Ervaringen kleine kinderen en achteraf wonen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Emeraldo

Ervaringen kleine kinderen en achteraf wonen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-19 14:07

Samen met onze dochter van 2 willen we gaan verhuizen. We hebben de mogelijkheid om ergens te wonen waar we paarden aan huis kunnen houden.
Mijn partner is opgegroeid op een boerderij maar niet echt ver buiten de bebouwde kom. Zelf ben ik opgegroeid in een stad.

Ik vind het zo moeilijk om de nadelen af te wegen tegen de voordelen. Ik ben heel benieuwd maar ervaringen van mensen die achteraf wonen of daar opgegroeid zijn.

Wat zijn de nadelen van achteraf wonen met kinderen en dan met name het nadeel voor de kinderen?

KenJeMe

Re: Ervaringen kleine kinderen en achteraf wonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 14:12

Wij wonen ook vrij achteraf. Het enigste nadeel is geen buurtkinderen om mee te spelen, vriendjes wonen verder weg. Maar de kinderen hebben wel enorm veel vrijheid en zijn altijd buiten.
Zie jij het zelf als een probleem om je kinderen naar vriendjes en vriendinnetjes te brengen of dat ze vaak bij jou zijn?

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 14:17

KenJeMe schreef:
Wij wonen ook vrij achteraf. Het enigste nadeel is geen buurtkinderen om mee te spelen, vriendjes wonen verder weg. Maar de kinderen hebben wel enorm veel vrijheid en zijn altijd buiten.
Zie jij het zelf als een probleem om je kinderen naar vriendjes en vriendinnetjes te brengen of dat ze vaak bij jou zijn?

Dit is ook het enige wat ik kan verzinnen.
Ben ook echt achteraf opgegroeid.
Maar ik vermaakte me ook prima in mijn eentje en de meeste kinderen wilden juist bij ons komen spelen.

Ik heb echt een gouden jeugd gehad. :j
Mede daarom willen wij dit jaar ook nog verhuizen, zodat eventuele kinderen ook vrij op kunnen groeien.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 14:19

Je zal ze vaker moeten brengen en halen. Ik ben ook buiten het dorp opgegroeid maar slechts 1 km van de bebouwde kom af dus dat viel nog mee
Nadelen als ze klein zijn vallen mee, pubertijd is lastiger, dan brengen papa en mama ze niet meer overal heen en is het vaak een heel stuk verder fietsen

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 14:20

Ik woon m'n hele leven al op de boerderij, in een klein dorpje wat ook nog is een kwartier fietsen is. Je zal altijd ver moeten fietsen, naar de middelbare etc en had er echt een hekel aan maar het went wel.
Altijd lekker buiten spelen en met de dieren frutten. Ben nu vaak bij vrienden in een rijtjeshuis en dan wordt ik echt kriegel van de kleine tuin, drukt etc.
+ Ik ben handig met kleine dingen buiten die ik nooit had geleerd in de stad. Altijd buiten en gezond opgegroeid :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 14:23

Alle ruimte met spelen, vrienden/vriendinnetjes wonen ook op het platteland als de school daar gevestigd is. Is de school in de stad gevestigd, dan wordt het regelmatig ophalen/brengen naar vriendjes/vriendinnetjes.

Grote afstanden, ze groeien op met 'ik pak de fiets wel!', als je dat als ouders al vroeg meegeeft. (Bij echt slecht weer brengen we je naar school). Ach, worden ze mooi ongecomliceert van :D

Ik kom ook van het platteland, mocht het opvallen :P

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 14:25

Ik woon mijn hele leven (17jr) al buitenaf. Afspreken kon gewoon bij ons of bij vrienden.
De ruimte is ideaal. Je kunt je gangetje gaan en niemand kijkt je vreemd aan als je eens ruzie hebt :+
Zelf vind ik het verschrikkelijk dus om in een klein huisje te zitten waar je alles hoort, maar zo ben ik opgegroeid :=

Nu is ons dorp ook wel vrij klein dus met een goede 10 minuten fietsen was je al op basisschool/het centrum :+ (wat vooral alleen een basisschool en supermarkt is, eigenlijk niet meer, voor de rest moeten we wel ergens anders heen)

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 14:27

Wij wonen ook vrij achteraf en hebben vier kleine kinderen. Nadeel is dat we ze tot einde basisschool naar school, hobby’s en vriendjes zullen moeten brengen en ophalen. En dat er geen vriendjes in de buurt zijn. Of buren waar ze aan kunnen bellen als ze rond moeten met een actie voor school, Sint Maarten of iets dergelijks.

Kinderen vinden het geweldig om bij ons te komen spelen. Kinderen hebben een paar keer per week twee of drie vriendjes te spelen.
Onze kinderen vinden het buitenleven met de dieren en de vrijheid die ze hebben heerlijk. Ik zou niet anders willen. Als ze herrie maken heeft er niemand last van, als ze lekker in hun blootje willen lopen is er niemand die het ziet, ze groeien van kind af aan op met allerlei soorten dieren en de verantwoordelijkheid die het hebben van dieren met zich meebrengt. Ik zou niet anders willen.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 14:30

Wonen ook zeer buitenaf en ook nog eens op franse platteland. De jongste is 2.5 en gaat nu 3 dagen per week naar de creche. Dat is 12 min heen en 12 terug. Straks zit hij op school in September, dat is 4x PW. Voor mij wegen de voordelen van veilig op erf dabberen, buiten spelen, etc royaal op tegen die afstanden.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 14:33

Ik ben achteraf op gegroeid en wil je er best wat over vertellen :j
Mijn moeder heeft nooit gewerkt, die fietste altijd met ons naar school. Ik denk een klein half uur. We bleven wel over op school. Met slechter weer bracht ze ons met de auto. Spelen met vriendjes ging makkelijk, ik ging gewoon mee uit school en werd daar opgehaald.
In het weekend speelde ik met vriendjes die hier aan de dijk. We gingen naar elkaar toe op de fiets, skelter etc.
We hebben altijd dieren gehad, prachtig! Geiten, honden, katten, paarden.

Toen werd ik wat ouder en ging ik uit :+
Ik mocht nooit alleen in het donker over de dijk. Dus mijn ouders brachten en haalden me. Ook snachts. Soms mocht ik met de scooter terug als t rond 1 uur was. Moest ik bellen, wachten ze me op. Toen ik meer 3 - 6 uur thuis kwam moest ik mn vader wakker bellen en die haalde mij dan midden in de nacht op :j

Ik zou het voor geen goud anders willen en hoop ook mijn kinderen zo op te kunnen voeden. Ook hoop ik dat hun het ook zo fijn vinden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 14:34

Ik vind er geen nadelen aan.

Wij zijn vanuit een rijtjes woning met 3 kinderen (toen: 6, 8, 10) naar een woning buitenaf gaan wonen.
Heerlijk.
Ze kunnen/konden gewoon lekker buiten spelen zonder rekening te moeten houden met buren.
Lekker gillen in het zwembad, op de trampoline enz.
Veel ruimte om te spelen, rond crossen met de skelter over het erf.

Als ze de trap oprennen ben ik de enige die zich daar aan ergert. :+

Het enige wat je moet bedenken is dat het huis wat rommeliger kan worden doordat de kinderen in en uit lopen.. (en ik ook in mijn laarzen }:0 ).

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 14:37

Het grootste nadeel lijkt mij, wat hier al genoemd is, dat vriendjes/vriendinnetjes wat verder weg wonen. En dat je ze altijd overal naar toe moet brengen en moet halen.
Verder kan ik weinig nadelen bedenken eigenlijk.

Voordelen daarentegen..
- Veel ruimte
- Veel buiten
- Geen last van buren (mocht je daar last van hebben/krijgen)
- Vaak een groot huis
- Vaak hebben de kinderen dan ook te maken met dieren.

Voordelen van in een bebouwde kom wonen:
- Ik merk dat het nu handig is dat de oudste van mijn vriend op z'n step, skeelers, te voet of met de fiets naar vriendjes gaat om te spelen. En de tweede van mijn vriend kan dat ook steeds meer (buurmeisje 2 huizen verderop kan ie zelf naar toe, hij is 5).
- Supermarkt/Winkels dichtbij
- Contact met de buren
- Niet te veel om schoon te maken :+

Nadelen van de bebouwde kom zijn de voordelen van achteraf wonen. Plus dat er twee kinderen zijn die onder co-ouderschap vallen, dus ver weg verhuizen kan toch niet..

Ik zou het een lastige afweging vinden, maar als ik iets moois zou vinden in de buurt wat betaalbaar en mooi (te maken) is.. Dan weet ik niet of ik lang zou nadenken.. :+

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 14:40

Ons nadeel was toch wel het alleen naar school fietsen en alleen naar huis na het spelen bij vriendinnen.En nu de zorg voor onze dochter van 16 die graag uit gaat tot laat.Al heel veel uurtjes staan wachten in de auto.En ook laat naar bed.Voordeel vooral,geen last van buren dus k3 keihard in huis en de tuin en dansen :)En nu ze pubbers zijn wordt er ook regelmatig met de deuren geslagen. :=

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 14:51

Hier ook een boerderij kind :7

Tijd van mijn leven gehad. Ik had echt niet ergens anders willen opgroeien. Ik heb eerst wel als kind in de bouw gewoond.
Dus weet het verschil.

Ik was altijd buiten, werd altijd lekker vies. Had altijd dieren om mij heen. Vriendjes wilden graag bij mij komen spelen.
En ik had natuurlijk de pony’s aan huis wat een enorm voordeel was voor zn penny gek als ik toen was.

Ik had het voor geen goud willen missen.

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 14:51

Wij zijn naar tussen de weilanden verhuisd toen onze kinderen 6 en 8 waren. Ik heb me jarenlang een versuffing gereden van en naar school/vriendjes/sport/pony/paard want er komt hier geen openbaar vervoer. De jongens zijn nu 20 en 23 en vonden het feit dat er geen vriendjes om de hoek waren waar ze zo naar toe konden heel erg vervelend. Ook later toen de de stapleeftijd hadden en dus hele einden door de nachtelijke polder op de fiets moesten vond ik dat niet tof. Nu ze allebei studeren en op zichzelf wonen in de grote stad merkte er laatst een op dat hij merkte dat hij in vergelijk met jongelui van zijn leeftijd die in de stad waren opgegroeid het idee had dat hij wat opener was in alle opzichten, meer interesse in de wereld en mensen om hem heen. Maar ik weet niet of dat niet ook karakter is want beide jongens zijn heel sociaal. Wij hebben altijd geprobeerd het ze zo makkelijk mogelijk te maken hier maar het was duideijk onze keus, want met een bedrijf aan huis hadden wij de rust en ruimte in het weekend hard nodig. Als zij destijds hadden mogen kiezen waren we binnen de bebouwde kom gebleven, dat was altijd duidelijk. Nu mijn man en ik weer met zijn tweetjes zijn, zijn we nog steeds blij met de keus voor 'buiten' wonen die we destijds gemaakt hebben. Succes met je beslissing!

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 14:59

Ik woonde vroeger (tot ik ong. 2 was) buitenaf, maar zijn toen een dorp verhuist waar alles dichterbij was. Heb wel klasgenootjes gehad die echt buitenaf woonden.

Het echt grote nadeel is vaak slecht openbaar vervoer. De bus komt weinig, moet langs alle dorpen, komt niet dichtbij jouw huis dus dan moet je eerst nog fietsen/met de auto. Lange afstanden naar school, met name de middelbare. En dan vooral in de winter is dat écht naar. Een uur door regen, wind, sneeuw moeten fietsen om bij school te komen. Als ze wat ouder zijn is uit gaan moeilijk, want ja, hoe kom je thuis, tenzij vader of moeder om 3 uur 's nachts kindlief wil ophalen :Y)

Maar aan de andere kant is buitenaf wonen echt heerlijk! De vrijheid, geen gezeik van nare buren (kun je alsnog wel hebben, maar je zit er minder dicht op), veel ruimte om het huis. Al mijn bijrijdpaarden tot nu toe stonden buitenaf, ik kwam daar graag. Geen geloer van buren, geen irritante muziek, privacy, ruimte, heeeerlijk :D

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 15:05

Beter voor gezonde karaktervorming dan de stad.
Zelfs de nadelen van eventueel ver van school wonen.

JosefienE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 15:07

Ik ben ook buitaf opgegroeid en woon er nog steeds. Moet er niet aan denken in de stad te wonen :+
Ik had geen kinderen in de buurt, maar die kwamen gewoon na school mee om te spelen en werden daarna weer op gehaald. Naar de basisschool ging ik altijd met een taxi en op de middelbare en daarna moest ik 30 a 40 min fietsen. Niet leuk, maar je wend er aan. Dichtstbijzijnde bus is 25 min fietsen en train 40. Gelukkig heb ik ouders die met veel wind of regen ons naar school brachten :o nu heb ik gelukkig een auto.

Maar ik vind het heerlijk hoor, we kunnen grotere feestjes geven met herrie, de sportvereniging van mijn broertje heeft een keer bij ons in de tuin gekampeerd. En inderdaad paard aan huis en direct het bos in kunnen.

Knudd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 15:10

Ik ben ook achteraf opgegroeid, door vele omstandigheden heeft het op sociaal vlak wel wat voor problemen gezorgd. Het echte grote nadeel was de afstand tussen vriendjes/vriendinnetjes. Ik heb wel ontzettend genoten van de vrijheid en de ruimte, zou zelf ook heel graag weer zo willen wonen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 15:14

Ik ben zelf opgegroeid in Amsterdam. Toen ik kinderen kreeg ben ik verhuisd naar de Noordoostpolder en daar woon ik al jaren aan een buitenweg. Het enige nadeel wat ik zou kunnen bedenken is dat je ze, zolang ze nog niet oud genoeg zijn om zelf te fietsen, moet brengen en halen naar school, vriendjes, sport enz. Ik heb dat gelukkig altijd goed kunnen combineren met mijn werk maar soms was het wel puzzelen. Ze hebben een heerlijke jeugd gehad en zelf ook nooit nadelen ondervonden. Hooguit wat gemopper toen ze naar de middelbare school gingen en 10 km heen en 10 km terug moesten fietsen met wind tegen. Hoewel ik zelf dus opgegroeid ben in de stad met alle gemakken binnen handbereik zou ik getekend hebben voor een jeugd op het platteland.

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 15:17

Voor mij als moeder betekende het vooral heel veel met de auto op en neer rijden. Naar school, vriendinnetjes en feestjes. Dag en nacht totdat dochterlief haar rijbewijs had. Betekende gelijk dat ze niet kon drinken haha. Nee hoor dus ik haalde haar ook daarna nog geregeld midden in de nacht op. Kan niet anders zeggen dan dat het de moeite waard was.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 15:19

_Nancy schreef:
Voordelen van in een bebouwde kom wonen:
- Ik merk dat het nu handig is dat de oudste van mijn vriend op z'n step, skeelers, te voet of met de fiets naar vriendjes gaat om te spelen. En de tweede van mijn vriend kan dat ook steeds meer (buurmeisje 2 huizen verderop kan ie zelf naar toe, hij is 5).
- Supermarkt/Winkels dichtbij
- Contact met de buren
- Niet te veel om schoon te maken :+

Je eerste voordeel snap ik eigenlijk niet echt... ik heb zelf geen kinderen, maar als ik hier om me heen kijk fietsen de meeste kinderen gewoon zelf naar vriendjes etc, veel meer dan bij mijn zus die in de stad woont.
Juist omdat het hier heel veilig en overzichtelijk is, mensen kijken nog naar elkaar om en houden het ook echt wel in de gaten als er weer zo'n kleine krummel langs fietst.
Ook is hier juist veel meer contact met de buren dan in een stad/dorp. Je bent in bepaalde mate toch op elkaar aangewezen en veel mensen willen elkaar graag helpen :j

Als kind ben ik naar buitenaf verhuisd vanuit de stad toen ik 9 jaar was, ik ben me dus ook echt bewust van het verschil. Ook heb ik daarna ook weer jaren in de stad gewoond, tot we 4,5 jaar geleden een boerderij konden kopen :)
Het bevalt ons hier heel erg goed, de rust, ruimte, omgang met dieren....
De buurkinderen genieten van hun pony/quad/etc zonder dat er iemand last van heeft.
Ja, de supermarkt zit 4,5 km verderop, want in het dichtsbijzijnde dorp zit er helaas geen, maar wel een school. Daardoor gaan de buurkinderen ook gewoon allemaal op de fiets naar school. De middelbare school is wat verder weg, maar dat is niet omdat we buitenaf wonen, maar omdat de dichtstbijzijnde HAVO/VWO school 12 km verderop zit, vanuit de omliggende dorpen is dat soms trouwens nog verder.
VMBO zit wel dichterbij.

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 15:22

Ik ben vorig jaar verhuisd van de buitenweg naar het dorp ivm scheiding. Ik vond het heerlijk dat de kinderen buiten zijn opgegroeid. Ze hebben nu de leeftijd dat ze zelf op pad gaan en bij vriendjes gaan spelen, dat vinden ze zelf heel fijn. Ook mogen ze nu alleen naar de winkel voor een boodschapje en dat vinden ze ook leuk.

Spianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 16:19

Ik ben buitenaf opgegroeid en qua ruimte om buiten te spelen zitten daar natuurlijk heel grote voordelen aan. Ik heb hele dagen in het bos en in de sloot gespeeld en me daar heerlijk vermaakt. Als puber gaf het de mogelijkheid om een paard aan huis te hebben en daardoor heb ik ook een stukje verantwoordelijkheid meegekregen.

Het grote nadeel is voor mij wel de afstand tot vriendjes en vriendinnetjes. In de basisschoolleeftijd ging je niet even naar buiten om met de buurkinderen te spelen. Ik heb dat zelf in principe in die tijd niet echt gemist, maar ik hoor van mijn vriend wel veel verhalen over hoe leuk hij het gehad heeft in zijn buurt vroeger en zie ook welke contacten hij van daaruit nu nog heeft. Voor mij zou dat wel een reden kunnen zijn om ervoor te kiezen om mijn kinderen in de ‘stad’ op te laten groeien.

Een bijkomend nadeel was voor mij ook dat ik niet alleen terug kon/mocht fietsen in het donker. Ik ging op mijn 17e naar de universiteit, dus had nog geen rijbewijs en ik was dan altijd degene die nog door haar moeder opgehaald werd... :')

Ik denk wel dat de afweging heel persoonlijk is, beide kanten hebben grote voordelen en ik denk dus ook niet dat je echt een foute beslissing kunt maken hierin!

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-19 16:41

Wat fijn dat iedereen zo enthousiast is :D dank voor alle antwoorden!