd heel de verhoudingen binnen de groep verandert. Alles en iedereen moet om haar draaien en ze heeft twee van mijn allerbeste vriendinnen met haar "meegesleurd", waardoor ik ze nog weinig spreek. Ook heeft ze een ander persoon uit onze groep "geclaimd" waardoor iedereen heel onzeker is en met dit gedrag meegaat. Behalve ik. Zo voelt het in ieder geval.
Met feestjes gaan ze graag samen, waar ik eerder áltijd mee werd gevraagd gebeurt dit nu nog nauwelijks of enkel wanneer ik er zelf naar vraag.
Dit voelt voor mij absoluut niet goed. Ik kan er echt van wakker liggen dat mensen zich zo laten beïnvloeden en iemand anders zo'n naar gevoel kunnen geven. Ik zit ontzettend met dit gevoel. Wat je doet kun je toch niet goed doen en echte vrienden zijn het niet.. Veranderen kan ik het ook niet. Het liefst zou ik willen zeggen waar het op staat. Soms heb ik ook gesprekken met ze over dit gebeuren maar hun lijken het probleem niet zo te zien of ze doen alsof ze zich er niet voor interesseren.
Daarnaast wordt er heel veel over mij maar ook met mij over andere vrienden uit die groep gepraat. Eigenlijk is niemand dus helemaal eerlijk met elkaar. Dat steekt mij want zelf ben ik helemaal niet zo maar ik merk dat ik me er soms zelf ook in mee laat sleuren omdat ik bang ben vriendschappen te verliezen die voor mij heel veel betekenden.
Naast deze "vrienden" heb ik wel twee hele lieve vriendinnen, familie en een vriend maar ik mis gewoon het uitgaan en gezellig zijn met een vriendengroep. Soms komt dit nog wel voor en dan is het ook "oprecht" leuk maar veel vaker komt het voor dat ik thuis zit en hun gewoon uit zijn gegaan.
Wat wil ik hiermee bereiken? Geen idee, wilde het even van mij afschrijven en als iemand dit herkent of tips heeft, graag. Dan heb ik in ieder geval niet het gevoel dat ik er alleen voor sta, want dat heb ik nu wel.
Ik voel me gewoon zo nutteloos, mijn vrienden zijn niet eens vrienden. Ook al weet ik eigenlijk dat je hier helemaal niet in mee moet gaan, ik wil de vriendschap ook niet kwijt. Daarnaast zie ik ze nog sowieso een jaar dagelijks en heb ik dus ook nog even met ze te maken. Toch stellen ze me keer op keer teleur.

Bedankt voor het lezen, ik ben blij het van me afgeschreven te hebben. -O-

Autumnn

Re: Vrienden die geen vrienden zijn, wat doe je ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 08:40

Ik heb ook zoiets gehad met een vriendengroep. Ging eerder met tegenzin heen en ondernam nooit wat. Daardoor barstte de bom en heb ik eerlijk verteld dat ik me er niet meer goed bij voelde. Was geen gezellig gesprek kan ik je vertellen maar het geeft me zoveel rust! Ben nog steeds blij dat ik de vriendschap verbroken heb. Heb nu een andere groep meiden waarmee ik omga die zoveel relaxter en gezelliger zijn. En zo hoort het ook te zijn :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 08:44

Pfoe, pittig... Ik ken het gevoel, weliswaar niet met een vriendengroep.

Sindsdien weet ik, liever 2 echte vrienden dan 10 'nep'vrienden. In mijn geval:
Persoon werd ook meegenomen in het gedrag van een ander. Daardoor ging die persoon over mij en wat vrienden roddelen. Om die reden heb ik het contact geminimaliseerd/verbroken. Juist om mezelf te beschermen tegen steeds teleurstellingen omdat de band niet meer 'die twee dikke vrienden' is. En damn, wat ben ik blij met die beslissing!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 08:52

Soms is het zo dat loslaten en kijken wat er dan gebeurt een prima optie is, is mijn ervaring. Echte vrienden komen wel bij je terug. De mensen die niet terug komen, die ben je waarschijnlijk al eerder kwijt geraakt. Mensen ontwikkelen zich niet altijd in dezelfde richting en soms groei je dan uit elkaar. That’s life.

aishcream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-19 09:10

Thanks voor het delen van jullie ervaringen. Ik ben bang om los te laten, omdat ik dagelijks met ze te maken heb. Het is daardoor ook lastig afstand van ze te doen. Ik zou het heel graag willen maar durf de stap niet te nemen. Ook lijkt het me lastig nieuwe vrienden te zoeken in mijn omgeving waar ik net zo als hun dagelijks mee om zou kunnen gaan.
Laatst bijgewerkt door aishcream op 19-04-19 09:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 09:16

Afbeelding

Je ziet ze dagelijks op, denk ik, school?
Zijn er geen andere klasgenoten waar het wel mee klikt? Dan heb je je schooldagen in ieder geval leuk gevuld :D 's ochtends in het korte voorbijgaan met je oude vrienden een terloopse 'hoi' en klaar :P

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 09:21

Je hoeft je "vrienden" natuurlijk ook niet nooit meer te zien ofzo, je kan prima met ze om blijven gaan, maar misschien heb je nu gewoon meer behoefte aan een ander soort contact met andere mensen. En dat groeit dan allemaal vanzelf.

Als ik naar mezelf kijk heb ik gedurende mijn leven op verschillende momenten verschillende vriendschappen gehad, met mensen waar ik toen veel aan had (en zij hopelijk aan mij) maar waar ik nu niet meer zo intensief mee om hoef te gaan, het paste toen gewoon goed bij de fase waar ik in zat.

Als ik jou berichten zo lees denk ik dat jij behoefte hebt aan een ander soort band met mensen dan de manier waarop zij met elkaar omgaan, en dat is prima. Er komt wel weer wat op je pad wat bij je past!

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 09:21

aishcream schreef:
Thanks voor het delen van jullie ervaringen. Ik ben bang om los te laten, omdat ik dagelijks met ze te maken heb. Het is daardoor ook lastig afstand van ze te doen. Ik zou het heel graag willen maar durf de stap niet te nemen. Ook lijkt het me lastig nieuwe vrienden te zoeken in mijn omgeving waar ik net zo als hun dagelijks mee om zou kunnen gaan.

In mijn geval heb ik het laten verwateren omdat ik dat ook heel moeilijk vond. Ik reageerde niet meer op de groepsapp, "kon" steeds niet meer afspreken. Dat is ook een optie, misschien wat makkelijker :)

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 09:23

Vriendschappen komen en gaan. Je ontwikkelt je allemaal in je eigen tempo en richting en soms voegt het niet meer op elkaar. Laat het gaan. Jij bent hen niets verplicht en zij jou niet. Er komt wel weer iemand op je pad waarmee je weer die klik hebt die je nu verliest.

Wat betreft dagelijkse omgang: je hoeft toch niet direct al het contact te verbreken? Je kunt ook met respect en vriendelijkheid met elkaar omgaan terwijl de verhoudingen veranderen.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 09:26

Maar dat is toch eigenlijk nog erger TS? Je ziet ze dagelijks maar zij zien jou niet staan. Je wordt niet eens meegevraagd. Zij hebben de "vriendschap" allang laten varen. Laat los. Wees vriendelijk als ze contact zoeken maar je bent meer waard dan wat zij jou geven.

aishcream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-19 10:05

@bubblewrap jawel er zijn hier genoeg andere mensen waar ik ook soms gezellig mee praat. Het probleem is alleen dat het ontzettende kliekjes zijn waar je moeilijk tussenkomt.
Klopt @Selka, wat je zegt. Ik ben het ook niet waard maar vind het gewoon heel lastig om dit los te laten omdat ik bang ben dat ik er dan "alleen" voor sta. Soms tonen ze ook wel interesse in mij en is het allemaal heel leuk. Alleen wanneer ze beïnvloed worden kan de sfeer zo om slaan. Om mij heen zie ik heel veel mensen met vriendengroepen voor het leven en het gevoel dat ik dat niet heb vind ik heel naar, alsof ik niet aan de norm voldoe.
Bedankt voor de tips. Het feit dat ik afstand moet nemen klopt, dat ga ik ook proberen. Om het gewoon vriendelijk te houden maar niet meer heletijd de drang te hoeven voelen om bij deze mensen te horen. Normaal gesproken ben ik nooit onzeker over mijzelf maar door dit gebeuren ga ik zo aan mijzelf twijfelen. Hopelijk geeft het loslaten mij een gevoel van opluchting want ik zit er nu heel erg mee in mijn maag ;(

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 10:14

Vervelend TS, je hebt helaas niet altijd grip op mensen en situaties. Probeer mooi bij jezelf te blijven en te vertrouwen dat het op welke manier dan ook, wel weer goed komt.

Je aan blijven passen haalt je uiteindelijk weg bij wie jij bent en waar jij voor staat en dan heb je grote kans dat je jezelf kwijt raakt en ook uiteindelijk toch het respect van degenen voor wie je het doet. Sterkte!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 10:40

Het kan natuurlijk zo zijn zoals jij omschrijft. Dat vind ik heel vervelend voor je.

Maar het kan ook zo zijn dat jouw vriendinnen jouw afkeer van de nieuwe persoon wel voelen (maar misschien verkeerd interpreteren) en daarom het gevoel hebben dat jij zelf afstand neemt. In een goed vriendschap kun je dit soort dingen ook aankaart. Niet aanvallen maar gewoon eens naar vragen. Kan verhelderend werken. En als de reactie daarop niet is wat je verwacht dat weet je ook genoeg.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 10:42

TS, je bent het wel waard, maar deze mensen hebben gewoon een andere idee van vriendschap als jij.
Blijf bij jezelf en doe wat jouw gevoel je zegt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 11:10

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 12:21

Dat "vriendengroepen voor het leven" zie ik in mijn omgeving ook wel, ik heb het zelf alleen niet, echt totaal niet. Ik kreeg mijn "friends for life" pas op latere leeftijd (en op grotere afstanden) en dat is ook prima vind ik zelf.

Ik zie ook wel eens dat die vriendengroepen bij elkaar blijven uit gewoonte en dat ze dan in een bepaalde setting blijven hangen ofzo. En ook in die groepen zie je dan weer kliekjes ontstaan, je kan nooit met iedereen evengoed overweg volgens mij. Of dat die groepen alsnog uit elkaar vallen. Kan ook. Soms gaat het goed, soms niet.

Brainless schreef:

Oh goed stuk, is dit nou iets uit een film ofzo of is die man een soort coach?

aishcream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-19 13:46

Dankjewel voor jullie adviezen, dat doet me goed :o Zo kom ik eem beetje uit de sleur waar ik met mijn eigen gedachtes steeds in zit.
Dat filmpje, klopt helemaal..

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 13:53

eerlijk?

Doe weinig. Als ze zo van aard is zoals jij dat omschrijft, komt er altijd een punt dat mensen haar minder dulden of haar zat worden. Praat haar niet slecht en probeer zelf ook niets te veranderen of claimen.

Wees een stabiele factor. Maar niet te afzijdig blijven. Nodig jezelf maar gewoon uit als het idd zo moet.

Echt, er komt een dag. Dan lost het zich vanzelf op. Een stabiele vriendin die lekker normaal blijft, zal het uiteindelijk winnen.

Blijft die kliek wel zo sterk, dan was het waarschijnlijk toch hopeloze zaak.

Succes

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 15:18

WowAmigo schreef:
Oh goed stuk, is dit nou iets uit een film ofzo of is die man een soort coach?

Is een lifecoach..hij heeft veel meer van dat soort filmpjes op FB over diverse aspecten van relaties en over het leven.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 15:40

Soms kom je erachter dat de verwachtingen van een vriendschap anders zijn. Ik heb jarenlang een hele goede vriendin gehad, meer dan 10 jaar. En op een gegeven moment voelde ik dat ik andere dingen verwachtte dan zij, het kwam naar mijn gevoel teveel van mijn kant en na meerdere keren aangeven veranderde dat niet. Nadat ik bewust zelf geen contact meer zocht duurde het een half jaar voordat ik weer iets hoorde van haar en ik was ook jarig geweest in die tussentijd. Toen was het voor mij klaar. Zo wil ik geen vriendschap. Wel heel jammer maar het is niet anders.

aishcream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-19 20:45

Knert schreef:
eerlijk?

Doe weinig. Als ze zo van aard is zoals jij dat omschrijft, komt er altijd een punt dat mensen haar minder dulden of haar zat worden. Praat haar niet slecht en probeer zelf ook niets te veranderen of claimen.

Wees een stabiele factor. Maar niet te afzijdig blijven. Nodig jezelf maar gewoon uit als het idd zo moet.

Echt, er komt een dag. Dan lost het zich vanzelf op. Een stabiele vriendin die lekker normaal blijft, zal het uiteindelijk winnen.

Blijft die kliek wel zo sterk, dan was het waarschijnlijk toch hopeloze zaak.

Succes

Thanks. Dat hoop ik, probeer inderdaad bij mijzelf te blijven. Alleen wil ook niet constant energie erin stoppen om er heel weinig uit te krijgen. Toch, het ene moment en doet de ene vriendin heel leuk en dan ziet ze een andere vriendin en dan is het loos. Alsof ze wanneer ze samen zijn er alles aan doen om mij te laten weten dat ze plezier hebben.
Soms denk ik, stel je niet zo aan en laat het los maar het houd me zo bezig... Het zit constant in mijn hoofd, wat mensen het je soms moeilijk kunnen maken he, pff.. kan wel janken :Y) ;(

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 10:37

Autumnn schreef:
Ik heb ook zoiets gehad met een vriendengroep. Ging eerder met tegenzin heen en ondernam nooit wat. Daardoor barstte de bom en heb ik eerlijk verteld dat ik me er niet meer goed bij voelde. Was geen gezellig gesprek kan ik je vertellen maar het geeft me zoveel rust! Ben nog steeds blij dat ik de vriendschap verbroken heb. Heb nu een andere groep meiden waarmee ik omga die zoveel relaxter en gezelliger zijn. En zo hoort het ook te zijn :)

Bij mij is dit hetzelfde gegaan. Ook volledig de ‘vriendschap’ verbroken nadat de verhoudingen binnen de groep heel raar werden en iedereen meer over elkaar praatte dan met elkaar. Het voelde even eenzaam maar ik heb er super vrienden voor terug gekregen. Geen moment spijt gehad. :)

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 16:49

Herken het wel. Had een vriendin. Leuke meid. Had veel mee. Sociaal erg vaardig, zag er leuk uit en ook nog eens slim.

Maar had ook altijd commentaar op mij.
Ik zette me onbewust ook altijd schrap als ik de ruimte in kwam.

“Jeetje, wat zit je haar raar”
“Jeetje, die schoenen...”
“Jeetje, blij dat ik een brunette ben”
“Jeetje, je haar lijkt wel groen onder dit licht”.

Voor iedereen oppervlakkig commentaar. En ik trok het wel. Tot ik mij besefte dat een vriendin dat niet hoort te doen. Terwijl ze het niet eens hoefde te doen.. want ze had zoveel mee.

Nu is ze uit mijn leven, zelf dood laten bloeden.
Vind ik prima.

Soms mis ik wel een goede vriendschap.
Door mijn verhuizing naar Twente ben ik dat kwijtgeraakt. En na je 30e goede vriendschap opbouwen is iets lastiger dan ik dacht.

Ach het komt wel. In het kader klaar staan voor anderen en vrijwilligers werk doen, kom je toch best ver denk ik.

En verder, heb ik een leuke man. En binnenkort hopelijk een leuke viervoeter. Die ik hopelijk zaterdag mag verwelkomen.

Dus TS, lekker jezelf blijven. Uiteindelijk zal je dat het meeste opleveren.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 08:24

Ach TS ik snap dat je je er verdrietig door voelt. Maar als ik iets heb geleerd in de afgelopen jaren, is dat de meeste vriendschappen niet voor altijd zijn en dat er maar een aantal mensen zó bijzonder zijn dat ze je hele leven bij je blijven. Op jonge leeftijd is het altijd moeilijk te achterhalen wie die mensen gaan zijn, maar je merkt het vanzelf.

En het mooie is dat je weer nieuwe vrienden krijgt. In elke fase van je leven ontmoet je weer nieuwe mensen die echte vrienden worden.

Kortom: laat ze los. Wees vriendelijk maar niet meer dan dat. Er komen weer nieuwe mensen voorbij.

aishcream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-19 22:59

Dankjewel voor alle reacties. :* Je voelt je soms zo alleen op een avond in het weekend wanneer je weer eens saai op de bank zit en ziet dat mensen uit zijn. Deze berichten geven mij echt het gevoel dat ik me echt niet eenzaam hoef te voelen en dit een fase is die meerdere mensen wel eens meemaken. Dat helpt ontzettend!